Tiszafüred, 2009. szeptember 25. A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁJÉKOZTATÓ „ A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon című projektről” (TÁMOP-3.1.4/08/2 pályázat) A Társadalmi Megújulás Operatív Program.
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni iskolánk részvételéről, feladatairól a TÁMOP /08/ „A kompetencia alapú oktatás.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
intézményi folyamat-szaktanácsadó
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Referencia intézmények felkészítése
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A pályázat megvalósításának kötelező elemei szolgáltatói szempontból
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Előadás másolata:

Tiszafüred, szeptember 25. A TÁMOP, mint a közoktatás minőségének fejlesztése

Tiszafüred, szeptember 25. A kompetenciafejlesztés középpontjában a gyermek

Tiszafüred, szeptember 25. Általában a kompetenciáról A kompetencia latin eredetű szó, alkalmasságot, ügyességet fejez ki. „A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.” (Coolahan) Alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők.

Tiszafüred, szeptember 25. Kulcskompetenciák (NAT 2007)  Anyanyelvi kommunikáció  Idegen nyelvi kommunikáció  Matematikai kompetencia  Természettudományos kompetencia  Digitális kompetencia  A hatékony, önálló tanulás  Szociális és állampolgári kompetencia  Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia  Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség

Tiszafüred, szeptember 25. Az ÚMFT közoktatás-fejlesztési céljai  A kulcskompetenciák hatékony fejlesztése, a kompetencia alapú oktatás módszertani kultúrájának meghonosítása  A területi különbségek és a szegregáció csökkentése, törekvés az egyenlő hozzáférés biztosítására  A források költséghatékony felhasználása  A teljesítmények mérése, alulteljesítés esetén beavatkozás  Hálózati tanulás támogatása, jó gyakorlatok és szolgáltatások biztosítása

Tiszafüred, szeptember 25. Alapvető célok  A munkaerőpiac igényeinek való megfelelés  Az egész életen át tartó tanulás képességének megalapozása  A kompetencia alapú oktatás elterjesztése

Tiszafüred, szeptember 25. Alapvető célok  A pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítése  A tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése, megerősítése

Tiszafüred, szeptember 25. Alapvető célok Komplex módon segíti a minőségi oktatás elterjesztését elterjesztését szakmai fejlesztések infrastrukturális fejlesztések

Tiszafüred, szeptember 25. Mi változik? ismeretátadás tanárközpontú egységes módszer aktív tanár – passzív tanuló egyirányú kommunikáció a teljesség illúziója ismeretbe ágyazott képességfejlesztés tanulóközpontú differenciált módszer aktív tanár – aktív tanuló több irányú kommunikáció reális tananyag mennyiség

Tiszafüred, szeptember 25. Kötelező és választható kompetenciaterületek  szövegértés – szövegalkotás  matematika  szociális, életviteli és környezeti  életpálya-építési  idegen nyelvi  információs és kommunikációs technológia

Tiszafüred, szeptember 25. A programcsomagok jellemzői  komplexitás  felhasználóbarát jelleg  moduláris felépítés  differenciált tananyag feldolgozás  új tanulásszervezési eljárások  tudatos képességfejlesztés  tevékenység központú módszertan  IKT alapú támogatás

Tiszafüred, szeptember 25. Komplex intézményi fejlesztések Kompetencia alapú oktatás bevezetése  Oktatási programok, új tanulás- és oktatásszervezési eljárások bevezetése (programcsomagok bevezetése, műveltségterületi oktatás, tömbösített oktatás, projektmódszer, moduláris oktatás, stb.)  A digitális írásbeliség elterjesztése, digitális készségek fejlesztése  Esélyegyenlőség javítása (szegregáció- mentesség, oktatási integráció, egyenlő hozzáférés)

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztés elemei Legalább egy tanulócsoportban, a „Szövegértés- szövegalkotás” kulcskompetencia területen tanévet átfogóan, teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása Legalább egy tanulócsoportban, a „Matematika” kulcskompetencia területen tanévet átfogóan, teljes tanórai lefedettséget biztosító kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztés elemei Legalább egy tanulócsoportban, további egy választott kulcskompetencia területen kompetencia alapú oktatási program, programcsomag bevezetése, alkalmazása Egy olyan oktatási program része, amely moduláris felépítésű, moduláris felépítésű, tanuló- és tevékenységközpontú, tanuló- és tevékenységközpontú, differenciált módszerek alkalmazására épülő, differenciált módszerek alkalmazására épülő, egyéni fejlesztésre is alkalmas eszközrendszer. egyéni fejlesztésre is alkalmas eszközrendszer.

