Hogyan (ne) tartsunk előadást? A powerpointos előadások leggyakoribb buktatói Bereczki Zsolt SZTE-TTIK Embertani Tanszék
A ppt-s előadás általában Segíti a megértést, az előadás követését Vizuális információval szolgál Tagolt szöveg Képek, ábrák, diagramok Laptop, mikrofon, lámpa, pulpitus Nagyméretű kivetítő Frontális előadásmód
A ppt-s előadás általában Sötét előadói tér, kivetítőre koncentrált figyelem Kivetített diák hátránya általában: alacsonyabb kontraszt magasabb fényerő Kivetítő méretarányai – rácsvonalak használata
Rosszul megválasztott betűméret A ppt-s dia Kontrasztos, megragadja és fenntartja a figyelmet Sötét szöveg, világos háttér Világos szöveg, sötét háttér Kerülendő: vörös-zöld, lila-sárga, kék-narancs Háttér: egyszerű, semleges mintázatú Betűtípus: olvashatóság, verziókompatibilitás Kerülendő: nagyon tarka vagy sűrű mintájú háttér Nehezen olvasható betűtípus Rosszul megválasztott betűméret
Előadás módja ppt-vel Frontális előadás, közönségkapcsolat Tagolt beszéd, megfelelő hangerő (mikrofon, teremméret, résztvevők száma, külső zajok, stb.) Diahasználat A diák sorrendje kövesse az előadás menetét A diák releváns információt tartalmazzanak Lehetőleg utaljunk az előadásban a diákon lévő információra (pointer, mutatópálca, egér, stb.) Animáció Lehet figyelemfelkeltő, de el is terelheti a figyelmet a lényegről.
Előadói stratégiák Megírt-felolvasott szöveg, vázlatos-szemléletes diák Szabad előadás, vázlatos-szemléletes diák Szabad előadás, szemléltető diák Más-más felkészülési módot igényelnek Monoton, nagy mértékben redundáns illetve csapongó előadásokkal ne terheljük a hallgatóságot!
A ppt a biológiában Rövid, ált. 10-15 perc Szakmai közönség, szakmai fórum Szokásos tagolás (bevezetés, anyag és módszer, eredmények, megvitatás) Képek, ábrák, diagramok Laptop, mikrofon, lámpa, pulpitus Nagyméretű kivetítő Frontális előadásmód Lényegre törő szerkesztés Előadás után kérdések, vita
Hallgatói előadások a Humánökológia kurzusban 10 perc Nem-szakmai közönség Tagolt vázlatos szöveg – tananyagként is használni fogjuk! Képek, ábrák, diagramok PC konzolon, nagyméretű kivetítő Frontális előadásmód, lényegre törő szerkesztés Előadás után kérdések, vita
Hallgatói előadások a Humánökológia kurzusban Szokásostól eltérő tagolás Címdia: előadás címe, szerzők neve Bevezetés, problémafelvetés Lényegi mondandó, egy adott problémával v. jelenséggel kapcsolatban összegyűjtött ismeretek rövid bemutatása Konklúzió, zárszó Irodalomjegyzék Konkrét tanulmányok, könyvek, www.nlcafe.hu Szerzők neve, cikk címe, folyóirat neve, évfolyama (kiadás éve), oldalszám tól-ig Internetes hivatkozások minél pontosabban!!! dátummal
Hallgatói előadások a Humánökológia kurzusban Fájlnév a leadáshoz: SzerzoSzerzoTemaegyszoban Értékelési szempontok: Előadásmód Szakmai tartalom ppt színvonala időtúllépés
Sikeres felkészülést kívánunk!