A hazai iskolai könyvtárak helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai Könyvtári Világnap
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Szeretem a könyvtáram!.
A Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)
Gyere velem! Sétáljuk végig együtt az iskolámat!
Másodfokú egyenlőtlenségek
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Újból hálózatban? Újdonságok a GYEMSZI IRF Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár életében Dr. Palotai Mária GYEMSZI IRF MKE Műszaki Könyvtáros Szekció,
A Krúdy Gyula Városi Könyvtár katalógusának használatáról…
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
Könyvtárhasználati verseny
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
Savaria Egyetemi Könyvtár Katalógusa Böngészés Keresés Találatok megjelenítése Adatbázis választás Olvasói tranzakciók.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Az iskolai könyvtár állománya
Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Múzeumi könyvtárak Magyarországon. Szakfelügyelet A szakfelügyelet sajátosságai –2000-től a Múzeumi főosztály megbízásával –2006-tól könyvtári osztály.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Karinthy Frigyes Gimnázium
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
PUBLIC RELATIONS ISMERETEK
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A helyzetelemzéstől az önértékelésig Hock Zsuzsanna Könyvtárpedagógiai szakértő.
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
Könyvtári informatika II.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Zrínyi Miklós Általános Iskola
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Példa egy ppt prezentációhoz
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Az iskolai könyvtárakban végzett szakfelügyelet tanulságai Gondolatébresztő április
A családi költségvetés
Tendenciák a felsőoktatási könyvtári szolgáltatások területén március 10. Batiz Judit szolgáltatásvezető 1.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
A könyvtárak állományának tagolódása
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemzeti Köznevelési Portál
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A hazai iskolai könyvtárak helyzete Szemletanulmány válogatott folyóiratcikkek alapján

Források A hazai iskolai könyvtári helyzetet legalaposabban a szakfelügyeleti vizsgálatok tárták fel. A 2006-os felmérést kiegészítettem az evangélikus iskolák 2008-as vizsgálati eredményeivel, illetve azon folyóiratcikkekből válogattam, melyek a különböző iskolai könyvtárak mindennapi életéről, helyzetéről tudósítanak.

Témakörök Költségvetés Állomány Tankönyvek Elhelyezés Korszerű tárgyi feltételek Számítógépes adatfeldolgozás Személyi feltételek Nyitva tartás Önmenedzselő képesség A könyvtár honlapja Könyvtárpedagógiai munka Könyvtárközi kapcsolatok

1. Költségvetés Sajnos jelenleg a költségvetés hiánya, rendezetlensége jellemzi a legtöbb iskolai könyvtárat. A fenntartó kultúra iránti elkötelezettségétől függ a könyvtári fejlesztésre fordítható összeg mértéke, hiszen az iskolai könyvtár költségvetése sokszor nem szerepel elkülönítetten, ebből következik, hogy a könyvtárak egy része nem fejlődik megfelelőképpen, illetve pályázati és egyéb támogatási lehetőségekkel próbálják az állomány jól szervezettségét fenntartani. (Balogh M. 2007.)

2. Állomány Az iskolai könyvtárak állománya igen eltérő. Ez igaz mind az állomány nagyságára, szervezettségére és a dokumentumtípusokra is. A 2006-os szakfelügyelői jelentés így fogalmaz: „Találkoztam jó állományokkal rendelkező iskolai könyvtárakkal is.” (Melykóné 2006.) Ebből a mondatból érzékelhető, hogy nem ez a jellemző. Az evangélikus iskolák átlagos állománynagysága 10-20 ezer egység között van. Ez a mennyiség kielégítő, azonban az állomány minőségéről és frissességéről ugyanez nem mondható el. (Balogh K. 2008.) Valamennyi iskolai könyvtárban szembe kell nézni nem csak a mennyiség, hanem a minőség problémájával is.

2. Állomány Országosan jellemző, hogy a könyv, a nyomtatott dokumentumok túlzóan nagy arányban vannak jelen a gyűjteményekben. A nem hagyományos dokumentumok 15 %-os aránya azonban lehet, hogy nemcsak a szegényes finanszírozással, hanem a felhasználói oldal érdektelenségével is magyarázható. (Balogh M. 2007.) Külön figyelmet érdemel az állomány gyakorlati hasznossága. A tapasztalat azt mutatja, hogy sok az elavult, használaton kívüli állományrész. Ennek egyik oka lehet a vissza nem utasítható ajándék, néha a hagyaték.

