Különös tekintettel a gyógyszerekre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Változások a Médiatörvényben
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Kommunikáció a gyógyszertárban Dr. Hankó Zoltán alelnök (MGYK) Gárdony.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
Milyen szankciókat von maga után a betegek tájékoztatása a gyógyászati segédeszköz ellátásban?.,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben''
Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
G M P Dr. Hetényi László.
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
1 A biztonságos és gazdaságos gyógyszer és gyógyászati segédeszköz ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló évi XCVIII.
Egészségügyi Jog I.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre a Kormányhivatal helyi népegészségügyi szakigazgatási.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés Szabályozás 85/577/EGK tanácsi irányelv 370/2004. (XII.26.) Kormány.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Reklám etika.
Elektronikus kereskedelem
A reklámozás lehetőségei és korlátai a hazai gyógyszerpiacon Abádiné dr. Erdei Ildikó Csakurdáné dr. Harmathy Zsuzsanna Országos Gyógyszerészeti Intézet.
Balázs György Ferenc főosztályvezető
Közhiteles nyilvántartások
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
2011. szeptember FIATALOK, REKLÁM, FOGYASZTÁS ESETTANULMÁNY Dr. Babocsay Ádám Millward Brown Hungary Kft. Kvalitatív kutatási igazgató.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
2014. január 1. TERMÉKELHELYEZÉSI LEHETŐSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLAT.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Közegészségügy és egészségvédelem a vállalkozásokban
2006. évi XCVIII. törvény A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól.
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre ÁNTSZ-engedélye van, amit az üzlet működését engedélyező.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
Az egészségbiztosítás hatósági felügyelete Az Egészségbiztosítási Felügyelet helye, szerepe és eredményei.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Vasárnapi csiki-csuki AVAGY A VASÁRNAP ZÁRVA TARTÓ WEBSHOPOK.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia április 22.
A médiatörvény változásainak hatása a gyógyszerpromócióra dr. Péntek Zoltán.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló 44/2004. (IV. 28.) ESZCSM rendelet módosítása január Előadó: dr. Radics.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
Termékdíj Zsófi és Chubby. Termékdíj törvény évi LVI. törvény  10/1995. (IX.28) KTM rendelet általánosságban fogalmazza meg a kötelezettségeket.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
#15-25 Youth Marketing Forum
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
Reklám etika.
Nemzetközi magánjog II.
Előadás másolata:

Különös tekintettel a gyógyszerekre Reklámszabályok Különös tekintettel a gyógyszerekre

Láttak már gyógyszerreklámot?

Darmol-reklám régen…

…és ma!

Milyen jogi szabályozások vonatkoznak a gyógyszerek reklámozására? 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény A gyógyszergazdasági törvény A gyógyszertörvény 3/2009. (II. 25.) EüM rendelet az emberi felhasználásra kerülő gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz ismertetésére, az ismertetői tevékenységet végző személyek nyilvántartására, és a gyógyszerrel, gyógyászati segédeszközzel kapcsolatos, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatra vonatkozó részletes szabályokról

Példák bemutatására is sor kerül, alapszabályok Nem vényköteles gyógyszer a lakosságnak (nagyközönségnek) reklámozható Vényköteles gyógyszer csak orvosnak-gyógyszerésznek ismertethető, nagyközönségnek nem reklámozható

A reklámtilalom nem vonatkozik egészségnevelési célú – az ÁNTSZ által egyedileg engedélyezett védőoltási programokat népszerűsítő a dohányzásról való leszokást elősegítő kampányokra és az ezekhez kapcsolódó gyógyszerekkel kapcsolatos tájékoztatásra

