A tanuló szervezet APPLE Az egyeditől, az egyedinek, egyedit
A tanulás jelentősége A tanulás az a folyamat, melynek révén a szervezet tapasztalatokra tesz szert, mely tapasztalatok képesek a magatartás megváltoztatására. A szervezeti tanulás olyan folyamat, amely során a szervezet képes a felhalmozódott tapasztalatok alapján új tudást, új ismereteket létrehozni és azokat a szervezeten belül elterjeszteni, hogy azok elérhetők és felhasználhatóak legyenek az összes munkatárs számára is. Világunk soha nem látott sebességgel változik, a szervezeteknek állandóan képezni és fejleszteni kell munkatársakat, vezetőket, ha csupán szinten akarják tartani tudásukat és képességeiket!
Apple: a kezdet Idő: 1970-es évek közepe Helyszín: Kalifornia, Szilícium- völgy Főszereplők: S. Wozniak és S. Jobs Tárgy: számítógép
Két eltérő ember Wozniak autodidakta módon szinte mindent egyedült tervezett és csinált meg. Még főiskolát sem végzett. Műszaki zseni volt. Az Apple számítógép tehát Wozniak alkotása Jobs „próféta”, látnok, aki felismerte benne a jövő iparágát Más célok Wozniak:a piacon elérhetőnél jobb számítógép Jobs: hogyan tudna ebből megélni
1. lépés: vállalkozás Megterveznek egy alaplapot, és legyártatják a szükséges nyomtatott áramköri lapot, majd eladják 50 dollárért 100 db-ot adtak el a barátoknak Byte Shop: egy teljesen kiépített Apple számítógépet 600 $-ért, 1000 db-os megrendelés Fordulópont!
2. lépés: garázs Üzleti tankönyvből? A beszállítók finanszírozták az egész üzletet Fél éven belül 500 Apple I-et adtak el; 666 $ $ (hasraütésszerűen) Válaszút elé kerültek: a) kisvállalkozók b) meghódítani az ismeretlent
3. lépés: egy komoly cég Bankoktól csak tanács: milyen fontos az üzletemberszerű megjelenés Mark Markkula: 91 ezer $-t fektetett a cégbe -> más szint; más játékszabályok 1977-ben jött létre az Apple cég, 400 ezer $ alaptőkével Markkula üzleti tervet készített: forma a hosszú távú fejlődésnek, sorozetgyártás feltételei 1977: Apple II- felhasználóbarát operációs rendszer
4. lépés: növekedés Előnyök: újdonság, jó marketingkampány, mítosz Eladott gépek száma 4 év alatt 100-szorosára nőtt 350 alkalmazott-> vállalatszerű működés: funkcionális munkamegosztás, szervezeti hierarchia, tervezési és ellenőrzési rendszer kialakítása Állandó átalakulás állapota A fogyasztói réteg szegmentálódott: igényesebbek lettek, minőséget követeltek, garancia, vásárlás utáni szolgáltatások, használható szoftverek A választék szélesedett, a termékskála bővült, árverseny
5. lépés: tőzsde 1980-ban: szokatlan magas áron, gyorsan Részvénytársasággá válás-> újabb változások: több tízezer tulajdonos: osztalék, árfolyamnyereség erővonalak összekuszálódtak Szervezeti légkörtől egyedi Forradalmárok: elegáns megoldás, esztétikus forma, kockázatvállalás, újítóképesség, küldetést valósítanak meg
6. lépés: versenytársak Apple piaci részesedése 35-40%-ról(1980) 15%-ra (1983); IBM: 0-ról 40%-ra Legsúlyosabb kihívás: sok száz vállalkozás több mint 150 szg-et vitt piacra; 99$-37ezer$ Két irányból támadás: igénytelenebb, olcsóbb árú gépek; fejlett technológiák Olcsó akar lenni vagy a legjobb? John Sculley a vezérigazgató (marketingproblémák?) 1984: Mechintosh, a csodafegyver-> rekordmennyiség, de tovább csökken a piaci részarány
7. lépés: belső küzdelmek Jobs vs. Sculley: mindkettő kemény, rámenős vezető; más vezetési kultúra, más problémalátás Jobs az elnök, Sculley a vezérigazgató Sculley: vagy ő vagy Jobs
8. lépés: a „nem IBM” Terméknek és vállalatnak is kultusza van Az iparág érett állapotba jutott: mindennapi fogyasztási cikk; a versenytársak száma magas, piacra lépés ktg-e alacsony; árak csökkentek Megváltozott versenyhelyzet: marketing- innovációk korszaka, újra az életéért kellett küzdeni
Válság Stratégiai problémák 10% alatt a piaci részesedés Elvesztette egyedi, felhasználóbarát jellegét Részvényeinek értéke 57$-ról 40$-ra csökkent Vezetőváltások Újra Jobs: megkopott fényének új csillogás
Összefoglalás Kezdetben a gyors tanulás,és tehetség révén hatalmas sikerek Az aktuális problémákat átvészelte, újra és újra lábra tudott állni Az Apple sok csatát megnyert, tudott újat hozni Az új évezred kérdése: a csaták után a háborút is képes-e megnyerni
Köszönöm a figyelmet!