MÁV Magyar Államvasutak Zrt. munkaügyi kapcsolatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
A közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó munkajogi szabályozás
Az üzemi tanács működése és jogosítványai
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.

A nők érdekvédelme a BDSZ-ben - a fúzió előtt és után - Varga Éva BDSZ alelnök, Ruhaipari tagozatvezető.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Munkaügyi Kapcsolatok, Kollektív Szerződés.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Rendkívüli munkavégzés Ügyelet és készenlét
Európai Üzemi Tanács Konferencia Magyar szerepvállalás a Schneider Electric Európai Üzemi Tanácsában, különös tekintettel a magyarországi munkavállalók.
A Multinacionális Társaságcsoportok hatása az érdekvédelemre Magyarországon.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
A munkavállalói FB tagság
Európai Üzemi Tanács tevékenysége a magyar szakszervezetek szemszögéből november 16. Északdunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet.
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Munkahelyi egészség és biztonság
EEM. 10. A munkaügyi kapcsolatok és az érdekegyeztetés
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. szerepe a vasúti piacon Budapest, május 3. Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A vállalkozási lehetőségekről gyermekgyógyászként Dr. Masszi György.
Amit a diákmunkáról tudni kell
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ivan Tomac Predsjednik EKN-aBalatonszemes, SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN.
Munkaszervezési ismeretek
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A magyarországi és a villamosenergia-iparban működő szakszervezetek helyzete és kilátásai a szervezettség tükrében Tagtoborzás az EVDSZ – nél, ágazati.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Vizes szektorban kötött kollektív szerződések elemzése TÁMOP A-13/ Madár Gyula - Dr. Nemeskéri Gyula Ergofit Kft Győr, Június 25.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
1 TÁMOP A-13/ pályázat Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél- Dunántúli Régióban – Záró Konferencia.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
CSILLEBÉRC 2015.November Országos Intenzív Képzés és Továbbképzés.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Munkavégzés. A kereskedelmi egység szabályszerű működtetése A munkavégzés szabályai A munkaszerződés alapján a munkavállaló köteles 1)meghatározott helyen.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

MÁV Magyar Államvasutak Zrt. munkaügyi kapcsolatai

Története 1846. Pest-Vác vonal 1868. Pest- Fülek-Losonc vonal 1894. „Nagy Államosítás” 1993. MÁV RT. 2005. MÁV ZTR.

Cégadatok Rövidített cégnév: MÁV ZRt. Társaság fő tevékenysége: - helyközi vasúti szállítás (személy és áruszállítás) - a vasúti szállítást biztosító pályainfrastruktúra működtetése - a vontatási és gördülőállomány karbantartási tevékenységek Társaság jegyzettőkéje:10milliárd Ft.(pénzbeli+nem pénzbeli hozzájárulás)

Vasúti térkép

Leányvállalatai MÁV-START Zrt. MÁV TISZAVAS Kft. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. MÁV-Gépészeti Zrt. MÁV Északi Járműjavító Kft. MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. MÁV Debreceni Járműjavító Kft. MÁV TISZAVAS Kft. MÁV Ingatlankezelő Kft. MÁV Vagyonkezelő Zrt. MÁV INFORMATIKA Zrt. MÁV VAGON Kft. MÁV Lokomotív Hotels Zrt. MÁV Nosztalgia Kft.

Foglalkoztatottak jellemzői

Foglalkoztatottak jellemzői

Foglalkoztatottak jellemzői Teljes/rész munkaidőben foglalkoztatottak Fizikai/szellemi foglalkoztatottak Határozott/határozatlan idejű szerződéssel rendelkezők

MÁV- TRAKCIÓ Zrt.

Tevékenysége - Vasúti vontatás, és ahhoz kapcsolódó egyéb (kiegészítő) vontatási szolgáltatások: személyvonat üzemeltetési és elegytovábbítási célú vontatása tehervonat vontatása tolatás és rendelkezésre állás állomáson egyéb, kiegészítő vontatási szolgáltatások - Mozdonyvezetők „bérbeadása”

Foglalkoztatottak jellemzői A foglalkoztatottak száma: 5.124 fő Ebből: részmunkaidős 117 fő; mozdonyvezető 4.180 fő; több, ill. folyamatos műszakban dolgozik: 304 fő.

Munkaerő piaci helyzet országosan kb. 4200 mozdonyvezető van számuk folyamatosan csökken mivel legtöbben nyugdíjba vonulnak fiatalok körében annyira nem favorizált szakma Kevesen választják ezt a szakmát

Kollektív szerződés Alkalmazotti jogviszonyok a Kollektív Szerződésben vannak meghatározva.

Kollektív szerződés tartalma Rész: ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK   Rész: KOLLEKTÍV SZERZŐDÉS KÖTELMI RÉSZE Rész: KOLLEKTÍV SZERZŐDÉS NORMATÍV RÉSZE (MUNKAVISZONY, A RENDES MUNKAIDŐ, A RENDKÍVÜLI MUNKAIDŐ, A PIHENŐ IDŐK, A MUNKA DÍJAZÁSÁNAK SZABÁLYAI, A MÁV ZRT BÉREN KÍVÜLI JAVADALMAZÁSI RENDSZERE, HÁTRÁNYOS JOGKÖVETKEZMÉNYEK VALAMINT A MUNKAVÁLLALÓI KÁRTÉRÍTÉS FELELŐSSÉGÉNEK SZABÁLYAI)

Szervezeti ábra

A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 1 A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 1.Munkavállalói érdekképviseletek Több reprezentatív szakszervezet van  szakmai alapon szerveződnek

Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSz) Jellemzői: önálló, független működés a vasutas, és minden más munkavállaló iránti szolidaritás a politikai pártoktól való függetlenség az egyenlő távolságtartás korrekt, kiszámítható kapcsolatrendszer

