Az esélyegyenlőség és a kompetencia alapú oktatás „Fókuszban a Z-Generáció” Szeged, 2011. 06. 09.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A Hallgatói Mentorprogram működése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Iskolánkról.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
"Legyen az esély egyenlő ..."
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
 II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u. 67.  
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Előadás másolata:

Az esélyegyenlőség és a kompetencia alapú oktatás „Fókuszban a Z-Generáció” Szeged,

A Tüköry Lajos Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TÁMOP pályázat keretében Körösladány,

Az előadás áttekintése A TAMOP /1. pályázat céljai Az együttműködés szakmai indokai – Szegregáció és integráció – A tanárképzés hiányosságai A pedagógusjelöltek felkészítése – A tanárképzés jelenlegi szerkezete az SZTE-n – Egyetemi kurzusok – Szakmai gyakorlat Az eddigi tapasztalatok összegzése

A TAMOP /1. pályázat céljai (1) a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének elterjesztése (2) az inkluzív és minőségi oktatást biztosító intézményi feltételek fejlesztése (3) a pedagógusképző intézmények hallgatói számára az integrált nevelést megvalósító intézmények gyakorló helyekként történő bevonása (Pályázati felhívás TAMOP /1., 2009)

Az együttműködés szakmai indokai – A tanárképzés hiányosságai Elméleti tárgyak rendszerét követő tananyagszervezés A gyakorlóiskolák általában „elit” iskolák Az iskolai gyakorlat és az elméleti ismeretek ellentmondása A tanulók közötti különbségek kezelése nem volt hangsúlyos korábban

A pedagógusjelöltek felkészítése A tanárképzés jelenlegi szerkezete az SZTE-n Egyetemi kurzusok – A hatékony-nevelés oktatás feltételei c. kurzus Szakmai gyakorlat – Jövőben, közös gondolkodás ennek kereteiről

Az eddigi tapasztalatok összegzése Az iskola működésével kapcsolatos tapasztalatok: Pályázati finanszírozás Új kezdeményezések, „kísérletezés”: – Iskolaotthon – Óvoda-iskola átmenet

Hallgatók tapasztalatai Az első iskolai tapasztalatok leendő pedagógusként… „Az egyetemi éveim alatt ez volt az első alakalom, hogy átléphettem az iskola kapuját, és betekinthettem a iskolai élet mindennapjaiba.” „A látogatásom alatt mindazokkal a munkaformákkal (pl.: kooperatív munka, rehabilitációs-fejlesztő foglalkozás), programokkal (pl.: IPR, DIFER), eszközökkel (pl.: interaktív tábla) találkoztam, amelyekről eddig csak hallottam.” „A tanulók nem kevésbé, hanem máshogy sajátítják el a tananyagot, mint (tapasztalataim alapján) az „elit” iskolában tanuló gyerekek.” „Fontosnak tartom a pedagógusképzés szempontjából, hogy a tanárjelöltek olyan környezetben végezhessenek megfigyeléseket, amelyekben ténylegesen dolgoznak majd a jövőben, tanári pályájuk során.”

Hallgatók tapasztalatai Integráció, IPR I.: „Az iskolában nagyszámú cigány gyermek is tanul, de ellentétben sok iskolával itt nem alkalmazzák a szegregáció elvét. Igyekeznek mindenben segítséget nyújtani mindegyik tanulónak és egyenlően bánnak mindenkivel.” „odafigyelnek az SNI-s, HH-s és HHH-s gyermekek osztályonkénti, arányos elosztására, folyamatos méréseket végeznek” „A normál tanulókkal együtt vannak a hátrányos helyzetű, a HH, HHH, SNI és roma gyerekek.” „A csoportok összetétele igen heterogén volt; gyengébb, jobb képességű tanulók, fúk, lányok vegyesen.”

Hallgatók tapasztalatai Integráció, IPR II.: „maximum a ruházaton lehetett különbséget látni, de viselkedésben nem” „láthattuk, hogy lehet mit tenni a legrosszabb helyzetűekért, s ami még fontosabb, hogy érdemes. Érdemes nagyon sok energiát, időt és pénzt is ráfordítani, mert rengeteg élet változhat meg ettől, rengeteg élet menthető meg ezáltal.”

