Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályázó: Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata Projekt menedzser: Bukovszki Andrásné
Résztvevő intézmények Ferencvárosi Komplex Óvoda, Általános Iskola és EGYMI József Attila Általános Iskola és AMI Telepy Károly Testnevelés Szakosított Általános Iskola és Gimnázium
Ferencvárosi Komplex Óvoda, Általános Iskola és EGYMI
József Attila Általános Iskola és AMI
Telepy Károly Testnevelés Szakosított Általános Iskola és Gimnázium
A projekt A pályázat lehetőséget biztosít: a helyi „jó gyakorlat” bemutatására a helyi tapasztalatok figyelembevételével a továbbfejlesztésre
A tevékenységek során azokat az aktuális, egész országot érintő problémákat kívánjuk felölelni, mint - együttnevelés - a pedagógiai gyakorlat és a szakmai munka minőségének megújulása - SNI-s tanulók fejlődését szolgáló körülmények feltérképezése - új módszerek - eszközök - eljárások bemutatása, kipróbálása
Kiemelt cél A befogadó intézmények minden esetben ismerjék az előző és a következő intézmény típus működését és elvárásait. Valósuljon meg a két intézménytípus pedagógusainak optimális együttműködése. A megvalósuló projekt lehetőséget biztosít: - a jelenlegi pedagógiai környezet felülvizsgálatára, - az alkalmazott eszközrendszer teljes megújulására.
A projekt célja: A nevelőtestület minden tagja ismerje meg - a segítő hálózatot, - az egyenlő bánásmód megsértése miatti, jogszabályban rögzített eljárásrendet. Tegyen szert - új módszertani és - oktatási programok ismeretére. A megszerzett ismereteinek hasznát veheti: -fejlesztő, -felzárkóztató, -gyermekvédelmi és családgondozó, -szülők felé megnyilvánuló tanácsadói munkájában.
EGYMI Integráló iskola SNI A tanulók ellátása utazó gyógypedagógussal Logopédiai ellátás Nevelési Tanácsadó SNI B tanulók fejlesztésének segítése Esetmegbeszélések Fejlesztő pedagógusok, pedagógusok
Az iskola számára fontos, hogy szülők is megismerjék a gyerekeik életét, fejlődési ütemét. Ezért további cél: kommunikáció továbbfejlesztése. Fontos: - a nevelési-oktatási program megújulása, - a kialakított műhelymunka tovább folytatása, - az óvodákkal való szoros együttműködés, - nagyobb esély a felzárkózásra, - végzős tanulóink megállják a helyüket a középiskolákban.
Terveink: -a kompetencia alapú programok bevezetése felmenő rendszerben -egyes tantárgyból a moduláris oktatás megteremtése -belső fejlesztések megvalósulása intézményenként -„jó gyakorlatok” adaptációja
A projekt közvetlen célcsoportja: - a bevont intézmények vezetői és pedagógusai - a IX. kerületben élő és nevelkedő SNI-s gyermekek, tanulók A közvetett célcsoport: -az SNI-s gyermekek szülei -az intézmények fenntartói, illetve - a képzési lánc előző és következő intézmény típusai
A projekt két fő része: kötelező és választható tevékenységek Kötelezően megvalósítandó tevékenységek: 1. menedzsmentképzés 2. programok, eszközök adaptációja 3. egyéni fejlesztési, átvezetési tervek adaptációja 4. diákok inkluzív szemléletének kialakítását segítő attitűdformáló tréning 5. továbbképzési program az együttnevelés pedagógiai gyakorlatának támogatására 6. intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása 7. integrációs formák megvalósításával kapcsolatos tevékenységek 8. intézmények közötti szakmai együttműködés kidolgozása 9. önálló intézményi innováció
Választható tevékenységek -fejlesztő eszköz/eszköztár kifejlesztése kipróbálása -tanácsadói szolgáltatások -IKT- eszközökkel támogatott tanulási módszerekre való felkészülés
A projekt időtartama: 1 tanév, 10 hónap A 3 intézmény jelentős számú bevont pedagógusai lehetővé teszik több feladat párhuzamos megvalósítását, így garantálva a projekt sikerességét.