2. Állomány (folytatás) Olykor az iskola egykori diákja felajánlja könyvgyűjteményét a könyvtárnak, amiből szívesen válogatna a könyvtáros, de együtt kell kezelnie. Máskor egy-egy kedves (néha ismeretlen) szülő felajánlásával gyarapodik a könyvtár. A raktározás szinte mindenütt megoldatlan probléma. A nem használt dokumentumokat sokszor elérhetetlen magasságú polcokra, távoli szekrényekbe száműzik selejtezés helyett.

3. Tankönyvek További arányeltolódást jelent a tankönyvek egyre növekvő aránya az állományban, ami a „tankönyvtárrá válás tendenciáját” jelzi. Ezt az irányt hangsúlyozza, hogy az evangélikus iskolák a dokumentumokra fordított összes költségnek több mint kétharmadát tankönyvekre használták fel. (Balogh K. 2008.)

3. Tankönyvek A belső aránytalanságot erősítik a tartós tankönyvek, ingyen tankönyvek is, melyek mindenütt komoly problémát jelentenek mind a velük való adminisztrációs munka és nyilvántartás miatt, mind a tárolás és elosztás miatt. Mindez pedig a legnehezebb időszakban, tanévkezdéskor jelenik meg. A tanulónak egészen a tanulmányai befejezéséig joga van használni a tankönyveket a törvény szerint, viszont nem kerülhetnek a tulajdonába, mert a könyvtári bélyegző miatt ezeket egy idő után vissza kell adni. Ám a legtöbb tankönyv munkatankönyv, tehát írnak bele és olyan állagúak, hogy még kímélő használat mellett is rossz állapotba kerülnek (Dömsödy 2005).

4. Elhelyezés Több iskolában jelen vannak az osztálykönyvtárak, a szaktantermi elhelyezések, a munkaközösségi könyvtárak. Ezek hasznossága tagadhatatlan, még a gyorsabb elhasználódás sem lehet oka a megszüntetésüknek. A könyvtárostól nagyobb odafigyelést igényel a kezelésük.

4. Elhelyezés Ez utóbbi gondolat átvezet a következő problémához, az elhelyezés kérdéséhez. Az iskolai könyvtárak döntő többségében már a szabadpolcos elhelyezés a jellemző. A könyvtárak alapterülete, mérete, elhelyezése, az olvasóhelyek száma átlagosan elmarad a kívánalmaktól. A 20 evangélikus iskolai könyvtár közül mindössze négy tud eleget tenni a törvényben előírt követelményeknek (Balogh K. 2008.). Az országos átlag ennél jobb eredményt mutat.

4. Elhelyezés (folytatás) Sajnos gyakori iskolai probléma a tanterem hiánya, amelyet az iskolaigazgatók a könyvtári helyiség tanteremként történő felhasználásával kívánnak megoldani. Így természetesen a könyvtáros nem vállal, nem vállalhat anyagi felelősséget az állományért. Ugyanakkor a valódi könyvtárhasználók kiszorulnak a könyvtárból.

5. Korszerű tárgyi feltételek Napjaink korszerű iskolai könyvtárának felszereltségéhez hozzátartozik a számítógép internet hozzáféréssel, a fénymásoló berendezés. Ebből a szempontból jelentős előrelépés történt. Igaz, elsősorban a városi könyvtárak rendelkeznek korszerű tárgyi feltételekkel, a kistelepülések iskolai könyvtárai a legrosszabbul ellátottak. Ellenpélda is akad: Kenézlőn, ahol „már a madár sem jár” (ahogy ezt a könyvtáros írja) több funkciójú iskolai és községi könyvtár működik. Pályázati összegből multimédiás számítógépet, internetelérést, nyomtatót vásárolhatott a könyvtár (Komló 2007.).

6. Számítógépes adatfeldolgozás Az iskolai könyvtárakban is folyamatban van a számítógépes adatfeldolgozás. Ennek szervezetlenségére példa, hogy a 20 evangélikus iskolai könyvtárban hatféle szoftvert használnak. A feldolgozás üteme lassú, ennek egyik oka a feldolgozásra fordítható munkaidő hiánya, a személyi feltételek hiánya, de olykor a szakértelem hiánya is. (Balogh K. 2008.)

7. Személyi feltételek A személyi feltételek sokat javultak az utóbbi években, sok iskolai könyvtárban megfelelő szakképzettségű könyvtáros dolgozik, ám ez a szám még mindig nem elegendő. Igaz, sokszor több könyvtáros feladatát végzi egyetlen kolléga. Ez igen nehéz feladat, amikor a napi kölcsönzési, tájékoztatási feladatok mellett könyvtárpedagógiai munka és adatfeldolgozás is vár a könyvtárosra (Lázárné 2005.).

