Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Tréning felépítése Jogalkotás, jogalkalmazás, tanügyigazgatás Gyakorlat: panaszkezelés Minőségügy vertikális és horizontális nézőpontból Gyakorlatok: párhuzamos team munka
Minőségügy vertikális megközelítése (rendszerszemlélet) Világszintű minőségnyilatkozat Európai sztenderdek és irányelvek Ágazati minőségpolitika Fenntartói minőségpolitika Intézményi minőségpolitika
Horizontális szempont Benchmarking
Minőségirányítási alapelvek Vezetés elkötelezettsége Partnerközpontúság Munkatársak bevonása Folyamatos fejlesztés Folyamat-, és rendszerszemléletű megközelítés Tényeken alapuló döntéshozatal A rendszer eredményes működtetése
Minőségszemléletek Megfelelőségi minőség Eredményességi minőség Vevői minőség Érdekeltségi, rendszerszemléletű minőség
Jövőbe mutató minőségszemlélet Küldetés Jövőkép Stratégia Minőségcélok Minőségpolitika Minőségértékelés
Dilemma Az általános vezetési menedzsmentet és a minőségirányítási menedzsment viszonya Mennyiben haladja meg a minőségirányítási rendszer az általános vezetési menedzsmentet (törvényes, jogszerű és szakszerű működés) Integrált irányítási rendszer
Szervezetfejlesztési megközelítések Spontán Korrektív Preventív – prognózisok alapján – jövőt előrevetítő stratégia
Munkaerő-piaci szemlélet
Érdekeltek elégedettsége évek múltán jelentkezik, - mit tud kezdeni a munkaerő-piacon, azzal a tudással, amit a képzés nyújt
Minőségértékelés A stratégiából lebontott minőségcélok nyomon-követése, milyen mértékben valósult meg a cél, hol kell beavatkozni, hogy a stratégiai célok teljesüljenek
Gyakorlatok- párhuzamos team-munka 1.Alapfogalmak-minőség, minőségbiztosítás, minőségirányítás, minőségértékelés, ….. 2.ÖMIP és IMIP minőségfejlesztési program tartalma (megoldó-kulccsal) 3.IMIP készítési menete 4.Minőségfejlesztés és innováció 5.Benchmarking (párhuzamos team munka)
A gyakorlatok alkalmat adnak a helyzethez igazodó ismeretbővítésre, kiegészítésre, ismeretek rendszerezésére
§ Autonóm intézményi működés A közoktatási intézmény jogi személy
§ Autonóm intézményi működés A közoktatási intézmény jogi személy
Szervezeti koherencia, kompetencia, együttműködés - versenyképességi tényező A tantestület, mint önirányító csoport a felelős szabadságot gyakorolja
Pillanatképek - TQM szemléletű modellek Csoportépítés
Felhatalmazás, feladatok delegálása Team-munka
A nyilvánosság kontrollja
Belátás
Végső cél: életminőség javulása Társadalmi kohézió
Köszönöm a figyelmet!