Az információs rendszerek fejlődése és kapcsolatuk a vállalati működés szintjeivel
Információs rendszerek Rövid áttekintés Az információs rendszer olyan számítógépes rendszer, amely különböző forrásokból adatokat gyűjt, azokat feldolgozza, tárolja és outputjával információt szolgáltat a menedzserek döntéshozatalához. Szoftver Hardver Vezérlés Input Feldolgozás Output Tárolás Adatok Személyzet
Döntési szintek és információigényük Stratégiai Taktikai szint Operatív szint Adatfeldolgozási szint Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Nem strukturált problémák Félig strukturált problémák Strukturált problémák (Robert N. Antony) (stratégiai döntések is) (rövidtávú, konkrét feladatok)
Legfontosabb információsrendszer típusok TPS – tranzakció-feldolgozó rendszer MIS – vezetői információs rendszer DSS – döntéstámogató rendszer GDSS – csoportos döntéstámogató rendszer EIS – felsővezetői információs rendszer ERP – vállalati erőforrás-tervező rendszer CRM – ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer SRM – beszállítókapcsolat-kezelő rendszer SCM – ellátásilánc-kezelő rendszer BI – üzletiintelligencia rendszer EPM – vállalti teljesítménymenedzsment rendszer KM – tudásmenedzsment rendszer ES – szakértő rendszer
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek TPS: adatfeldolgozás 1960-as évek MIS: menedzseri döntéshozatal támogatása, előre definiált jelentések 1970-es évek DSS: döntéstámogatás, egyedi problémák PPS, MRP: termeléstervezés 1980-as évek EIS: legfelsőbb vezetés igényei szerint ES: szakértői tanácsadás GDSS: csoportos döntéshozatal 1990-es évek ERP: erőforrás-tervezés BI: üzleti intelligencia CRM: ügyfélkapcsolat-menedzsment SRM: szállítókapcsolat-menedzsment SCM: ellátásilánc-menedzsment KM: tudásmenedzsment 2000-es évek EPM: teljesítménymenedzsment Business Suite: komplex üzleti csomagok, ágazati megoldások
Támogató információs rendszer Termelés / Szolgálta-tás Támogató információs rendszer Stratégiai döntések EIS GDSS EPM BI BUSINESS SUITE KM Taktikai döntések DSS CRM, SRM, SCM Operatív döntések MIS ERP Művelet-végzés TPS
Az információs rendszerek családfája Straté- giai szint ESS EIS GDSS ES Taktikai szint DSS MIS Operatív szint TPS
TPS tranzakció-feldolgozó rendszer Napi üzletmenettel kapcsolatos adatok gyűjtése és tárolása Magasabb szintű rendszerek adatbázisául szolgál Mindennapos üzleti események felügyelete
Az alsóbb szintű (TPS, MIS) rendszerekre jellemző a funkcionális tagolódás. Öt fontosabb terület: marketing, gyártás, pénzügy, könyvelés, emberi erőforrások. Az üzleti körforgás (ld. a köv. ábrát) szinte minden tevékenységi formánál azonos: pénzszerzés, befektetés, átalakítás, értékesítés, és innen újra kezdődik a kör. A funkcionális területek ezekhez kapcsolódnak.
Vállalati információs rendszer Marketing alrendszer Gyártási alrendszer Könyvelési alrendszer HR alrendszer Pénzügyi tevékenység Befektetési tevékenység Átalakítási tevékenység Értékesítési tevékenység Pénzügyi alrendszer
A funkcionális alrendszerek által ellátandó legfontosabb feladatok Marketing alrendszer - piackutatás - eladások elemzése, előrejelzése - hirdetési stratégia megtervezése, felügyelete, értékelése Gyártási alrendszer - raktárkezelés - termelés ütemezése - gyártási költségek becslése - minőség-ellenőrzés - CAD, CAM – Computer Aided Design, Manufacturing Könyvelési alrendszer - vevő oldali számlák kezelése - szállító oldali számlák kezelése - naplófőkönyv - bérszámfejtés
Pénzügyi alrendszer - pénzügyi ellenőrzés - pénzügyi előrejelzés - pénzügyi tervezés - költségvetés - készpénz és hitelgazdálkodás - portfólió menedzsment Emberi erőforrás (HR) alrendszer - munkaerő-tervezés - személyes adatok nyilvántartása - továbbképzések - munkaerő ráfordítások elemzése
A feldolgozás folyamata 1. Adatbevitel Összegyűjtés, kódolás, ellenőrzés. Manuális és automatizált módszerek: vonalkód, mágneskártya, OCR, hangfelismerés, (manuális: régi, lassú, nagy hiba%, költséges) 2. Feldolgozás Kötegelt (batch) és valós idejű (real-time). Megkülönböztetésük: átmeneti tárolás van, vagy nincs. 3. Adatbázisok karbantartása Egy tranzakció több adat módosulását eredményezheti. 4. Jelentések készítése Időszakosan, vagy igény szerint. Rögzített formátumú és tartalmú listák. 5. Lekérdezések feldolgozása A munkatársak és az ügyfelek számára.
