A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Advertisements

Motiváljunk kreatívan
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Kompetenciák; OKM PPK március 31.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Önismeret Horváth Renáta.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Képesség? Kompetencia?.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Az érzelmi intelligencia
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Pedagógiai személyiségmodellek
Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
Nevelési módszerek.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Motiváljunk kreatívan
A team-munka elméleti alapjai
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
Éntudat – identitástudat - énkép
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
Kompetenciák.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Speciális gyermekvédelem
Az általános iskola kezdő szakasza
Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Ipari ökológia 7 A "szimbiózismenedzsment" feltételei: bizalom, távolság Dr. Bezegh András.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Személyes életvitel.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
ÖNISMERET.
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Szociális kompetencia
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése

A személyes kompetencia meghatározása Azok a komponensek, melyek lehetővé teszi a személyes érdek érvényesítését szociális kölcsönhatások nélkül is. Működése információfeldolgozás által Funkciói: önvédelem, önellátás, individualitás, önszabályozás, önfejlesztés

Szerveződése és működése 1. motívumok Önvédelmi motívumok (önállósulási vágy, egészségvédelem stb.) Önellátási motívumok (biológiai szükségletek, mozgásszükséglet, élményszükséglet) Speciális motívumok (átlagosnál erősebb, öröklött speciális aktivitási hajlamok) Önszabályozási motívumok (önbizalom, önbecsülés, ambíció, életcélok) Az önfejlesztés motívumai: önértékelési késztetés, önmegismerés, önfejlődés vágya

2. Személyes képességrendszer Önvédő képességek (önállóságvédő, egészségvédő stb.) Önellátó képességek (testi képességek, önkiszolgálás, stb.) Speciális képességek (tehetségek) Önszabályozó képesség Önfejlesztő képesség

Érdekértékelő rendszer Valamennyi kompetencia, képesség alapja Döntéseink végső viszonyítási alapja: előnyös v. hátrányos az adott döntés 4 szinten működik: genetikus – affektív apparátus tapasztalati – habitus értelmező – világtudat önértelmező - éntudat

A személyes kompetencia fejlődése Genetikus, tapasztalati, értelmező és önértelmező szint A nevelés feladata a motívumok és képességek fejlesztése, ezek rendszerré szervezése Perszonalizáció = az egyén túlélését, életminőségét, önállóságát szolgáló, személyes kompetenciát létrehozó spontán és szándékos hatásrendszer.

A személyes kompetencia modellje (Rosier, 1994 és 1995; Bantam, 1998) Önismeret érzelmeink felismerése; erényeink és korlátaink ismerete; önbizalom Önszabályozás önkontroll; megbízhatóság; lelkiismeretesség, alkalmazkodóképesség, az újítás képessége Önfejlesztés teljesítményorientáció, elkötelezettség, kezdeményezőkészség, optimizmus

Néhány kutatási eredmény A személyes kompetencia preventív funkciója szenvedélybetegségekkel szemben – indirekt hatás Munkahelyi eredményesség