Hatékony tanuló-megismerési technikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Belső tanulási folyamat az intézményben - a kompetencia alapú oktatás intézményi elterjesztése.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Széchenyi tehetségműhely
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Tanulási és tanítási stílusok elektronikus környezetben
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
1. osztályos példa Bubernik Eszter
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A pszichológiai mérés alapjai
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Hatékony tanuló-megismerési technikák BÁTAI ÁMK HEFOP-2.1.5. „A jövő bennük él” Hatékony tanuló-megismerési technikák Tengelic 2007. június 8.

A HATÉKONY TANULÓ MEGISMERÉSI TECHNIKÁK TEAM TAGJAI: BÁTAI ÁMK A HATÉKONY TANULÓ MEGISMERÉSI TECHNIKÁK TEAM TAGJAI: Bergmann Mariann tanító Kovácsné Borbély Zsuzsanna óvónő Sümegi Jánosné tanár Teibertné Schäffer Terézia tanító Zsákai Andrea tanító

A projekt feladat– és időterve Tevékenység Felelős Módszer/eszköz Idő Dokumentum Team megalakulása igazgató egyéni vállalás 2006. nov. 23. csoportnévsor Alakuló foglalkozás ötletroham, feladataink meghatározása 2006. dec. 7. feljegyzés 1. A meglévő dokumentumok összegyűjtése, rendszerezése (óvodai és iskolai) team vezető dokumentumelemzés 2007. jan. 11. feljegyzés 2. Óralátogatás (magyar irodalom – kooperatív tanulásszervezés) óralátogatás, megbeszélés 2007. jan. 31. feljegyzés 3. A gyermektanulmányozási program illesztése a pedagógiai programba ig. helyettes dokumentumelemzés, vita 2007. febr. 8. feljegyzés 4. Tanulás tanítása tréning óralátogatás az óra értékelése, megbeszélése Az új egyéni fejlesztési terv és hálóterv kidolgozása óralátogatás, elemzés, beszélgetés 2007. febr. 19. feljegyzés 5. A hatékony tanuló-megismerést segítő módszerek rendszerezése: feladatbank dokumentumkészítés 2007. márc. 1. táblázat, feladatbank Részvétel a szakmai műhelymunkában hospitálás Szervezés alatt áll.

1. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2006. december 7. BÁTAI ÁMK 1. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2006. december 7. a team megalakulása vezetőválasztás céljaink, feladataink meghatározása várható eredmények

A tanfolyam (tréning) célja: BÁTAI ÁMK Céljaink, feladataink A tanfolyam (tréning) célja: A technikák megismerése tantestületi szinten. Az ott szerzett ismeretek hasznosítása, alkalmazása. 2. A projekt fő célja: A tanult technikák beépítése a nevelés-oktatás folyamatába. Részcél: a projektterv megvalósulásával javul és mindenki számára követhetővé válik az egyénre szabott fejlesztés. 3. Feladatok: A meglévő dokumentumok rendszerezése. Igények felmérése (vezetők, pedagógusok) Új gyermektanulmányozási program kidolgozása Feladatbank létrehozása (a tanuló-megismerést segítő kérdőívek, tesztek, interjúk, képességfejlesztő feladatok, gyakorlatok, játékok) Részvétel a szakmai műhelymunkában

A tanult technikák alkalmazásával javul az egyénre szabott fejlesztés, BÁTAI ÁMK 4. Várható eredmények A tanult technikák alkalmazásával javul az egyénre szabott fejlesztés, hatékonyabbá válik a tanulók megismerése, ezáltal a személyiségük fejlesztése. 5. A fenntarthatóságot biztosító tevékenységek A team által kidolgozott gyermektanulmányozási program beépül a helyi pedagógiai programba. A feladatbank mindenki által hozzáférhető, bővíthető.

2. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. január 11. BÁTAI ÁMK 2. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. január 11. A meglévő dokumentumok összegyűjtése, rendszerezése: az eddig használt óvodai egyéni fejlődési naplók felülvizsgálata az eddig használt egyéni fejlesztési tervek felülvizsgálata

Az óvodai egyéni fejlődési napló felépítése: Személyi adatok Anamnézis BÁTAI ÁMK Az óvodai egyéni fejlődési napló felépítése: Személyi adatok Anamnézis Beszoktatás Gondozás-önkiszolgálás Szociális fejlettség Munkajellegű tevékenységek Értelmi fejlettség – tanulás Játék Felmérések Az óvodai naplót jónak, követhetőnek találtuk. Anamnézis: Szülés körülményei, betegségek, stb. Beszoktatás: Mennyi idő, hogyan viselkedik a gyermek? Gondozás: Testi fejlődés, önellátás, öltözködés, étkezés, tisztálkodás Szociális fejlettség: társas kapcsolatok, érzelmi-akarati élet Munkajellegű: pl. naposi munka Értelmi: anyanyelv, irodalom, vizuális, zenei, testi nevelés, „külső világ tevékeny megfigyelése” – környezetismeret, matematika) Játék: egyedül vagy társakkal, milyen típusú játék, alárendelt vagy irányító, stb. Felmérések: pl. DPT-teszt, Frostig-teszt, Inizan-teszt, iskolaérettségi vizsgálat eredménye)

2. Az iskolai egyéni fejlesztési terv régi változata: BÁTAI ÁMK 2. Az iskolai egyéni fejlesztési terv régi változata: Adatok Tanév Fejlesztési területek: Kommunikáció (szóbeli, írásbeli) Önértékelés Együttműködési képesség Az egyén személyiségvonásai Tantárgyfejlesztés Egyéb Az iskolai fejlesztési terv hiányosságai: nem tartalmaz konkrét fejlesztési tervet, csak az adott állapotot rögzít nincs hely a fejlesztő feladatok dokumentálására nem lehet nyomon követni a fejlesztést nem tartalmazza az elért eredményt FELADAT: egy új fejlesztési terv készítése

3. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. január 31. Bemutató óra megtekintése BÁTAI ÁMK 3. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. január 31. Bemutató óra megtekintése Az óra helye: 2. osztályos magyar irodalom óra Tananyag: Az állatok téli élete Az óra célja: hatékony tanuló-megismerés beszédlégzés fejlesztése alkotói képzelet, önálló gondolkodás fejlesztése szóbeli kifejezőképesség fejlesztése Az alkalmazott módszer: kooperatív tanulásszervezés A team tagjai és mentora hospitáltak, majd értékelték az órát.

4. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. február 8. BÁTAI ÁMK 4. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. február 8. gyermektanulmányozási program illesztése a pedagógiai programba más intézmények gyermektanulmányozási programjának vizsgálata kompromisszumkeresés a vitás kérdésekben

Dilemma: „Csináljunk magunknak még több munkát?” Új elvárások: BÁTAI Vitás kérdések: Dilemma: „Csináljunk magunknak még több munkát?” Új elvárások: ne csak állapotot tükrözzön, tartalmazza a fejlesztés célját és eredményét is készítsünk hálótervet (mindenki által hozzáférhető és a vezetőség által is nyomon követhető a folyamat) hozzunk létre egy feladatbankot (tartalmazza a tanuló-megismerést segítő kérdőíveket, teszteket, interjúkat, képességfejlesztő feladatokat, játékokat, bárki használhatja, folyamatosan kiegészítheti, bővítheti) A vita végén kompromisszumra jutottunk: megtartjuk az egyéni fejlesztési terv eredeti formáját az állapotfelmérést szeptember végén lezárjuk az elért eredményt a tanév végén írjuk hozzá a tervhez elkészítjük az egyéni fejlesztés hálótervét, amely hónapra lebontva tartalmazza a fejlesztést ÁMK

5. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. február 19. BÁTAI ÁMK 5. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. február 19. Tanulás tanítása – óralátogatás Az órákon tapasztaltak elemzése, értékelése Az új fejlesztési terv véglegesítése Az egyéni fejlesztés hálótervének elkészítése

