A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, 169-183.old.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Alfred Adler individuálpszichológiája
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Konstruktív konfliktuskezelés
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Megújulás Szigete. Lelki szemeiddel képzeld el, amint feltűnik a messzeségben egy apró hajó, és fokozatosan közelít feléd. Amint egyre közelebb ér, két.
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Céline Dion és Andrea Bocelli
CARL ROGERS
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Krízis.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Az elnyomást elutasító/képessé tevő gyakorlat Összeállította: Ágoston Magdolna Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Resztoratív módszerek az iskolában
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
A Mediáció.
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Mindennapi veszteségeink
2. Döntéselméleti irányzatok
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Személyiségfejlődési zavarok
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
CSILLEBÉRC 2015.November Országos Intenzív Képzés és Továbbképzés.
Személyes életvitel.
I-091.
Tanácsadás az iskolában
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Fenomenológiai megközelítés
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.

Elméleti bázis Kiinduló pontok Filozófia irányzatok: önkiteljesítés, ember és környezetének harmóniája A szociális munka célja, hogy ezek megvalósításában segítse az embereket Kierkegaard, Jaspers, Heidegger, Scheler, Jaspers, Sartre, Camus:

Kiinduló pontok Humanisztikus terápiák megállapításai: Magunkat csak másokkal való kapcsolatban ismerhetjük meg Fő feladatunk az életben az egyedüllét megtanulása („csak az meglett ember…”) Bűnösök vagyunk, mert nem vagyunk képesek hasznos életet élni Döntéseinkért egyedül mi vagyunk felelősek A terápia célja segítséget adni, hogy éljünk a szabadságunkkal és a felelősségünkkel

Az problémák eredete humanisztikus és egzisztencialista megközelítésben Probléma= léttel kapcsolatos érzelmi probléma Forrásai: Számunkra fontos ember nem támogat minket Számunkra fontos ember nem támogat minket Következetlenség vagy megtévesztés van érték- konfliktusainkban Következetlenség vagy megtévesztés van érték- konfliktusainkban Elvesznek, összezavarodnak a személyes értékek, vagy elveszítjük bennük hitünket Elvesznek, összezavarodnak a személyes értékek, vagy elveszítjük bennük hitünket Elveszítettük azokat az embereket, akik fontosak voltak számunkra Elveszítettük azokat az embereket, akik fontosak voltak számunkra

Egy egzisztencialista modell-Krill (1978) Cél: a cselekvő lét megvalósítása a környezettel való szüntelen kölcsönhatásban- egy biztonságos életstílus kialakítása Folyamatai: Az én-tudat fejlődése: teljes valónkkal élni életünket, ítélkezés és szenvedés nélkül- (csak meditatív úton, vagy drogokkal érhető el) Alkotóerő: kielégítő, hasznos és jó minőségű tevékenységek, a mennyiségi szemlélet elvetése Mindent átható, szerető elfogadás: a valósággal való szembesülés fájdalmának elfogadása mások viselkedésében

Teendők az egzisztencialista modellben Fókuszálás: a klienst a középpontba helyezni- késznek lenni a kapcsolatra, megérteni a klienst, és valóságos kapcsolatba kerülni problémáival Serkentés/vitalizálás: érzékenynek lenni a történésekre, a folyamatra, elkerülni az én-feltárás megszakadását Cselekvés: nyitottnak lenni és ezzel megmutatni a kliensnek, hogy a biztonság nem mindig jelent erőt az élethez

Folyamat-leírás Célok: Segíteni az távolságtartó és ellenálló klienst  A kliens megerősítése Módszerek: Aktív konfrontálás Racionalitásra épülő technikák Viselkedésmódosítás  Saját élettapasztalataink megosztása. A személyes fejlődés támogatása  Lehetséges változtatások kivitelezése és más változatási lehetőségek feltárása

Módosítani azokat tüneteket vagy a viselkedést, amelyek a változó félben lévő attitűdökön nyugszanak és okozói a problémáknak A probléma megoldását valóban segítő tevékenységeket végezni  Viselkedésmódosító technikákat alkalmazni  Kreatív lehetőségeket találnia a problémák megoldásra-munka, lakás, kezelés etc.

Osztozni a kliens környezetével problémáiban Segíteni a klienst, hogy változtassa meg életvitelét  A fontos külső kapcsolatok bevonása, „megtartása”, az interakciók megkönnyítése a kapcsolatokban  Tisztázni az értékeket, a célokat pl: a tranzakcióanalízis, a paradoxonok elmélete és a kognitív modell eszközeivel

Tisztázni a belső gondolkodásbeli és érzelmi konfliktusokat Használni az intraperszonális technikákat