Szempontok a kompetencia-alapú képzések elé

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A korszerű képzések néhány alapkérdése TÁMOP 544 C Útitársak projekt Dr. Budai István Győr, november 19.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Módszertani alapismeretek
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Szempontok a kompetencia-alapú képzések elé „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP projekt továbbképzése Dr. Budai István Pécs, 2011. április 12.

A helyzet – divat?, zavar és khaosz Elvárások, kényszerek hálójában Lehetőségek, csoda és varázsszerek ringatásában Bizonyosságok, bizonytalanságok ütközésében Viszonyunk: „Lelkes elfogadás” és semmilyen változás Hallgatás – kivárás Szkeptikusság – mire jó a kompetencia-alapú képzés? Kevés eredmény – leírt kompetenciák, -rendszerek által történő képzés Nehezíti a sz szakma és képzések jelenlegi viszonyrendszere

Mit tegyünk? - szellemi kaland, TÁMOP projektek szerepe Alapkérdések érzékelése, tisztázása Összefüggések átlátása, megértése (helyére kerüljön – mire jó?) Rendszerezés - konstrukciós kísérletek Képzésekben történő kipróbálása Szakma – képzés közös dolga tudna lenni

A téma 2 ága és összefüggései Szakmai Milyen szakembereket vizionálunk, várunk el? (általános szakmai) Munkapiac kereslete, elvárása (adott munkahely, adott tevékenység) Képzési Milyen képzési szellemiség mentén tudunk a szakmai és munkapiaci igényeknek megfelelni? Milyen feltételekkel, tartalommal, metodikával stb.?

Szakmai összetevők Jóléti állam jelentős átalakulása Szolgáltatás-alapú társadalom Piaci logikájú szolgáltatások Kliensből - szolgáltatások igénybe vevője, felhasználója Hatékony szolgáltatások – minőségbiztosítás – kompetenciák stb.

(Sz) szolgáltatások Biopszichoszociális – szociális jóllét Életminőség javítása – romlás elkerülése Diszkrimináció, kirekesztődés csökkentése/elkerülése Emberi méltóság, biztonság, fejlődés, áll.polg-i jogok gyakorlása, részvétel Elvárások teljesülésének mérhetősége, viszonyítási pontok

A bizonyítékon-alapuló (vezérelt, informált) gyakorlat Előnyei „Legjobb” módszerek, eszközök – minőség Szükséges/elvárt kompetenciák Igénybe vevő általi ellenőrizhetőség – ld. orvoslás Internet: brit Social Care Institute for Excellence stb. Hátrányai Mechanikusság, rutinizálódás Egyediség, multi-dimenzionalitás háttérbe Kvázi művészi tevékenység kárára (Schön) stb.

Hazai szociális képzések Inkább hagyományos szemléletűek Nem rendszerszerű képzési folyamat, hanem (kvázi) tantárgy- és kreditrendszer Kevésbé integrált szellemiségűek és probléma központúak Kevésbé kompetencia megközelítésűek A diákok hagyományos oktatási és autokratikus nevelési módszerekkel szocializálódt(n)ak: tanár prelegál + előadás, tankönyv + visszamondás = köv: a szolgáltatás felhasználóinak meg(el)ítélése, meggyőzése, szankcionálása Mennyiben van összhangban a szolgáltatások és a felhasználók igényeivel?

Az ismeretátadás problémája

Paradigma váltás? Fejéről a talpára!!!

Kompetencia „Akkor tekintünk valakit kompetensnek egy foglalkozás vagy szakma vonatkozásában, ha rendelkezik a képességek/készségek megfelelő repertoárjával, valamint olyan tudással és értelmezési készséggel, melyet képes alkalmazni többféle kontextusban és szervezetben. Másrészt akkor mondhatunk kompetensnek valakit egy munkakör vonatkozásában, ha kompetenciája egy bizonyos munkahelyen egy bizonyos feladat ellátására képessé teszi” (Jessup 1991).

Kompetencia Mire képes, mit tud megcsinálni (instrukciók alapján) egy új helyzetben, alkotó módon? Mérhető teljesítmény elérése Személyesség, pozitív viszonyrendszer, attitüd Stratégia, módszer, technika, értékrend Szakma egészére vonatkozó generikus repertoár és adott tevékenység (munkakör) végzéséhez szükséges képességek, értékek IP együttműködések egyértelmű kompetenciákra épülnek Kompetencia határok problémája

Kompetencia-alapú gondolkodás a szakmai tevékenység (és képzés) fejlődésének egyik eszköze lehet, DE veszélyek!!! Nem minden ható és nem kizárólagos (ld. tudás, szakértelem, identitás stb)! Változó, fejlődő kompetenciák Nem fragmentizálható túlzottan a szociális munka (ld. Global Standards, Jan Agten, Egészségügyi szm MA)