EGYÉNI FEJLESZTÉSI TERV 2007/2008 A tanuló neve:…………………………..Születési helye, ideje:…………….. Fejlesztési területek: Kommunikáció: -Szóbeli…................................................................................................. -Írásbeli…................................................................................................. Önértékelés………………………………………………………………………………. Együttműködési képesség……………………………………………………………… Az egyén személyiségvonásai…………………………………………………………. Tantárgyfejlesztés……………………………………………………………………….. Egyéb……………………………………………………………………………………… Dátum: …………………………(szeptember vége) Elért eredmények: ……………………………………………………………………………………………… A fejlesztési tervet készítette:……… A fejlesztési tervet jóváhagyta:…………. Dátum:………………………….(tanév vége)

A tanuló egyéni fejlesztésének hálóterve …./…. tanév Név: ……………………………………………………Születési helye, ideje:………………………….. Hónapok IX. X/aí X. XI. XII. I. II. III. IV. V. Szóbeli kommunikáció Írásbeli kommunikáció Önértékelés Együttműködési képesség Személyiségformálás Tantárgyfejlesztés

Megjegyzések: Mit fejlesztünk, milyen feladattal, teszttel, kérdőívvel, stb. Szóbeli kommunikáció Írásbeli kommunikáció Önértékelés Együttműködési képesség Személyiségformálás Tantárgyfejlesztés Báta,………………………………. Jóváhagyta:…………………………………………………… Készítette: ……………………………………

x Bátai Péter egyéni fejlesztésének hálóterve Hónapok IX. X. XI. XII. X/aí X. XI. XII. I. II. III. IV. V. Szóbeli kommunikáció x Írásbeli kommunikáció Önértékelés Együttműködési képesség Személyiségformálás Tantárgyfejlesztés Ny N K I

Heti sporthírek – tudósítás Szituációs játék – konfliktuskezelés Megjegyzések: Szóbeli kommunikáció Heti sporthírek – tudósítás Szituációs játék – konfliktuskezelés Írásbeli kommunikáció Sporthírek – osztályfaliújság Plakátkészítés sportversenyre Önértékelés Tulajdonságok és attitűdök kérdőív Együttműködési képesség A tanuló iskola és iskolán kívüli kapcsolathálózata - kérdőív Személyiségformálás Mi az én értékrendem? - kérdőív Tantárgyfejlesztés Egy kis provokáció – teszt a tanulásról Óra eleji ráhangoló ritmusgyakorlatok vezetése

6. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. március 1. BÁTAI ÁMK 6. CSOPORTMEGBESZÉLÉS 2007. március 1. Feladatbank: A hatékony tanuló-megismerést segítő módszerek gyűjtése (tréning anyaga, óvodai, iskolai és saját gyűjtésű anyag) Rendszerezése fejlesztendő területek szerint Az összegyűlt anyag számítógépes feldolgozása

1. A TANULÓ-MEGISMERÉST SEGÍTŐ KÉRDŐÍVEK: Tanulási erősségek kérdőív BÁTAI ÁMK 1. A TANULÓ-MEGISMERÉST SEGÍTŐ KÉRDŐÍVEK: Tanulási erősségek kérdőív Iskolai motiváció kérdőív Énkép, szociális kép Mi az értékrendem kérdőív Mik a jellemvonásaim kérdőív Szorongás kérdőív Délutáni szokásaim kérdőív Mivel telik a napom Mivel telik a napom összesítés Teszt a tanulásról HOME-leltár A gyerekek motivált magatartása Mit szeretek csinálni kérdőív Tanulási stílusok I-II.

2. KÉPESSÉGFEJLESZTÉS Beszédfejlesztés Nyelvi játékok Nyelvtörők Az emlékezet PPT A beszéd PPT 3. INTERJÚ, KÉRDŐÍV, MEGFIGYELÉS, EGYÉB Interjúvázlat Dokumentumelemzés elmélete Kérdőív az életmód megismeréséhez A tanuló iskolai és iskolán kívüli kapcsolathálózata Differenciált érdeklődés kérdőív Észrevételek a gyerekre vonatkozóan Strukturálatlan és strukturált megfigyelési gyakorlólap Személyiséglap Társas, közösségi tulajdonságok Tulajdonságok és attitűdök Szociometria 1. Szociometria 2.

BÁTAI ÁMK

Köszönöm a figyelmet!