Tartalom és forma Testet öltő versek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiejtési szabályok.
Advertisements

1848 Március 15.
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Arany János: Epilogus.
Urunk, Jézus Krisztus, várjuk eljöveteled, várjuk a békét, mert annyi békétlenség van kívül a világban és bent a szívünkben! Add meg újra a szeretetet.
Jó reggelt- Isten hozott !.
Az időmértékes verselés
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Regények és versek Totó.
József Attila Gyöngy.
A görög és római líra.
RADNÓTI MIKLÓS ( Budapest 19O9.május 5. – Abda 1944.nov.9.)
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Drága Édesanyámnak, kit a világon
A népdalok 27/B.
A drámai monológ 28/B.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Jó reggelt- Isten hozott !.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Ballagók búcsúztató áhítata.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Boldog 2014-et !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT!.
JÓ REGGELT !.
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
JÓ REGGELT !.
Zeng, lelkem, ez új reggelt,
Vezess, Jézusunk, S véled indulunk. Küzdelemre hív az élet, Hadd kövessünk benne téged! Fogjad hát kezünk, Míg megérkezünk!
JÓ REGGELT !.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Itt vagytok ? Jó reggelt ! Álmos vagyok….
Zeng, lelkem, ez új reggelt, A nap, ím, ismét fölkelt. Ó, nap, mily gyönyörű vagy, Az Úr jósága mily nagy! Az Úr hatalma intett, Újra világosság lett.
JÓ REGGELT  !!.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
A Z ANTIKVITÁS IRODALMA
Nyisd meg a szívem, ó Jézus
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
Ím, jászlad mellett térdelek, Ó, Jézusom, üdvösségem.
Álmaimból, lelkembõl, Két kezembõl, szívembõl,
BETLEHEM.
Minden, mi él, csak Téged hirdet, minden dicsér, mert mind a műved, azzal, hogy él, ezt zengi Néked: ”Dicsérlek én, dicsérlek Téged!”
ITT VAN AZ ŐSZ, ITT VAN UJRA..

G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
A vetítés, Pergolesi: Stabat Mater című művének meghallgatása mellé készült. Az eredeti verset Jacopone da Todi írta, itt Sík Sándor fordításában olvashatjuk.
Petőfi Sándor Emlékmúzeum
JÓ REGGELT !.
International Symposium on Singing in Music Education Demonstration with class of the ELTE Trefort Ágoston Secondary School and Teacher Training Institution.
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Áldjad, én lelkem, a dicsőség örök Királyát!
Találkozni jöttem Veled, Istenem Te jól ismersz engem, s én kitárom a szívem Itt vagyok Istenem,
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
Arany János élete és munkássága
1. Balladák.
20. AZ ALAKZATOK STÍLUSHATÁSA
KRISZTUS FELTÁMADT - - VALÓBAN FELTÁMADT!.
Előadás másolata:

Tartalom és forma Testet öltő versek

Ritmus a természetben

Testünk ritmusa

Ütemek ritmusa

Ritmus a beszédben

Hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok A magyarban a hangsúly mindig a szó első szótagjára esik. A mondatban a hangsúlyos elem a mondat elejére kerül. A szó eleji hangsúlyon kívül a szavak későbbi szótagjai mellékhangsúlyt kaphatnak, pl. érzelmi, hangulati tartalmak kifejezésére vagy a versritmus fenntartására.

Ütemhangsúlyos verselés A hangsúlyra épülő ritmusrendben az alapegység az ütem. Egy ütem 1-4 szótagból állhat. Ezzel a szótagmennyiséggel függ össze a népdalainkban gyakori 4 negyedes ütemezés.

Arszisz Az ütem fő eleme (az "arszisz") egy hangsúlyos szótag. Általában az ütem első szótagjára esik, de pl. kötőszóval vagy névelővel kezdődő ütemben a hangsúly a második szótagra, esetleg még hátrább is kerülhet. A hangsúlyos szótagot az elemzésben aláhúzással vagy hosszú éles ékezettel (/) jelöljük.

Theszisz A hangsúlytalan szótagok (a "theszisz") száma az ütemben maximum 3, jele az elemzési képletben vagy szótagonként egy-egy pont, vagy az "x".

Rigmus A versritmus (és a vershangsúly) nem feltétlenül esik egybe a szöveg természetes ritmusával és hangsúlyrendjével. Ha az eltéréseknél is a versritmust éreztetve mondjuk a szöveget, akkor rigmusszerűen, gépies ritmusban szavalunk.

Gyorsítás… „Kis kacsa fürdik fekete tóba, Anyjához készül Lengyelországba.” „Szántottam gyöpöt, Vetettem gyöngyöt.” „Érik a ropogós cseresznye, Viszek a babámnak belőle.” A versrészletekben a legfeljebb 3 szótagból álló ütemek gyorsítják a vers tempóját…

A vers ritmusképlete: 3|3||3|3 2|4||2|4 4|2||4|3 … és lassítás Siralmas énnéköm tetüled megválnom, Áldott Magyarország, tőled eltávoznom. Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! (Bornemisza Péter) A vers ritmusképlete: 3|3||3|3 2|4||2|4 4|2||4|3 A négy szótagból álló ütemek és sorközépen a cezúra lassítják, elbeszélő jellegűvé teszik a verset.

