Vallási szocializáció a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Folyamodjatok az Úrhoz,
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
Húsvét az élet ünnepe.
és a legkevésbé teljes az
Férfivá és nővé teremtve
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
Alfred Adler individuálpszichológiája
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
A középkori filozófia főbb kérdései
Szociális tanulás formái
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A pszichoszociális fejlődés elméletei
ALAPIGE: 1Kir 3,
CSALÁD.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Ady Endre Karácsony előadja Szabó Gyula.
Különbözőek vagyunk!.
Tanuló szervezet.
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A történelmi tanulás sajátosságai
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Speciális gyermekvédelem
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A gyermekkép történeti alakulása
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Vallási szocializáció a felsőoktatásban Debrecen, 2012. április 24. Dr. Bodó Sára

Milyen vallási szocializáció? Milyen felsőoktatásban? A DRHE hitéleti képzései: szakmai szocializáció vallási szocializáció

A vallási szocializáció: Istenhez, a transzcendenshez fűződő belső alkalmazkodásnak, viszonynak az alakulása és fejlődése, amelynek külső megjelenése a vallásos magatartás. Hit és vallásosság: - a hit fogalmának szűk (Istenbe vetett) és tág (belső orientációs pont) értelmezése; - a vallásosság fogalmának revideálása

A vallásos személyiségfejlődéshez két rendszerezett stádiumelmélet kapcsolódik: Fritz Oser és Paul Gmünder: a vallási ítéletalkotás fokozatai (Der Mensch - Stufen seiner religiösen Entwicklung, ein struktugenetischer Ansatz, Zürich/Köln, 1984.) James Fowler: A hit fokozatai (Stufen des Glaubens. Die Psychologie der menschlichen Entwicklung und die Suche nach Sinn, Gütersloh, 1991 /1981/).

Fritz Oser/Paul Gmünder: A vallási ítéletalkotás fokozatai „Paul fiatal orvos, épp most tette le sikeresen az államvizsgáját. Van egy barátnője, akinek azt ígérte, hogy feleségül veszi. Előtte Angliába utazhat jutalomként, az utat a szülei fizetik. Paul útnak indul. Alighogy felszáll a repülőgép, a kapitány kijelenti, hogy az egyik motor elromlott, a másik pedig nem megbízhatóan működik. A gép zuhanni kezd. Az utasok sikoltoznak, de most már halálos a csend. Zuhannak a föld felé. Paul fejében lepereg az egész élete. Tudja, hogy most mindennek vége. Ebben a helyzetben Istenre gondol, és imádkozni kezd. Megígéri – ha megmenekül -, egész életét a harmadik világ betegei gyógyításának szenteli, és barátnőjét, akit nagyon szeret, nem veszi feleségül, ha nem hajlandó őt ebben követni. Megígéri, hogy lemond a nagy jövedelemről és a társadalmi tekintélyről. A repülőgép egy szántóföldön darabokra törik – Paul azonban csodálatos módon megmenekül! Hazaérkezése után jó állást kínálnak fel neki egy magánklinikán: 90 pályázó közül őt választották. Paul visszaemlékezik fogadalmára, amelyet Istennek tett. S nem tudja, hogyan döntsön.

A legfőbb valóságnak mint egyoldalú hatalomnak és tekintélynek a szemlélete (Deus ex machina). A legfőbb valóság (ultimátum) rítusok általi befolyásolhatóságának a szemlélete. Do ut des. Személyes autonómia, a legfőbb valóság elválasztása a sajátosan emberi területtől (deizmus).

4. Személyes autonómia, minden emberi lehetőséget eleve a legfőbb valóság biztosít (aprioritás). 5. A kommunikatív vallási gyakorlat szemlélete, amely szerint minden cselekmény előfeltételét és értelmét a legfőbb hatalom határozza meg. (kommunikativítás).

Fowler hitértelmezése: az ember életcélt kereső jellegéből indul ki: a nagy összefüggés megteremtése; minden ember kialakítja a maga számára élete értelmét, legfontosabb értékét, amelynek bizalmát és hűségét adja; "értelemteremtés": kifejezi, hogy a világ létértelme nem adott, hanem az embernek magának kell felfedeznie; hit: az emberi lélek értelmet- és egységet adó aktivitása; "A hit az egész személy orientációja. Célt és irányt ad a reménységnek és a törekvésnek, a gondolkodásnak és a cselekvésnek„.

Fokozatok előtt: Differenciálatlan hit a csecsemőkor beszédelőtti fázisa, a tudat még keletkezésben van, a legfontosabb alapérzések alakulnak: pl. a bizalom; a bizalom, a reménység és szeretet magvai differenciálatlan módon vegyülnek egymással, és harcolnak az elhagyatottság fenyegetésének érzésével. Erősség: az ősbizalom megalapozása, és a kapcsolat kölcsönösségének tapasztalata, amelyben a csecsemő átéli az első szeretetet és gondoskodást. Veszély: az elégtelenség a kapcsolati kölcsönösségben, az elhanyagoltság tapasztalata.