Definíciók Kereskedelmi gyakorlat: gyógyszer… beszerzésének, értékesítésének vagy fogyasztásának előmozdítására irányuló bármely tájékoztatás, tevékenység, megjelenítési mód, marketing vagy egyéb kereskedelmi kommunikáció. Közforgalmú gyógyszertárban: nem ez a gyógyszer expediálásakor, valamint az előírt tájékoztatás során végzett szolgáltató tevékenység, továbbá a gyógyszerészi gondozás Gazdasági reklám: olyan közlés, tájékoztatás, amely valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog… (termék), szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására, vagy e céllal összefüggésben a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére vagy áru, árujelző ismertségére irányul nem reklám a gyógyszer betegtájékoztatója, címkéje, tényszerű bejelentés a gyógyszerről (pl. mellékhatás, csomagolás-változás), a kereskedelmi árlista

Definíciók 2 A reklám címzettje: aki felé irányul, vagy akihez eljut A reklám közzétevője: aki erre alkalmas eszközökkel rendelkezik és ezek segítségével a reklámot megismerhetővé teszi Reklámozó: akinek érdekében a reklámot közzéteszik, illetve aki megrendeli Reklámszolgáltató: aki önálló gazdasági tevékenysége körében a reklámot megalkotja, ill. ezzel összefüggésben szolgáltatást nyújt

Definíciók 3 Gyermek: <14 éves Sajtótermék: újság, könyv, rádió- TV-műsor, röplap, videokazetta, bármilyen más tájékoztató eszköz Szabadtéri reklámhordozó: építményen kívül elhelyezett eszköz (kivéve az árusítás helyszínén)

Definíciók 4 Burkolt reklám: semleges információ látszatát keltő reklám Összehasonlító reklám: közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé teszi a reklámozóéhoz hasonló más vállalkozást vagy az általa előállított, a reklámban szereplőhöz hasonló árút

Az összehasonlító reklám nem sértheti más vállalkozás (áru) hírnevét nem vezethet összetévesztésre a reklámozó és a másik vállalkozással (árujával) csak azonos rendeltetésű dolgokat hasonlíthat össze, tárgyilagosan

Definíciók 5 Megtévesztő reklám: amely bármely módon – például megjelenésével – megtéveszt(het) személyeket és ezzel befolyásolhatja gazdasági magatartásukat, s emiatt a reklámozóéhoz hasonló más vállalkozás érdekeit sérti Tudatosan nem észlelhető reklám: a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány vagy hanginger

Forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező… gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat tilos! nálunk nem engedélyezett szerek egyedi engedéllyel beteg nevére szólóan behozható szerek

Gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat 1 fogyasztóknak szóló reklám szakembereknek szóló ismertetés ingyenes orvosi minta átadása gyógyszereket rendelőknek vagy forgalmazóknak ajándék, anyagi előny, vagy más természetbeni juttatás adása, felajánlása, ígérete (kivéve, ha az csekély összegű, és összefügg az illető egészségügyi tevékenységével)

Gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat 2 gyógyszerek bemutatását, ismertetését segítő rendezvényeken az ismertető által biztosított vendéglátás Gyógyszer rendelésére és forgalmazására jogosultak által látogatott szakmai vagy tudományos rendezvény, program közvetlen vagy közvetett támogatása egészségügyi vagy tudományos tevékenységet folytató személy részére szalkmai rendezvényen, tanfolyamon való részvétel támogatása

Gyógyszerek reklámozása

Gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat mint reklám fogyasztóknak szóló reklám szakembereknek szóló ismertetés ingyenes orvosi minta átadása gyógyszereket rendelőknek vagy forgalmazóknak ajándék, anyagi előny, vagy más természetbeni juttatás adása, felajánlása, ígérete (kivéve, ha az csekély összegű, és összefügg az illető egészségügyi tevékenységével)

A reklám közzététele A reklámjelleg felismerhető legyen, a reklám a környezetétől különüljön el Neocitran - Familia Kft Hasonlóan a közvetlen fogyasztónak szóló csomagküldéses reklámokon is! A reklámozó a reklám készítőjének/közzétevőjének/reklám-szolgáltatónak azonosíthatóan nevezze meg vállalkozását, székhelyét, adószámát

Általános reklámtilalmak, 1 Nem sérthet személyhez fűződő, kegyeleti vagy adatvédelmi jogot Nem buzdíthat erőszakra, személyi vagy környezet- vagy közbiztonságot károsító magatartásra Nem kelthet félelemérzetet

Mit tilt a törvény: “Nem buzdíthat saját egészség károsítására!” – azaz nem mutathat be ilyen élethelyzeteket

Az OGYI értelmezése szerint a törvényből az is következik, hogy a reklám a jóizlést sem sértheti, mert ez is személyhez fűződő jog! Különösen érvényes ez a gyógyszerreklámokra!