Szerinted mi lehet az oka? Egy üdítő kivétel… Ez világ sem kell már nekem nálad nélkül, szép szerelmem, Ki állasz most én mellettem, egészséggel, édes lelkem. (Balassi Bálint) Ritmusképlete: 4/4//4/4 4/4//4/4 Bár hosszú, 4 szótagos ütemekből áll Balassi Bálint verse, mégis tempóját tekintve gyorsabb verseink sorába tartozik. Szerinted mi lehet az oka?

Ritmus a szótag hossza alapján Az időmérték alapja a szótagok időtartama. A legismertebb időmértékes ritmusrend a görög-római verselés. Az időmértékes ritmus alapeleme a szótag, egységei a versláb, a kólon és a periódusok: a verssor és a strófa. A szótag az időmértékes versritmusban a következő magánhangzóig terjed, függetlenül attól, hogy a következő magánhangzó ugyanabban a szóban vagy az utána következőben található.

Rövid szótagok Rövid a szótag, ha a magánhangzója rövid, és utána legfeljebb egy rövid mássalhangzó van. Jelölése: ∩

Hosszú szótagok Kétfajta hosszú szótag létezik. 1. a természeténél fogva hosszú szótagnak a magánhangzója hosszú 2. a helyzeténél fogva hosszú szótagnak ugyan rövid a magánhangzója, de utána vagy hosszú, vagy legalább két rövid mássalhangzó szerepel. Jelölése: _

További szabályok Kettőshangzók a mai magyar köznyelvben már nincsenek, de a régi szövegekben és az idegen nevekben - pl. Akhilleusz, Európa-, előfordulhatnak. A verstanban általában egy hosszú szótagot alkotnak, de két rövid magánhangzónak is tekinthetők. Általános szabály, hogy a sor belsejében a rövid szótag helyett állhat hosszú szótag. A sorvégi hosszú helyén állhat rövid szótag. A klasszikus időmértékes versben eredetileg nem volt rím, hangsúly és alliterációt.

Sok rövid… „Borozgatánk apámmal; Ivott a jó öreg, S a kedvemért ez egyszer – Az isten áldja meg! Soká nem voltam otthon, Oly rég nem láta már, Úgy megvénült azóta – Hja, az idő lejár. Beszéltünk erről, arról, Amint nyelvünkre jött; Még a szinészetről is Sok más egyéb között.” Petőfi Egy estém otthon című versében hármas és negyedfeles jambusi sorok váltakoznak: A jambusoknak köszönhetően ( _ ) a vers ritmusa tempós, az élőbeszéd ritmusához közelít. ∩

… „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban? Századok ültenek el, s te alattok mélyen enyésző Fénnyel jársz egyedűl. Rajtad sürü fellegek, és a Bús feledékenység koszorútlan alakja lebegnek. Hol vagyon, aki merész ajakát hadi dalnak eresztvén, A riadó vak mélységet fölverje szavával, S késő százak után, méltán láttassa vezérlő Párducos Árpádot, s hadrontó népe hatalmát?” A sok daktilusnak köszönhetően (_ ) az elbeszélő költemény ritmusa is egészen eleven marad a hosszú sorok ellenére. ∩ ∩

Sok hosszú „Haragot, istennő zengd Péleidész Akhileuszét, vészest, mely sokezer kínt szerzett minden akhájnak, mert sok hősnek erős lelkét Hádészra vetette, míg őket magukat zsákmányul a dögmadaraknak és a kutyáknak dobta. Betelt vele Zeusz akaratja, attól kezdve, hogy egyszer szétváltak civakodva Átreidész, seregek fejedelme s a fényes Akhilleusz.” Homérsoz Íliász című műve hexameterben íródott. A hexameter sor daktilusokból és spondeusokból áll. A sok hosszú ütem lassítja, elbeszélő jellegűvé teszi a szöveget.

És ismét egy üdítő kivétel! Éj-mélyből fölzengő - csing-ling-ling – száncsengő. Száncsengő – csing-ling-ling – tél öblén halkan ring. Weöres Sándor Száncsengő c. verse igazi kuriózum: a rendkívül pattogós ritmusú vers ugyanis csupa hosszú szótagból áll. Hogy lehet ez?

