Információs rendszerek Rövid áttekintés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kvantitatív módszerek
Advertisements

CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Adatmenedzsment és kontrolling. ADAT Adott folyamat pillanatnyi állapotának jellemzője, mely önmagában nem értékeli az adott folyamatot.  Mennyi?130.
Az üzleti informatika alapismeretei
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
A projektmenedzsment fogalma
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
2. Az információ fontossága, az információs rendszerek
3. Az információs rendszerek típusai
Korszerű eszközök a vállalati információ- és tudásmenedzsmentben
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Számítógéppel segített minőségbiztosítás (SPC és SQC)
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
R. S. Kaplan, R. Cooper Költség és hatás Készítette: Kele Katalin Május 15.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Pénzügyi intézmények kontrollingja
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
VIR KK VIR Kompetencia Központ (BICC, Business Intelligence Competency Center) Hodász Attila – BDX Kft.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Kérdések a második zh-hoz
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
II. Logisztikai tervezés
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Az információrendszerek kialakulása
A Microsoft Üzleti Intelligencia megoldása és platformja
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
INFORMATIKA 3. előadás.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az információ, mint erőforrás
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
AZ ON-LINE ELEMZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE A MEZŐGAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA Pisartsov Andrei Nik.
Vállalkozásmenedzsment I.
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). A kontrolling a modern vállalatvezetés közgazdasági eszköze Megteremti a vállalkozás pénzügyi folyamatai szabályozási.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
Operatív menedzsment és versenyképesség
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Kérdések a második zh-hoz
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Első az ügyfél, de hogy érem el?
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Az információs rendszerek fejlődése és kapcsolatuk a vállalati működés szintjeivel

Információs rendszerek Rövid áttekintés Az információs rendszer olyan számítógépes rendszer, amely különböző forrásokból adatokat gyűjt, azokat feldolgozza, tárolja és outputjával információt szolgáltat a menedzserek döntéshozatalához. Szoftver Hardver Vezérlés Input Feldolgozás Output Tárolás Adatok Személyzet

Döntési szintek és információigényük Stratégiai Taktikai szint Operatív szint Adatfeldolgozási szint Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Nem strukturált problémák Félig strukturált problémák Strukturált problémák (Robert N. Antony) (stratégiai döntések is) (rövidtávú, konkrét feladatok)

Legfontosabb információsrendszer típusok TPS – tranzakció-feldolgozó rendszer MIS – vezetői információs rendszer DSS – döntéstámogató rendszer GDSS – csoportos döntéstámogató rendszer EIS – felsővezetői információs rendszer ERP – vállalati erőforrás-tervező rendszer CRM – ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer SRM – beszállítókapcsolat-kezelő rendszer SCM – ellátásilánc-kezelő rendszer BI – üzletiintelligencia rendszer EPM – vállalti teljesítménymenedzsment rendszer KM – tudásmenedzsment rendszer ES – szakértő rendszer

1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek TPS: adatfeldolgozás 1960-as évek MIS: menedzseri döntéshozatal támogatása, előre definiált jelentések 1970-es évek DSS: döntéstámogatás, egyedi problémák PPS, MRP: termeléstervezés 1980-as évek EIS: legfelsőbb vezetés igényei szerint ES: szakértői tanácsadás GDSS: csoportos döntéshozatal 1990-es évek ERP: erőforrás-tervezés BI: üzleti intelligencia CRM: ügyfélkapcsolat-menedzsment SRM: szállítókapcsolat-menedzsment SCM: ellátásilánc-menedzsment KM: tudásmenedzsment 2000-es évek EPM: teljesítménymenedzsment Business Suite: komplex üzleti csomagok, ágazati megoldások

Támogató információs rendszer Termelés / Szolgálta-tás Támogató információs rendszer Stratégiai döntések EIS GDSS EPM BI BUSINESS SUITE KM Taktikai döntések DSS CRM, SRM, SCM Operatív döntések MIS ERP Művelet-végzés TPS

