Kooperatív tanulási módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan jutunk információkhoz az interneten
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 4 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Médiapedagógia.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Az Internet adta lehetőségek
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Értékelés a pedagógiában
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
E-learning és a multimédia
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Hunya Márta módszertani szakértő
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Tanítsunk színesebben
Tanítsunk színesebben Dr. Kovácsné dr. Csányi Csilla.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az internetes keresőkben a felhasználó az őt érdeklő szavakra, adatokra kereshet rá egy általában egyszerű oldalon, egy beviteli mező és egyéb szűrési.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Kompetensek lettünk? június 27..
A Számvitel Didaktikája
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Könyvtár- és informatikai alapismeretek kurzus október 1.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A digitális kompetencia fejlesztése
Előadás másolata:

Kooperatív tanulási módszerek

Az együttműködésen alapuló tanulásszervezés alapelvei Párhuzamos interakciók A tanulás során a tanulók között egyidejű interakciók zajlanak, ezáltal az egy diákra jutó aktív részvétel ideje sokszorosa a hagyományos módszereket alkalmazó tanóráénak.

Egyéni felelősség A csoport feladatának megoldásához az egyénnek hozzá kell járulnia a saját részfeladatának megoldásával. Az egyén felelősséggel tartozik a csoportnak. A csoport tagjai tudják, ki milyen mértékben járult hozzá a csoportsikerhez. Minden csoporttag a feladat pontosan meghatározható részéért vonható felelősségre.

Építő egymásrautaltság Az egyének vagy az egyes csoportok fejlődése pozitívan összefügg egymással, ha az egyik diák fejlődéséhez szükséges a másik diák fejlődése, ha az egyik csoport sikere egy másik csoport sikerét is jelenti.

Egyenlő arányú részvétel A diákok a feladatokban egyenlően ( a képességeik szerint ) vesznek részt, melyet a szerepek elosztásával és a munkamegosztással érhető el.

Az alapelvek együttes érvényesülése nélkül nem beszélhetünk együttműködő tanulásról. A négy alapelv (Spencer Kagan szerint)

Az együttműködésen alapuló kooperatív módszerek leírása

Új anyag feldolgozása

Háromlépcsős interjú 1. Interjú Egyszerű információ-megosztó módszer 1. Interjú A diákok párokat alkotnak, a pár egyik tagja beszámol, mesél az olvasottakról, kérdez, a másik meghallgatja, esetleg válaszol. 2. A második lépésben szerepet cserélnek 3. Pletyka Minden diák „szóforgó módszer” szabályai szerint osztja meg a csoporttal azt, amit hallott, tehát nem a saját élményét mondja el a többieknek, hanem amit társától hallott.

Mozaik Az elsajátítandó tananyagot a tanár négy részre osztja (A, B, C, D). Minden diák kap egy szöveget, melyet elolvas, értelmez úgy, hogy azt társainak meg is tudja tanítani. Önálló olvasás, lényegkiemelés után minden diák meghatározott sorrendben elmondja, megtanítja a többieknek az olvasott szöveget. A hallgatók kérdezhetnek, reagálhatnak a hallottakra. Ez a módszer a tanítva tanulás elvére épül.

Páros szövegfeldolgozás Mindenki ugyanazt az A, B részre felosztott szöveget kapja. A csoportok párokban dolgoznak. A pár mindkét tagja elolvassa az A szövegrészt, majd elmondja párjának, mit olvasott. Ő kiegészíti, kijavítja az elmondottakat. Ezután mindketten elolvassák a B részt, majd az előzőek szerint, de fordított sorrendben cselekszenek.

Ismétlő-rendszerező anyag feldolgozása

Szóforgó Kifejezések, fogalmak összegyűjtésére, a csoporttagok mindegyikének irányított kommunikációjára alkalmas módszer. A csoporttagok egymás után, előre megállapodott sorrendben( A, B, C, D) osztják meg gondolataikat, véleményüket a saját csoportjuk többi tagjával. Egyszerre kizárólag egy érvet, szót, kifejezést, stb. mondhatnak, majd a következő csoporttag nevezi meg a másodikat, a harmadik a következőt, stb. Így mindenki sorra kerül, nem alakul ki dominancia a csoportban.

