Készítette: Molnár Fruzsina Eszter Szociális munka, III. évfolyam

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
KARRIER VAGY AMIT AKARTOK
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Az olvasástanítás módszere:
Programozási tételek, és „négyzetes” rendezések
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A fejlesztés hatása a szervezetre
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
TRÉFÁK 6. saját gyűjtésből Készítette: Kovácsné Balla Györgyi.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A team-munka elméleti alapjai
A tanatológia oktatásának kihívásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A Számvitel Didaktikája
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Gondolatok a munkahelyen Mottó: „Ez nem egy iroda
A pontos idő: 18:58.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az eszközök áttekintése 5/15. Előkészület – tanár A kérdőív kiértékelése Jegyzetlapok a nevekkel a játékhoz Készítette: Sági Lajos2.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
gyermekek nevelésében
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Miért válaszottam a BME-VIK-et?
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Előadás másolata:

Tanulási zavarokkal küzdő hallgatók erősségei és gyengeségei a felsőoktatásban Készítette: Molnár Fruzsina Eszter Szociális munka, III. évfolyam Pedagógia, III. évfolyam Témavezető: dr. Pető Ildikó 2012.

A vizsgálat célja A vizsgálat célja Felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók tanulmányi karrierjének feltérképezése Ezen hallgatók helyzetének feltárása; nehézségeik, sikereik vizsgálata Felsőoktatásban dolgozó oktatók ismeretei a tanulási zavarokról, a tanulási zavarokkal küzdő hallgatókról

Mit nevezünk specifikus tanulási zavarnak? átlagos körülmények átlagos módszerek, időkeretek normál intellektus alacsony teljesítmény Az átlagos vagy az átlagon felüli értelmi képességű gyermekeknél fellépő váratlan és megmagyarázhatatlan állapot, amelyre jellemző a tanulás egy vagy több területén mutatkozó jelentős mértékű elmaradása (Selikowitz 2005)

A diszlexia 1. Gyűjtőfogalom: Olvasászavar (dys+lexis) Tanulási zavarok (Gyarmathy 2007) Olvasászavar (dys+lexis) Jogos elvárások és az olvasásban, írásban nyújtott teljesítmény közötti diszkrepancia (Meixner 2000)

A diszlexia 2. Teljesítményt befolyásoló tényezők: Tanulási zavar súlyossága Koncentráció képesség Magatartásbeli nehézségek Tájékozódásbeli nehézségek Iskolától való félelem (Lohmann 1998)

Választott vizsgálati módszerek Félig strukturált interjúk készítése 14 felsőoktatásban tanuló hallgatóval 11 egyetemi oktatóval

A hallgatói interjúk kérdéskörei A nehézségek megjelenése – diagnózis – terápia Lehetséges okok A „diszlexia és én” A „diszlexia és a környezetem” Diszlexia a mindennapokban Sajátos módszerek Idegennyelv Önbecsülés, önismeret Diszlexiásként a felsőoktatásban

A nehézségek megjelenése – diagnózis – terápia Szakmai segítség 1. csoport (4 hallgató) Általános iskola ✔ 2. csoport (7 hallgató) X 3. csoport (3 hallgató) Középiskola

A „diszlexia és én” Elvárások önmaguk felé Szükséges a segítség „én elvárom magamtól azt, hogy tudjam (...) hogy ha nem tudom, akkor hülyének érzem magam” „néha olyan hülyének érzetem magam (...), ha a szerintem nálam gyagyábbak ezt jobban tudják” Szükséges a segítség „ez olyan, mint, amikor egy 6 sávos autópályán egy vak át akar menni. Kell valaki, aki átvezeti”

Hátrányos megkülönböztetés Osztálytársak „elég csúnyán tudják bántani az embert” „az énekkar miatt amúgy is kinéztek” Tanárok „rendszerint engem hívott föl olvasni és akkor mondta, hogy kezdjek el szótagolva olvasni.” „...aki nem hülye, az meg tudja csinálni” „...felnőtt és ember és nem tud olvasni!? A diszlexiás az csak lusta végigolvasni a betűket”

