Kralina Hoboth Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Kutatás és írás © kurtán sándor 2011.
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
Szlovákiai Magyar Adatbank
A Magyar Nemzeti Szövegtár
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Beiskolázási tájékoztató december
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
Szaknyelvi és terminológiai ismeretek SZTE 2010 Kiss Gábor TINTA Könyvkiadó, kissgabo kukac tintakiado pont hu.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A magyar nyelvtörténet korszakai
A fejlesztés hatása a szervezetre
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
Műszaki tudományok az interneten
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
1 1 1.
A szlovák nyelvtörvény és a mögötte húzódó szlovák- magyar ellentét háttere Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem Témavezető: Dr. Molnár Anna.
Kocsis Nikoleta – Spátay Anna Országos Tudományos Diákköri Konferencia
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A Magyar Nemzeti Szövegtár
2006. február 20. MANYE Korpuszok 1 Kiss Gábor - Sass Bálint A Magyar Nemzeti Szövegtár MNSZ.
Foglakoztatás pályázati projektekben Általános áttekintés Tóth István, tanár.
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
Idegen nyelvek tanulása
A SZAKDOLGOZAT.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
MTA Regionális Kutatások Központja A szlovák–magyar határtérség – az összekapcsolódás útjai és nehézségei - szemelvények kutatásainkból - Dr. Hardi Tamás.
Játékház Képes olvasókönyv I.
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
Szeretettel köszöntünk a Pesterzsébeti
1 NYESZE KONFERENCIA NYESZE KONFERENCIA ÁLTALÁNOS NYELVI ÉS SZAKNYELVI VIZSGÁK, VIZSGAANYAGOK Varga György
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
Az idézés.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Alapiskola A szentpéteri iskolákról, illetőleg keletkezésükről néhány adat áll csak rendelkezésünkre ig csupán egy tanteremből állt az iskola. A.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Nagyné Horváth Emília.
Az integrált terápiák elvének szakmai modelljei
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Palócföldet „...a palóc nyelvjárás tartja össze…” (Dr. Balázs Géza)
Tanév előkészítő fórum szeptember Bedőné Fatér Tímea Szakmai blog: Magyartanítást.
NPK Ember és természet szakmai tagozat
DARUS a gyermekekért.
A szakiskola jelene és jövője
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Előadás másolata:

Kralina Hoboth Katalin Kontrasztív szemlélet az anyanyelvi nevelésben és a helyesírás tanításában Kralina Hoboth Katalin

Anyanyelvi nevelés és a dialektológia kapcsolata az anyanyelvi nevelés célja: a köznyelv + a mindenkori beszédhelyzethez igazodó nyelvhasználat elsajátítása a nyelvjárások stigmatizálása nélkül (l. Kiss 2002a: 265–266) anyanyelv-oktatási koncepciók: a nyelvjárás teljes mellőzése, a köznyelv kizárólagos használata az oktatásban az oktatásban elérendő cél a regionális köznyelv funkcionális-szituatív kettősnyelvűségre nevelés (kontrasztív szemlélet) a köznyelv és a nyelvjárás oktatása mint funkcionális-szituatív kötöttségű nyelvváltozat (Kiss 2001: 150)

a nyelvjárás megbélyegzése -) anyanyelvváltozat feladása, kisebbségi helyzetben: anyanyelv feladása A köznyelv eredményesebb oktatási módja: kontrasztív szemlélet, kisebbségi helyzetben: két presztízsváltozat: az anyanyelvi standard + államnyelv (kétszeresen kontrasztív szemlélet) oktatási célok kisebbségi helyzetben: az anyanyelv már ismert beszélt nyelvi regisztereinek megerősítése, a standard nyelvváltozat és a szaknyelvek elsajátítása, a másodnyelv szükséges mértékű megtanítása, az anyanyelvi dominancia elérése és megtartása (Lanstyák 1966: 11–13)

A nyelvjárási háttér és a helyesírás Kiss Jenő, Boda Annamária kutatásai: helyesírási hibák vizsgálata a fogalmazások a vizsgált hibák 34%-a a helyesírási háttérrel függ össze, főként: a rendszeresen hallott jelenségek (nem érzik nyelvjárásinak), az. ún. elsődleges nyelvjárási jelenségek előfordulása: nem számottevő (Kiss 2002c) a szóbeli nyelvhasználat hatása az írásbelire: az írott szöveg alkotása a beszélt szövegen alapszik (Sándor 2012) kisebbségi helyzetben: az államnyelvi helyesírási szabályok hatása

a „két nyelv aszimmetrikus státusbeli helyzetéből fakad, hogy … a nyelvfelejtésnek, a nyelv visszaszorulásának és leépülésének, a nyelvi eróziónak el nem hanyagolható kísérő jelensége, hogy jelentős (és valószínűleg növekvő) az anyanyelvi írástudatlanság.” (Péntek 2002: 260) a magyar–szlovák nyelvi interferencia a helyesírásban: - intézmény- és több elemű országnevek, ill. lapcímek szlovákos helyesírása (csak az első szó nagy kezdőbetűs), - köznévi betűszók nagybetűs írásmódja, az idézés helyesírási hibái (Lanstyák 2000: 194)

