Áruforgalom és gazdálkodás elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. előadás Összehasonlítás standardizálással és indexszámítással.
Advertisements

3.tétel GDP,GNI.
Állóeszköz-gazdálkodás
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
ÁRUFORGALOM FINANSZÍROZÁSA II.
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Az üzleti terv.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árképzés a vendéglátásban
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Műszaki ellenőrképzés
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
A Marketing Információs Rendszer MIR
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A vállalkozások környezete
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Logisztika 6.előadás.
Mekkora készletet tartsunk?
A munkaerő-gazdálkodás és hatékonyságának vizsgálata
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
A külső környezet elemzése
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
Stratégiai tervezés.
Településmarketing Értékaudit.
Fedezetelemzés Schiberna Endre.
Gazdaságstatisztika Jogász képzés. Néhány fontos makrogazdasági index GDP volumenindexe Ipari termelői index Mezőgazdasági felvásárlási és termelői árindexek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Termelésmenedzsment Production Management
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Munkavédelem és controlling
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Turizmus gazdaságtan 3..
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Termék & Márka Kopcsay László.
Érték- ár- és volumenindexek
Az árképzés szempontjai
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A külső környezet elemzése
Kérdések a második zh-hoz
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Üzleti terv bemutatása
Előadás témája: Eredménykimutatás fogalma, célja, szerkezete, formái
A marketinginformációs rendszer
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Áruforgalom és gazdálkodás elemzése Felsőfokú szakképzés 2009/2010. tanév II. félév Tantárgyfelelős: Dr. Pénzes Ibolya Rózsa by deakati

A tantárgy főbb témakörei: Az értékesítés elemzése és tervezése, A készletgazdálkodás és beszerzés elemzése, Az ár- és árréstömeg elemzése és tervezése, A költséggazdálkodás elemzése és tervezése, Munkaerő- és bérgazdálkodás, Az eredmény és felhasználása by deakati

I. Az értékesítéshez kapcsolódó tervezési és szervezési feladatok A mai előadás címe: I. Az értékesítéshez kapcsolódó tervezési és szervezési feladatok II. Az értékesítés elemzése by deakati

I. Az értékesítéshez kapcsolódó tervezési és szervezési feladatok by deakati

AZ ÁRUFORGALOM Az áruk adásvételének folyamatát áruforgalomnak nevezzük Részfolyamatai: beszerzés – készletezés – értékesítés, Részfolyamatai a vendéglátásban: beszerzés-készletezés-termelés-értékesítés by deakati

1. Az értékesítési tevékenység célja a kiválasztott vevőkör keresletének legteljesebb kielégítése, az igényekhez igazodó árumennyiséggel és választékkal, az elvárásoknak megfelelő értékesítési körülmények biztosításával. by deakati

2. Az értékesítési munka két fő területe: az érékesítéssel kapcsolatos döntések meghozatala, az értékesítés során ellátandó gyakorlati teendők. by deakati

3. Az értékesítési tevékenységhez kapcsolódó legfontosabb döntések: a vállalkozás értékesítési politikájának kialakítása, az értékesítendő áruk mennyiségének és választékának meghatározása, az árpolitika kialakítása, árképzés, döntés az értékesítési módokról, a vásárlási környezet kialakítása, az értékesítést elősegítő módszerek kidolgozása, az értékesítési döntéseket megalapozó elemzési, számítási módszerek by deakati

4. A vállalkozás értékesítési politikájának kialakítása by deakati

4.1. Figyelembe veendő feltételek: - külső adottságok, - belső tényezők by deakati

4.1.2. Külső adottságok: - A vállalkozás környezete azon tényezők összessége, amelyek hatást gyakorolnak a vállalkozás működésére anélkül, hogy a vállalkozás képes volna jelentősen befolyásolni e hatásokat - külső adottságok csoportjai: PEST-analízis, a piaci helyzet by deakati