Kompetencia strukturálási kísérletetek Általában: Európai Parlament LLL kommunikáció (szövegértés, szövegalkotás) anyanyelven kommunikáció idegen nyelven matematikai, természettudományi és műszaki kompetenciák infó-kommunikációs, digitális kompetenciák életviteli, interperszonális, szociális és állampolgári kompetenciák vállalkozási, életpálya építési kompetenciák kulturális önkifejezés kompetenciái

Milyen képünk van a sz szakemberről? Praktikus szakértelem – mesterember (próba-szerencse, intuíció) Racionális szakértelem – szakértő (tudományosság) Menedzsment sz – menedzser Operatív sz – technikus Reflektív szakértelem – reflektív szakember (partneri, facilitátori, dialogizáló) (Jones-Joss, 1995)

Strukturálódás vs holisztikus egység A sz. m. humán öko-rendszerben, holisztikus megközelítésekkel, többdimenziójú partnerségben dolgozik Kompetenciák is holisztikus jellegűek: különböző konstellációkban, rendszerben, a „végtelen” kombináció lehetőségével (Walker 1992) Tanulási folyamat öf: egyéni tapasztalat, reflektívizmus, kooperatív - dinamika, konstruktívizmus (PBL) - képzés termékei Kompetencia rendszerek felépítése vs általános kompetenciák lebontása

Kompetencia rendszer kidolgozásának szempontjai Kolb-féle tanulási ciklus Képzés/tanulás Bemenete Folyamata Kimenete Értékek/attitüdök – képességek – ismeretek

Tanulási ciklusok (Kolb 1984) Minőségi tanulás = megszerzett/fejlesztett kompetenciák konkrét megfigyelés, élmény – mi történik, mit tapasztalok? reflexió és elemzés – mi történt, miért, mit jelent? absztrakció és tervezés – milyen következtetést, mi jó, mi hasznos, mit lehet csinálni? új helyzetben történő cselekvés – miként tudom hasznosítani? azaz MIBEN VAGYOK KOMPETENS és milyen szinten?

Kompetencia rendszer mátrix Tanulási ciklus Bemeneti kompetenciák Folyamat kompetenciák Kimeneti kompetenciák Konkrét tapasztalat Értékek, képességek, ismeretek Értékek képességek, ismeretek Értékek, képességek, ismeretek Reflexió, probléma értelmezés Elemzés -tervezés Új helyzetben cselekvés

Közösségi munkás kompetencia rendszeréből Tanulási ciklus Bemeneti Folyamat Kimeneti Érték-attitüd Aktív cselekvés pontosság megbízhatóság, felelősség vállalása magabiztosság, elköteleződés a közösség fejlődéséért

Közösségi munkás kompetencia rendszeréből Tanulási ciklus Bemeneti Folyamat Kimeneti képesség Konkrét tapasztalat vonatkozásában kíváncsiság, érdeklődés a közösség és tagjai sorsa irányában interperszonális folyamatok vizsgálata, közösségek és tagjait érintő kérdések felvetése közösségek életének komplex megfigyelése

Közösségi munkás kompetencia rendszeréből Tanulási ciklus Bemeneti Folyamat Kimeneti ismeret Konceptualizá- lás – tervezés Forrás: Budai-Kozma tanul-mány http://www.tamop544c.pli.sze.hu tervezés mibenléte tervezés a közösségben, közösséggel tervezéselmélet tudományos alátámasztott-sága

Képzési implikációk Tanuló/gyakornok Tanár felelős: hallgató – nem lehet hallgató felelőssé tenni saját tanulási folyamatáért felelőssé tenni saját kompetenciáinak alakításában Tanár felelős: a tanulói szükségletek felméréséért a tanulási környezet alakításáért a tanulás irányításáért

Tanári kompetenciák Egyéni tanulási szükségletek és stílusok meghatározása Tanulási folyamat megtervezése, folyamatos elemzése-értékelés Diákokhoz tisztelettel, kíváncsisággal, partnerséggel Tanulásirányítási stratégiák kivitelezése Szakmai önfejlődés reflexió önreflexió. Tanár lehetőségeket kínál, beavat, segít, vezet, faciltál…

Miben jobb a kompetencia-alapú képzés? A kizárólagos tartalmi leírás (mit tanítsunk?) mellett a kompetenciákból kiinduló képző programok Honnan-hová akarunk jutni a tanulóval (milyen eredményt akarunk elérni)? Egyénre (tanulóra) jobban adaptálható stb.

DE! ÉS! Csak különböző tanulásirányítási stratégiák-módszerek alkalmazásával érvényesíthető, így tapasztalati, reflektív, PBL, konstruktivista stb. A kompetencia-alapú képzés így: új paradigma, szellemiség, szemlélet, megközelítés, irányultság, keret stb.

Köszönöm a figyelmet!