Tiszafüred, szeptember 25. MOST ÉPPEN TÁMOP 3.1.4

Tiszafüred, szeptember 25. Az intézmény támogató környezete

Tiszafüred, szeptember 25. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek A NAT szerinti kulcskompetencia- területek fejlesztése Újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok, taneszközök bevezetése, adaptációja. Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazása.

Tiszafüred, szeptember 25. Kötelező elemek szövegértés – szövegalkotás kompetenciaterület matematika kompetenciaterület egy választott kompetencia terület: szociális, életviteli és környezeti kompetenciák

Tiszafüred, szeptember 25. Kötelező elemek Új tanulásszervezési eljárások  tantárgytömbösített oktatás választott műveltségterületen  műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása  óvodákban – komplex óvodai program, programcsomag bevezetése, alkalmazása

Tiszafüred, szeptember 25. Kötelező elemek Új tanulásszervezési eljárások három hetet meghaladó projekt megszervezésehárom hetet meghaladó projekt megszervezése témahét megszervezésetémahét megszervezése moduláris oktatási program megszervezésemoduláris oktatási program megszervezése

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztések Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban: A Kt. 52.§ (3) szerint a kötelező tanórai foglalkozások teljes intézményi időkeretének legalább %-a mértékéig. A tantárgy tömbösítés végrehajtásában az iskolának nagyfokú szabadsága van.

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztések Tantárgy tömbösítés megvalósítása  A tanítási ciklusoknak legalább két hetenként kell váltaniuk egymást,  a tantárgytömbösítésbe bevont tantárgyak, műveltségi területek, tanítási óráinak legalább két egymást követő tanítási napra kell esniük,  a tanítási napok közül az egyiken legalább három, a másikon legalább kettő a tantárgytömbösítésbe bevont tanítási órának kell lennie,  az egy tanítási napon szervezett tanítási órákat egymást követően, egymáshoz kapcsolódóan kell megtartani.

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztések A PROJEKT MÓDSZER A pedagógiai projekt mindig alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység, A pedagógiai projekt „valóságos” (tárgyi vagy szellemi) produktum létrehozásának valóságos vagy szimulált (modellált) folyamata. A pedagógiai projekt mindig komplex, A pedagógiai projekt tanárok és diákok partneri együttműködése, A pedagógiai projekt a differenciálás eszköze.

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztések A projekt tanítási időhöz való viszonya  Hagyományos órakereteket változatlanul hagyja  Tantárgytömbösítés lehetősége  A tanítási szünetekhez kapcsolódó táborok, gyermekfoglalkozások, műhelymunkák, alkotótáborok.

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi fejlesztések A projekt lehet  Tananyaghoz, műveltségi területhez kapcsolódó  Tananyaghoz csak részben kapcsolódó  A tananyaghoz nem kapcsolódó projekt

Tiszafüred, szeptember 25. Intézményi innováció Projekt indító nap Projekt indító nap Innovatív oktatásszervezési eljárások beépítése az intézményi dokumentumokba Innovatív oktatásszervezési eljárások beépítése az intézményi dokumentumokba Jó gyakorlatok átvétele Jó gyakorlatok átvétele Önálló intézményi innováció megvalósítása Önálló intézményi innováció megvalósítása

Tiszafüred, szeptember 25. Szakmai elvárások és lehetőségek A pályázati célok eléréseA pályázati célok elérése Pedagógiai közélet erősödésePedagógiai közélet erősödése Szervezeti kultúra fejlesztéseSzervezeti kultúra fejlesztése Módszertani kultúra gazdagodásaMódszertani kultúra gazdagodása Fenntartható folyamatos fejlődésFenntartható folyamatos fejlődés Tanulószervezetek kialakulása és kapcsolódásaTanulószervezetek kialakulása és kapcsolódása Hálózati tanulás fejlődéseHálózati tanulás fejlődése

Tiszafüred, szeptember 25. Szakmai elvárások, lehetőségek Az intézmények közötti horizontális tanulás lehetőségének megteremtése Az intézmények közötti horizontális tanulás lehetőségének megteremtése Szakmai együttműködések kialakítása Szakmai együttműködések kialakítása Jól bevált, kipróbált gyakorlatok átvétele, átadása Jól bevált, kipróbált gyakorlatok átvétele, átadása Hospitálási lehetőségek szervezése, biztosítása Hospitálási lehetőségek szervezése, biztosítása Szakmai konzultációk,tapasztalatcserék megvalósítása Szakmai konzultációk,tapasztalatcserék megvalósítása