Sérti a jóizlést... E Z N E M S Z A R V A S !

Sérti a jóizlést… Prostata hyperplasia kezelésére való gyógy- szerről van szó

Miért kell a figurát levetkőz-tetni?

Általános reklámtilalmak, 2 Tilos a gyermek- és fiatalkorúaknak szóló reklám, ha szellemi vagy erkölcsi fejlődésüket károsíthatja, vagy hiszékenységük kihasználásával arra késztet, hogy a felnőtt korúakat vásárlásra ösztönözzék

Rossz példák… Na, ez vajon kinek szól?! A felnőtteknek?

Gyermekeket céloz meg Ez vajon nem készteti a gyereket arra, hogy megve-tesse?

Általános reklámtilalmak, 3 Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot Tilos jogszabály szerint engedélyköteles vagy tiltott árúk reklámozása Tilos megtévesztő reklám közzététele

Megtévesztő reklám Itt a törvény kiemeli az áru árával, általános tulajdonságaival, eredetével, egészségre gyakorolt hatásaival, használatának várható eredményeivel kapcsolatos megtévesztő állításokat

Megtévesztő állítás (A szer koffeint is tartalmaz!)

Rossz példák… Amikor az összehasonlító reklám nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek…

Összehasonlító reklámok, 1 Nem lehet megtévesztő Nem sértheti más vállalkozás (márkaneve, stb.) hírnevét Nem vezethet más árúval való összetévesztésre Csak összehasonlítható árúkra, tárgyilagosan

Vényköteles szer nagyközönségnek nem reklámozható… Postai levélborítékon?

Postai levelezőlap mint vényköteles gyógyszer reklámhordozója?

S ha a reklámozó ravaszkodik... A gyógyszer dobozára rátetet valami teljesen semleges ábrát… …ami aztán megjelenik a reklámokon… …s így a laikus is azonosítani tudja a vényköteles gyógyszert!

1. Vényköteles gyógyszer doboza...

…s egy „általános” reklám:

2. Vényköteles gyógyszer doboza...

…s egy „általános” reklám

3 Egy vényköteles gyógyszer doboza...

…s egy „általános” reklám

A nem vényköteles gyógyszerek lakossági reklámja derüljön ki, hogy ez gyógyszer, ne legyen összetéveszthető élelmiszerrel, kozmetikummal szerepel a neve, egy-hatóanyagúnál annak nemzetközi szabadneve is rendeltetésszerű használatra ösztönöz, ehhez megadja a tájékoztatást, s felhívást tartalmaz a beteg-tájékoztató elolvasására a hivatalos alkalmazási előirata alapján mutatja be

A vény nélkül kiadható gyógyszerek lakossági reklámja, 2 Nem állíthat biztos gyógyulást, mellékhatások hiányát igyon nyugodtan, csak szedje a szeremet „hatásos: mert természetes eredetű” rengeteg rossz példa nem vezethet téves öndiag-nózisra (pl. kórtörténet bemutatása) sok táncol borotvaélen nem lehet félelemérzetet keltő bemutatás

Biztos gyógyulás képzetét nem keltheti

Biztos gyógyulás képzetét nem keltheti

Rossz példák… Hatásosságot, biztonságosságot a természetes eredetre vezeti vissza

A nem vényköteles gyógyszerek lakossági reklámja, 3 Nem tartalmazhatja egészségügyi szakemberek vagy ismert személyiségek ajánlását „Brinkmann prof.”, a „Barátok között”-ben „rákban megbetegedett” színész, egyéb ismert ember… nem kelthet olyan képzetet, hogy károsul az egészség, ha ezt nem szedi növényi olaj: minden évben … hal meg infarktusban

