Vállalkozásfejlesztés Dr. Imreh Szabolcs SZTE GTK
Kis- és középvállalkozások az Európai Unióban - aktualitások
Áttekintett kérdések VIK: Versenyképességi és Innovációs Keretprogram Small Business Act
Miért fontosak? Globális tendenciák Nagyvállalatok versenyképessége Európa lehetséges versenytényezője „Tudásintenzív gazdaságokban tudásintenzív vállalkozások”
„A nagy felismerés” 2004 Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság véleménye a következő témában: "Az Európai Parlament és a Tanács határozati javaslata a vállalkozás és a vállalkozó szellem, különösen a kis- és középvállalkozások (KKV) többéves programjáról (2001–2005) szóló 2000/819/EK határozat módosítására"
Problémafelvetés (előszó) (1) súlyos problémák vannak az európai cégek, különösen a KKV-k versenyképessége és korszerűsítése terén. (2) A hatóságok túl bürokratikusak és egyáltalán nem hatékonyak, ha a vállalkozások elősegítéséről van szó. (3) A KKV-kat képviselő testületek, a hatóságok és az Európai Bizottság között nincs együttműködés, ami előbbre vihetné a vállalkozásokat. (4) A KKV-kat támogató nemzeti irányelvek között nincs összhang. (5) A tagállamokban nincs alapvető hosszú távú stratégia a KKV-k számára. (6) Súlyos problémák vannak a bankszektor és a kockázati tőkések részéről a cégek (különösen a KKV-k) pénzügyi támogatásával kapcsolatban. (7) A KKV-k kis mérete és a megnövekedett kockázat miatt magasak a kölcsönzési díjak és (8) nincs tartós KKV-politika
További történet lisszaboni stratégia új kezdetéről szóló, 2005. februári közleményében a Bizottság javasolja, hogy az „erősebb és tartósabb növekedés megvalósítására, valamint a több és jobb minőségű munkahely teremtésére” A „versenyképesség, az innováció és a vállalkozási kultúra támogatása a növekedés meghatározó feltételei – lényegesek a gazdaságra mint egészre nézve –, és különösen fontosak a kis- és középvállalkozás számára”
A megoldás: VIK Versenyképességi és innovációs keretprogram Integrált program, koncentráció és szinergia Részprogramokból áll 2007. január 1-jétől 2013. december 31-ig http://europa.eu.int/comm/enterprise/enterprise_policy/cip/docs/com121_hu.pdf
A VIK céljai a vállalkozások és különösen a kis- és középvállalkozások (KKV) versenyképességének előmozdítása; az innováció támogatása, beleértve az ökoinnováció támogatását is; a versenyképes, innovatív és integrált információs társadalom fejlődésének felgyorsítása; az energiahatékonyság, valamint az új és megújuló energiaforrások támogatása valamennyi ágazatban, beleértve a közlekedést is
„Egyedi programok” a vállalkozási és innovációs program (2631 millió euro a vállalkozási és innovációs programra, amelyből legfeljebb 520 milliót az ökoinnováció támogatására fordítanak) az IKT-politika támogatásának programja (801,6 millió euro ) az „Intelligens energia – Európa” program (780 millió euro)
Vállalkozási és innovációs program a KKV-k beindításához és növekedéséhez szükséges finanszírozáshoz való hozzáférés, valamint az innovációs tevékenységekbe – beleértve az ökoinnovációt is – történő befektetések eszközlése a KKV-k közötti együttműködés kedvező feltételeinek megteremtése a vállalkozások innovációja, beleértve az ökoinnovációt is vállalkozói és innovációs kultúra a vállalkozáshoz és az innovációhoz kapcsolódó gazdasági és igazgatási reform.
Hozzáférés a KKV-k beindításához és növekedéséhez szükséges finanszírozáshoz a kockázatitőke-alapok beruházási volumene és az „üzleti angyalok” által támogatott befektetési eszközök növelését a KKV-k hitelfinanszírozási eszközei áttételének a biztosítását a KKV-k számára a pénzügyi környezet javítását
A KKV-k közötti együttműködés a KKV-kat támogató szolgáltatások előmozdítását a KKV-k határokon átnyúló együttműködését segítő intézkedésekhez való hozzájárulást, beleértve a KKV-k részvételét az európai szabványosításba a nemzetközi üzleti együttműködés előmozdítása és megkönnyítését.
A vállalkozások innovációja, beleértve az ökoinnovációt is az ágazatspecifikus innováció, a klaszterek, az innovációs hálózatok, az állami-magán innovációs partnerségek és az érintett nemzetközi szervezetekkel való együttműködés, valamint az innovációirányítás alkalmazásának előmozdítása az üzleti innováció érdekében a nemzeti és regionális programok támogatása az innovatív technológiák alkalmazásának támogatása a transznacionális ismeret- és technológiaátadásra, valamint a szellemi és ipari tulajdonjogok kezelésére vonatkozó szolgáltatások támogatása új típusú innovációs szolgáltatások felderítése az adatok archiválásán és átadásán keresztül a technológia és az ismeretek előmozdítása
Vállalkozás és az innovációs kultúra a vállalkozói kedv, a vállalkozási képesség és kultúra ösztönzése, valamint a vállalkozói kockázat és sikerek egyensúlyát, különösen a fiatal vállalkozók tekintetében az innováció, a vállalkozásfejlesztés és növekedés számára kedvező üzleti környezet megteremtésének ösztönzése a politikák kidolgozása és a szereplők – beleértve a nemzeti és regionális programvezetőket is – közötti együttműködés támogatását.
