1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, 2003. november 5. Dr. Holló Péter az MTA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzetének értékelése
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
1 “A globalizáció és a közlekedés összefüggései” c. kibővített tudományos ülésszak, MTA Székház, Elnöki Tanácsterem (Bp., Roosevelt tér), november.
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
A diákat jészítette: Matthew Will
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Indikátorok a Magyar Egészségadattárban
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
„Fiatalok baleseteinek megelőzése” c. szeminárium Országos Tisztiorvosi Hivatal, Fodor terem, Budapest, november 24. 1/34 Problémák és megoldások:
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Az öngyilkosságról Dr. Degrell István.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Kvantitatív Módszerek
Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat
(A balesetmegelőzés fontossága)
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
A biztonsági öv használatának felmérése április.
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A német gazdaság szerepe a magyar gazdaság teljesítményében „Költségvetési politika – gazdasági növekedés” KT-MKT szeminárium, július 16. Kopint-Tárki.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Óberling József r. ezredes
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
2009 Tudatos vezető - Közlekedésbiztonság Pausz Ferenc GRSP Magyarország Szemben az árral? Budapest, március 19.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA doktora, a KTI Rt. Tagozatvezetője, a Széchenyi István Egyetem tudományos főmunkatársa “Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A hazai közúti közlekedésbiztonság az EU csatlakozás tükrében

2 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Tartalom I.Bevezetés II.A visegrádi országok (V4) közúti közlekedésbiztonsági helyzete III.Közúti közlekedésbiztonság Magyarországon és a 15 EU-tagországban IV.Hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban. V.Összefoglaló értékelés, következtetések

3 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. I. Bevezetés - Magyarország közelgő EU csatlakozása  a közúti közlekedésbiztonsági helyzet objektív és árnyalt elemzésének növekvő fontossága. - Erre a nemzetközi összehasonlítás eszközei a legalkalmasabbak. - Alapvető fontosságúak az összehasonlítás módszertani kérdései. - Nem megfelelő módszerek és mutatók használata a helyzet téves értékeléséhez vezethet. - A nemzetközi összehasonlítás segít a nemzeti sajátosságok feltárásában és a legfontosabb teendők meghatározásában.

4 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete A közúti balesetekből adódó mortalitás a visegrádi országokban, valamint Németország régi és új szövetségi tartományaiban

5 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Mortalitás (meghaltak/ lakos) -információt ad a közúti baleseti halálozás közegészségügyi kockázatáról azonos változások a rendszerváltó országokban a legnagyobb mértékű romlás a korábbi NDK-ban azonos maximum Magyarországon és a korábbi NDK-ban egy év különbséggel 1990 és 2000 között a rendszerváltó országok közül Magyarországon csökkent a legnagyobb mértékben a közúti baleseti mortalitás - a mutató használata csak közel azonos motorizációs szintű országoknál indokolt (2001-ben: D638 gépjrámű/1000 lakos CZ418 gépjrámű/1000 lakos PL381 gépjrámű/1000 lakos SL293 gépjrámű/1000 lakos H 278 gépjrámű/1000 lakos) II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /2

6 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Az értékelés optimális módja a személyi biztonság és a közúti közlekedésbiztonság kombinációja. Az országok fejlődési útját az alábbi modell írja le: II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /3

7 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A modell regressziós görbéje a évi IRTAD adatok alapján. II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /4

8 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Értékelés a modell alapján  A személyi biztonság (mortalitás) alacsonyabb, mint a görbe által reprezentált átlagérték. Ez a viszonylag alacsony motorizációs szintre vezethető vissza.  A közúti biztonság (halálozási mutató) szignifikánsan magasabb, mint a görbe által reprezentált átlagérték. A fő feladat a halálozási mutató (balesetsúlyosság) csökkentése. II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /5

9 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Hogyan alakult a két mutató együttes értéke a rendszerváltó országokban 1990 és 2002 között II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /6 CZ

10 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A két mutató együttes értéke: II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /7 PL

11 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A két mutató együttes értéke: II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /8 H

12 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A két mutató együttes értéke: II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /9 SK

13 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5.  A négy ország közül a fejlődés trendje 1990 és 2000 között Lengyelországban és Magyarországon felelt meg legjobban az elméleti görbének.  Ha nem alkalmazzuk következetesen a bevált közúti közlekedésbiztonsági intézkedéseket (sebesség, biztonsági öv, alkohol), el fogjuk veszíteni vezető szerepünket. II. A visegrádi országok közúti közlekedésbiztonsági helyzete /10