8. Nyitva tartás A nyitva tartási idő optimális megszervezése sem egyszerű feladat ilyen körülmények között. Két vagy több könyvtárossal megoldható a délelőtti és a délutáni nyitva tartás, mely kielégítené az egyre növekvő felhasználói igényeket. Egy könyvtáros azonban vagy a saját szabadidejét áldozza fel, vagy a belső munka rovására tart nyitva.

9. Önmenedzselő képesség Itt érdemes kiemelni a 2006-os vizsgálat egyik mondatát: „Vizsgálataim során elkötelezett könyvtárostanárokkal találkoztam…” (Melykóné 2006.) A könyvtárostanárok társadalmi elismertsége, de még a tanári karon belüli elismertsége még sincs összhangban ezzel a véleménnyel. Ennek egyik oka a könyvtárostanár önmenedzselő képességének a gyengesége vagy teljes hiánya. A könyvtárostanárok munkaköri leírása nem személyre szabott, a feladatkörön túli vállalások díjazása nem megfelelő. Ha a fenntartó nem eléggé elkötelezett a könyvtárkultúra mellett, a könyvtárosnak harcolnia kell a finanszírozásért, néha még a könyvtár megfelelő elhelyezéséért is (Melykóné 2006).

10. A könyvtár honlapja Az iskolai könyvtár bemutatásának remek lehetősége a könyvtár honlapja. Változatos felépítésű könyvtári honlapokat láttam az interneten. A jó nevű iskolák könyvtáraitól szinte el is várjuk, hogy látványos, jól szerkesztett oldallal rendelkezzenek. Ezek közül is kiemelkedő a miskolci Herman Ottó Gimnáziumé és a debreceni Csapókerti Általános Iskoláé. Számomra örvendetes, hogy egyes kistelepülések iskolái is büszkélkedhetnek honlappal.

11. Könyvtárpedagógiai munka A könyvtárpedagógiai munka az egyik legfontosabb feladata az iskolai könyvtárosnak. A könyvtárhasználati ismeretek oktatása igen változatos az egyes iskolákban. Nagyon ritka az önálló tantárgyként, helyi tantervvel történő tanítás. Jellemzőbb, hogy más tantárgyakba (magyar, informatika, osztályfőnöki) épül be. Sajnos előfordul, hogy a megfelelő szakképzettséggel nem rendelkező informatika tanár vállalja át ezen órák megtartását. Az informatika érettségi könyvtári vonatkozású tételei pedig elsikkadnak (Melykóné 2006.). További probléma, ha az iskola könyvtára nem alkalmas egy tanulócsoport befogadására, a könyvtáros kénytelen tanteremben, könyvtári környezet nélkül megtartani az órát, melynek hatékonyságát legfeljebb úgy lehet fokozni, ha annyi kézikönyvvel érkezünk az órára, amennyit a kezünkben elbírunk.

11. Könyvtárpedagógiai munka (folytatás) A könyvtáros lelkesedése ebben a feladatkörben is elengedhetetlen. Egy elkötelezett iskolai könyvtáros így számol be az órai előkészületekről: A gyerekek „most hallanak először könyvtártípusokról, a könyv részeiről, és sok-sok érdekes könyvtári fogalomról. Ez az első és csak rajtam múlik, szeretnek-e majd könyvtári órára járni. Hát kiteszek magamért, a Power Point bemutatóba minden földi jót becsomagolok, mozog, lapoz, kacsint minden figura, jobbról és balról úsznak a szövegek, persze a nem zavaró mértékig.” (Lázárné 2005.)

11. Könyvtárpedagógiai munka (folytatás) S mi lenne nagyobb öröm a könyvtáros számára, mint hogy a diákok önként, örömmel jönnek be a könyvtárba. Nem csupán kötelező olvasmányokat kölcsönözni, a házi feladatukat megoldani, hanem az olvasás öröméért. Ezért nagy a felelősségünk az olvasóvá nevelésben. Nagyon sok példát olvastam arra, hogy kreatív, elkötelezett könyvtárosok (kollégáikkal együtt) hogyan próbálják játékos versenyek segítségével az értékek irányába terelni diákjaikat.

