A kommunikáció elmélete és gyakorlata Balázs László
Bevezetés Kommunikáció – létezés alapfeltétele Beszéd – ember sajátja Nem lehet nem kommunikálni
A kommunikáció értelmezése, alapfogalmai Latin eredetű szó – tájékoztatás, hírközlés Információk közlése, cseréje valamely erre szolgáló eszköz, ill. jelrendszer segítségével Tágabb értelemben – mindenféle inf. Átadás Inf.forrás címzett adó – (kódolás) – csatorna – (dekódolás) - vevő
Kommunikációs iskolák Interakciós modell interakció Tranzakciós modell információ átadás Kultivációs modell tömegkommunikációs megközelítés Participációs felfogás probléma felismerése és megoldása
Beszédhelyzetek A közlés szituáció függő Résztvevői: közlő és címzett A kommunikáció sikere a partnerek kölcsönös szerepfelismerésén múlik (szerepmegvalósítás, normakövetés) Partnerek közötti viszony: Hierarchia szolidaritás
Közlési folyamat A végbemenetele szempontjából a kommunikáció lehet: teljes - amikor a fogadótól értékelhető válasz érkezik részleges - amikor a közlő észleli, hogy a fogadó "vette" az üzenetet, de válasz nem érkezik; egyoldalú: - amikor a közlő nem tudja, hogy üzenete eljutott-e a fogadóhoz.
Kommunikációs zavarok A zavar három típusa: Átmeneti (amikor teli szájjal beszél valaki) Tartós (betegség) Rendszerszerű (van az ágensek közt siket vagy szellemi fogyatékos stb) Fajtái: Forrása az ágensben keresendő, Forrása a kommunikációs rendszerben van, Forrása a kommunikáción kívüli világgal van kapcsolatban
Nyelvi kommunikáció Roman Jacobson modellje (1960) *nemcsak az egyes elemeket rajzolta fel, hanem a hozzájuk tartozó funkciókat is
Különbség az emberi és az állati kommunikáció között Emberi Állati Diszkrét jelek Globális (szerkesztetlen) jelek nagy számú jel Szűk számú (max. néhány tucat) Nyílt rendszer Zárt jelrendszer Oka és célja van oka van Elvonatkoztatott (absztrahált) Térben és időben aktuális Tanulás az elsődleges Öröklés az elsődleges
Az emberi kommunikáció nem verbális dimenziói I. Testmozgás és kinezikus viselkedés Ekman és Friesen - Emblémák - Szemléltetők - Érzelemmutatók - Szabályozók - Alkalmazkodók
II. Testi jellemzők III. Érintkezéses viselkedés IV II. Testi jellemzők III. Érintkezéses viselkedés IV. Paranyelv Trager 1, Hangtulajdonságok 2, Hangkiadás tulajdonságai - Hangbéli jellemzők - Hangbéli módosítók - Hangbéli különállók
V. Proxemika VI. Készítmények (parfüm, ruha, rúzs) VII V. Proxemika VI. Készítmények (parfüm, ruha, rúzs) VII. Környezeti tényezők (bútor, építészeti stílus)
Metakommunikáció 1, a közlés tartalmához 2, a közlés szituációjához A személyes viszonyjelzésen kívül a metakommunikáció jelzéseket közvetít a személyiség érzelmi viszonyulásáról: 1, a közlés tartalmához a közlési tartalom valóságát illetően: i - h a közlési tartalom szubjektív fontosságát illetően 2, a közlés szituációjához a közlési szituáció társadalmi (szerep)viszonylatához a közvetlen kontextushoz 3, a közlés jellegéhez, kulturális minősítéséhez a kommunikáció mint humor a kommunikáció mint játék
Kongruencia - Inkongruencia Kongruencia: egyeztetés, megfeleltetés Inkongruencia: összeférhetetlen közlések
Kommunikációs alaphelyzetek Belső (intraperszonális) Személyközi (interperszonális) Csoportkommunikáció Nyilvános kommunikáció Tömegkommunikáció