KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A kontrolling alapjai:
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Konceptuális keret.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Szervezet és kultúra az innováció szolgálatában
A szervezés mint menedzseri tevékenység
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
MINTZBERG-FÉLE SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
A vezető.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Szervezeti formák 1. rész
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
téma A szervezet NyME KtK egy. kieg. alapképz, Menedzsm.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
A HEM kialakulása és fejlődése
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti struktúra és kultúra
Szervezet, szervezeti formák
A projekt szervezeti formái
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Szervezeti struktúrák
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
VII. Szervezeti kultúra
7.3. A szervezetek ábrázolása
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Szervezeti alapismeretek 1. előadás
Vállalati információs rendszerek 1. előadás: Vállalat és információk Elekes Edit, 2014.
Vezetési ismeretek I. Dr. Müller Anna Rezidens törzsképzés Szeged, november 9.
Pannon Egyetem Georgikon Kar Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar „ A Vidékfejlesztési és gazdasági agrármérnöki (MSc) szakok,
Készítette: Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta, egyetemi docens Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szervezési és Vezetési Tanszék Elérhetőség:
Szervezeti alapformák
SEEM alapok.
A közigazgatás szervezete
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA DR. BERDE CSABA egyetemi tanár

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA DOBÁK SZERINT: 1. LINEÁRIS (VONALBELI) SZERVEZET

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA LINEÁRIS SZERVEZET minden beosztottnak egy főnöke van a függelmi és szakmai kapcsolatok nem válnak szét egyértelmű alá- és fölérendeltség a feladatok és jogosultságok jól definiáltak a vertikális koordinálhatóság jó a horizontális gyenge egyszerű, könnyű, áttekinthető könnyű a szélességi, mélységi bővítés rugalmatlan nincs specializáció / vezetők túlterheltsége

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA 2. FUNKCIONÁLIS SZERVEZET

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA FUNKCIONÁLIS SZERVEZET egyszerű tevékenység - termelés esetén elsődleges munkamegosztás funkciók szerint a hatáskör szakmai jellegű szabályozott a horizontális koordináció jó specializáció növekvő diverzifikáció esetén nehezen áttekinthető rugalmatlan a függelmi viszonyokat nehezen definiálja Taylor is megbukott vele ezért:

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA LINEÁRIS – FUNKCIONÁLIS SZERVEZET

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA 3. DIVIZIONÁLIS SZERVEZET Vállalatvezetés Központi személyzeti K+F pénzügy Hosszú távú tervezés Törzskar A termékcsoport-divízió B C Termékcsoport-divízió beszerzés Szolgáltató egységek Fejlesztés Értékesítés Termelés

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA DIVIZIONÁLIS SZERVEZET diverzifikált tevékenység jól elkülöníthető tevékenységcsoportok (termékcsaládok) két-három dimenziós szervezetek elv: funkció, régió, termék az operatív döntések decentralizáltak operatív horizontális koordináció nem szükséges utasítás jellegű vertikális koordináció minimális a stratégiai, operatív feladatok szétválaszthatók a divíziók tevékenysége jól elhatárolt erőteljes piaci orientáció rekeszelő hatás párhuzamos funkciók jelenléte divízió egoizmus önállósodási törekvések

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA DIVIZIONÁLIS SZERVEZET

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA 4. MÁTRIX SZERVEZET tevékenység orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA MÁTRIX SZERVEZET projekt orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA MÁTRIX SZERVEZET Projektorientált dinamikus, heterogén környezet komplex nagy újdonság és rizikó tartalmú feladatokra alacsony fokú formalizáltság a két dimenzió vezetői azonos kompetenciával rendelkeznek a horizontális és vertikális koordináció struktúrái révén biztosított innovatív új vezetési stílust igényel vezetői rivalizálás túlhajtott team munka döntések elhárítása felelősség kerülés összeomlás (szervezeti) krízishelyzetben

KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA ÖSSZEFOGLALÁS Munkamegosztás alapja Egy dimenziós Több dimenziós szervezetek Hatáskörök alapján egyvonalas Lineáris Lineáris-funkcionális Funkcionális szervezet Divizionális többvonalas Mátrix