Készítette: Csaja Katalin ISZM 2/14 A reklám Készítette: Csaja Katalin ISZM 2/14
Reklám fogalma: ● Ötletek, termékek és szolgáltatások személytelen, fizetett különböző médiában megjelenített bemutatása, melynek célja a termék megismertetése, a szolgáltatás „láthatóvá tétele” az értékesítés előmozdítása érdekében.
Reklámozás: Olyan kommunikációs tevékenység, melynek során: ● valamilyen információt ● különféle kifejezésmóddal ● közvetítő szöveg segítségével Eljuttatunk a vásárlókhoz / fogyasztókhoz.
Reklám célja: Tájékoztatás: új termék bemutatása a piacon → termék új felhasználási módjának megismertetése → árváltozás kommunikálása → termék működésének magyarázata → téves feltevések korrigálása, image változtatás
2. Meggyőzés: → márkapreferencia kialakítása → áttérés a vállalkozás márkájára → azonnali vásárlásra ösztönzés
3. Emlékeztetés: → a fogyasztó emlékeztetése arra, hogy a közeljövőben szüksége lehet a termékre / szolgáltatásra → igénybevétel / vásárlás helyére, módjára → fogyasztó érdeklődésének fenntartása szezonon kívül is → folyamatos márka-erősítés
Reklám tárgya lehet: ► termék / szolgáltatás tulajdonságai ► kiegészítő szolgáltatások ► ár ( „csak most, csak Önnek” ) ► beszerzési hely ► időbeosztás ► eladási kondíciók, fizetési feltételek ► védjegy, vállalati embléma stb.
Hogyan üzenjünk? Milyen legyen az üzenet? … ☻ hihetőség, bizalom ☻ pozitív megfogalmazás ☻ egyszerűen ☻ következetesség ☻ célcsoport figyelembevétele
Reklám hatékonyság: ♦ költségvetés abszolút és relatív nagysága ♦ az üzenet hatásossága ♦ a piaci körülmények ----------------------------------------------------------- ● sikerült-e az üzletet hatékonyan tolmácsolni? ● az üzenetet a célközönség megértette- e?
● elértük-e a célunkat? (növekvő piac → magasabb rendű termék / szolgáltatás → jól körülhatárolt és könnyen elérhető célpiac → széleskörű elosztási hálózat)
Reklám céljai, reklám költségvetése Reklámtervezés: Helyzetelemzés ↓ Marketing stratégia Reklám céljai, reklám költségvetése ↓ ↓ Reklámszöveg terv. ↔ Média kiválasztása ↑ Reklámkutatás
Hatásos reklámszöveg: ■ rövid, logikus, lényegre törő, világos ■ érdekes, felkelti az érdeklődést és a vágyat ■ utal a célközönség saját érdekére ■ tények mellett egyediségeket, előnyöket hangsúlyoz ■ célközönség nyelvén beszél, bevonja ■ a vásárlót aktív válaszadásra buzdítja
Reklámeszközök csop.: › az üzenet eljuttatásának módja szerint: • közvetlen: prospektus, előszó, ajándék • közvetett: plakát, sajtóreklám, TV-reklám › az üzenet értékelhetősége alapján: • vizuális (mutatványok, plakát, film…) • auditás (rádió-reklám, magnószalag) • audiovizuális (reklámfilm) • egyéb (kóstoltatás, illatminta)
› Irányíthatóság (terület, célcsoport) szerint: • irányítható (egyes nyomtatványok, sajtótermékek) • részben irányítható (helyi rádió, TV reklám) • nehezen vagy nem irányított (TV, plakát, reklám)
› Reklámhatás és köztere alapján: • közterületi reklámok (plakát, kirakat) • belső reklámeszközök (cégér, kirakat) • külső reklámeszközök (plakát, szórólap)
› Felhasználhatóság alapján: • alap eszközök: melyek önmagában alkalmasak (sajtótermékek, plakát, rádió, DM) • kiegészítő termékek: alapeszközzel együtt alkalmasak (reklámajándékok, multimédiás eszközök)
› reklámgondolat terjesztésében betöltött feladat szerint: • teljes (plakát, sajtóhirdetés, TV-reklám) • részleges (cégjelzéses, levélpapír)
A sajtóreklám Előnye • visszakereshető • tömeges elérés • gazdaságos • széleskörű ismertség • sokoldalú kreatív lehetőség Hátránya • gyorsan elévül • zsúfolt • hosszú lekötési idő • költséges • lapon belül bizonytalan az elhelyezése
A hatásos sajtó reklám: ♦ ragadja meg az olvasó figyelmét, érjük el, hogy olvassa ♦ a reklámüzenet legyen jól értelmezhető, jól olvasható
Reklámhirdetések Előnye Hátránya • visszacsatolás lehetősége rugalmas • visszakereshető, irányítható • kevés a kreatív korlát • relatív alacsony költség • közvetlenség Hátránya • zsúfoltság • hosszú iktatási idő
Reklámlevél írásának alapelvei: ♦ ragadja meg az olvasó figyelmét, érjük el, hogy elolvassa ♦ legyen személyre szabott ♦ legyen gördülékeny, jól érthető, jól olvasható, ne legyen hosszú ♦ bíztassuk az olvasót a cselekvésre, legyen könnyen megválaszolható
TV reklám Hátránya Előnye • hullámzó nézettség • audio-vizualitás • nagy a közlési sebesség • korlátozott irányíthatóság • zsúfolt • nagy költség Előnye • audio-vizualitás • információ befogadás kényelmes • nem igényel nézői aktivitást • látványosság • tömeges és szelektív • érzékszervi hatás • magas presztizs
A hatásos TV reklám: ♦ üzenetük ne legyen tűnékeny ♦ audiovizuális hatás ♦ használjuk ki a programkörnyezetet ♦ reklámdömping
Rádió reklám Előnye • beszéd kifejező ereje • személyesebb, közvetlenebb • beszéd + zene + egyéb effektek • nagy a sugárzási sáv, nagy elérési terület • nem igényel hallgatói közreműködést • tág teret ad a képzelőerőnek
Hátránya • csak hallás után felfogható • „szó elszáll” gyorsfelejtés • vizualitás hiánya • gyors közlési sebesség
Plakát reklám Előnye • kép kifejező ereje • széles publicitás • erős figyelemfelkeltő hatás • kisebb konkurencia • tartós hatás • méretnöveléssel a hatás sokszorozható
Hátránya • csak tömör üzenet • korlátozott információ átadási lehetőség • időigényes előállítás • rongálható • kis méretben hatástalan • korlátozott irányíthatóság • kreativitási lehetőség
Köszönöm a figyelmet! Sziasztok