Marketingkutatás szakmai sajátosságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Minőségbiztosítási ismeretek
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Miért kell a néző? … azért, mert belőle élünk. Nem kell… •A nézővel csak probléma van –Ülni akar –Állni akar –Meccset akar nézni –Enni, inni, pisilni.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Első a piacon, első a Legjobb Munkahelyek között 2004.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 2. előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségmenedzsment 6. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
III. A logisztika jövője
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Titokzatos vásárlók.
Minőségdíjak.
Bauer András - Berács József:
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Hiszünk minden egyes ügyfél fontosságában. Minden egyes vásárlásuk, látogatásuk fontosságában. Annak részleteiben, ahogyan Ők ezt megélik. Kiváló ügyfélkiszolgálás.
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Minőségirányítás 2. Dr. Dénes Levente
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szolgáltatásmarketing előadás
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Vállalati terv bemutató
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

Marketingkutatás szakmai sajátosságai

TÉMÁK: Marketingkutatás Minőség-értékítéletkutatás Az álcázott vásárló

Kutatási problémák Elégedett-e a vendégkör? Mekkora a várható kereslet? Hová érdemes az üzletet telepíteni? Hogyan szegmentáljuk a potenciális vendégkört? Élmény-e a szolgáltatás?

A marketingkutatás a vállalati marketing információs rendszer (MIR) része. Marketing környezet Belső beszámoló rendszer Marketing figyelőrendszer Marketing kutatórendszer Marketing elemzőrendszer Marketing menedzsment

Gordon Selfridge – London - 1890 „Az ügyfélnek mindig igaza van!”

Jéghegy effektus: Az elégedetlen vevő átlagosan kilenc barátjának meséli el rossz tapasztalatait, miközben 96 százalékuk nem teszt panaszt az üzletvezetésnél.

Sir Henry Rolls 1906: “A Rolls-Royce autókban való érdekeltségünk nem ér véget abban a pillanatban, amikor a tulajdonos fizet és elviszi az autót. Az autóval kapcsolatos érdekeltségünk soha nem szűnik meg. Célunk, hogy minden Rolls-Royce vásárló elégedettsége megmaradjon”.

Minőség – értékítélet kutatás A várt és kapott szolgáltatás; elégedettség vizsgálata – a MINŐSÉG-ről alkotott értékítélet Probléma: Az elégedettség többdimenziós, relatív fogalom

Mi a minőség? Minőségdimenziók: Objektív és szubjektív elemek alkotják ---> nem általánosítható Manifeszt és látens haszonhatások együtt vannak jelen Minőségdimenziók: Potenciálminőség - elvárt minőség Folyamatminőség - tapasztalt minőség Eredményminőség - megőrzött, tartós minőség

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS CÉLJA: a termék vagy szolgáltatás meghatározóinak vagy jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik a fogyasztók elfogadott vagy értelemszerű szükségleteinek kielégítésére 1. MEGFELELÉS A SZABVÁNYNAK (ELŐÍRÁSNAK) 2. MEGFELELÉS A HASZNÁLATRA MINŐSÉGSZINTEK : 3. MEGFELELÉS A VEVŐ KINYILVÁNÍTOTT IGÉNYEINEK 4. MEGFELELÉS A VEVŐ LÁTENS IGÉNYEINEK 5. MEGFELELÉS A TÁRSADALMI ELVÁRÁSOKNAK (Shiba) A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁS CÉLJA: AZ ÉRTÉKESÍTÉS NÖVELÉSE KÖLTSÉGMEGTAKARÍTÁS A TERMELÉKENYSÉG NÖVELÉSE A ROSSZ MINŐSÉG KÖLTSÉGEINEK CSÖKKENTÉSÉVEL (VISSZÁRU, SELEJT JÁRULÉKOS KÖLTSÉGEINEK MEGTAKARÍTÁSÁVAL) A VEVŐELÉGEDETTSÉG JAVÍTÁSA A PIACI POZÍCIÓ NÖVELÉSE ÚJ VEVŐK MEGSZERZÉSE

A MINŐSÉGÜGY BEFEKTETÉS A MINŐSÉGKÖLTSÉGEKET PÉNZÜGYILEG KÖVETNI KELL Eredmény: ELÉGEDETT VEVŐ A MINŐSÉGMENEDZSMENT AZ IGÉNYBEVEVŐK SZOLGÁLTATÁSMINŐSÉGRŐL ALKOTOTT KÉPÉT STABILIZÁLJA ÉS/VAGY JAVÍTJA, ERŐSÍTI AZ ÚJRAVÁSÁRLÁSI SZÁNDÉKOT A MINŐSÉGÜGY BEFEKTETÉS A MINŐSÉGKÖLTSÉGEKET PÉNZÜGYILEG KÖVETNI KELL

Fejlesztési erőfeszítések Return on quality - modell Rust-Zahorik-Kenningham 1995 Fejlesztési erőfeszítések A szolgáltatás minőségének fejlesztése Az észlelt szolgáltatásminőség és igénybevevői elégedettség Szájreklám Igénybevevők megtartása Költségcsökkenés Új igénybevevők Bevétel és piaci részesedés Jövedelmezőség

Biztosítani kell, hogy az ígéretek a valóságot tükrözzék Elvárások menedzselése Megbízhatóság jutalmazása Kommunikáció az igénybevevővel Túlteljesítés a szolgáltatásban Meghaladni az elvárásokat Az elégedettség kihasználása Igénybevevői franchise kialakítása Berry - Parasuraman