Hallgatók tapasztalatai Pedagógiai asszisztensek alkalmazása, kéttanítós modell, duálóra: „Az első és talán legmeglepőbb, hogy az általam látogatott órák alatt minden esetben legalább kettő pedagógus volt jelen.” „Érdemes megemlíteni, hogy 25 kisegítő, azaz pedagógia asszisztens dolgozik az iskolában.” „kiemelném a pedagógusasszisztensek alkalmazását. Ez mindenkinek hasznára van: elsősorban a gyerekeknek, akikre több figyelem jut, a szaktanároknak, akiknek kevésbé kell megosztani a figyelmét, s hasznos magának az asszisztensnek, aki esetleg más státuszban máshol nem kapott állást, s így mégis a szakterületén és hivatásánál maradhat”

Hallgatók tapasztalatai Iskolaotthon, „tanoda”: „egész napos az iskola, ami azt jelenti, hogy a diákok 4-ig benn vannak az intézményben és délután órákon, különböző foglalkozásokon vesznek részt” „A tanoda és a tehetséggondozás mindenkinek lehetőséget ad, hogy a délutánokat játékosan, szórakoztatóan, mégis tanulással hasznosan töltsék.”

Hallgatók tapasztalatai Óvoda-iskola átmenet segítése: „A harmadik órában óvoda- iskola átmeneti csoportos foglalkozáson vettünk részt (ovis és 1-2. osztályos gyerekekkel). A víz világnapja alkalmából komplex interaktív programban szerepelhettünk mi is.” „Meglepődtem, amikor azt olvastam, hogy az első nap az iskolában a tanító nénik mellett a volt nagycsoportos óvó nénik is jelen vannak.” „A tanító nénik is megismerik a leendő elsősöket illetve a leendő elsősök is megismerik a tanító néniket.”

Hallgatók tapasztalatai Betekintés az iskola hétköznapjaiba, tanulóbarát, módszertani innovációt támogató bútorzat, IKT eszközök: „Érdekes volt megfigyelni a tanulók elhelyezkedését: az asztalok nem padsorokban helyezkedtek el, hanem 2 asztal egymással szemben volt összetolva, így minimum 4 fős csoportokban ültek a tanulók.” „A digitális tananyag felhasználása nagy mértékű motivációt jelentett a diákok számára, az órák többségében a gyerekek – egy-két kivétellel – magas aktivitást mutattak.” „Az új típusú táblák használata szerves részét képezik a tanórai foglalkozásoknak”

Hallgatók tapasztalatai Iskolai alapdokumentumok: „A záró foglalkozáson az iskola alapdokumentumait nézhettük meg. PP, IMIP, SZMSZ és házirend. Megismerkedtünk az osztályfőnöki teendőkkel-, feladatokkal, tehetséggondozás- adaptációs programmal, kéthavi elszámolási tervvel és a helyettesítéssel kapcsolatos feladatokkal.” „az iskolai dokumentációba is betekintést kaptunk: munkaterv (eljárásrend, mérési munkaterv, kompetenciavizsgálat, sportmunkaterv), iskola-óvoda átmenet program, IMIP, SZMSZ, szociometriai eredmények, tesztek.” „Megtekintettük és elemeztük az integrációs felkészítésben résztvevő tanulók dokumentumait: szülők tájékoztatása negyedévenként, osztályfőnöki jellemzés, szülői nyilatkozat, egyéni fejlődési napló, értékelési szempontok.”

Hallgatók tapasztalatai Módszertani innovációk I.: „Olyan módszereknek, pedagógiai megoldásoknak lehettem szemtanúja, ami két nap alatt annyit adott, mint amennyit más egyetemi tárgyak két félév alatt sem adhatnak” „A legszembetűnőbb különbség a csoportmunka változatos alkalmazása és szerepének fontossága.” „A negyedik igazán említésre méltó dolog a csoportmunka/ kooperatív tanulás módszerének megfigyelése volt, méghozzá egy történelem órán, ahol ez számunkra igazán szokatlan, hiszen mi mást se kaptunk történelem órán, csak frontális oktatást.” „A legtöbb órán az egyéni, csoportos, páros munkát figyelhettük meg és nemegyszer előfordult, hogy 1 órán belül mind a 3 foglalkoztatási forma jelen volt.” „Az iskolakezdéskor két hónapos átmeneti időszak következik, amely alatt a DIFER-füzetek segítségével folytatják a képességfejlesztést, és csak azután kezdik az írás, olvasás tanítását, amikor az egyéni képességek területén elérték az optimális szintet a gyerekek.” „Az óra egyéni és csoportos értékeléssel zárult. „