A nem vényköteles gyógyszerek lakossági reklámja, 4 Mindez nem vonatkozik az emlékeztető reklámokra: csak a gyógyszer és a gyártó neve (védjegye) rádióban-TV-ben ugyanazon reklámblokkban ismétlődik

A nem vényköteles gyógyszerek lakossági reklámja, 5 Tilos közzétenni (kábítószert, pszichotróp anyagot tartalmazó), vénykötelessel azonos nevű és gyógyszerformájú gyógyszerek reklámját

„Egészségnevelési információ” Egészségnevelés, tudományos ismeretterjesztés: akkor nem minősül reklámnak, ha a nem tartalmazza a gyógyszer nevét vagy azonosítására alkalmas utalást (pl. hatóanyag és gyártó együttes megnevezése)

Egy vényköteles gyógyszer Egy vényköteles gyógyszer... (elnézést, most nem lehetett a nevet letakarni...) Javallat: erectilis dysfunctio kezelése

És mit találtunk az Interneten?!

Egyértelműen azonosítható a vényköteles szer! Felirat: Ismerje fel és gyógyítsa svájci körömlakkal! Egyértelműen azonosítható a vényköteles szer!

A pattanásos bőrű fiatal célközönség könnyen felismerheti a fogamzásgátlót

Jó példa! Ellentétben az előzővel, itt a konkrét gyógyszer nem ismerhető fel

Határeset: Két potencianövelő terméke van a cégnek, így a felismerés nem egyértelmű Viszont a Viagra kék…

Tehát nem lett volna reklámozható! Akkor közfinanszírozott volt!) Közgyógyellátottak részére térítésmentesen rendelhető volt akkor Tehát nem lett volna reklámozható! Akkor közfinanszírozott volt!)

Rendelet A kötelező figyelmeztetés, 1 „A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét” Rádióban, TV-ben min. 5 s, magyarul TV-ben a képernyőn is, lásd a szabadtéri reklámhordozó szabályait

Reklámrendelet A kötelező figyelmeztetés, 2 Hagyományos növényi gyógyszerek esetében: „Hagyományos növényi gyógyszer. A javallatokra vonatkozóan alkalmazása kizárólag a régóta fennálló használaton alapul” Rádióban, TV-ben min. 10 s, magyarul TV-ben a képernyőn is, lásd a szabadtéri reklámhordozó szabályait

Reklámrendelet A kötelező figyelmeztetés Szabadtéri reklámhordozón, sajtóterméken: jól olvasható, jól látható, vízszintesen, a háttérből kiemelve, legalább 10% (ha több nyelven: 20%) ez nem látható! A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét

A hirdetés 10%-át le kell fednie a figyelmeztetésnek!

Jó példa

Jó példa

Jó példa

A gyógyszerek reklámozásának problémája nemzetközi! Néhány példa

Durva torokfájás-ábrázolás, reklám része (litván)

Ez is meglehetősen durva ábrázolása a torokfájásnak…

Orrcseppet reklámoz – valami ilyesmit jelent: „ez lenne a megoldás Orrcseppet reklámoz – valami ilyesmit jelent: „ez lenne a megoldás?” (mármint orrfolyás ellen - litván)

A szöveg jelentése: magadra gondolj, ne a torkodra! (orosz)

Gyógyszerek ismertetése egészségügyi szakemberek számára +

Gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat mint gyógyszerismertetés 1 fogyasztóknak szóló reklám szakembereknek szóló ismertetés ingyenes orvosi minta átadása gyógyszereket rendelőknek vagy forgalmazóknak ajándék, anyagi előny, vagy más természetbeni juttatás adása, felajánlása, ígérete (kivéve, ha az csekély összegű, és összefügg az illető egészségügyi tevékenységével)

