Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete
Piac Valamely jószágnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igény kielégítési törekvései szempontjából szóba jöhet. Termékek - helyettesíthetőség Földrajzi határok Jövedelmezőségi viszonyok (kockázati tényezők)
Piacra való belépés korlátai Állami szabályozás Méretgazdaságosság Fogyasztói hűség Tőkekorlát Partnerváltás költségei Elosztási csatornához való hozzáférés Kilépési korlátok Rendelkezésre álló eszközök eladása Emberi erőforrások konvertálhatóságának hiánya Tőkepiac fejletlensége
A vállalatok kialakítását, működését befolyásoló tényezők Környezet Piac, tudományos technikai környezet, szervezetközi kapcsolatok, kulturális környezet A szervezet tagjainak jellemzői (vezetők és beosztottak) Szakmai ismeretek Vezetési ismeretek Autoritás Általános vezetési és szervezési elvek Konfliktus tűrő és feloldó képesség Kommunikációs hajlam és képesség Szerepflexibilitás Meglévő motiváció és érdekstruktúra A szervezet alapfeladatainak jellege Diverzifikátlság Vertikalitás Komplexitás Tartósság Újdonságtartalom A vállalat adottságai Méret Alapfolyamati és információs technológia Eredet Telepítettség Rendelkezésre álló erőforrások Belső kooperáció foka Releváns döntési kritériumok és feltételek Meglévő szervezeti struktúra Új szervezeti struktúra, működés
Piaci környezet Változékonyság Komplexitás Korlátozó hatás Dinamikus Statikus Komplexitás Egyszerű Összetett Korlátozó hatás Bizonytalanság
Tudományos technikai környezet Új tudományos eredmények megjelenésének gyakorisága A tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának üteme Tudományos technikai fejlődés kiszámíthatósága Technika komplexitása Bizonytalanság
Szervezetközi kapcsolatrendszer Politikai, kormányzati érdekvédelmi szervezetek Bankok Szállítók Kooperációs partnerek Szektor: az azonos vagy hasonló termékeket és szolgáltatásokat értékesítő, s az azonos piacon jelenlévő vállalatokat foglalja magában
Kulturális környezet – Hofstede modellje Minél eltérőbb kultúrájú országokat hasonlítanak össze, annál eltérőbb a szervezetek struktúrája Hatalmi távolság index (PDI) Bizonytalanságkerülés index (UAI) Individualizmus – kollektivizmus (IDV) Férfias – nőies értékek (MAS) Hosszú távú orientáció (LTO)
Magyarország értékei
bizonytalanságkerülés PIAC CSALÁD Angolszáz és skandináv országok Délkelet-ázsiai országok Hatalmi távolság JÓL OLAJOZOTT GÉP PIRAMIS Latin kultúrák és iszlám országok Német nyelvű és kultúrájú országok
Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 23-41.oldal Hofstede modell: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest, 2000. 232-236.old