Dr. Juhász Lajos (DE, MTK) HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapszak tantervfejlesztése a HEFOP 3.3.1 program keretében Dr. Juhász Lajos (DE, MTK)
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei Hallgatói szemléletváltás! DATE Természetvédelmi Klub (1985) - hallgatói kezdeményezésre aktív természetvédelmi tevékenység Kutatótáborok Rekonstrukciós természetvédelmi munka (pl.: Hortobágy-Ohati-erdő) Részvétel fajvédelmi programokban Ismeretterjesztés (nyilvános tantermi előadások) Társadalmi Természetvédelmi Szolgálat Tanulmányutak, emlék- és kutatóexpedíciók KÖRNYEZETÜNKÉRT DÍJ (2002) „Nemcsak a védett az érték”
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei A képzési szerkezet változása - a természetvédelmi szakirányú képzés bővülése A természetvédelem tárgy a különböző képzési formákban: Környezetgazdálkodási agrármérnök szakirány (1992) Környezetgazdálkodási agrármérnök szak (1999) Vadgazda mérnök főiskolai szak (1998) Vidékfejlesztési szakirány és szak (2000) Természetvédelmi mérnök főiskolai szak (2002) Előzmény: országos szinten szakalapítás (2001)!
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei Természetvédelmi mérnök szak (főiskolai és BSc): - A szak alapítása (országos szinten) DE, MTK: 2001. - A szak alapításának és indításának engedélyezése: 2002. - Első évfolyam (főiskolai szak) beiskolázása: 2003. - Lineáris képzésben, BSc szintű alapképzés: 2006. MSc szintű mesterképzés: 2008. Jelenlegi helyzet: - Nappali tagozat: 3 évfolyam - Levelező tagozat: 3 évfolyam
A HEFOP 3.3.1 programban elvégzett tantervfejlesztési tevékenység A Természetvédelmi mérnök BSc szak fejlesztését alapozó és kiegészítő tevékenységek a HEFOP 3.3.1 programban: Kompetenciák tartalmi értékelése és fejlesztése Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása Tantárgyi programok fejlesztése és tananyagfejlesztés Tantervfejlesztés – tantervmódosítás
HEFOP - 3.3.1.
HEFOP - 3.3.1.
Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása FSZ BSc HEFOP - 3.3.1. Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása FSZ BSc Az új SZVK szerinti tantervkidolgozás a Gyógy- és Fűszernövény termesztő és feldolgozó felsőfokú szakképzés esetén. A Természetvédelmi mérnök BSc tantervi áttekintése – az FSZ-hez kapcsolódó modularizáció alapján módosítási javaslatok. A FSZ BSc átmenet esetén 34 kredit (1 félévi terhelés) beszámítása. A BSc FSZ átmenet esetén teljesítendő modulrészek lehatárolása.
Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE HEFOP - 3.3.1. Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE Hasonlóság elemzése DE-PE Természetvédelmi mérnök BSC szakok összevetésében (csak kötelező tárgyak) DE, MTK PE, GMK ∑ % Egyezés 20 40 53,3 Hasonlóság 10 26,7 Eltérés 8 7 15 38 37 75 100
Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE HEFOP - 3.3.1. Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE A két intézményben a Természetvédelmi mérnök BSc szakok között magas az átjárhatóság szintje. Ez jelenleg 61,3%-os. Ugyanakkor a képzés országos diverzitásának biztosítását jelentő intézményspecifikus képzési sajátosságoktól, a hasonlósági szint már 80%-os, ami egyértelműen megfelelő szintű horizontális intézményközi átjárhatóságot tesz lehetővé.