Gyógyszerrel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat mint gyógyszerismertetés 2 gyógyszerek bemutatását, ismertetését segítő rendezvényeken az ismertető által biztosított vendéglátás gyógyszer rendelésére és forgalmazására jogosultak által látogatott szakmai vagy tudományos rendezvény, program közvetlen vagy közvetett támogatása egészségügyi vagy tudományos tevékenységet folytató személy részére szakmai rendezvényen, tanfolyamon való részvétel támogatása

Ki végezhet gyógyszerismertetést OGYI nevében vagy reklámozóval/reklámszolgáltatóval munkaviszonyban álló orvos, fogorvos, gyógyszerész, biológus, vegyész, felsőfokú egészségügyi végzettségű (pl. védőnő vagy dietetikus is) más végzettségű, aki korábban 2007. márc. előtt) ez alól felmentést kapott

Gyógyszerismertetők nyilvántartása A szabályok szerint gyógyszerismertetést az végezhet, akit Nyilvántartásba vettek (gyógyszer-ismertetői igazolványa van)

Igazolvány Az Egészségbiztosítási Felügyelet által nyilvántartásba vett orvoslátogatók gyógyszerismertető igazolványt kapnak A regisztráció díja havi 416.000 Ft

Hogyan dolgozhat a gyógyszerismertető?

Gyógyszerismertetés 1 Mielőtt elkezdi, bemutatja igazolványát Egyebek mellett rá kell kérdeznie a gyógyszerek mellékhatásaira is: nem tud-e újat az, aki számára most az ismertetést végzi?

Gyógyszerismertetés 2 A gyógyszerre vonatkozó információt olyan részletesen, hogy a megcélzott orvos/gyógyszerész arról hiteles képet alkosson. Bármit ad át írásban, az bizo-nyított és naprakész legyen hát... A szakfolyóiratból származó kivonat hű legyen hát… Ha tb-támogatott: ennek összege és az ár is!

A szakfolyóiratból származó idézet hű legyen Egy gyakori „kozmetikázás”: A „saját” és egy másik gyógyszer hatásosságának „kancsal” bemutatása 100 „saját” 90 „másik” 70 A cikkben A gyógyszerismertető kiadványban

Gyógyszerismertetés 3 A betegellátást nem akadályozhatja és csak előre egyeztetett időpontban jöhet, amikor az gyógyító-megelőző tevékenységet nem végez (?), kórházba csak az intézeti főgyógyszerész tájékoztatásával kint ül 5 „beteg” = 4 orvoslátogató...

„Orvosi minta” adása (Kábítószer, pszichotróp nem adható!) Orvosnak/gyógyszerésznek! A betegnek olyan nem, ami adott gyógyszer vagy cég termékeinek a fogyasztására ösztönöz! Az orvos/gyógyszerész írásbeli kérésére (kórházban a főgyógyszerész útján) gyógyszerenként a legkisebb engedélyezett csomagolásból 1 személynek max. 2-t ez is sok ám! És ez nem haladhatja meg az egy havi adagot

Rossz példák… Ajándék, juttatás, amely fogyasztásra ösztönöz, illetve feltételül szabja a gyógyszer felhasználását…

„Orvosi minta” átadása Jegyzőkönyv az átadott mintákról A mintán felirat: A betegnek a (V gyógyszer…) fogyasztására ösztönző semmilyen ajándék nem adható, az orvos-gyógysze- rész révén sem! Ingyenes orvosi minta, kereske-delmi forgalom-ba nem hozható!

Azaz: Betegnek kizárólag orvos adhatja át az ilyen gyógyszert (gyógyszerész sem!), s akkor, ha ez a beteg kezeléséhez alkalmazható! Az átadási jegyzőkönyvet az ismertető 5 évig köteles megőrizni, ha tb-támogatott gyógyszerre vonatkozik, 1-1 pld.-t negyedévente megküld az EBF-nek

Ha intézeti gyógyszertárban… …osztogat mintát: egy pld. az intézeti gyógyszerésznek, aki ezt bevételezi és a számviteli tv. szerinti forgalmi értéken tünteti fel

