A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Problémafelvetések Tényleg a digitális tananyag a legfontosabb? “Kulcsrakész” tanóra? Átalakul a tanár szerepe? Szolgáltatások, vagy megoldás? Hol állunk egyáltalán?
Átlagos költségek: TerületKb 2010 (+-1%) Tanárok fizetése39% Tanári munkát támogatók fizetése 8% Menedzsment4% Egyéb személyzet20% Összesen fizetések71% Oktatási anyagok2% ICT1% Tanártovábbképzés0% egyéb26% összesen29% A jelenlegi tartalmi fejlesztések a költségek 1-2%-ra fókuszálnak
Az innováció 3 dimenziója és fejlődése a szolgáltatási piacon Médium Ajánlat, “termék” Üzleti Model P-€ E-€0 P-€ E-€ P-€ E-€ Tartalom +WF 1 Tartalom +WF 1,2 Tartalom +WF 1,2,n Megoldás Cím alapú Model Megoldás alapú Model Eszközök VLE/SMS Digitális mérés értékelés SNI szolgáltatások Tanár képzés Jelmagyarázat: -WF: munkafolyamat -P: papír alapú tartalom -E: elektronikus tartalom -VLE-SMS :(Virtual Learning Environment, School Management System (Virtuális Tanulási Környezet és Iskolai ügyviteli rendszer)
A tanári munkafolyamat Egyéb iskolai aktivitás 6% Egyéb iskolai aktivitás 6% Képzés 5% Képzés 5% Tervezés 1% Tervezés 1% Vizsgáztatás 4% Vizsgáztatás 4% Anyagok készítése 4% Anyagok készítése 4% Felkészülés 12% Felkészülés 12% Adminisztráció 11% Adminisztráció 11% Elmélet 32% Elmélet 32% Gyakorlat 17 % Gyakorlat 17 % Teszt/mérések 4 % Teszt/mérések 4 % Coach 2% Coach 2% Szülőkkel való kommunikáció 2% Szülőkkel való kommunikáció 2% A tanári munkafolyamat, és a pedagógusok valós igényei
Pedagógusok prioritásai (igényfelmérés eredményei, 4600 pedagógus, nem reprezentatív minta). Megoldások fejlesztése a diákokkal való személyes (1:1 foglalkozáshoz) Megoldások a tanulási eredmények növelésére SNI megoldások Megoldások a Tanárképzés támogatására Megoldások az adminisztrációs terhek csökkentésére Megoldások a szülők és tanárok közötti kommunikáció segítésére Megoldások a tanterven kívüli feladatok segítésére E-learning megoldások Megoldások IT eszközök számának növelésére NLFLUKFIPLWAHUÁtlag : 50% felett: 30% felett
Tanári felmérés kormányzati elvárások sűrű változása miatt elégedetlenek a pedagógusok Szülők és tanárok között nagy a konfliktus – nagyok az elvárások, nincsenek eszközeik az eredmények bemutatására Nincs idő a szülőkkel való hatékony kommunikációra Technikai eszközök hiánya Nálunk a legnagyobb az igény az egyéni képzésre (karrier vagy segítségkérés?) Tanárok megbíznak a kiadók tartalmaiban (apátia, időhiány vagy bizalom?) Az SNI-s diákok képzése különösen problémás (inkább az integrált osztályok miatt, mint a tartalmakhoz kapcsolódóan) Néhány tanulság
8 Alapmodulokhozzáadott értékű modulokszolgáltatások Pedagógusok prioritásai PLS Menedzser Házifeladat menedzser Mérés-értékelés Teljesítmény "műszerfal" Riportolás Tartalomkezelő Osztály adminisztráció Kommunikáció menedzsment Egyéb szolgáltatások Virtuális tanár Tanártováb- bképzés Iskola hatékonyság konzultáció egyéb szolgáltatások dolgozatjavítás, házifeladat stb.. XXX XX 1:1 a diákokkal X XX X X A tanulási eredmények javítása XX XX Problémás gyerekekkel való foglalkozás (SNI) X XX Tanártovábbképzések X X X Adminisztrációs terhek XX Szülők elvárásai Tanterven kívűli feladatok X XX digitális tartalmak hiánya XXX X ICT eszközök hiánya XXX XXX XX finanszírozási problémák X X X XX X X A pedagógusok igényeihez illeszkedő Integrált rendszer moduljai (pirossal a kiemelten fontos modulok)