Hexameter „Istennő, haragot zengj, Péleidész Akhileuszét, vészest, mely sokezer kínt szerzett minden akhájnak…” (Homérosz: Íliász) 1. Hat verslábból áll. 2. A hexametert spondeusok és daktilusok alkotják. 3. Az ötödik versláb mindig daktilus. A sorok hossza és bennük szereplő sok hosszú szótag miatt alapvetően lassúbb sorok => elbeszélés tempója

Disztichon Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak, megcselekedtük, amit megkövetelt a haza. (A thermopülai hősök sírfelirata) Az első strófaszerkezet a disztichon. Egy hexameterből, és annak két helyen (a harmadik és a hatodik lábán) megcsonkított változatából, a pentameterből áll. A pentameter két csonka lába változatosabbá, dinamikusabbá teszi a sort.

Jambus "Anyám, az álmok nem hazudnak, Takarjon bár a szemfödél: Dicső neve költő-fiadnak, Anyám, soká, örökkön él…„ (Petőfi Sándor: Jövendölés) A jambusi sorok általában könnyedebb hangulatú versekben, főleg dalokban fordulnak elő. A jambusok dinamikussá teszik a verset. A jambusi sorok állnak legközelebb tempójukban az élőbeszédhez.

Trocheus „Árva gólya áll magában, Egy teleknek a lábjában, Messze, messze, Tengerekre, Csakhogy el van metszve szárnya.” (Arany János: A rab gólya) A trocheusi sorok lejtésüknek köszönhetően borongós, melankolikus és egyben patetikus hangulatot árasztanak.

Szimmetria József Attila verseinek játékos ugyanakkor önmagába záruló szerkezetét a choriambusoknak a köszönhetjük. A choriambus egy kólon, ami egy hosszú, két rövid, majd ismét egy hosszú szótagból álló, szimmetrikus szerkezet. Márta, hajad, Bronz-ajakad Kéri s lázad a vágyam Illatozó Vészt okozó Csókba lehelni be lágyan. (József Attila: Csókkérés tavasszal) Alszik a vár. Elhagyatott. Kong a terem, fojt a magány. Porbelepett ó-aranyos oszlopi közt lóg a falán.” (József Attila: Várakozás)

A rím A rím: a szavak szóvégi összecsengése. A rím hatását növelheti a rím terjedelme, tisztasága, ritmikai egyezése, újszerűsége, bizarrsága és esetleg a hasonló-azonos hangzású szavak jelentései közötti kapcsolat is. Megkérdé a kaján „Mért van az ön haján ?” (Timár György)

A rímelő sorvégek közül az első a rímhívó, a második a felelő vagy válaszoló rím. A nem rímelő ("rímtelen") sor neve a különben rímes versben a vaksor, a jele: x.

A rím az elhelyezkedését tekintve lehet végrím vagy belső rímként. Az alliteráció vagy betűrím a szavak első betűinek összecsengéséből származik. A rím terjedelmét a rímelő egység szótagszámával mérjük. Leggyakrabban 1 és 2 szótagos rímeket használnak a költők. MOROG a MORD

Figyeld meg, milyen művészi hatás érhető el az egyes rímképletek használatával!

Páros rím „Gyöngy a csillag, ugy ragyog, gyöngyszilánkokként potyog, mint a szöllő, fürtösen, s mint a vizcsepp, hűvösen.” (József Attila: Gyöngy)

Keresztrím „Kezed csillag énnekem, gyenge csillag fejemen. Vaskos göröngy a kezem, ott porlad a sziveden.” (József Attila: Gyöngy)

Ölelkező rím Minden Egész eltörött, Minden láng csak részekben lobban, Minden szerelem darabokban, Minden Egész eltörött. (Ady Endre: Kocsi-út az éjszakába)

Bokorrím „Fönn az égen ragyogó nap. Csillanó tükrén a tónak Mint az árnyék leng a csónak.” (Vajda János: Nádas tavon)

A vers látványa Radnóti Miklós ERŐLTETETT MENET Bolond, ki földre rogyván      fölkél és újra lépked, s vándorló fájdalomként      mozdít bokát és térdet, de mégis útnak indul,      mint akit szárny emel, s hiába hívja árok,      maradni úgyse mer, s ha kérdezed, miért nem?      még visszaszól talán, hogy várja őt az asszony      s egy bölcsebb, szép halál. Pedig bolond a jámbor,      mert ott az otthonok fölött régóta már csak      a perzselt szél forog, hanyattfeküdt a házfal,      eltört a szilvafa, és félelemtől bolyhos      a honni éjszaka. Ó, hogyha hinni tudnám:      nemcsak szivemben hordom mindazt, mit érdemes még,      s van visszatérni otthon; ha volna még! s mint egykor      a régi hűs verandán a béke méhe zöngne,      míg hűl a szilvalekvár, s nyárvégi csönd napozna      az álmos kerteken, a lomb között gyümölcsök      ringnának meztelen, és Fanni várna szőkén      a rőt sövény előtt, s árnyékot írna lassan      a lassú délelőtt, - de hisz lehet talán még!      a hold ma oly kerek! Ne menj tovább, barátom,      kiálts rám! s fölkelek!

Képversek Apollinaire: A megsebzett galamb és a szökőkút

Vége