MIS vezetői információs rendszer Előre definiált jelentéseket készít rendszeres időközönként, igény szerint vagy különleges események bekövetkeztekor Menedzserek információigényére összpontosít Jól meghatározott, strukturált problémák megoldásához nyújt segítséget Főleg operatív, esetleg taktikai szinten hatékony
DSS döntéstámogató rendszer A MIS természetes továbbfejlesztése Egy adott problémára koncentrál Interaktivitást, ad hoc lekérdezéseket tesz lehetővé Félig vagy egyáltalán nem strukturált problémák megoldásában segít Modellalkotási és problémaanalizálási képességekkel rendelkezik Főleg taktikai szinten hatékony
Döntéstámogató rendszerek (DSS) Olyan integrált számítógépes eszközök összessége, amely döntési modellek, adatbázisok és a döntéshozó saját ítélőképességének segítségével interaktív módon nyújt segítséget nem programozható vagy részben programozható döntések meghozatalában. Strukturált probléma Félig strukturált probléma Nem strukturált probléma Menedzser és számítógép közös megoldása DSS Számítógépes megoldás Menedzser megoldása
Cél: a döntéshozó ítélőképességének támogatása egyedi, speciális problémákban, jobb döntés meghozatala
A DÖNTÉSHOZATALI RENDSZER LÉPÉSEI Jellemzők Interaktivitás, rugalmasság, ad hoc lekérdezések, „mi van ha” analízis. Alternatívák elemzése, összehasonlítás. Barátságos felhasználói felület, könnyű kezelhetőség. A döntéstámogató rendszerek a döntési folyamat mind a négy lépését támogatják A DÖNTÉSHOZATALI RENDSZER LÉPÉSEI Feladatmeghatározás és adatgyűjtés - adatok gyűjtése - a probléma azonosítása - a probléma felbontása a vállalati adatbázis ad hoc lekérdezése
Statisztikai modellek, szimuláció, pénzügyi tervezés, kockázatelemzés. - modellépítés - választási kritériumok meghatározása - alternatívák keresése Statisztikai modellek, szimuláció, pénzügyi tervezés, kockázatelemzés. „Mi van ha” elemzés, érzékenységvizsgálat, célkereső elemzés, optimalizáló elemzés. Választás - megoldás kiválasztása - választás igazolása Megvalósítás - a döntés sikerének vagy sikertelenségének elbírálása - visszacsatolás Adatbázis-kezelői lekérdezések.
GDSS csoportos döntéstámogató rendszer A DSS továbbfejlesztése, amely nem egyszemélyes, hanem egy kisebb csoport által közösen meghozott döntéseket támogat Nagy hangsúly van a kommunikáción: e-mail, közös hozzáférésű állományok, videokonferencia lehetősége
EIS felsővezetői információs rendszer A legfelső vezetői réteg igényeit elégíti ki Összegzett, grafikus, a legfontosabb tényezőkre koncentráló információt nyújt, de lehetőség van a részletek megtekintésére is Könnyen kezelhető, felhasználóbarát
ERP vállalati erőforrás-tervező rendszer A termelés és a hozzá kapcsolódó erőforrások integrált tervezése Menedzselési kapcsolatokat is tartalmazhat Teljes operatív szintű támogatást biztosítja Moduláris szerkezetű
CRM ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer Ügyfelekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Operatív szinten segíti a marketing- és ügyfélszolgálati munkát Taktikai (esetleg stratégiai) szinten segíti a termékfejlesztést és a marketingstratégiák kialakítását
SRM beszállítókapcsolat-kezelő rendszer A beszállítókkal és a beszerzésekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez
SCM ellátásilánc-kezelő rendszer Segíti a vezető-beszállító kapcsolatban álló vállalatok közötti együttműködést A teljes ellátási lánc hatékonyságát kívánja növelni Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez
BI üzletiintelligencia rendszer Információforrásként adattárházat használ tisztított és előfeldolgozott adatokkal Adatbányászati eljárásokat tartalmaz On-line elemzések készítésére alkalmas A döntéstámogató eszközök bármelyikét tartalmazhatja
EPM vállalati teljesítménymenedzsment rendszer Teljesítményjelző mutatók számítása, figyelése A mutatószámok hierarchiájának kezelése Mindhárom döntési szintet átfogja
KM tudásmenedzsment rendszer Gyűjtőnév a vállalati tudás összegyűjtésének és szétosztásának eszközeire Nem kötődik vezetői szintekhez
ES szakértő rendszer Speciális, szűk szakterületen hoz döntést vagy javasol megoldást nem strukturált problémák megoldására, magas szakmai felkészültségű szakértő tudásának formalizált felhasználásával A mesterséges intelligenciák egy speciális felhasználási területe Tényeket és szabályokat tárol, és ezek alapján következtetéseket von le