A vállalkozással és az innovációval kapcsolatos gazdasági és igazgatási reform A vállalkozással és az innovációval kapcsolatos gazdasági és igazgatási reformot érintő cselekvések magukban foglalhatják a következőket: az adatgyűjtést, a teljesítményelemzést és monitoringot, valamint a politika kidolgozását és koordinálását; az ipari és szolgáltatási ágazathoz kapcsolódó versenyképességi stratégiák meghatározásához és támogatáshoz való hozzájárulást; a kölcsönös kiválósági tanulás támogatását a nemzeti és regionális igazgatásban.
„Gondolkozz előbb kicsiben „Gondolkozz előbb kicsiben!” Európai kisvállalkozói intézkedéscsomag: „Small Business Act” Dr. Imreh Szabolcs SZTE GTK Üzleti Tudományok Intézete Marketing-Menedzsment Szakcsoport
Előzmények „A virágzó kkv-k révén Európa felkészültebbé válik napjaink globalizált világának bizonytalanságaival szemben” „A kkv-k szükségleteinek kielégítésére irányuló politikáknak ezért teljes mértékben kezelniük kell ezt a sokszínűséget, és be kell tartaniuk a szubszidiaritás szabályát.” ÁTTÖRÉS AZ EU KKV-POLITIKÁJÁBAN??? (félidejű vizsgálat)
Ambiciózus kkv-politikai program megvalósítása – európai kisvállalkozói intézkedéscsomag: „small business act”? Társadalmi elismerés Egyéni döntésben reális lehetőség Gondolkozz előbb kicsiben! (a szabályozástól a közszolgáltatásokig) Elismerést kapjon a kkv-k központi szerepe az EU gazdaságában… Jobb környezet minden értelemben
A 10 elv lényege „olyan egyedülálló politikai partnerséget javasol az EU és a tagállamok között, amely összhangban van a szubszidiaritás és az arányosság elveivel.” segítik majd a politikák kidolgozását és végrehajtását mind közösségi mind tagállami szinten egységes feltételeket teremtsenek a kkv-k számára, és javítsák a jogi és igazgatási környezetet az EU egészében
A 10 elv Olyan környezetet kell teremteni, amelyben a vállalkozók és a családi vállalkozások boldogulhatnak, és amely díjazza a vállalkozói készséget. Biztosítani kell azt, hogy a csődbe jutott becsületes vállalkozók gyorsan megkapják a lehetőséget az újrakezdéshez. A „Gondolkozz előbb kicsiben!” elvnek megfelelő szabályokat kell alkotni. A közigazgatási rendszereknek meg kell felelniük a kkv-k szükségleteinek. A szakpolitikai eszköztárat hozzá kell igazítani a kkv-k szükségleteihez
A 10 elv Meg kell könnyíteni a kkv-k finanszírozáshoz jutását, továbbá olyan jogi és üzleti környezetet kell teremteni, amely támogatja a kereskedelmi tranzakciókhoz kapcsolódó fizetések időben történő teljesülését. Segíteni kell a kkv-kat abban, hogy nagyobb mértékben élvezhessék az egységes piac nyújtotta előnyöket. Elő kell segíteni a kkv-k szaktudásának fejlesztését és az innováció valamennyi formáját. Lehetővé kell tenni a kkv-k számára, hogy a környezetvédelmi kihívásokat üzleti lehetőségekké alakítsák. Ösztönözni és támogatni kell a kkv-kat, hogy részesüljenek a növekvő piacok előnyeiből.
A konkrét megvalósítás ELVEKBőL A KÉZZELFOGHATÓ POLITIKAI INTÉZKEDÉSEK FELÉ Az elv gyakorlatba történő átültetése érdekében minden pontnál konkrétumok AZ SBA VÉGREHAJTÁSA ÉS IRÁNYÍTÁSA (Tanács-Parlament-tagállamok: jogszabályokba történő beemelése a 10 elvnek) A kkv-politika bevált gyakorlatainak megosztása mint segítség
Pl. VI: a kkv-k finanszírozáshoz jutása Megkönnyíteni különösen a kockázati tőke, a mikrohitelek finanszírozási formákhoz való hozzáférést, továbbá olyan jogi és üzleti környezetet kell kialakítaniuk, amely hozzájárul a kereskedelmi tranzakciókhoz kapcsolódó fizetések időben történő teljesüléséhez. Konkrét forráscsoportok bemutatásától a vállalkozók szükséges oktatásáig
Összegzés Komoly figyelem – szerény eredmények A közvetlen vállalkozásfejlesztési beavatkozások, illetve az ajánlások nem feltétlenül érik el a megfelelő hatást Valószínűleg az érdemi segítség leginkább a közvetlen szubvenciókból jön, ami pedig ellentmond a nemzetközileg elfogadott vállalkozásfejlesztési logikának.
Köszönöm a figyelmet!