Az információs rendszerek családfája Straté- giai szint ESS EIS GDSS ES Taktikai szint DSS MIS Operatív szint TPS

TPS tranzakció-feldolgozó rendszer Napi üzletmenettel kapcsolatos adatok gyűjtése és tárolása Magasabb szintű rendszerek adatbázisául szolgál Mindennapos üzleti események felügyelete

Az alsóbb szintű (TPS, MIS) rendszerekre jellemző a funkcionális tagolódás. Öt fontosabb terület: marketing, gyártás, pénzügy, könyvelés, emberi erőforrások. Az üzleti körforgás (ld. a köv. ábrát) szinte minden tevékenységi formánál azonos: pénzszerzés, befektetés, átalakítás, értékesítés, és innen újra kezdődik a kör. A funkcionális területek ezekhez kapcsolódnak.

Vállalati információs rendszer Marketing alrendszer Gyártási alrendszer Könyvelési alrendszer HR alrendszer Pénzügyi tevékenység Befektetési tevékenység Átalakítási tevékenység Értékesítési tevékenység Pénzügyi alrendszer

A funkcionális alrendszerek által ellátandó legfontosabb feladatok Marketing alrendszer - piackutatás - eladások elemzése, előrejelzése - hirdetési stratégia megtervezése, felügyelete, értékelése Gyártási alrendszer - raktárkezelés - termelés ütemezése - gyártási költségek becslése - minőség-ellenőrzés - CAD, CAM – Computer Aided Design, Manufacturing Könyvelési alrendszer - vevő oldali számlák kezelése - szállító oldali számlák kezelése - naplófőkönyv - bérszámfejtés

Pénzügyi alrendszer - pénzügyi ellenőrzés - pénzügyi előrejelzés - pénzügyi tervezés - költségvetés - készpénz és hitelgazdálkodás - portfólió menedzsment Emberi erőforrás (HR) alrendszer - munkaerő-tervezés - személyes adatok nyilvántartása - továbbképzések - munkaerő ráfordítások elemzése

A feldolgozás folyamata 1. Adatbevitel Összegyűjtés, kódolás, ellenőrzés. Manuális és automatizált módszerek: vonalkód, mágneskártya, OCR, hangfelismerés, (manuális: régi, lassú, nagy hiba%, költséges) 2. Feldolgozás Kötegelt (batch) és valós idejű (real-time). Megkülönböztetésük: átmeneti tárolás van, vagy nincs. 3. Adatbázisok karbantartása Egy tranzakció több adat módosulását eredményezheti. 4. Jelentések készítése Időszakosan, vagy igény szerint. Rögzített formátumú és tartalmú listák. 5. Lekérdezések feldolgozása A munkatársak és az ügyfelek számára.

MIS vezetői információs rendszer Előre definiált jelentéseket készít rendszeres időközönként, igény szerint vagy különleges események bekövetkeztekor Menedzserek információigényére összpontosít Jól meghatározott, strukturált problémák megoldásához nyújt segítséget Főleg operatív, esetleg taktikai szinten hatékony

DSS döntéstámogató rendszer A MIS természetes továbbfejlesztése Egy adott problémára koncentrál Interaktivitást, ad hoc lekérdezéseket tesz lehetővé Félig vagy egyáltalán nem strukturált problémák megoldásában segít Modellalkotási és problémaanalizálási képességekkel rendelkezik Főleg taktikai szinten hatékony

Döntéstámogató rendszerek (DSS) Olyan integrált számítógépes eszközök összessége, amely döntési modellek, adatbázisok és a döntéshozó saját ítélőképességének segítségével interaktív módon nyújt segítséget nem programozható vagy részben programozható döntések meghozatalában. Strukturált probléma Félig strukturált probléma Nem strukturált probléma Menedzser és számítógép közös megoldása DSS Számítógépes megoldás Menedzser megoldása

