PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás.
Vérmérsékletem képekben
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Lelkigondozás Dr.Veres Sándor 1.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Színjátékos tehetséggondozó projekt
ÉRZELMEK.
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
Bevezetés a pszichológiába
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Nyolcadik előadás.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
Olvasd lassan és csendben!.
Bevezetés a pszichológiába
Magatartástudományi Napok Szeged, június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Quality Human Management
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Építsünk jó értékesítési csapatot! Sikerorientált értékesítés.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A személyiség biológiai alapjai
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Fogyasztói magatartás
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Az érzelmi zsarolás.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 7. előadás Major Zsolt Balázs - 4081237@t-email.hu

Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…? TÖBBEK KÖZÖTT… Miért fél Önöktől a gyerek páciens, mikor még soha nem találkoztak…? Miért éri meg hangszigetelt ajtót venni…? Miből táplálkozhatnak a babonák..? Hogyan lehet növelni a beteg együttműködését? Hogyan lehet elérni, hogy a páciens változtasson az életmódján, különben megöli magát…? Hatékonyabban segíteni a szülőknek…! Megérteni a közösségfejlesztés jelentőségét…!

Prekognitív érzelmek is léteznek! Összetevők: Belső testi válaszok Kognitív kiértékelés Arckifejezés Érzelmi reakciók Intenzitásuk (ld. gerincsérültek) Viselkedéses reakciók James-Lange elmélet vs. Kognitív kiértékelés Randi bokszmeccsen Vagy hegymászás után… Prekognitív érzelmek is léteznek!

Kulturális különbségek! Érzelmek Kulturális különbségek! Funkciójuk Kommunikáció (ld. evolúciós alapok!) Cselekvésre késztet: menekülés vagy támadás Energizál (ld. Arousal görbe!) Pl. roma kultúra: Fogamzásgátlás, családtervezés… Teljesítmény Faciális feed-back… Stressz mértéke

Érzelmek Alap-érzelmek Kultúrától függetlenül képesek az emberek felismerni: érdeklődés, öröm, meglepetés, szomorúság, harag, undor, megvetés, szégyen, félelem.

Saját érzelmeik – NEM ISTENEK: jogosak, de kezelni kell tudniuk őket!! ÉRZELMEK: Különböző kultúrák Saját érzelmeik – NEM ISTENEK: jogosak, de kezelni kell tudniuk őket!!

Tanulás folyamata Jó az nekünk, ha egy galamb megtanul ping-pongozni…? És ha a hajótöröttek észrevételére és jelzésére tanítjuk meg…?! Klasszikus - Operáns - KONDICIONÁLÁS KOMPLEX TANULÁS (pl. belátásos tanulás)

Tanulás folyamata Klasszikus kondicionálás Gyakorlati haszon…! = időbeli együtt járás (természetes viselkedés)! Kulcs-fogalmak Gyakorlati haszon…! Pavlov Feltétlen inger – feltétlen válasz Feltételes inger – feltételes válasz Generalizáció Diszkrimináció Kioltás Életben maradás (pl. mérgezés) Generalizált (kondicionált) félelem Gyereknevelés: ne büntessünk, ha hazaérünk és „szét van szedve” a lakás…

Kérdések..? Példák…? KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS: Gyerek páciens félelme általában az orvosoktól lehet generalizált szorongás egy korábbi rossz élmény miatt (ld. pl. fúró hangja/fehér köpeny… - ld. feltétlen/feltételes inger / válasz) (lehet más is: ld. operáns kondicionálás, vikariáló/helyettesítő tanulás…) – ekkor ki kell oltani ezt – pl. kedvesség, játék, cukorka, vidám színek, mesefigurák a falon Tűtől való félelem szintén származhat ebből… Fogorvosi fúró hangja a váróban szintén kondicionált félelmet vált ki – érdemes elgondolkozni esetleg hangszigetelt ajtón… Kisgyerek, ha lenyel valamit ne haragudjunk rá, hiszen akkor azt velünk és nem a lenyelés tényével fogja összekapcsolni (ld. generalizált szorongás az orvosoktól!) Ingerült betegre ha idegesek leszünk mi is, velünk is összekapcsolhatja… Rosszul sikerült vizsga helyszínére belépve érzett gyomorgörcs… Babonák alapja… Kérdések..? Példák…?

