Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Marketing-mix elemei
Marketing-mix Centripetális marketing Centrifugális marketing Minden elem ugyanabba az irányba hat. Centrifugális marketing Az egyes elemek egymásnak ellentmondanak.
Marketing-mix Termékpolitika Termékfejlesztés Terméktervezés Formatervezés Csomagolás Pozícionálás Bevezetés Minőség-elemzés Kivonás Árpolitika Árpolitikai célok megfogalmazása Kereslet- kínálat- felmérés Költségbecslés Árképzési módszer Ármegállapítás Értékesítési politika Értékesítés útja Közvetlen csatorna Egyelemes csatorna Többelemes csatorna Kiszolgálás Értékesítők motiválása Vevők motiválása Értékelés Kommunikációs politika (ajánlás) Reklám Direkt Indirekt Vásárlásösztönzés PR Személyes eladás Partnerek
Termékpolitika Termékfejlesztés Terméktervezés Formatervezés Termék-életgörbe (Mikor újítsunk?) Terméktervezés Formatervezés Csomagolás sajátmárkás termékek Pozícionálás Célpiac Konkurens cégek Bevezetés Mikor? Hogyan? Minőség-elemzés Iso Felmérés Kivonás
Árpolitika Árpolitikai célok megfogalmazása Profitorientáltság Értékesítés Befektetésarány Forgalom Piaci részesedés, stb. Kereslet- kínálat- felmérés Árérzékenység T.T. Nagle The Strategy and Tactics of Pricing Költségbecslés TC, FC, VC Önköltségszámítás, Fedezet
Árpolitika Ármegállapítás Kompetitív árazás Költség plusz árazás Árképzési módszer Kompetitív árazás Költség plusz árazás Célárazás Pszichológiai árazás Diszkontárazás Ármegállapítás
Értékesítési politika Push-Pull Értékesítés útja Közvetlen csatorna Egyelemes csatorna Többelemes csatorna Kiszolgálás Hely, idő, mód vevőgondozás Értékesítők motiválása Értékelés Sikeres?
Kommunikációs politika (ajánlás) Jelleg Tárgy Termékcsalád Márka Cég Hely Helyi Országos Működés Termelői, szolgáltatói Kereskedői Reklámhordozók Reklám Direkt Indirekt Reklámprogram Vonal alatt- Vonal felett
Promóció TV-Reklám Rádióreklám Óriásplakát Banner Újsághirdetés Above the line SPAM Below the line Direkt marketing Rendezvény Szponzorálás Nyereményjáték Termékpróba E-commerce
Kommunikációs politika (ajánlás) Vásárlásösztönzés Készpénz-visszatérítés Áruminta Kupon Törzsvásárló Pontvadászat Nyereményakció Árubemutató reklámajándékok PR Sajtókapcsolat Jótékonykodás Vállalati verseny, kiállítás Prospektus Személyes eladás Motivált eladó Érték Partnerek Kapcsolat PR a partnerek felé
Emberek Munkatársak, akik találkoznak a fogyasztóval személyes eladás Frontoffice Képzés Dolgozó-család-fogyasztó
Fizikai környezet A termék, szolgáltatás fizikai természetű része (ha van ilyen) Belső- külső- megjelenés Arculat Pl.
Folyamat a fogyasztó is esetleg részt vesz, és amelynek során hozzájut a szolgáltatáshoz
Szolgáltatások Tapasztalati javak HIPI (Veres) Heterogeneity / Heterogenitás Intangibility / Megfoghatatlanság Perishability / Tárolhatatlanság Inseparability / Elválaszthatatlanság