4.1.2.1. PEST-analízis: POLITIKAI ELEMEK TÁRSADALMI ELEMEK a kormányzat stabilitása törvények, jogszabályok adózási politika európai integráció TÁRSADALMI ELEMEK népesedési folyamatok jövedelemeloszlás társadalmi mobilitás az iskolázottság mértéke életmód az egyes társadalmi csoportokban GAZDASÁGI ELEMEK a GNP, GDP trendjei foglalkoztatottság /munkanélküliség infláció az ország fizetési mérlege a családok elkölthető jövedelmének alakulása az energia- és egyéb árak alakulása TECHNOLÓGIAI ELEMEK a kormány kutatási programja (K+F kiadások mértéke, műszaki fejlesztési politika) a technológiai változás sebessége a számítógépesítettség mértéke az alapvető infrastruktúra színvonala by deakati

Adott termék piaci helyzete kifejezi, hogy: 4.1.2.2. A piaci helyzet: Adott termék piaci helyzete kifejezi, hogy: - milyen az áru kereslete és kínálata, - milyen áron adható vagy vehető, - hogyan alakul a piaci szereplők száma, - a versenytársak helyzete, azok döntései, by deakati

4.1.3. Belső adottságok: - a vállalkozás nagysága, a tőkeerő, - pénzügyi helyzet by deakati

Emlékeztetetőül: 4. A vállalkozás értékesítési politikájának kialakítása by deakati

4.2.1. A piaci helyzet általános vizsgálata: 4.2. Információszerzés: 4.2.1. A piaci helyzet általános vizsgálata: Általános piaci információk: nagyság, felvevőképesség, kereslet-kínálat, fejlődés, szegmentum-elemzés, piaci részesedés Vállalatspecifikus kutatási témakörök: kereslet szerkezete, fejlődés, piaci terület, piaci rések, stratégiák (mi és a konkurenc.) Összehasonlító vizsgálatok: verseny-, konkurencia-, partner-, és lehetőséganalízis by deakati

4.2. Információszerzés 4.2.2. Termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos vizsgálatok: eladás, életgörbe, tesztek, márka, utóélet, bevezetés 4.2.3. Keresletkutatás: Keresletre ható tényezők vizsgálata: PEST, ember egyénisége Vásárlási szokások vizsgálata: beszerzési források, motivációk Ellátottság: kereslet-kínálat összetétele, lakossági ellátottság by deakati

4.2. Információszerzés 4.2.4. Vevőkör-analízis fogyasztói magatartás vizsgálata, szokásváltozások-vásárlói preferenciák, fogyasztói vélemény, image 4.2.5. Kínálatkutatás: kínálat összetételének vizsgálata, -összehasonlítás a konkurenciával,-image-vizsgálat by deakati

4.2. Információszerzés 4.2.6. Beszerzéskutatás: beszerzési lehetőségek felmérése, elemzése, értékelése 4.2.7. Új cég, termék, szolgáltatás bevezetését megelőző vizsgálatok: információk a piacról, a konkurensről, vevőkről, célokról 4.2.8. Kommunikáció és reklámkutatás: ált. kommunikációval kapcsolatos kutatások, márkával, csomagolással kapcsolatos információk, SP és PR-tevékenységgel kapcsolatos kérdések by deakati

II. Az értékesítés elemzése by deakati

1. Az értékesítés elemzés célja 1. CÉL: Az értékesítés élénkítése, piaci pozíció erősítése Mi várható a jövőben? trendhatás szezonalítás heti ciklusok nagysága by deakati

1. Az értékesítés elemzés célja 2. CÉL: Ok okozati összefüggések feltárása Milyen tényezők befolyásolják az értékesítési forgalom alakulását? Elsősorban a negatív tendenciák okainak számszerűsítése Az áruforgalom összetételének és szerkezetének vizsgálata by deakati

2. Az elemzésben használt mutatók Folyóáras értékesítési forgalom mutatója Az adott időszakban értékesített termékek nettó árbevétele (ÁFA nélküli és mindenféle árengedménnyel csökkentett értékesítés értéke) A vonalkódos rendszerek ma már lehetővé teszik a cikkelemenkénti nyilvántartását Napi bevétel, Napi vevőszám, napi látogatószám by deakati

