TÁMOP-5.4.4-09/2-C- 2009-0006 „Interprofesszionális szemléletű közösségi szociális munkára felkészítés alternatívái”, TÁMOP-5.4.4-09/2/C-2009-0006 Útitársak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Az iskolai szociálismunka
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
A korszerű képzések néhány alapkérdése TÁMOP 544 C Útitársak projekt Dr. Budai István Győr, november 19.
Nyitó konferencia szeptember 15. Dr. Tóbiás László: Az Interprofesszionális szemléletű közösségi szociális munkára felkészítés alternatívái című,
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Hatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C június 27.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens december 9.
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
TÁMOP /2/C „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens.
Képzésfejlesztés vs válság menedzselés „A munka alapú társadalom társadalompolitikai kihívásai” Iskolaszövetség Szakmai Konferenciája Budapest, 2013.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Az értékek Rapos Nóra.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
TÁMOP /2/A projekt Záró konferncia
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

TÁMOP /2-C „Interprofesszionális szemléletű közösségi szociális munkára felkészítés alternatívái”, TÁMOP /2/C Útitársak projekt Interprofesszionális képzési modulok a közösségekért és a társadalmi bevonódásért konferencia - Győr, november 16. Dr. Budai István: Képzésfejlesztési irányok és tanulásirányítási metodikák integrációja

TÁMOP /2-C Képzéssel szembeni megrendelés = Szociális szakma társadalmi mandátuma Szakmai-képzési szemlélet: –Szakmai értékek –Szaktudás-kompetenciák –Hivatás-identitás Képzőrendszer és fejlesztése Tantervek (kurrikulumok) és fejlesztésük Képzési - tanulásirányítási metodika, kultúra A képzésfejlesztés irányai = szakmapolitika + képzéspolitika

TÁMOP /2-C A szociális képzés rendszerének kialakításaKvázi, szétaprózott, nem koherens rendszer Törekvés a modern, integrált szemléletű, kettős (akadémiai-szakmai) legitimációjú képzés kialakítása A tradicionális, diszciplináris, akadémikus, tömegessé váló felsőoktatásban: akadémiai- szakmai legitimáció egymást gyengítő hatása A szociális munka kvázi tudás rendszerének kialakítása: helyet kér a diszciplínák rendszerében Csak a társtudományok tudományos háttere A szociális munka gyakorlatához, a terepekhez kötődés kialakítása és erősítése A képzés és a szakma külön utakon jár - Iskolák-terepek egymást kölcsönösen gyengítő hatása Erősödő akadémiai követelményekIntézményesüléssel puhuló alkalmazási követelmények a szociális ellátásban Szociálismunkás képzés jellemzői között

TÁMOP /2-C Bologna Nyilatkozat és Képzési Rendszer Hangsúly: a régi és az új keretek egymáshoz illesztése, hogy ne csorbuljanak a képzési tartalmak, változatlan metodikával IFSW és IASSW: Globális AlapelvekHangsúlytalan maradt Szakképzés reformja: modularitás, átjárhatóság Felsőfokkal való összhang hiánya (fsz-ek) Új MA szakok létesülése, beindításaInformális (rejtett) vita létjogosultságáról, általános – speciális jellegéről Szakirányú továbbképzések iniciálása és beindítása (IP és tereptanárképző kurzusaink) felsőfokú képzési piac bővülése Továbbképző és szakvizsga rendszer „belesímulása és kvázi elfogadása” Mára elfogyott a forrás Szociális szolgáltatások újra és újra szabályozása – sztenderdizáció, integrációk Szakmai értékek csorbulása, eliminálódása Szociális munka tárgyú kutatások elindulásaKutatások nem támasztják alá a szakmát TÁMOP képzésfejlesztő projektek (Útitársak)Kiírási és indulási megkésettség, túlbürokratizáltság Szociálismunkás-képzés jellemzői 2005-től

TÁMOP /2-C A képzés régi-új kérdései: Dilemmák: régiek nem oldódtak fel, és…újak teremtődtek Szakmai szerepek- segítői-hatósági: menedzser, jog- vezérelt, bürokrata vs az autonómiát, önrendelkezést empowerment-et támogató, szociálpolitizáló szakember Kliensekhez való viszony: facilitálás vs „megnevelni, kigondozni” stb. Szakdolgozót vs értelmiségi szakembert Állami vs piaci forrásokkal Tömeges képzést vs szakmai szocializációt, identitást preferáló Diák-gyakornok/kliens árucikk vs partner (szolidaritás, inclusion, összefogás, együttműködés) stb.