Tiszafüred, szeptember 25. A pedagógusok szerepe Pozitív tanulási légkört alakít ki Pozitív tanulási légkört alakít ki Megtanít tanulni Megtanít tanulni Együttműködik más szakos kollégáival Együttműködik más szakos kollégáival Iskola egészében is tud gondolkodni Iskola egészében is tud gondolkodni Tapasztalatcserékre jár (ad és vesz) Tapasztalatcserékre jár (ad és vesz) A tanulót partnernek tekinti A tanulót partnernek tekinti

Tiszafüred, szeptember 25. A pedagógusok szerepe Példát mutat Példát mutat Az értékelés fejlesztő jellegét is alkalmazza Az értékelés fejlesztő jellegét is alkalmazza Felhasználja a tanulók tapasztalatait Felhasználja a tanulók tapasztalatait A diákkultúrára, a tanulók világára is épít A diákkultúrára, a tanulók világára is épít Egyéni és társas tanulási helyzetekre egyaránt lehetőséget ad Egyéni és társas tanulási helyzetekre egyaránt lehetőséget ad

Tiszafüred, szeptember 25. A tanulók véleményéből Játékosan és kedvből tanulunk, nem pedig kényszerből. Játékosan és kedvből tanulunk, nem pedig kényszerből. Nem kell magolni a nyelvtant, hanem mi jövünk rá a szabályokra. Nem kell magolni a nyelvtant, hanem mi jövünk rá a szabályokra. Úgy érzem, minket gondolkodni tanítanak, lassan, de biztosan tanulunk. Úgy érzem, minket gondolkodni tanítanak, lassan, de biztosan tanulunk. Nem kell annyi könyvet cipelni, mint tavaly. Nem kell annyi könyvet cipelni, mint tavaly. Ez a program azért jó, mert sokat beszélgetünk a szüleimmel és olyan dolgokat tudhatok meg róluk, amiket nem is gondoltam volna. Ez a program azért jó, mert sokat beszélgetünk a szüleimmel és olyan dolgokat tudhatok meg róluk, amiket nem is gondoltam volna.

Tiszafüred, szeptember 25. A tanulók véleményéből  Tetszik a program, mert sokat játszunk. A tanító néni is velünk játszik.  Olyan osztálytársaimmal is közelebbi kapcsolatba kerületem, akivel az elmúlt négy évben alig beszéltem.  Olyan jó, hogy nem kell mindig a padban ülni egész órán.  Közelebbről megismerjük, hogy a másik hogyan gondolkodik.  Jó, hogy történelem és magyar órán a matekot is gyakoroljuk.

Tiszafüred, szeptember 25. A szülők véleményéből Ez a módszer láthatóan több sikerélményt ad. Ez a módszer láthatóan több sikerélményt ad. A csoportmunka segít az együttműködő képességük fejlesztésében. A csoportmunka segít az együttműködő képességük fejlesztésében. Életszerű, gyakorlatias feladatok. Életszerű, gyakorlatias feladatok. Elősegíti a másikra való odafigyelést, türelmet, tapintatot. Elősegíti a másikra való odafigyelést, türelmet, tapintatot. A gyerekek sokat beszélhetnek, szerepelhetnek, vitatkozhatnak és mindezt könnyedén. A gyerekek sokat beszélhetnek, szerepelhetnek, vitatkozhatnak és mindezt könnyedén. Az életre tanítja őket. Az életre tanítja őket.

Tiszafüred, szeptember 25. Az innováció hatása a szervezetre  Az innovációt támogató intézményi kultúra kialakulása  Tudatos pedagógiai tevékenység (szakirodalom, szakmai konferencia, publikáció, multiplikáció)  Értelmiségi szerep  Módszertani megújulás, a folyamatos fejlesztés képessége

Tiszafüred, szeptember 25. Az innováció hatása a szervezetre Tanulószervezetté válás külső – belső képzések külső – belső képzések új ismeretek megosztása új ismeretek megosztása javaslatok a hatékonyabb működést szolgáló változásokra javaslatok a hatékonyabb működést szolgáló változásokra PDCA-nak megfelelő működés PDCA-nak megfelelő működés TÁMOP 3.2.2

Tiszafüred, szeptember 25. MEGJELENÉSRE VÁR… TIOP „A pedagógiai, módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése” ( ) Cél: A „Tanulói Laptop Program” A közoktatási intézmények fenntartói pályázhatnak (4,3 Mrd Ft)

Tiszafüred, szeptember 25. „A tanítás művészete abban rejlik, hogy a gyerekeket bevezetjük önmaguk tanításának művészetébe.”

Tiszafüred, szeptember 25. Köszönöm a figyelmet! Szegedi György 20/