Csoportforgó-csoportszóforgó Kerekasztal A szóforgó írásos formája a kerekasztal módszer. Csoportforgó-csoportszóforgó A szóforgóval megegyező módon a csoportok szóvivői mondják el egymás után, meghatározott sorrendben a csoportkonszenzus által kialakított véleményüket, vagy előzetes munkájuk eredményét.

Ötletroham Csoportmegbeszélés A módszer csoporton belüli ötletgyűjtésre szolgál, különösebb megkötés nélkül, mindenki elmondhatja gondolatát, véleményét. Csoportmegbeszélés A csoporttagok kötetlen megbeszélése, amelyen megosztják egymással gondolataikat.

Ablak A módszer csoportosításra, kategorizálásra, strukturált rendezésre alkalmas. Az ablak ábrát kell a csoporttagoknak értelemszerűen kitölteniük. Egy-egy fogalom, kifejezés helyét a csoporttagok közösen határozzák meg . A négy számozott rész a négy csoportosítási szempontra utal, melyeket előre megadunk Ha a fogalom, kifejezés csak egy szempontnak felel meg, akkor az egyes helyre kerül, ha két tulajdonságnak felel meg, akkor a kettesbe, ha háromnak, akkor a hármas szám alá kerül a nevezett tulajdonság…

Ellenőrzés-értékelés

Diákkvartett Négy lépésből álló ellenőrző módszer A csoportban mindenki kap egy számot. A tanár feltesz egy ismétlő kérdést, utasítás formájában. Pl.: Győződjetek meg arról, hogy a csoportban mindenki el tudja mondani a……!(előzetes ismeretek). A csoport meghatározott ideig dolgozik a kérdésen, ellenőrzi, hogy mindenki tisztában van-e a helyes válasszal. A tanár véletlenszerűen kiválaszt egy csoportot, és egy számot. A választott diák lesz a válaszadó.

Ellenőrzés párban Ezzel a módszerrel a diákok a feladat megoldására összpontosítanak, és kölcsönösen segítik, ellenőrzik egymást. A csoportok párokra oszlanak. A párok egy munkalapon dolgoznak. Az egyik diák kidolgozza az első feladat megoldását, amíg a másik figyeli, és ha szükséges, segít. Ha a megoldásban nem értenek egyet, megkérdezik a másik párt. Ha a csoport nem tud megegyezni, megkérdezik a tanárt. Majd a párok szerepet cserélnek. A kitöltött munkalapot összehasonlítják a csoport másik párosával, ha a válaszok nem azonosak, közösen keresik meg a megoldást.

Projekt kidolgozásának lépései Csoporttémák megbeszélése, kiválasztása Mini témák/altémák kiválasztása, kiosztása (tanári irányítással, vagy csoportkonszenzussal) Felelős szerepek kiosztása - Korrektor: a csoportmunka nyelvi helyességéért, stilisztikájáért felel - Időfigyelő: a projekt kidolgozásának határidejéért és a részidők betartásáért felel - Feladatfelelős: csoporton belüli jó feladatvégzésért, belső kommunikációért felel - Szóvivő: beszámol a csoport munkájáról, bemutatja az elkészült projektet, kapcsolatot tart a tanárral

Kommunikációs csatornák - SDT lehetőségek megbeszélése, e-mail cím ellenőrzése, fórum Csoportok kommunikációjának megtervezése: - Hogyan? Milyen gyakorisággal célszerű az információkat átadni?, ill. időpontokat célszerű meghatározni a mini témák készültségi fokának ellenőrzésére. Csoportos beszélgetés a mini témákról, illetve azok bemutatása Csoportbemutatók előkészítése, minitémák egymáshoz illesztésével Csoportbemutatók Észrevételek, értékelés: Csoporton belüli értékelés: mini témák Osztályszinten: csoportbemutatók értékelése

Életrajzi bevezető készítése csoportmunkában Csoportlétszám : 2 fő Eszköz: Multimédiás és internet elérésére alkalmas számítógép, bemutatóhoz projektor Tananyagszükséglet: Bármely magyar vagy világirodalmi költő életrajzának és életművének szöveganyaga vagy SDT elérhetőségének címe *Előkészítés: Az előre elkészített dokumentumokat a szerverre kell telepíteni, ahonnan a tanulók elérhetik Tanulók előismerete: Power Point bemutató készítés Feladat: Készítsen Power Point bemutatót, amelynek segítségével ismerteti Petőfi Sándor életrajzát és életművét!