TÁMOP /2-C Karuza és társai (1982) Dominelli (1997) Lorenz (2006)Tew (2009) Felelősség a problémák okaiban és megoldásában: - Kompenzáló - Erkölcsi - Felvilágosító - Medikális Az állam és az állampolgár viszonyának közvetítője a sz. munkás: - Terápiás - Fenntartói - Emancipatórikus Sz. munkában alkalmazott paradigmák: - Viselkedési normákhoz - Kultúra közvetítő - Autonómia, önmegvalósítás életünk feletti kontroll A hatalom gyakorlása alapján: 1. Produktív - védelmező - ellenőrző 2. Kooperatív - eredmények - kirekesztő Milyen paradigmák, értékrend alapján?

TÁMOP /2-C Individuális, instrumentális Miután a szolgáltatás igénybe vevője a bajok fő oka, tegyen Ő maga, ebben támogatja Őt a szociális munka terápiákkal, tanácsadással (pszichologizáló, mentálhigiénés modellek) Ki és hogyan képes igénybe vevővé válni a bajban? Magukra lehet-e hagyni a több generáción át szegénységben, hátrányos helyzetben, betegségben stb. élőket? A sz munka funkciói alapján: Terápiás (Dominelli)

TÁMOP /2-C Miután a szociális problémák veszélyesek a társadalomra, a szociális munka az állam elvárásait tolmácsolja a sz-t igénybe vevők felé prevencióval, rehabilitációval – Történetileg (II. vh-ig) kialakult sz m. mandátum: csökkentse a társadalmi feszültségeket, konfliktusokat. A „tőke-munka békéje”, az elnyomás elfogadása Kiknek érdekében? Társadalom valamennyi tagja vs felsőbb- közép rétegek, macsó-fehér férfiak érdekében? Így eltakarhatja az igazságtalanságokat. Szociális munka = looser-ek,lázadók, engedetlenek regulázása Fenntartói

TÁMOP /2-C Miután a problémák oka jórészt strukturális, miután a túlgondoskodó attitüd a szegénygondozáshoz vezet, vissza a szociális munka alapjaihoz: –tegyen a társadalmi kirekesztődés ellen –segítse elő a társadalmi szolidaritást, integrációt – akik ideiglenesen-tartósan nem képesek elérni a többség számára elérhető javakat –hívja fel a figyelmet a társadalmi igazságtalanságokra lobbizással, akciókkal, szolidarisztikus cselekedetekkel –vállaljon szerepet a társadalom strukturális feltételeinek alakításában – a tőke hatalmának korlátozásában (szükségletek felmérése, szolgáltatások kialakítása, jogszabályi háttér, közvélemény formálás stb.) Az IFSW – IASSW sz m definíciója ezt célozza. Emancipatórikus

TÁMOP /2-C

Megnyit, bezár A lehetőségeket egyenlően vs egyenlőtlenül osztja el Mások feletti (power over): Hatalom nélküliek segítése is termelhet paternalizmust Javainkat megosztó, együttes erő (power together): ProduktívVédelmező: gyerekek védelembe vétele Kooperatív: csop. köz. munka veszély, ha idővel a lejjebb levők kirekesztődnek KorlátozóElnyomó: apák „kirekesztése” a szolgáltatásokból Konspiratív: adósságkezelő programok Szakember-igénybe vevő viszony a hatalom szempontjából (Tew)