12. Könyvtárközi kapcsolatok Szó esett már arról, milyen nagyok a különbségek az iskolai könyvtárak között. A kisiskolákban működő könyvtáraknak nem lenne szabad alacsonyabb szintű szolgáltatást nyújtani. Hiszen a kistelepüléseken élőknek még nagyobb szükségük van a kultúrát közvetítő könyvtárakra. Természetesen nem rendelkezhet minden egyes iskolai könyvtár több tízezres kötettel, azonban a könyvtárközi kapcsolatok segítségével támogathatóak a kistérségi iskolai könyvtárak szolgáltatásai. A könyvtárközi kapcsolatok ápolása nem csupán a kiskönyvtárak sajátja kell, hogy legyen. Hiszen minden iskolai könyvtárnak elérhetővé kell tenni az egész könyvtári rendszer szolgáltatásait (Horváth). Sajnos a könyvtárközi kapcsolatokban rejlő lehetőségekről alig olvastam. Ellenpéldaként ismét a kenézlői könyvtárat említem, az itteni könyvtáros az egriekkel alakított ki jól működő kapcsolatot (Komló 2007.).

Pozitív példák Fazekas Mihály Gimnázium könyvtára, Debrecen 38600 dokumentumból (könyv, videokazetta, CD-ROM), valamint 33 féle folyóiratból áll. A technikai felszereltséget hat multimédiás számítógép jelenti. A könyvtár nemhiába ilyen jól felszerelt, hiszen látogatottsága irigylésre méltó: a pedagógusok és a diákok 88 százaléka rendszeresen használja az állományt, naponta átlagosan 40 olvasó dolgozik az olvasóteremben. Az itt tanuló diákok eredményei országosan kiemelkedők, sokan vesznek részt tanulmányi versenyeken, számos pályamunka születik a tollukból.

Pozitív példák Kenézlői Iskolai és községi Könyvtár A kenézlői könyvtáros példája azért is kiemelkedő, mert nehéz körülményeket legyőzve végzi a munkáját. Jó kapcsolatot ápol mind az iskola, mind a község vezetésével. Saját bevallása szerint ő az a típus, aki, ha az ajtón kidobják, az ablakon mászik vissza. Kitartásának, jó menedzselési képességének köszönhető munkájának eredménye (Komló 2007).

Összegzés Az iskolai könyvtár: nyugalmas hely, mondják a kollégák, az ismerősök, ami igaz is, „mert nincs stressz, csak önként vállalt felelősség, nincs pozícióharc, csak elvégzendő munka. A hiányos feltételek megváltoztatásának sikertelenségét és más bosszúságokat háttérbe szorítják a lelkes, érdeklődő vagy a megnyerni kívánt olvasó gyerekek.” (Fazekasné 2005.) Az oktatás napjainkban egyre inkább eszközigényessé válik. Emiatt kell az iskolai könyvtárak ügyét napirenden tartani és erősítésüket minél előbb elkezdeni, hogy valóban médiatárként, forrásközpontként működhessenek. (Horváth)

Felhasznált irodalom: Balogh Krisztina: Az evangélikus iskolák könyvtárainak helyzete = Könyv és Nevelés 2008. 3. sz. Balogh Mihály: Jelentés az iskolai (kollégiumi) könyvtárakban 2006-ban végzett szakfelügyeleti vizsgálatról = Könyv és Nevelés, 2007. 2. sz. Bondor Erika: Könyvdigitalizálás és iskolai könyvtár = Könyv és Nevelés, 2007. 1. sz. p. 58-59. Dömsödy Andrea: Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciájának iskolai könyvtártípusonként szerveződő szekcióinak összefoglaló anyagai Budapest, 2004. október 29. = Könyv és Nevelés, 2005. 1. sz. Fazekasné Sin Gyöngyi: Kissé szószátyár éves beszámoló egy általános iskola könyvtárosától = Könyv és Nevelés, 2005. 3. sz. p. 22-27.

Felhasznált irodalom: Komló Albertné: Kenézlő: Községi és Iskolai Könyvtár = Könyvtári Levelező/lap, 2007. 1. sz. 35. p. Lázárné Szanádi Csilla: „Hét-köznapi” csodák egy iskolai könyvtárban = Könyv és Nevelés, 2005. 3. sz. p. 14-17. Melykóné Tőzsér Judit: Iskolai könyvtárak a szakfelügyelet tükrében = Könyv és Nevelés, 2006. 4. sz. p. 24-35. Pákovics Enikő: A győri Czuczor Gergely Bencés Gimnázium diákkönyvtára = Könyv és Nevelés 2008. 3. sz. Patkósné Tóth Zsuzsa: Az Eötvös Gimnázium könyvtára = Könyv és Nevelés, 2009. 2. sz. Sipos Mónika: Agresszió és iskolai könyvtár = Könyvtári Levelező/lap, 2008. 4. sz. p. 40-41. Tafferner Tamás: Iskolai könyvtári feladatok, források, fejlesztések = Könyv és Nevelés, 2006. 4. sz.