14 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. III.Magyarország és a 15 EU tagállam közúti közlekedésbiztonsági helyzete Közúti baleseti halálozási mutató (meghaltak száma/10 4 gépjármű) az EU-tagországokban és Magyarországon (2001)

15 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Közúti baleseti halálozási mutató (meghaltak száma/10 8 járműkm.) az EU-tagországokban és Magyarországon (2001) III.Magyarország és a 15 EU tagállam közúti közlekedésbiztonsági helyzete /2

16 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Balesetsúlyossági mutató (meghaltak száma/100 személysérüléses baleset) az EU-tagországokban és Magyarországon (2001) III.Magyarország és a 15 EU tagállam közúti közlekedésbiztonsági helyzete /3

17 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Összegezve a fentieket, megállapítható, hogy Magyarországon a közúti baleset következtében meghaltak száma: mind a gépjárműállomány nagyságához, mind a járművek becsült futásteljesítményéhez, mind a személysérüléses balesetek számához képest szignifikánsan magasabb az EU tagállamok átlagértékénél, sőt - néhány, ország kivételével - valamennyi EU tagállam értékénél is. III.Magyarország és a 15 EU tagállam közúti közlekedésbiztonsági helyzete /4

18 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Biztonságiöv-viselési arányok Magyarországon 1992 és 2002 között IV. A hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban

19 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Személykocsiban utazók biztonságiöv-viselési arányai lakott területen, nemzetközi összehasonlításban (2001) IV. A hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban /2

20 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Személykocsiban utazók biztonságiöv-viselési arányai autópályán, nemzetközi összehasonlításban (2001) IV. A hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban /3

21 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Személykocsiban utazók biztonságiöv-viselési arányai országúton, nemzetközi összehasonlításban (2001) IV. A hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban /4

22 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Az EU tagjelölt országokban (CZ, H) szignifikánsan alacsonyabbak a biztonságiöv-viselési arányok, mint az EU tagországokban. Ez arra enged következtetni, hogy az EU tagjelölt országokban a rendőri ellenőrzés és a Közlekedés- biztonsági propaganda szintje elégtelen az EU tagállamokhoz képest. IV. A hazai biztonságiöv-viselési arányok nemzetközi összehasonlításban /5

23 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. V. Összefoglaló értékelés, következtetések A magyar közúti közlekedésbiztonsági helyzet értékelése a nemzetközi statisztikai adatok alapján is különböző szinteken végezhető –eredményeink a többi visegrádi országhoz képest kiemelkedőek, – az EU tagállamokhoz képest jelentős lemaradás tapasztalható. Az utóbbi megállapítással kapcsolatban hangsúlyozni kell, hogy az EU tagállamok átlagos motorizációs szintje magasabb, mint a magyar érték kétszerese. (EU átlag: 602 gépjármű/1000 lakos Magyarország278 gépjármű/1000 lakos 2001-ben)

24 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. A motorizációs szint és a halálozási mutató összefüggése (2001) V. Összefoglaló értékelés, következtetések /2

25 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Mivel a közúti baleseti halálozási mutató szoros kapcsolatban van az adott ország motorizációs szintjével, az EU tagországokhoz képest mutatkozó lemaradás elsősorban az alacsonyabb hazai motorizációs szint következménye. Ez azzal magyarázható, hogy a motorizációs szint alapvetően meghatározza az adott ország gazdasági és infrastrukturális állapotát, a közúti balesetmegelőzés súlyát, szerepét. V. Összefoglaló értékelés, következtetések /3

26 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Tehát Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzete többé-kevésbé megfelel az ország motorizációs szintjének. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a motorizáció (és közúti biztonság) szempontjából előttünk járó országok tapasztalatainak felhasználásával nem érhetnénk el a jelenlegi közúti biztonsági színvonalnál kedvezőbb eredményeket. EHHEZ AZONBAN AZ OTT BEVÁLT MEGOLDÁSOK SZÉLESEBB KÖRŰ ALKALMAZÁSÁRA ÉS A KORÁBBAN ELKÖVETETT HIBÁK ELKERÜLÉSÉRE LENNE SZÜKSÉG V. Összefoglaló értékelés, következtetések /4

27 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5.  