Pozitív tapasztalatok Tanárok: „látták, hogy törekvő vagyok” „néha mondta a tanár, hogy ahhoz képest, hogy diszlexiás vagyok nem is olyan rossz. Tehát akkor az úgy jól esett” Önmaguk: „nagyon függ attól, hogy az ember hogy áll hozzá” „Az emberről bármit kideríthetnek, de nem az számít. Hanem az, hogy mit tesz”

A diszlexiából származó hátrányok a mindennapokban 1. „...rendkívül nagy kihívás egy dologra koncentrálni” „nagyon béna vagyok. Azt érzem.” „Tele vagyok zöld foltokkal. Kiesik a kezemből, leejtem, leverem” „esetlennek érzem magam” „hatszor átellenőrzöm” „...látsz egy feliratot és te rosszul olvasod föl.”

A diszlexiából származó hátrányok a mindennapokban 2. Az iskolában: „könnyebb rábélyegezni a gyerekekre, hogy hülyék, mint hogy törődjenek velük” „...amikor kértem, hogy felelhessek, akkor összesúgtak mögöttem” „Csak akkor meg mindig megkérdezik, hogy minek jöttem egyetemre.”

A diszlexiából származó előnyök a mindennapokban 1. viccesen fogom ezt fel” „Én GPS vagyok” „agyban, képzeletben meg tudok tervezni olyan tárgyakat, amiket kívülről, belülről meg tudok nézni, meg tudok forgatni, össze is tudok szerelni, meg is tudom számolni, hogy hány menet kell oda, ki is tudom kalkulálni, hogy merre fog elbillenni”

A diszlexiából származó előnyök a mindennapokban 1. Jó logikai képesség Kitartás Memória Kreativitás Kapcsolatteremtés Kommunikációs készség – Előadás Sport, fotózás, főzés

Diszlexiásként a felsőoktatásban Nehézségek „4 hónap után van egy számonkérés és nem tudok mindent megjegyezni” „Én nem nagyon tehetem meg azt, hogy ellógok egy-két óráról” „...csak a lényeget írom le (...) inkább odafigyelek kegyetlenül és megtanulom az óra alatt”

Diszlexiásként a felsőoktatásban 2. Segítséget kérni!? „Szerintem semmi értelme nem lenne elmondani.” „Hát a tanároknak nem mondom el, vagyis nem merem elmondani, mert attól félek, hogy hátrányos megkülönböztetések érnek” „körbe röhögnének” „a többiek ott összesúgnak” „Hogy ha a sorból akár pozitívan, akár negatívan kilóg valaki, akkor annak előbb-utóbb rossz lesz a vége”

„Pedig ugyanannyira vagyok diszgráfiás, mint diszlexiás. Sőt „Pedig ugyanannyira vagyok diszgráfiás, mint diszlexiás. Sőt! Igen nagy nehézség, amikor a barátnőmnek kéne írni egy levelet, hát, félek tőle, mint a tűztől. És nem a fogalmazással van itt a baj, mert tudok neki szépeket mondani, csak tényleg az, hogy amíg én azt leírom, amíg én azt megszülöm, azt az egy szót, addigra elfejtem, hogy mi a fenét akartam? Tehát olyan, hogy pörög az agyam, jönnek a gondolatok és nem tudom olyan sebességgel leírni. Érted? Nagyon furcsa. Tudod, hogy mihez hasonlítanám? Mint egy versenyautó, tudod ilyen mesefigurákkal, gázt adnak a rajtnál és a kerekek azok elhúznak, elrepesztenek, az autó meg ott marad egy helyben és leesik. Ez a hasonlat. Tehát, hogy a gondolataim, az agyam, azok úgy mennek, mint a kerék, de a kezem, meg az írásom, az meg úgy ott marad.”

Híres diszlexiások!?

Felhasznált irodalom Gyarmathy Éva (2007): Diszlexia. A specifikus tanulási zavar. Budapest, Lélekben Otthon Kiadó Lohmann, Beate (1998): Diszlexiások az iskolában. Budapest, Akkord Kiadó Meixner Ildikó (2000): A dyslexia prevenció, reedukáció módszere. Budapest, Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Főiskolai Kar Selikowitz, Mark (2005): Diszlexia és egyéb tanulási nehézségek. Budapest, Medicina Könyvkiadó Rt.

Köszönöm a figyelmet!