5 elemű minőségportfolió: 1. MEGBÍZHATÓSÁG: Ígért asztal/szoba… időben 2. REAGÁLÁSI KÉSZSÉG: Azonnali, gyors kiszolgálás 3. BIZTONSÁGÉRZET: Megbízható név, hozzáértő személyzet, korrekt kiszolgálás 4. EMPÁTIA: Egyéni igények ismerete, kérések fogadása, rendezése 5. KÉZZELFOGHATÓ TÉNYEZŐK: Egyenruha, kellemes, tiszta környezet

A Total Quality Management-ről röviden 1951 Japán Deming minőségi díj alapítása 1979 Anglia bejegyezték a BS 5750-es szabványt a minőségbiztosításról A tapasztalatok alapján 1987-ben bejegyzik az ISO 9000-es szabványcsaládot 1987-ben Magyarországon is kidolgoznak egy „állami mintára” formált ún. Átfogó Minőségbiztosítási Rendszert 1988 Megalakul a European Foundation for Quality Management (Európai Alapítvány a Minőségirányításért - EFQM) és kidolgozza a „kiváló üzleti tevékenység komplex modelljét” - 1993 Európai Minőség-díj 1990-es évek: kialakulnak az ágazati szabványok pl.: gyógyszeripar: Good Manufacturing Practice - GMP autóipar: QS 9000; VDA 6.1 és 6.2 2003-tól a TQM alrendszere kötelezővé válik Magyarországon is: Hazard Analysis and Critical Control Points- HACCP (Veszélyelemzés és Kritikus Szabályozási Pontok)

TOTAL QUALITY MANAGEMENT JELLEMZŐEN VEVŐKÖZPONTÚ MEGKÖZELÍTÉS A SZERVEZET MINDEN FOLYAMATA A TERMÉK ÉS/VAGY A SZOLGÁLTATÁS MINŐSÉGÉNEK JAVÍTÁSÁT SZOLGÁLJA A TQM egy olyan vezetési filozófia és vállalati gyakorlat, amelynek célja a szervezet emberi és anyagi erőforrásainak leghatékonyabb módon való felhasználása a szervezet céljainak elérése érdekében. A vevői igények kielégítése (!!) Üzleti célok megvalósítása (tulajdonosok, befektetők elégedettsége) A társadalmi elvárások teljesítése (környezet, közösségek)

A TQM filozófia 3 alappillére: 1. A vevőközpontú működés kialakítása és fenntartása 2. A folyamatok tényeken alapuló, szisztematikus, folyamatos fejlesztése 3. A vevőközpontú fejlesztések megvalósítására felhatalmazott, bevont munkatársak

A TQM filozófia megvalósításának mérése: EFQM-modell Vezetés 10% 100 Dolgozók irányítása 9% - 90 Folyamatok 14% 140 Üzleti eredmények 15% 100 Dolgozói elégedettség9% - 90 Üzletpol. és stratégia 8% - 80 Vevői elégedettség 20% - 20 Társadalmi kihatás 6% - 60 Erőforrások 9% - 90 ADOTTSÁGOK 50% - 500 pont EREDMÉNYEK 50% - 500 pont

ELJÁRÁSOK SERVICE QUALITY RENDKÍVÜLI ESEMÉNY ANALÍZIS (REA) IMÁZSPROFIL felvétel ÁLCÁZOTT VÁSÁRLÓ (Mistery Shopping)

SERVQUAL A vevők elégedettségét, az elvárt és kapott szolgáltatás különbsége mutatja meg 1986 Parasuraman 22 kérdés: 5 megbízhatóság 5 empátiakészség 4 tárgyi elemek 4 reagálási készség 4 biztonság Értékelés: 7 pontos (!) Likert-skálán erős a minőség szubjektivitása, szituációfüggése kevés összetevővel operál 9-7-5 pontos skála alkalmazása vitatható

REA – Rendkívüli esemény analízis CIT – Critical Incident Technique SERVQUAL kiegészítése –reprezentatív minták alapján Gondoljon vissza olyan eseményre, amikor az üzlettel kapcsolatban : kellemes/ kellemetlen élményben volt része! Mikor történt? Milyen körülmények idézték elő? Mit tett a személyzet? Miért volt az Ön számára kellemes/kellemetlen? Mit kellett/lehetett volna másképp csinálni? - Sztenderdek állíthatók fel, tovább súlyozható A negatív élmények erősebbek, mint az egyenletes magas színvonal!

Szervezett- szervezetlen Előkészített – előkészítetlen Imázsprofil felvétel A szolgáltatáson keresztül a cégimázst lehet vizsgálni Ellentétpárok közötti egyszerű választás: Pontos – pontatlan Szervezett- szervezetlen Komoly - komolytalan Előkészített – előkészítetlen Tervezett – esetleges A minőség megítélésétől függ a cég megítélése (és viszont!).

Álcázott vásárlás mystery shopping (próbavásárlás) Mi mindenre figyelnek a próbavásárlásra kiképzett álvevők? Az üzlet milyen módon mutatja be az ajánlatait? Kedvet csinál-e azokhoz? Milyen a légkör? Van-e elegendő áru? Mennyi a várakozási idő? Miért kell várni? Szívélyes-e az üdvözlés? Megkísérli-e az eladó a vevő igényeinek a felderítését? Szakmailag felkészült-e? …

A benchmarking olyan rendszeres elemző folyamat, amely méri és összehasonlítja a vállalat termékeit, szolgáltatásait és gyakorlatát az adott iparág piacvezető vállalataival.

Köszönöm a figyelmet!