MOSZ célja Tagjai közös érdekeinek megfelelő képviselete Hatékony működés Eredményes érdekvédelem A kollektív szerződéseken nyugvó munkavégzés biztosítása Megteremtse: - a mozdonyvezetői munka értékét (a megfelelő bérezést) - az egészséges- és biztonságos munkafeltételeket

MOSZ főbb feladatai a mozdonyvezetők szakmai érdekvédelme és érdekképviselete társadalmi, ágazati és vállalati szinten a tagjainak egyéni érdekvédelme és munkajogi védelme tagjainak oktatása, képzése kultúrális- és sporttevékenység szervezése jogszolgálat működtetése önsegélyezés

MOSZ tagsága Szakszervezetbe való belépés önkéntes. A tagsági viszony a belépési és a tagdíjátutalási nyilatkozat kitöltésével és aláírásával, illetve az első tagdíj befizetésével jön létre. A szakszervezeti tag tagdíjának mértéke munkaviszonyban elért havi bruttó keresetének, illetve a társadalombiztosítás keretében kapott ellátásának (táppénz, nyugdíj) 1 %-a.

MOSZ tagsága A tag jogai: - szakszervezeti tisztség betöltése jelölés választott tisztségre a jogvédelem MOSZ szolgáltatásainak igénybevétele a MOSZ működésével kapcsolatos információk megismerése A tag kötelezettségei: az Alapszabály az egyéb szabályok betartása a tagdíj megfizetése együttműködés a szakszervezet tagjaival

A tagsági viszony megszűnése kilépéssel törléssel kizárással a tag elhunytával

A MOSZ szervezeti felépítése Tagcsoportok Területi (vasútvállalati) küldöttcsoport Ügyvivő Bizottság Küldöttközgyűlés Kongresszus Rendkívüli Kongresszus

Feladat és felelősség elhatárolódás A MOSz elnöke és két ügyvezető alelnöke vezetői tevékenységét mellérendelt viszonyban végzik.

MOSZ elnök és ügyvezető alelnökeinek feladatai a szakszervezet Alapszabályában foglaltaknak megfelelően biztosítani a szervezet működését megvalósítani a MOSz programjában foglalt célokat végrehajtani a Kongresszus, a Küldöttközgyűlés és az ÜB határozatait gondoskodni a MOSz székházának gazdaságos üzemeltetéséről figyelemmel kísérni az Önkéntes Pénztárak tevékenységét

A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 2 A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 2. Participáció szereplői - Üzemi Tanácsok MÁV ZRt. - Központi Üzemi Tanács MÁV Cargo ZRt. – Központi Üzemi Tanács MÁV Start ZRt.- Központi Üzemi Tanács

Üzemi Tanácsok A területi igazgatóságokon üzemi tanácsok-központi üzemi tanácsba delegálnak tagokat Jellemzői : üléseit szükség szerint tartja az elnök hívja össze a tagok csak személyesen vehetnek részt minden esetben össze kell hívni, ha ezt valamely tag vagy a munkáltató az ok megjelölésével kéri Az üzemi tanács egyes jogosítványainak gyakorlását és a munkáltatóval való kapcsolatát üzemi megállapodás határozza meg.

Üzemi Tanácsok A választás évente történik. Az üzemi tanácsba évente titkos szavazással választanak tagokat Legtöbb (v. min 30%) szavazat Minden dolgozó választhat és választható 3éves mandátum Jogkörei: - együttdöntési jog - véleményezési jog - tájékoztatáshoz való jog

A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 2 A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 2. Participáció szereplői – Munkavédelmi Bizottság MÁV Zrt. Központi Munkavédelmi Bizottsága MÁV- Gépészet Zrt. Központi Munkavédelmi Bizottsága MÁV TRAKCIÓ Zrt. Központi Munkavédelmi Bizottság

Munkavédelmi Bizottság A választás évente történik. Az Munkavédelmi Bizottságba évente titkos szavazással választanak tagokat. Minden dolgozó választhat és választható Célja: az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módjának a jogszabályok és szabványok keretein belüli megvalósulása

Munkavédelmi Bizottság Tevékenysége: munkabiztonsági tevékenységének elvi irányítása munkabaleseti beszámoló jelentések készítése munkabiztonsági tevékenységének éves értékelése baleseti kockázatok csökkentéséhez szükséges források biztosítása Beszerezteti a szükséges munkavédelmi eszközöket és anyagokat.

A munkaügyi kapcsolatok kollektív szereplői 3. szövetség, konföderáció A Mozdonyvezetők Szakszervezete az Autonóm Szakszervezeti Szövetség tagja.

Autonóm Szakszervezetek Szövetsége Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége egyike a hat magyar szakszervezeti konföderációnak. A szövetség különösen a közlekedés és az energiaipar ágazataiban erős.

Fontosabb események 1.) Évente tárgyalások a KSZ módosításról 2.) 2001:Mozdonyvezetői sztrájk 2 hét Követelés: bért emelés, munkaidő, munkakörülmény javítása Az akkori kormány nem hajlandó tárgyalásra a MÁV vezetése sokat engedett.

Fontosabb események 3.) Mozdonyvezető munkakörben sem csoportos, sem kisebb helyi létszámleépítés nem volt. Az ideálist közelítő létszámot a korengedményes nyugdíjazással és a képzés visszafogásával próbálják beállítani A változó fuvarpiaci igények miatt ez nagyon nehéz 

Felhasznált irodalom www.mosz.co.hu http://www.mav.hu/ http://www.mav-trakcio.hu/ http://www.autonomok.hu/

Készítette: Baptiszta Beatrix Köszönöm a figyelmet! Készítette: Baptiszta Beatrix