Benchmarking
A benchmarking fogalma Korszerűbb, hatékonyabb termék, folyamat Rendszerezett vezetési folyamat Szervezet felzárkózása Vizsgált funkcióban a legjobbal való összevetés „az ipar legjobb gyakorlatainak keresése és megvalósítása a magasabb teljesítmény elérése érdekében”
Gyakorlati alkalmazása Költségek Relatív helyzet Legjobb gyakorlat Fejlesztési lehetőségek Élvonalba kerülés Mit vár a fogyasztó Gyenge pontok Folyamatos fejelsztés
Az összehasonlítás gyakorlata Az összehasonlítás alapján az okokat is feltárják Termék Szolgáltatás Eljárás Vállalaton belül: Részleg kirendeltség
A benchmarking típusai Kompetitív Funkcionális Folyamat (generikus) Stratégiai belső
A benchmarking alkalmazási területei Szervezet Logisztika Gyártórendszerek Karcsúsított gyártás Versenyképes terméktervezés Teljeskörű minőségbiztosítás
A benchmarking folyamata I. A benchmarking tevékenység Folyamat Többsíkú Alap-objektum A teljesítésben mutatkozó hiányok feltárása A benchmarking eszköztára Fogalomtár Együttműködés jogi, etikai kódexe Kérdőívek, ellenőrző kérdéslisták Táblázatok, formanyomtatványok
A benchmarking folyamata II. A benchmarking lépései Tervezési fázis Elemzési fázis Integrálás fázisa Beavatkozás fázisa Beavatkozási tervek Beavatkozás Az eredeti benchmarking számok új meghatározása
A benchmarking folyamata III. Önértékelő kérdőívek „best practice” – erre utaló mondatok pontozása A mutatószám rendszer alakítása a kiválasztott startégiához Teljesítőképesség folyamatos vizsgálata
Automatizált benchmarking rendszerek Erre a célra szakosodott szervezet végzi, központi adatbázis Összehasonlító adatok elérése Adatok megbízhatóak Titkosítás megoldható
A benchmarking a logisztikai gyakorlatban A benchmarking helye a logisztikai folyamatban Beszerzési folyamatok Teljes logisztikai folyamatok
A bencmarkok Strukturális- és keretszámok Termelékenységi mutatószámok Gazdaságossági mutatószámok Minőségi mutatószámok
A logisztikai benchmarking alkalmazásának tapasztalatai I. Beszerzési folyamatok elemzése Rugalmasság Minőség Rendelkezésre állás Elektronikus adatcsere K+F Növekvő termékválaszték Jó színvonalon, csökkenő költségekkel
A logisztikai benchmarking alkalmazásának tapasztalatai II. A verseny hatása a beszállítókra Ráfordítások nőttek (különösen a minőségi) Beavatkozás a belső ügyekbe (pl. beruházás) Minőségi előírások tartása – kényszerként Korszerűsítés, fejlesztés – erőforrások hiányoznak Termelékenység növekedése – alkalmazottak túlterhelése nőtt
Komplex logisztikai folyamatok benchmarking elemzése Beszállítás Készletezés Termékelőállítás Elosztási részfolyamatok
A benchmarking vizsgálatok lebonyolításának nehézségei Számszerű adatok megszerzése Partnerek kiválasztása Folyamatok, teljesítmények egzakt leírása benchmarking klub Esettanulmányok Gond: „folyamatban résztvevő legjobb” kiválasztása