Tantárgyi programok fejlesztése HEFOP - 3.3.1. Tantárgyi programok fejlesztése Tantárgyi program 1. A tantárgy neve: 2. A tantárgyfelelős neve, beosztása: 3. A szak megnevezése: 4. A tantárgy típusa: 5. A tantárgy oktatásának időterve: 6. A tantárgy kreditértéke: 7. A tantárgy oktatási célkitűzése: 8. Az oktatás személyi feltételei: 9. A tantárgy tartalma: 10. Évközi ellenőrzés módja: 11. Számonkérés módja: 12. A tantárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: 13. Kötelező, illetve ajánlott irodalom: 14. Vizsgatételek: Course description 1. Title of the course 2. Name and title of the lecturer 3. Name of the degree programme 4. Type of course 5. Schedule of education 6. Credit value of the course 7. Educational objective 8. Personnel background 9. Course content 10. Mode of assessment during the semester 11. Type of exam 12. Compulsory practice related to the course 13. Compulsory and recommended literature 14. Exam themes
Tananyag fejlesztés: 92 tantárgy (ppt) kidolgozása HEFOP - 3.3.1. Tananyag fejlesztés: 92 tantárgy (ppt) kidolgozása
Tantervfejlesztés – tantervmódosítás HEFOP - 3.3.1. Tantervfejlesztés – tantervmódosítás DE MTK és PE GMK: Összesen 6 Kari Tanács elé benyújtott komplex tanterv-módosítási javaslat. DE MTK esetén: - egyes tantárgyak oktatási időszakának, óraszámának, kreditértékének módosítása - új tárgy: Biztonságtechnika és munkavédelem PE GMK esetén: - egyes tantárgyak oktatási időszakának, óraszámának, kreditértékének és a tantárgyi tematika módosítása, több tantárgy nevének változtatása
Átjárhatóság Keszthelyen Együtt oktatható tantárgyak névváltozásai: Számvitel és pénzgazdálkodás → Számviteli és pénzügyi ismeretek Jogi és igazgatási ismeretek → Jogi ismeretek Hidrológia és vízgazdálkodás → Vízgazdálkodás Általános ökológia → Ökológia
Átjárhatóság Keszthelyen Együtt oktatható tantárgyak névváltozásai: Marketing 3 óra → 2 óra Állattenyésztési alapismeretek 2+2 → 3+2 (Őshonos háziállatok tenyésztése rovására) Együtt oktatható tantárgyak félévek közötti változásai: Geodézia és földnyilvántartás 1. félév → 2. félév Éghajlattan 3. félév → 2. félév Vízgazdálkodás 2. félév → 3. félév
Későbbi változások A tantárgyak jobb egymásra épüléséért Dendrológia egy évvel előrekerült, hogy alapozzon az erdészetnek Környezetvédelem egy évvel későbbre került, hogy alapozhasson a talaj-, levegő- és víztani ismeretekre Biogeográfia egy félévvel hátrakerült, hogy a rendszertani ismeretek birtokában lehessen lehallgatni
Későbbi változások Arányok megváltoztatása Dendrológia, általános természetvédelem és biogeográfia 1-1 órája Növényrendszertan és társulástan +2 óra Állatrendszertan +1 óra (beépítve a biogeográfiai ismereteket is)
Utolsó félév óraszámai 7. félév korában 11 hetes volt, 15 lett, ezért: Természetvédelmi jog és szakigazgatás 5+0 3+0 Ökoturizmus 2+0 1+0 Növény- és állatkereskedelem 2+0 1+0 Élőhely- és fajvédelem 2+1 1+1 Védett területek ökonómiája 4+0 2+1
Debrecen és Keszthely KKK-ból kiindulva nagyon sok hasonlóság, ezek mellett eltérések is az egyéni sajátosságok révén Tantervfejlesztés a KKK-ból hiányzó, de fontos ismeretek felvételével a differenciált szakmai ismeretek közé: kémia, mikrobiológia – utóbbi a HEFOP keretében
HEFOP - 3.3.1. Összegzés A HEFOP 3.3.1 program keretében végrehajtott komplex tantervfejlesztés során kialakított oktatási mátrix, a bolognai elvekkel messzemenőkig egyezve mind intézményen belüli, mind intézményközi horizontális, és vertikális átjárhatóságot tesz lehetővé úgy, hogy megfelel a KKK-nak és megtartja az intézményi specifikumokat is.
Köszönöm a figyelmet!