Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Állóeszköz-gazdálkodás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Vállalati Gazdaságtan
B2B-marketing - Bevezetés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A projektmenedzsment fogalma
Industrial Organization - alapvető modellek
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Készítette: Szűcs Edina
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Szervezeti kultúrák „A kultúra embercsoportok viselkedési formáit meghatározó közös értékrendszer és gondolkodásmód… A szervezet mint közösség egyedi arculata.
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Menedzsment alapjai IV.előadás
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A marketing piac tartalma
Ukrajna. Hatalmi távolság (PDI ~70) -Korrupció elfojthatatlan, ezáltal: -Mindenkinek minden megfelel, -Mindenhol megvannak a kiskapuk -A rétegbeli és.
Bauer András - Berács József:
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Menedzsment alapjai V.előadás
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Vállalkozásmenedzsment I.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szervezeti működés, szervezeti formák
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Hatalom és szervezeti politika
Nemzetek közötti kommunikáció
A piac és a piacgazdaság
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
SEEM alapok.
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete

Piac Valamely jószágnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igény kielégítési törekvései szempontjából szóba jöhet. Termékek - helyettesíthetőség Földrajzi határok Jövedelmezőségi viszonyok (kockázati tényezők)

Piacra való belépés korlátai Állami szabályozás Méretgazdaságosság Fogyasztói hűség Tőkekorlát Partnerváltás költségei Elosztási csatornához való hozzáférés Kilépési korlátok Rendelkezésre álló eszközök eladása Emberi erőforrások konvertálhatóságának hiánya Tőkepiac fejletlensége

A vállalatok kialakítását, működését befolyásoló tényezők Környezet Piac, tudományos technikai környezet, szervezetközi kapcsolatok, kulturális környezet A szervezet tagjainak jellemzői (vezetők és beosztottak) Szakmai ismeretek Vezetési ismeretek Autoritás Általános vezetési és szervezési elvek Konfliktus tűrő és feloldó képesség Kommunikációs hajlam és képesség Szerepflexibilitás Meglévő motiváció és érdekstruktúra A szervezet alapfeladatainak jellege Diverzifikátlság Vertikalitás Komplexitás Tartósság Újdonságtartalom A vállalat adottságai Méret Alapfolyamati és információs technológia Eredet Telepítettség Rendelkezésre álló erőforrások Belső kooperáció foka Releváns döntési kritériumok és feltételek Meglévő szervezeti struktúra Új szervezeti struktúra, működés

Piaci környezet Változékonyság Komplexitás Korlátozó hatás Dinamikus Statikus Komplexitás Egyszerű Összetett Korlátozó hatás Bizonytalanság

Tudományos technikai környezet Új tudományos eredmények megjelenésének gyakorisága A tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának üteme Tudományos technikai fejlődés kiszámíthatósága Technika komplexitása Bizonytalanság

Szervezetközi kapcsolatrendszer Politikai, kormányzati érdekvédelmi szervezetek Bankok Szállítók Kooperációs partnerek Szektor: az azonos vagy hasonló termékeket és szolgáltatásokat értékesítő, s az azonos piacon jelenlévő vállalatokat foglalja magában

Kulturális környezet – Hofstede modellje Minél eltérőbb kultúrájú országokat hasonlítanak össze, annál eltérőbb a szervezetek struktúrája Hatalmi távolság index (PDI) Bizonytalanságkerülés index (UAI) Individualizmus – kollektivizmus (IDV) Férfias – nőies értékek (MAS) Hosszú távú orientáció (LTO)

Magyarország értékei

bizonytalanságkerülés PIAC CSALÁD Angolszáz és skandináv országok Délkelet-ázsiai országok Hatalmi távolság JÓL OLAJOZOTT GÉP PIRAMIS Latin kultúrák és iszlám országok Német nyelvű és kultúrájú országok

Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 23-41.oldal Hofstede modell: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest, 2000. 232-236.old