A tanórai munka menete Tevékenység Idő 1. 3’ 2. 5’ 3. 20’ 4. 15’ 5. 2’ A csoportok munkamegosztásának megszervezése -gépmester, -korrektor 3’ 2. A számítógépek beüzemelése, az adatok saját dokumentumba mentése 5’ 3. A sablon kiválasztása, a Power Point bemutató elkészítése (max. 10 tábla) 20’ 4. Az egyik csoport bemutatja munkáját. Ezután közös beszélgetésen értékelik a látottakat. 15’ 5. A bemutató mentése 2’

SDT-Irodalom A Sulinet Digitális órák tananyagának egyéni munkában való feldolgozása kutatási programként Feladat: A Kávéház és irodalom internetes oktatási segédanyag lehetséges bejárási útvonalának megtervezése (http://www.sulinet.hu/tananyag/97106/on/kavehaz/indexjo.html)

Keresés az Interneten Ha bármely elérhető website keresőjébe Shakespeare nevét beírjuk, 9000-től 56 000 oldalig (pl. Origo-9694, Altavizsla-56429) terjedő aktív névmegjelenést regisztrál gépünk. Ezek oldalak természetesen a Shakespeare Pub-tól a szerzővel foglalkozó irodalmi, kultúrtörténeti oldalakig minden magukba foglalnak. A tanórán vagy órán kívüli tanuláshoz ez kevés segítséget nyújt!

Szűkített keresés példája Origo (www.origo.hu) Shakespeare A [vizsla] a magyar weben 12131 weblapot talált William +Shakespeare A [vizsla] a magyar weben 2144 weblapot talált William +Shakespeare+Romeo és Júlia A [vizsla] a magyar weben 267 weblapot talált William +Shakespeare+Romeo és Júlia+kép A [vizsla] a magyar weben 6 képet talált

Google Shakespeare”: 47,800,000 találat. (0.09 sec) William Shakespeare: 14600000 találat. (0.63 sec) William Shakespeare+Romeo+Julia : 449000 találat. (0.01 sec) Magyar lapok William Shakespeare: 82600 találat. (0.06 sec) William Shakespeare+Romeo és Júlia: 867 találat (0.26 sec) William Shakespeare+Romeo és Júlia+képek: 317 db William Shakespeare+Romeo és Júlia (képkeresésre kattintva): 21 db

Általános keresők Origo: www.vizsla24.hu Kurzor: www.kurzor.hu Google: www.google.com http://www.google.co.hu/ Altavizsla: http://www.altavizsla.hu Lycos: http://www.lycos.com Altavista: http://www.altavista.com Yahoo: http://www.yahoo.com

Források Tanári kompetenciák: Nagy Mária: Új kompetenciaelvárások és új képzési gyakorlatok a tanári szakmában (http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2004-04-ko-Nagy-Uj.html) Torgyik Judit: Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés Új Pedagógiai Szemle (http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2004-04-ta-Torgyik-Multikulturalis.html) Módszertan: Egy módszer, amely szétfeszíti az iskola merev kereteit M. Nádasi Mária: Projektoktatás című könyvéről (http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2004-04-kf-Schuttler-Egy.html) Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulás – az Európai Bizottság átfogó modernizációs programja (http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2000-10-eu-komenczi-elektronikus.html)

-Pedagógiai szakirodalom az interneten: http://ip. gallup -Dorozsmai Károly :Az Internet használata az iskolákban (http://www.mek.iif.hu/porta/szint/muszaki/szamtech/wan/netwsh97/dorozsm.hun) -Fehér Péter: Az Internet használatának lehetőségei a középiskolában (http://www.mek.iif.hu/porta/szint/muszaki/szamtech/wan/forrasok/intkozep.hun) - Németh ZoltánÚt az információs szupersztráda felé IKT-használat a győrszentiváni Móricz Zsigmond Általános Iskola 1. osztályában (http://www.oki.hu/cikk.php?kod=gyermek-Nemeth-ut.html)