2 Az elemzésben használt mutatók Volumen változás Volumenindex Az értékesítési árindex segítségével kiszűrjük az árváltozások hatását Cikkelemeként, árucsoportonként árufőcsoporton-ként Volumenindex = értékindex árindex by deakati

2. Az elemzésben használt mutatók Összetétel elemzése megoszlási viszonyszám összetételindex A vevők igényeinek változása indexsorokkal (bázis és láncviszonyszámok) Az elemzésben érdemes az értékadatokat is figyelembe venni. by deakati

2. Az elemzésben használt mutatók Fejlődési ütem A fejlődés átlagos értéke az egyes időszakok növekményének számtani átlaga Átlagos fejlődési ütem A láncviszonyszámok mértani átlaga (összeszorozzuk a láncviszonyszámokat és a szorzatból a tényezők számának megfelelő gyököt vonunk by deakati

3. Az elemzési munka menete Az adatok összegyűjtése Adatellenőrzés, csoportosítás, összehasonlíthatóság vizsgálata Munkahipotézis felállítása, statisztikai táblák, grafikonok elkészítése Mutatók, indexek, trendek számítása Munkahipotézis módosítása, újabb adatgyűjtés by deakati

4. Az áruforgalmi terv A.) A kereskedelmi áruforgalmi terv készítése B.) Az értékbeli terv lebontása by deakati

4.1. Mi az áruforgalmi terv? Az áruforgalmi terv egy adott időszakra tartalmazza az előrebecsült értékesítési forgalom volumenét és értékét, az ehhez szükséges készleteket és beszerzéseket; a kalkulált bruttó árrést és a tervezett költségeket. by deakati

4.2. A forgalom becslésére felhasználható adatok A vállalkozás előző évi értékesítési forgalma megoszlások számítása: Vm, dinamika számítása: Vd, Vtf, Vtt, trendszámítások: lineáris, exponenciális, stb, keresletrugalmasság számítása, piaci részesedés és változása, szezonális hatások, infláció, versenyhelyzet. by deakati

4.3. A kereskedelmi forgalmi tervlap A terv adattartalmát és időbeli bontását illusztrálja. Tartalmazza: az értékesítést – készleteket – beszerzést a tervezett árréstömeget és a tervezett árrésszintet is. by deakati

4.4. Értékbeli terv Az áruforgalmi terv globális meghatározását jelenti Szükségessége: tudják, hogy menyi pénzt kell költeni beszerzésre. by deakati

Áruforgalmi menedzsment funkciói A B-K-É átfogó vezetése, tervezése hosszabb távú előrelátás Globális szemlélet: összes beszerzés értéke készletérték, értékesítés értéke Tőkeszükséglet és megteremtése Maga tulajdonos, vagy áruforgalmi vezető, igazgató, vezérigazgató-helyettes by deakati

Árufőcsoportok szerinti áruforgalmi vezetők Az értékesítés becslése a következő szezonra, fogyasztói kereslet becslés árucsoportonként. A szükséges árualap- ill. készletigény megfogalmazása. Figyelemmel kell kísérni: a beszerzés- és készletalakulást, az árubeszerzők munkáját. Motiválják és segítik beosztottjaik munkáját: pl.: üzletvezetők, beszerzők, áruházvezetők. by deakati

Árufőcsoportok szerinti áruforgalmi vezetők Az áruk beszerzése a megcélzott vevők részére. A készletérték vizsgálata. Piacismeret Részvétel a választék kialakításban. Koordináció a vezetőkkel by deakati

Áruház igazgatók, osztályvezetők, üzletvezetők funkciója Bolti készlet és választék figyelemmel kísérése. Az eladók irányítása, ösztönzése, szervezése. Az igények folyamatos figyelemmel kísérése. Ellenőrzik a kiszolgálást, panaszkezelést. Az árukínálat bemutatása, az áruk megjelenítése (dekoratőrrel, kirakat rendezővel) by deakati

by deakati

by deakati