Hallgatók tapasztalatai Módszertani innovációk II.: „Még a hagyományostól eltérő tantárgyi rendszerüket emelném ki, amelyben olyan tantárgyak is megtalálhatóak, mint készség- és képességfejlesztés, tanulásmódszertan, gazdasági ismeretek.” „A harmadik pozitív csalódásom a tanulásmódszertan óra volt. Én magam nem is tudtam, hogy ilyen, mint tantárgy létezik.” „Ezen az órán az volt számunkra a legérdekesebb, hogy láthattuk, miként tehet a tanár izgalmassá és elsajátíthatóvá egy nehéz és „száraz” anyagot” „Az óra elején körbe álltak a gyerekek és egy mondóka 1-1 mondata jutott mindenkinek. Itt a szociális kompetenciát fejlesztette a tanítónő, a gyerekeknek egymás szemébe kellett beszélniük lassan, artikulálva.” „Gondolattérképpel dolgoztak, összegyűjtötték a témához kapcsolódó fogalmakat.” „Az óra ráhangoló, hangulatteremtő beszélgetéssel kezdődött, a pedagógus az aznapi élményekre kérdezett rá”

Hallgatók tapasztalatai Mindennapi életből vett példák, életszerű feladatok alkalmazása, használható tudás: „Ezt viszont kompenzálja a tanár úr az élethez szükséges dolgok megtanításával, pl.: Mennyit fogyaszt ténylegesen a 60W-os villanykörte és mennyibe kerül az nekünk? vagy Mi is van arra a villanyszámlára írva?” „megvalósul az iskolának az a funkciója, hogy az életre nevel, ami a tapasztalatom szerint ritka.” „Sok hétköznapi példát hoztak a pedagógusok, és sokszor voltak kíváncsiak a diákok saját véleményére, ami ösztönzően hatott a tanulókra.”

Hallgatók tapasztalatai Tanári együttműködés: „Az iskolában folyó munka nem lehetne ilyen eredményes a tanárok ilyen magas szintű együttműködése nélkül. Nemcsak a személyes kapcsolataik kiválóak, hanem mindenben összedolgoznak, hogy a tanulók képzése minél hatékonyabb legyen.” „A tanári kar azon tagjai akikkel megismerkedtem nagy hatást gyakoroltak rám. Ebben az iskolában mindenki annyit dolgozik, mintha nem egy, hanem legalább három munkahelye lenne. Emellett a tanárok többsége folyamatosan képzi magát. Az órákon látszott, hogy rengeteg munkával járt az előkészítésük. Módszertanilag nagyon gazdag órákat láttam.”

Hallgatók tapasztalatai Tücsök és bogár… „Az első benyomástól kezdve nagyon pozitív képet kaptunk” „A gyerekek láthatóan rajongva szeretik a csinos, fiatal tanító nénit, amit teljes mértékben meg tudok érteni.”

Hallgatók tapasztalatai Összefoglaló gondolatok „én is egy leromlott állapotú, semmire sem becsült iskolából jöttem, ahol a tanárok csekély eredménnyel tudták az osztályokat megrendszabályozni.” „a régi iskolámba tértem vissza, melyre az időközben bekövetkezett változtatások, felújítások, fejlesztések révén alig ismertem rá. Innováció, dinamikusság, nyitottság, szeretet.” „A tanárok szakmai felkészültsége színvonalas, s mindemellett mindent elkövetnek annak érdekében, hogy óráikat érdekessé, változatossá, színesebbé tegyék.” „hatalmas pozitívum, hogy nem ijedtek meg beépíteni „valami újat” a „régi, megszokott” módszerük helyett.” „ott ahol inkább a frontális tanítást alkalmazta volna a többség, ott is igyekeztek alternatív lehetőségek után nézni a pedagógusok.”

Hallgatók tapasztalatai Milyen iskolának látták a hallgatók a Tüköry-t? Befogadó Innovatív Modern Nyitott

Köszönöm a figyelmet! Csempesz Péter megbízott régiós irodavezető Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Wekerle Sándor Alapkezelő 30/