Cél: a döntéshozó ítélőképességének támogatása egyedi, speciális problémákban, jobb döntés meghozatala

A DÖNTÉSHOZATALI RENDSZER LÉPÉSEI Jellemzők Interaktivitás, rugalmasság, ad hoc lekérdezések, „mi van ha” analízis. Alternatívák elemzése, összehasonlítás. Barátságos felhasználói felület, könnyű kezelhetőség. A döntéstámogató rendszerek a döntési folyamat mind a négy lépését támogatják A DÖNTÉSHOZATALI RENDSZER LÉPÉSEI Feladatmeghatározás és adatgyűjtés - adatok gyűjtése - a probléma azonosítása - a probléma felbontása a vállalati adatbázis ad hoc lekérdezése

Statisztikai modellek, szimuláció, pénzügyi tervezés, kockázatelemzés. - modellépítés - választási kritériumok meghatározása - alternatívák keresése Statisztikai modellek, szimuláció, pénzügyi tervezés, kockázatelemzés. „Mi van ha” elemzés, érzékenységvizsgálat, célkereső elemzés, optimalizáló elemzés. Választás - megoldás kiválasztása - választás igazolása Megvalósítás - a döntés sikerének vagy sikertelenségének elbírálása - visszacsatolás Adatbázis-kezelői lekérdezések.

GDSS csoportos döntéstámogató rendszer A DSS továbbfejlesztése, amely nem egyszemélyes, hanem egy kisebb csoport által közösen meghozott döntéseket támogat Nagy hangsúly van a kommunikáción: e-mail, közös hozzáférésű állományok, videokonferencia lehetősége

EIS felsővezetői információs rendszer A legfelső vezetői réteg igényeit elégíti ki Összegzett, grafikus, a legfontosabb tényezőkre koncentráló információt nyújt, de lehetőség van a részletek megtekintésére is Könnyen kezelhető, felhasználóbarát

ERP vállalati erőforrás-tervező rendszer A termelés és a hozzá kapcsolódó erőforrások integrált tervezése Menedzselési kapcsolatokat is tartalmazhat Teljes operatív szintű támogatást biztosítja Moduláris szerkezetű

CRM ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer Ügyfelekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Operatív szinten segíti a marketing- és ügyfélszolgálati munkát Taktikai (esetleg stratégiai) szinten segíti a termékfejlesztést és a marketingstratégiák kialakítását

SRM beszállítókapcsolat-kezelő rendszer A beszállítókkal és a beszerzésekkel kapcsolatos keresztfunkcionális rendszer Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez

SCM ellátásilánc-kezelő rendszer Segíti a vezető-beszállító kapcsolatban álló vállalatok közötti együttműködést A teljes ellátási lánc hatékonyságát kívánja növelni Főként operatív és taktikai szinten nyújt támogatást a döntésekhez

BI üzletiintelligencia rendszer Információforrásként adattárházat használ tisztított és előfeldolgozott adatokkal Adatbányászati eljárásokat tartalmaz On-line elemzések készítésére alkalmas A döntéstámogató eszközök bármelyikét tartalmazhatja

EPM vállalati teljesítménymenedzsment rendszer Teljesítményjelző mutatók számítása, figyelése A mutatószámok hierarchiájának kezelése Mindhárom döntési szintet átfogja

KM tudásmenedzsment rendszer Gyűjtőnév a vállalati tudás összegyűjtésének és szétosztásának eszközeire Nem kötődik vezetői szintekhez

ES szakértő rendszer Speciális, szűk szakterületen hoz döntést vagy javasol megoldást nem strukturált problémák megoldására, magas szakmai felkészültségű szakértő tudásának formalizált felhasználásával A mesterséges intelligenciák egy speciális felhasználási területe Tényeket és szabályokat tárol, és ezek alapján következtetéseket von le