A kutatás 26 diák, 175 fogalmazási dolgozat, a helyesírási hibák évfolyamok szerinti vizsgálata: csökken-e a a nyelvjárási hátterű hibák száma a 4. évfolyamra a nyelvjárási háttérrel magyarázható hibák elkülönítése a nem nyelvjárási hátterűektől feltételezések: 1. Az anyanyelvi nevelés hatására a 4. évfolyamban csökken a nyelvjárási hibák aránya. 2. Az elsődleges nyelvjárási jelenségek előfordulása nem jellemző. 3. A fogalmazásokban megjelenő jelenségek: a felső nyelvállású magánhangzók rövidülése, ikes igék iktelen ragozása, intervokális mássalhangzók nyúlása

A fogalmazásokban megfigyelhető hibák aránya I.

A fogalmazásokban megfigyelhető hibák aránya II.

A nyelvjárási hátterű hibák típusai nem jellemző: j/ly írásában előforduló hiba (2,85%), oka: a régió nyelvjárása l-ző A vizsgált korpuszban megjelenő hibák: - a -ban/-ben határozórag helyett -ba/-be, pl. még háromszor voltunk Horvátországba, - magánhangzók rövidülése, pl. megbizok, - magánhangzók nyúlása, pl. bíztattak, - intervokális mássalhangzók nyúlása, pl. minnél, - mássalhangzók rövidülése, pl. benszülött, - mássalhangzók nyúlása, pl. szólljon, - az ikes igék iktelen ragozása, pl. Szabadidőmben a barátaimmal … játszok., - tájszavak használata, pl. mink ’mi’, - a módjel illeszkedése feltételes mód E/1.-ben (nákozás), pl. utaznák, - á utáni asszociatív o-zás, pl. láttom,

A leggyakoribb hibatípusok a magán-, ill. mássalhangzók időtartamában bekövetkező hiba, egy részüknél (inteligenciám, áprílis, futbalista, terárium, futbalpálya, komunikáció) interferenciahatás a hosszú magán- és mássalhangzók rövidülése, a -ba/-be ragok használata a -ban/-ben helyett, az ikes igék iktelen ragozása.

Interferenciahatás többes szám használata egyes szám helyett, pl. A szemeim kék színűek., szenvedő szerkesztésmód, pl. barokk stílusban van felépítve, kölcsönzés, pl. futbalpálya, polgármesternő, a tulajdonnevek írása, pl. Szenteste, Karácsony

Stilisztikai hibák szokok használata a szoktam segédige helyett, pl. szokok neki segíteni, a határozott/határozatlan névelő hiánya, pl. Nekem a teve tetszett legjobban., stílusbeli hiba (helytelen szóhasználat, pongyola megfogalmazás), pl. nagyon vendéglátóak voltak, az ami használata az amely vonatkozó névmás helyett, pl. Csokis torta volt, ami mindenkinek nagyon ízlett., hiperkorrekció, pl. közepedte, az egyeztetés elmaradása, pl. Szeretném … tanár lenni, az –e kérdőszócska használatával kapcsolatos hibák, pl. itt e maradhatok.

A hibatípusok évfolyamok szerinti megoszlása

Kontrasztív szemlélet „a nyelvjárási környezetből eredő hibatípusok intenzívebb gyakoroltatást igényelnek…” (Sándor 2012: 8) Boda Annamária interaktív táblás feladatai a közép-dunántúli–kisalföldi, ill. nyugat-dunántúli tanulók helyesírás-tanításához (Boda 2011) köznyelvi–nyelvjárási szópárok párhuzamba állítása (beszédhelyzettől függően mindkettő helyes) a mássalhangzó-időtartam jelentésmegkülönböztető szerepe gyakoroltatása kétnyelvű környezetben: a két nyelv helyesírási szabályainak párhuzamba állítása

Feladatok (Boda Annamária és Sándor Anna példáinak felhasználásával) Magyarázd meg a következő szavak jelentését! áru – árú halott – hallott szurok – szúrok ara –arra huzat – húzat helység – helyiség irat – írat fogja – foglya hal – hall egyelőre – egyenlőre furat – fúrat mulat – múlat – mulatt