1. fokozat: intuitív-projektív hit (3-7) Fantáziagazdag, imitatív (utánzó) fázis, amelyben a gyermeket nagyon erősen és tartósan befolyásolják a felnőttek látható hitének példái, hangulatai, cselekményei és történetei. A fantázia szabadon áramlik, a logikus gondolkodás még nem gátolja és szorítja korlátok közé. Nagyon fontos a "jelentős másik", akit szavaival, megfogalmazásaival is utánoz A világot hatalmas erejű képzetek egyesítik, a gyermek mindent ezeken keresztül lát. Az első öntudat fázisa ez, amelyben a gyermek egocentrikus gondolkodású. Istenről szóló elképzelése kétirányú: — mágikus Isten (preantropomorf: levegő, láthatatlan) — személyes Isten (arccal, tekintettel, stb.) Erősség: a képzelőerőnek és annak a képességnek a megjelenése, hogy a tapasztalati világot egy egységbe kösse és értelmezze. Veszély: rettegést keltő, destruktív képek borítják el a pszichét (ördög, pokol).

2. fokozat: mitikus- szó szerinti hit (6-12/13--) Új képességek a gondolkodásban: empirikussá válik, fontos a valóságos és a látszat közötti különbség; Mitikus korszak: a mítoszok, történetek, szimbólumok, amelyekkel a környezetében találkozik, központi jelentőséggel bírnak a világban való tájékozódásban. A történeteket szó szerint érti. A szimbolikus történetek szó szerinti értelmezése oda vezet, hogy Isten teljesen emberi lényként fogja fel. Erősség: nyitottság az elbeszélésre, a beleélésre. Veszély: a szó szerintiség által képződött megértési határok.

3. fokozat: szintetikus-konvencionális hit (12/13-21- - ; serdülőkor) Biológiai, pszichés forradalom: fontos a megbízható másik ember, aki(k)nek segítségével felismerheti formálódó személyiségét, és új érzéseket, szemléletmódokat, kapcsolatokat alakíthat ki. A világról szóló tapasztalata túlnyúlik a családon. A hitnek koherens orientációt kell kínálnia ebben a komplex és sokféle kötődésben. A hit még konvencionális, másoktól átvett, másoktól függő hit, még nem személyes. Szintetikus: sokféle elem együtt, amelyek tartalmilag és belsőleg még nem kapcsolódnak egymáshoz, nem alkotnak kerek egészet. Az ítéletek még szorosan kötődnek az autoritáshoz és konvenciókhoz. Az identitásérzés is a többiek szerepkiosztásából formálódik. Erősség: önmagává lenni az identitásban és hitben, rá tud hagyatkozni a többiekre. Veszély: a többiek elvárásai és értékelései kényszerítően válnak belsővé, amelyek akadályozzák a későbbi ítéletek és cselekvések autonómiáját.

4. fokozat: individuatív-reflektív hit (egyénivé és gondolkodóvá váló hit) Késői fiatalkorban, illetve felnőttkorban kezdődik, amelyben az ember komolyan veszi a felelősséget saját kapcsolataiért, életstílusáért, szemléletéért. Az identitást (amelyet korábban oly erősen befolyásolt az többiekhez kötődés volta), már nem a másikhoz való kapcsolata határozza meg alapvetően. Új értelmezési keret jelenik meg, amelyben tudatossá válnak a saját határok és belső kötődések. "Mitológiátlanítási folyamat„, a hagyományozott, és elfogadott hittartalmak elveszítik rangjukat, a tudaton túli faktorok kevés jelentőséggel bírnak. Megjelenik a "felelős én", aki képes az értékek közötti felelős választásra. Erősség: képesség a saját ítéletre. Gyengeség: az individualizmus, radikális szimbólumkritika.

5. fokozat: elkötelező hit (konjunktív hit) „Dialogikus" nyitottság, amely megszünteti a saját individualitás túlságosan erős hangsúlyozását: a világot nem lehet csak kritikai és intellektuális értelmezésekkel megoldani. A létben és az Én-ben is megférnek a paradoxonok; az ellentétek egységben lehetnek (pl. abszurd és valós, jó és rossz). Minden hagyomány érvényes és igaz lehet relatíve, a maga összefüggéseiben. A személy össze tud kapcsolni különböző igazságokat. Erősség: "ironikus képzelőerő" — tudatosan behatároltan érvényesíti saját álláspontját és a hagyományt. Veszély: egyfajta passzív cinizmus, amely a valóságot és igazságot csak paradoxonnak látja.

6. fokozat: univerzalizáló hit (univerzáló hit) A vallástörténet nagy alakjai: Gandhi; M.L.King, D. Bonhoeffer, Teréza anya). A paradoxonok az abszolút szeretet és igazságosság értelmében oldódnak fel, s teljesen háttérbe húzódnak a saját önérvényesítés igényei. Önátadásukban jelen van egy mindent átfogó részvét és együttérzés. Kiszélesedett látás egy univerzális közösségről, amelyért képesek áldozatot hozni. Többen közülük mártírokká lettek.

A vallási szocializáció minden személyiségfejlődésben jelen van – ha a tudattalanban marad akkor is; Sok elemét lehet és érdemes tudatosítani; A valláspedagógia egyik legfontosabb célkitűzése: a személyiség önállósulásában, fejlődésében a transzcendens iránti erősségeket bátorítani, a veszélyeket minimalizálni.

Köszönöm a figyelmet!