Tanulás folyamata - Operáns kondicionálás = jutalom vagy bünti utólagos hatása (vmi új viselkedés)! Kulcs-fogalmak Skinner Effektus törvénye = „véletlenszerű viselkedések közül az adaptívak megerősítődnek” – jutalom! Megerősítési & arány tervek (változó /állandó idejű /arányú megerősítés) Evolúciós korlátok Averzív kondicionálás = bünti… Vikariáló/helyettesítő tanulás = szociális tanuláselmélet Gyakorlati haszon…!!! Mancs, „figyelő galambok” Gyereknevelés: jutalmazás vs. bünti…! Lottó…

Kérdések..? Példák…? OPERÁNS KONDICIONÁLÁS: Elsődleges-másodlagos betegségelőnyök… - pszichoszomatika, hipochondria…! (Pl. elfoglalt anyuka kisgyereke állandóan beteg… = jutalom, hogy anyu velem van…) Szülők saját félelme az orvostól/orvosi helyzetektől… - vikariáló tanulás… Szociális tanulás: mások jutalmat vagy büntit kapnak biz. Viselkedésért (Média hatása – ld. „Brinckmanntól House-ig”!) Compliance jutalmazása… (odafigyelés, kedvesség már jutalom!) Jutalom = mindenkinek lehet más és más…! (ld. pszichoszomatika pl.!) – Ld. Lajkó tanár úr előadásai: ürügy-lényeg / jutalom… Életmód/viselkedés változtatás = egy új viselkedést kell elérni a páciensnél, ami korábban nem volt… (ld. jutalom…!) Párkapcsolatok…: nem biztos, hogy ott is működik – ami nem tetszik, az csak rosszabb lesz… + „Változtatni lehetetlen” elve… Kérdések..? Példák…?

Tanulás folyamata Komplex tanulás Gyakorlati haszon…!!! = valami új viselkedés létrejötte külső közvetlen megerősítő inger, pontosabban próbálkozás és gyakorlás nélkül nélkül: - kognitív reprezentációkon végrehajtott műveletek! Gyakorlati haszon…!!! Kulcs-fogalmak Felfedezések Problémamegoldás ORVOSI DIAGNOSZTIZÁLÁS…!!! Stb. Kognitív térkép Pl. belátásos tanulás (pl. majom+bot+banán vagy majom+ládák+banán) Rokonság (de nem azonosság) az operáns kondicionálással: jutalom szerepe…

Irodalom: Tanulás és kondicionálás (klasszikus kondicionálás, instrumentális vagy operáns kondicionálás) Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 257-291. o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 194-217. o.

BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL! ÖSSZEFOGLALÁS „DOLGOK MÖGÉ NÉZÉS!” EKLEKTIKA BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS MODELL!

NEM CSAK…!!!

…HANEM…!!!

…és Önök orvosok lesznek! TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS

Személyiség-, fejlődéslélektan PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Általános lélektan (érzékelés, észlelés, emlékezet, gondolkozás, érzelmek, motiváció, tanulás, stb.) Személyiség-, fejlődéslélektan Szociálpszichológia

Félév végi követelmény: Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)

Az előadások módszertana 4. 1. 2. 3.

A MOSOLY SEMMIBE SEM KERÜL…!! …ÉS FOGADJÁK EL ÉS SZERESSÉK MAGUKAT… …AZ EGYETLEN ÚT MÁSOK ELFOGADÁSÁHOZ ÉS SZERETÉSÉHEZ…!

Megköszönöm kitüntető figyelmüket! www.mzsb.hu E-mail: 4081237@t-email.hu