TÁMOP /2-C A szociális szakmai és a képző tevékenység fejlesztés problémáinak összeadódása: –A hibás, looser, lusta, „nem szeretem emberek” szemlélet erősödése –Pusztán (szegény)gondozói szemlélet - marginális sz m felé –Esetmunka kultúra kizárólagossága és megrekedése –Társadalomtudományi és szociális képzések jelentőségének megítélése –Képzési keretszámok drasztikus csökkentése stb. De: meglévő lehetőségek használata: –TÁMOP projektek: új szakirányú továbbképzések, tanulást segítő szakanyagok De: „kitörési” lehetőségek találása: –A közösségek, integrációk, együttműködés felé nyitó képző programok, modulok – Közösségi civil tanulmányok MA felé Összefoglalva:

TÁMOP /2-C Az egyének és a közösségek viszonyrendszerével dolgozik. Vátozások katalizátora: reflektív, konstruktív, együttműködő, ip szellemiség, facilitátor, a köz. általi fejlesztés koordinátora Kulcskompetenciái: –Elköteleződés és értékrend –Kommunikáció –Szükséglet-felmérés –Tervezés –Képessé tevés – a közösséget, tagjait, laikusokat, önkénteseket –Kapcsolatok szervezése –Közösségi munka tudás fejlesztése A kulcskompetenciák rendszerben Így lehet idővel eljutni a társadalmi felelősség vállalás-ig Víziónk a közösségfejlesztő szakemberről Dátum, élőláb Előadás címe - élőlábban megadva 13

TÁMOP /2-C Bemenet – folyamat – kimenet egyenrangúsága (Jones-Joss) A közösségi munka szellemisége - módszerei - tanulásirányítási stratégiák (mint modellek) integrálása: –Tapasztalat-alapú tanulás – indukciós bázis, különösen a felnőttokt. –Reflektív professzionalizmus – holisztikus szakértelem, ember- közösség egészlegessége –Probléma-alapú tanulás – csoportok és team-ek pozitív szerepe –Felfedező/kísérletező tanulás, konstrukciókat a tanulási folyamatban A stratégiák és módszerek egymással való kombinációk sokféle variációiban – „Learning by doing” Értelmet adni a tanulás közbeni cselekvésnek és konstrukcióknak, „…kiszabaduljanak a gondolkodás megszabott sémáiból…” (Freire) Korszerű tanulásirányítási kultúra Dátum, élőláb Előadás címe - élőlábban megadva 14

TÁMOP /2-C Mire képes, mit tud megcsinálni? Pozitív viszonyrendszer Érték preferenciák Következésképp: Diák/gyakornok a képzés középpontjában, váljon saját tanulásának szakértőjévé Tartalom helyett a diák személyére - mit tanítsunk mellett/helyett hogyan tanítsunk? Tanár: kompetens, bátorság, alázat –Modellál, katalizál, tanulást irányít, elfogadja a diákok kreativitását –Nyitottsággal, kíváncsisággal legyen képes a diákkal együttműködni Kompetencia-alapú képzés Dátum, élőláb Előadás címe - élőlábban megadva 15

TÁMOP /2-C Komplex, ip szellemiségű, rugalmasan alakítható tanegység Motiváló modul cím és célkitűzések A szükségletek holisztikus természetének felismeréséből indul ki – közösségi irányultságú A „mi tanítsunk?”-ról a „hogyan irányítsuk a tanulást”-felé: kompetenciák fejlesztése, egyensúlyt a kettő között Szűkebb, célirányos tartalom: alaposabb megértés, mélyebb értelmezések Rendszerelméleti és ökológiai megközelítésű Interaktív, együttes, ip tanulásra, konstrukciókra lehetőséget Sok képzési területen és szinten alkalmazható Diákok és tanárok szerepeit (tervezés-értékelésig) bemutató Milyen a jó képzési modul?

TÁMOP /2-C A tapasztalatok egymás közötti megosztása: Az egyes modulok és a lektori vélemények A pilot kurzusok tapasztalatai Az egyes modulokban a szellemi, tartalmi és metodikai egységre, integrációra törekvés A diákokkal szemben támasztott követelmények és a velük való (tanulásirányítási) foglalkozás A modulkészítők együttműködése Dátum, élőláb Előadás címe - élőlábban megadva 17

TÁMOP /2-C Köszönöm a megtisztelő figyelmet!