Alkoss mondatot a következő szavak segítségével! iskolába – iskolában szeretjük – szeressük játszom – játszok gombjuk – gomblyuk tanítjuk – tanítsuk fojt – folyt eszem – eszek lakáj/lakájos – lakályos bujtat – bújtat egyel – eggyel ál – áll Szlovákiába – Szlovákiában

Az alábbiak közül melyik kifejezést alkalmaznád egy iskolai dolgozatban? 1. Minden reggel teát iszom / iszok. 2. Délutánonként gyakran iszom / iszok egy csésze kávét. 3. Édesanyám a hétvégén kitakarítja / kitakarítsa a lakást. 4. Holnap takarítjátok / takarítsátok ki a lakást! 5. Gyakran szokok / szoktam segíteni a szüleimnek. 6. Miért kel / kell Péter ilyen korán? 7. Sajnos nem mehetek veletek, mert tanulnom kel / kell. 8. Szívesen elolvasnék / elolvasnák egy könyvet. 9. Nem szeretjük / szeressük, ha későn érsz haza. 10. Szeretjük / Szeressük és védjük az állatokat!

Pótold a hiányzó betűt! odú (u/ú), feltűnő (ü/ű), kísér (i/í), színes (i/í), húgom (u/ú), árboc (o/ó), áruház (u/ú), lámpabura (ú/ú), búza (u/ú), gyanúsított (u/ú), hígít (i/í), kíváncsi (i/í), megbízatás (i/í), szívesen (i/í), háló (l/ll), szakáll (l/ll), szalag (l/ll), szőlő (l/ll) bizalom – megbízás (i/í) bűn – büntet – bűntett (ü/ű) kultúra – kulturális (u/ú) óvoda – óvónő (o/ó) rúgó – rugózik (u/ú)

Hogyan írnád helyesen magyarul és szlovákul a következő szavakat? magyar: szlovák: allergia alergia intelligencia inteligencia asszimiláció asimilácia asszisztens asistent asszociáció asociácia autó auto beton betón egzisztencia existencia futball futbal kolléga kolega kilogramm kilogram kollektív kolektív kommunikáció komunikácia modell model Állítsd össze a Dunaszerdahelyen található intézmények (iskolák, hivatalok stb.) magyar és szlovák nyelvű listáját! Nevezd meg az ünnepnapjainkat magyarul és szlovákul!

A felhasznált szakirodalom jegyzéke Boda Annamária 2011. A helyesírás tanítása nyelvjárási hátterű tanulók számára. In. Anyanyelv-pedagógia. Szakfolyóirat magyar nyelven tanító pedagógusoknak. Magyar Nyelvtudományi Társaság Magyartanári tagozat. 2011/3. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=333 Letöltve: 2011. 11. 25. Hoboth Katalin 2012. Helyesírási hibák vizsgálata a diákok fogalmazásaiban nyelvjárási és kétnyelvűségi helyzetben. FSŠ UKF. Nitra. Atesztációs munka. Kiss Jenő 2001. Magyar dialektológia. Budapest. Osiris Kiadó. Kiss Jenő 2002a. Társadalom és nyelvhasználat. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiss Jenő 2002b. A nyelvjárások és az anyanyelvi nevelés. In. Magyar Nyelvőr 126/3. 263–269. http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1263/126302.pdf Letöltve: 2012. 05. 23. Kiss Jenő 2002 c. Az anyanyelvoktatás, a nyelvjárások és a nyelvjárási hátterű iskolások. In. Jászó Anna szerk. Szociolingvisztikai szöveggyűjtemény. Budapest. Tinta Könyvkiadó. 234–241. Kontra Miklós 2010. Hasznos nyelvészet. Somorja. Fórum Kisebbségkutató Intézet. Laczkó–Mártonfi 2005. Helyesírás. Budapest. Osiris Kiadó.

Lanstyák István 1996. Anyanyelvi nevelés határon innen és túl. In Lanstyák István 1996. Anyanyelvi nevelés határon innen és túl. In. Csernicskó István–Váradi Tamás szerk. Kisebbségi magyar iskolai nyelvhasználat. Budapest. Tinta Könyvkiadó. 11–15. Lanstyák István 2000. A magyar nyelv Szlovákiában. Budapest–Pozsony. Osiris Kiadó–Kalligram Könyvkiadó. Menyhárt József–Presinszky Károly–Sándor Anna 2009. Szlovákiai magyar nyelvjárások. Nyitra. Péntek János 2002. A nyelvi környezet és a helyesírás. In. Magyar Nyelvőr 126/3. 257–263.http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1263/126301.pdf Letöltve: 2012. 05. 30. Sándor Anna 2012. A helyesírás tanítása nyelvjárási és kétnyelvű környezetben. Az Implom József helyesírási versenyen elhangzott előadás kézirata.

Köszönöm a figyelmet!