Egységes egészségügyi információrendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Dokumentációs, nyilvántartási és információáramlási rendszer Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
e- health: egészségügyi információs társadalom Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Mit jelent az elektronikus kormányzat az egészségügyi ágazatban
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei Kitekintés  Kötelező továbbképzések  könyvvizsgálók  orvosok  gyógyszerészek  tanárok  Az ügyvédi képzés.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Az SZMM lehetséges szerepe Nemzeti tanácskozás a hajléktalanügyet támogató információs rendszerek kialakításának lehetőségeiről december 5.
Fekvőbeteg adatbázis szervezés GyógyinfokPirisa Levente.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Az informatika az egészségügyben ma és holnap
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Közhiteles nyilvántartások
Humánpolitikai adatbázis Távlati célkitűzés: Humánpolitikai adattár (adatkör – tartalom) Közvetlen célkitűzés: 1.Egészségüggyel kapcsolatos humán 2.Egészséggel.
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
A közhiteles nyilvántartások jogi környezetének feltérképezése A téma részletes szöveges kifejtését az azonos című, án kelt dokumentum tartalmazza.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Területi gyermekellátás szakfőorvosi beszámolója és aktuális kérdései Csecsemő- és gyermekgyógyász Szakfőorvosok Országos Értekezlete Budapest november.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Informatika a gyógyszertárban
Az OEP regionalizációja
Munkahelyi egészség és biztonság
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
A könyvtári szolgáltatások rendszere: helyi és közvetített szolgáltatások.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Alkalmazott egészségügyi informatika
Az adatvédelem szabályozása
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Kovács Beatrix Közérdekű adatok az egészségügy területén közfeladatot ellátó szervek honlapjain A könyvtárak szerepe az elektronikus információszabadságról.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Országos Statisztikai Tanács
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Egységes egészségügyi információrendszer
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei
Előadás másolata:

Egységes egészségügyi információrendszer Ágazati informatika Egységes egészségügyi információrendszer

1. Egészségügyi ágazat Az egészségügyi ágazat a lakosság egészségének megőrzése, javítása, a minél hosszabb és minél jobb minőségű élet biztosítása érdekében szükséges teendők, feladatok, az azok teljesítését szolgáló intézményrendszer és a társadalmi-gazdasági kapcsolatok együttesét jelenti, akár közvetlenül, akár közvetve vesznek részt az lapvető cél – a jobb egészségügyi állapot elérése érdekében

Egészségügyi megelőzést és ellátást közvetlenül szolgáló szervezetek Közegészségügy, járványügy Egészségügyi alapellátás Szakellátás (járóbeteg, fekvőbeteg) Gyógyszer-, gyógyászati segédeszk. Vérellátás Mentés, betegszállítás egyéb

Egészségügyi megelőzést és ellátást közvetve szolgáló szervezetek Jövőt tervező, meghatározó szakmapolitika Eü irányítás, hatósági munka Egészségbiztosítás Oktatás, képzés, tudományos munka Eü háttéripara

További vizsgálati szempontok Társadalmi, gazdasági környezet Természetes és épített környezet Szociális ellátórendszer

2. Egységes információrendszer Az ágazat működését biztosító információk Megszerzése Felhasználása (hasznosítása) Megőrzése Ágazati információrendszer részei Önálló feladatokat ellátó részrendszerek Több szervezet igényeit ellátó közös célú célrendszerek és adatbázisok Részrendszerek együttműködését, külső kapcsolatokat biztosító szervezési és technikai feltételek Az eü ágazat kulcsszereplői Ellátó hálózat intézményei Egészségbiztosítás ÁNTSZ Országos szakmai intézetek Egészségügyi minisztérium KSH, WHO

Az egységes eü-i információrendszer fontosabb jellemzői Több szereplő által fenntartott és működtetett rendszer Alapja: az egységes egészségügyi adatmodell Az adatgyűjtés, -továbbítás az eü szereplők napi operatív munkájához igazított Azonos adatok egyszer, a keletkezési helyükhöz legközelebbi ponton kerülnek a rendszerbe Minden szereplő számára a szükséges és a jogosan felhasználható adatok elérhetők, feldolgozhatók Az adatok több célból feldolgozhatók Az adatvédelmi előírásokat be kell tartani

Egységes eü-i információrendszer modellje KSH, WHO Országos intézetek Eü.M.,OEP,ÁNTSZ MEP ÁNTSZ alapellátás szakellátás Egyéb egészségügyi szolgáltatások

3. Az egységes rendszer kialakításának eszközei A jogi szabályozás szükségessége, lehetőségei Szabványosítás Adat kompatibilitás Központi nyilvántartások közös használata Egységes személyazonosítás, ill. „személy megkülönböztetés” Közös infrastruktúra Központi informatika fejlesztési programok

3.1. A jogi szabályozás szükségessége, lehetőségei Szabványosítás, informatikai szakmai ajánlások Egészségügyi dokumentációk tartalmi és formai előírásai Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Adatszolgáltatás (jelentések, adatátadás) előírásai Egészségügyi szoftver-minősítés Egységes személyazonosítás, „személy megkülönböztetés” Adatokhoz való hozzáférés (adatvagyon-gazdálkodás) szabályozása Adatvédelem, információvédelem Jogi keretek: 1997. évi XLVII. Törvény Egyéb jogszabályok

3.2. Szabványosítás Kiterjed: általános telematikai, és speciális eü.-i informatikai szakterületekre Adatok tartalmi, formai előírások, adattovábbítás, adattárolás formája stb. Európai Szabványügyi Bizottság (CEN) Technikai bizottság, eü.-i szabványok gondozása (TC 251) Hazai „tükörszervezetek” Eddig 6 szabványos üzenettípus (UNSM – United Nations Standard Message) készült el MEDARD – Medical adverse drug reaction Message MEDPID – Person identification message MEDPRE – Medical prescription message MEDREQ - …sevice request … MEDRPT - …service report … MEDRUC – …resource usage/cost …

3.3. Adat kompatibilitás Adatszintű egységesítés Legfontosabb alapadatok: adott szakfeladatok szakterületeire meghatározott adatok (jogos adatok gyűjtése) Adatokra egységes kódrendszer kialakítása nemzetközi ajánlásokat figyelembe kell venni WHO – BNO-10 (Betegségek Nemzetközi Osztályozása) OENO – (Orvosi Eljárások Nemzetközi Osztályozása)

3.4. Központi nyilvántartások közös használata Tervezési, szervezési, ellenőrzési célok Eü-i intézetek, működési engedélyek Orvosok Gyógyszerészek Egységesen kezelt nyilvántartások

3.5. Egységes személyazonosítás, személy megkülönböztetés Személyekhez kötődő jogok TAJ szám Ellátás Betegség Hány személy vette igénybe az ellátást? Finanszírozás