A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vezetés- és szervezetpszichológia
Advertisements

VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
Lean és egyéb „japán rendszerek” kulcsa, a dolgozók motiválása
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar
Nevelés- és oktatásszociológia
Az ipari fejlődés korai korszakai
Elmélettörténet Bevezetés.
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 4.előadás
A menedzsment történelmi fejlődése
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
A fordista termelési rendszer
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
SZERVEZÉSELMÉLETI ISKOLÁK
Menedzsment alapjai III.előadás
Menedzsment alapjai IV.előadás
Menedzsment alapjai II.előadás Lovász Gabriella, adjunktus
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A kontrolling rendszer szervezeti és humán vonatkozásai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
VEZETÉSI ISMERETEK Dr. Magura Ildikó.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Vezetés – Vezetési Stílusok
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
A vezetés: tudomány és művészet
Csoport, szervezet, hálózatok
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Az iskolai csoportok sajátosságai
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
Összehasonlító gazdaságtan
Humánmenedzsment 5. előadás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szociológia - Jogszociológia
2. Döntéselméleti irányzatok
SZERVEZETEK VEZETÉSE április 17. ( hét)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Az iskola arculata Az iskola világa III.. Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai.
Karrierépítés Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska, csak addig mész, ameddig tolnak.” (Felirat egy munkásfelvételi hirdető táblán.)
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
Operatív menedzsment és versenyképesség
Értékek.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
SEEM alapok.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Emberi munka, Emberi társadalmak, Az állatvilág társas létformái, Ókori birodalmak: - állam, - hadsereg, - vallás, - építkezések, Írásbeli hagyományok, A gyakorlati munkavégzés része,

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Ókor Platón: Az állam Arisztotelész: Nagy Sándor Biblia: Mózes II. könyve – Jetró tanácsai Középkor Machiavelli: A fejedelem Campanella: Napváros Mórus: Utópia

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Az amerikai fejlődés sajátosságai lehetőségek szakképzetlenség a tulajdonosi és a vezetői réteg szétválása a vezetés önálló szakma

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Az európai fejlődés sajátosságai szakképzettség szerves fejlődés a tulajdonos és a vezetői réteg nem válik szét a vezetés nem szakma

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK 1911: F.W. Taylor Principles of Scientific Management

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Az önálló tudományág fejlődés fázisai tapasztalat ismeret elmélet tan, iskola irányzat tudomány Taylor, 1911. 1950.

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Klasszikus vezetési iskola (1880-1920) Tudományos vezetés F.W. Taylor Igazgatástan H. Tayol Bürokrácia elmélet M. Wéber („Fordizmus”: Galamb József) Henry FORD (1866-1947)

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Taylorizmus (scientific management) munkatanulmányozás mozdulat elemzés betanítás teljesítmény bérezés: accord bérezés, bónus „homo oeconomicus” normás, meós, technológus, karbantartó természetes és szisztematikus lustaság Frederick Winslow TAYLOR (1856-1915)

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Fayolizmus (igazgatástan) „Ipari és általános vezetés” rend, fegyelem hierarchia autokratikus vezetés a munkaerő állomány stabilitása paternalizmus Fayoli funkciók: tervezés – szervezés –parancsolás – koordinálás - ellenőrzés Henry o Henri FAYOL (1841-1925)

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Wéberizmus (bürokrácia elmélet) „Gazdaság és társadalom” stabilitás: nincs meglepetés, változás szabályszerűség - szabályok szakszerűség - szakképzettség: technokraták, bürokraták aktaszerűség - írásbeliség kiszámíthatóság - kapcsolatok, szenvedélyek, érzelmek nélkül védelmet nyújt az egyéni és társadalmi önkény ellen. Max WEBER (1864 – 1920)

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Az emberi viszonyok tana, iskola Hawthorne-i kísérletek A tudósok agya világosodott meg

A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK Elton Mayo: Human relations csoportviszonyok szerepe a termelésben emberi tényezők: érzések, érzelmek, attitűdök, értékek elégedettségi vizsgálatok informális csoportok: informális vezetők a szervezet alapegységei a csoportok és nem az egyének George Elton MAYO (1880-1949)

A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE Az „objektív” racionalitás irányzatai vezetési módszerek - Management by társadalmi rendszerek - Barnard - Maynard kontingencia (szituáció) elmélet, technológia, nagyság, környezet - Galbraith - Fiedler intézményi (institucionalista) elmélet populáris ökológia - evolúciós elmélet

A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE Humanisztikus irányzatok X, Y elmélet magatartástudományi irányzat motivációs elméletek - Maslow - Herzberg korlátozott racionalitás döntéselméleti irányzatok - Simon Leadership elméletek Herbert Alexander SIMON (1916-2001)