Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Differenciálás a nevelés szemszögéből
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Quality Human Management
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Magatartászavarok és agressziókezelés
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
M.Tamás Márta Drogproblémák M.Tamás Márta
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Child Behavior Checklist 1991 (Gádoros Júlia, 1996)
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A szakiskola jelene és jövője
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Kőbányai Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ és Tehetségpont intézményvezető tamas.marta@enternet.hu

Mi az agresszió? - libidó, alkat, korosztályi jellemzők, rangsor - valódi agresszió

FONTOS Az agresszió nem örökölhető, hanem tanulási folyamat eredménye!!! Az agresszió TÜNET!!!

Definíció Agresszióról beszélünk, „...ha valaki a másik embert károsítani, vagy bántani akarja.” (Nolting 1997.) „...támadó jellegű magatartás, ellenséges, legtöbbször feszültséggel járó belső érzületek, élmények jelentkezésekor, amelyek irányulhatnak a külvilágra, személyre, vagy befelé az átélőre magára; lehetnek tudatosak, vagy tudattalanok (pl. bosszúságot okozó ajándék küldése), vagy akár átalakult formában is ( pl. elfojtott agresszióból származó szorongásban, testi tünetekben).” (Az agresszió világa, szerk.: Hárdi István Budapest, 2000. Medicina)

Az agresszió tünetei 1. Droghasználat: (dohányzás, alkohol, kábítószer, gyógyszer) Verbális agresszió, Rendbontás, Rongálás, Tv, számítógép túlzott használata, Verekedés, Hazudozás Kierőszakolás, csicskáztatás Iskolai problémák kiközösítés, pedagógussal való kapcsolat, Deviáns viselkedés: pl. csalás, lopás www.fppti.hu/rendezvények/FPNapok 2008. Mayer József és mtsai kutatása

Az agresszió tünetei 2. Viselkedészavar: deviancia, agresszió, szorongás, mozgékonyság Kapcsolati zavar: ellenállás, túlzott alárendelődés, peremhelyzet, bandavezér Teljesítményzavar: alulteljesítés, „túlpörgés” Szomatikus tünetek: fáradás, pszichoszomatikus tünetek, gyakori betegségek

A magatartászavarok okai 1 Elsődleges: Érzelmi pl. családi, nevelési Organikus: genetikai alap MCD, POS, AD/HD Másodlagos: - kognitív képesség alacsony IQ, részképesség kiesés - szociális háttér

A magatartászavarok okai 2. Érzelmi elfogadás – elutasítás pozitív negatív Odafordulás elutasít Közelít távolít Szeretet félelem Érzelmi elfogadás elutasítás Kötődés védekezés Normakövetés szabályok áthágása Alkalmazkodás magatartászavar

A kezelés módjai 1 Komplex rendszerszemlélet: Család – óvoda, iskola - szakellátás Pszichológiai ellátás Diagnosztika Konzultáció Mediáció Esetmegbeszélés terápia

A kezelés módja 2. Pedagógiai: egyéni és csoportos direkt és indirekt Egységes szabályok, keretek Oktatási módszerek: Mozaik, adaptivitás Módszerspecifikus tudás/végzettség (kognitív viselkedésszabályozás, erőszakmentes kommunikáció, mediáció stb.) Nevelési folyamat módszerei: szociometria, beszélgetőkör, drámajátékok, konfliktuskezelés, kommunikációfejlesztés, közösségépítés SZÜLŐkkel való kapcsolat

A kezelés módja 3. Szociális ellátások Rendszerszemléletű megközelítések Békítő program (Twemlow) Arizona Mozaik (Aronson)

Köszönöm a figyelmeteket!

Szakirodalmak Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Karczag Judit: Iskolakerülő Nádasdi-Hunyadyné: Fekete pedagógia Pszichoterror az iskolában www.Vadaskertalapítvány/kórház.hu László Zsuzsa: Az örökmozgó gyermek Nehezen kezelhető, a Pozitív Egyesület kiadványa Metálhygiénés programok (Bácskai Júlia Magántanoda, Csendes Éva tankönyvcsalád stb.)