Ajándék orvosnak, gyógyszerésznek Ajándék: csak ha csekély értékű és összefügg a tevékenységével Csekély érték: áfá-t is tartalmazó értéke a mindenkori minimálbér 5%-a, jelenleg 3775 Ft Gyógyszerekkel kapcsolatos szakmai rendezvények támogatása: ésszerű mértékű lehet, a rendezvény egy főre eső támogatására vonatkozik, a tudományos programtól elkülönül és csak orvosnak (gyógyszerésznek) szólhat házastársnak nem Ésszerű mérték = a csekély érték

A kapott juttatás adóköteles! Természetbeni támogatás adható egészségügyi vagy ilyen tudományos tevékenységet folytatók számára rendezvényen való részvételre (utazás, szállás, részvételi díj) a professzort Egyiptomba utaztatják kongresszusra… Továbbképzés a cég gyógyszereiről a Bahamákon (olcsóbb a terembérlet?) annak érdekében, hogy [a megajándékozott] adózási kötelezettségének eleget tudjon tenni, a reklámozó a megfelelő adóigazolást köteles kiállítani számára

A juttatások nyilvánosak! A cégeknek okt. 1.-ig a következő évre tervezett febr. 15.-ig az előző évben adott ajándékok és támogatások listáját be kell jelenteni az Egészségbiztosítási Felügyeletnek (EBF)!

A gyógyszerismertetés szervezése cégen belül A forgalomba hozatali engedély jogosultjának kötelessége tudományos egység létrehozása a kereskedelmi kommunikáció szervezésére (ide futnak be pl. az ismertetők által észlelt mellékhatások is) Minden, az ismertetéssel kapcsolatos dokumentumot, mintát 5 évig megőrizni Az ismertetők megfelelő képzését biztosítani

Reklám- és gyógyszerismertetés-felügyeleti eljárások

Felelősségi szabályok 1 A gyógyszerekkel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat megsértéséért felel, aki önálló foglalkozásával vagy gazdasági tevékenységével összefüggő célok érdekében jár el az érintett gyógyszer eladásának ösztönzése érdekében áll Akkor is, ezt más személy valósítja meg az ő érdekében

Felelősségi szabályok 2 Az ismertetőre vonatkozó szabályok megsértéséért az ismertető (személy) Az ismertetési tevékenységre vonatkozó szabályok megsértéséért az ezt végző (cég) felel

Gyógyszerreklámfelügyeleti hatóság: A Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság (államigazgatási másodfok: A hatóság vezetője) Szakhatóság: az OGYI eljárhat a Gazdasági Versenyhivatal (főleg: összehasonlító reklámok) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete PSZÁF speciális esetekben

Gyógyszerreklámok szak- és szakhatósági véleményezése A Fogyasztóvédelmi főfelügyelőség, Gazd. Versenyhivatal, egyéb társhatóság szakvéleményt kér Panaszos bejelentés érkezik Reklámozó cég kér előzetes elbírálást Patikai és kórház-média területén tevé-kenykedő vállalkozá-sok kérésére szakvélemény

Reklámfelügyeleti szankciók felhívás a jogsértő tevékenység megszüntetésére ennek megtiltása bírság: 0,5 – 25 millió Ft (ha tb-támogatott szerre vonatkozott: 80%-a az E-alapba)

Reklámfelügyeleti eljárások Kérelemre indul, kérheti: akinek jogos érdekeit sérti közigazgatási szervek a fogyasztó érdekvédelmét ellátó érdekvédelmi szervek

Gyógyszerismertetés-felügyeleti eljárások Eljáró hatóság: Egészségbiztosítási Felügyelet kijelölt szakhatóság: OGYI Államigazgatási másodfok nincs, bírósági fölülvizsgálat lehetséges

Gyógyszerismertetés-felügyeleti szankciók felhívás a jogsértő tevékenység megszüntetésére ennek megtiltása bírság: 0,5 – 25 millió Ft etikai eljárás kezdeményezése (csak: orvos, gyógyszerész, eü.-i szakdolgozó ellen) (folytatódik)

Gyógyszerismertetés-felügyeleti szankciók (folytatás) súlyos vagy ismétlődő esetben: 0,5-3 évre az engedély fölfüggesztése vagy a tb-támogatás megvonásának kezdeményezése súlyos: az ismertetés nyeresége 25 millió Ft ismétlődő: 2 éven belül 2x jogerősen elmarasztalták

Gyógyszerismertető cégek helyszíni ellenőrzése Mire terjed ki: a térítésmentes orvosi minta átadásáról vezetett jegyzőkönyvek, az orvoslátogatói tevékenység Az EBF bárkitől adatot kérhet, lemásolhat, bárhova beléphet a tulajdonos engedélye nélkül is (ajtót betörve!) – a Fővárosi Bíróság 72 órán belül nemperes eljárásban kiadott bírói engedélyével

Az OGYI saját, független gyógyszerismertetői Saját gyógyszerismertető hálózat (30+ gyógyszerész, szerte az országban, gyakorlatilag lelkesedésből) „Gyógyszereink – OGYI közlemények” jelenleg 16.000 példányban havonta, ingyen, minden orvosnak és gyógyszerésznek a lakáscímére

A Gyógyszereink rovata

Kiadvány és továbbképzés Pontszerző továbbképzés Évente 2x elsősorban céges orvoslátogatóknak Évente 4x elsősorban az OGYI saját Gyógyszerismertető hálózatának és kórházi gyógyszerészeknek

Karitatív célra szánt gyógyszeradományok Azért tárgyaljuk itt, mert ekkor is „ingyen gyógyszer” érkezik egészségügyi intézménybe Tipikusan külföldi adomány, de haza forgalomba hozatali engedély jogosultja is adhatja

Karitatív célra térítésmentes gyógyszeradomány Csak olyan egészségügyi vagy szociális intézménynek, ahol a felhasználás feltételei adottak (Önkormányzatnak nem jöhet!) (Gyógyszertörvény: az OGYI engedélyével!) Felirat: Gyógyszeradomány, kereskedelmi forgalomba nem hozható!

Karitatív gyógyszeradomány Az OGYI tk. azt ellenőrzi, hogy a lejárati időből megmaradt idő elegendő-e a felhasználáshoz Az adományról is jegyzőkönyvet kell felvenni, s azt 5 évig megőrizni

„Információ” vényköteles gyógyszerről Az USA-ban vényköteles gyógyszer is reklámozható („direct to consumer”, DTC). A WHO elutasítja! Az EU Bizottság tervezi a „kontrollált információ” lehetőségének biztosítását a gyógyszer-cégek számára – nagy vita, egyelőre leállt

Megoldatlan problémák Az Internet szabályozása Mi a teendő, ha a reklám élelmiszernek, étrendkiegészítőnek tulajdonít gyógyhatást?

Félrevezető, ugyanis ez nem gyógyszer!

Ez sem gyógyszer!

Vényköteles gyógyszerek és étrendkiegészítők (?) együtt az Interneten

Egyértelműen vényköteles szerek kínálata az Interneten

Mi lesz tételben

A gyógyszerek reklámozásának szabályozása Mi a reklám, s mi az egészségnevelési információ? Félrevezető, összehasonlító és ingerküszöb alatti reklámok Általános szabályok és tilalmak (néhányat ismertessen) Mi a szabadtéri reklámhordozó és milyen szabályok vonatkoznak rá? Mit tud a „kötelező figyelmeztetésről”? Reklámfelügyeleti eljárás, szankciók

A gyógyszerismertetés szabályozása Mi minősül a gyógyszerekkel folytatott kereskedelmi gyakorlatból gyógyszerismertetésnek (6)? Ki lehet gyógyszerismertető, regisztrációjuk, nyilvántartásuk Működésük szabályai Orvosi minták, orvosnak-gyógyszerésznek szóló ajándékok szabályozása, rendezvények szponzorálása Felügyeleti eljárások, szankciók Gyógyszeradományok engedélyezése