Az ipari fejlődés korai korszakai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A kontrolling alapjai:
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
1. ELŐADÁS.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalat szervezete.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Településmarketing Értékaudit.
„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf április.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Vezetés – Vezetési Stílusok
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Az ellátási láncok biztonsága
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Operációkutatás I. 1. előadás
Operatív menedzsment és versenyképesség
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
Közoktatási vezető II. félév
SEEM alapok.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
I. Az első világháború és jellemzői Az első világháború frontjai
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A vezetés szervezés és a szervezeti elmélet fejlődésének legfontosabb állomásai

Az ipari fejlődés korai korszakai Ipari forradalom előtt Ókori piramis „projekt” 2. A vallás és katonaság

Ipari forradalom után 1800-as évek eleje - szervezés a fegyvergyártásban - megjelenik az első divizionális szervezet csírája 1850-es évek - Némegország+USA: a szervezés kialakul a termelésben - Különbség a 2 ország között: a menedzseri és tulajdonosi funkciók betöltésében

Taylor és Fayol korszaka I. (1850-es évek ) Taylor (amerikai) A vállalati tevékenységek racionalizálása A termelés szervezés és irányítás hátterének megteremtése A bérezési és ösztönzési rendszerek kidolgozása

Taylor és Fayol korszaka II. Fayol (francia ) A modern menedzsment útnak indítója Az USA menedzserképzőin tanítják műveit Franciaországban az amerikaiak vezették be tanításait !!! Tanításainak 3 sarkalatos pontja: A menedzsment általános módszere A vezetés a szervezet kormányzására vonatkozik A vezetés a rendszerkoncepción nyugszik

1880-1916 Németország: lassú változás A tulajdonosi és menedzser funkciók lassan szétválnak Több figyelmet fordítanak: Gazdálkodási szférára A kereskedelmi, beszerzési és elszámolási funkciók szervezésére A vállalatvezetés racionalizálására És a háború előkészületeire

A két világháború közötti időszak I. A vezetéstudomány fejlődésének jellemzői: Az emberkép módosulása (emberi tényezők kutatása ) A szervezeti struktúrában való gondolkodás A szervezet egyes területeinek összehangolása

A két világháború közötti időszak II. Human relations ( emberi kapcsolatok ) mozgalmak A későbbi szervezetpszichológiai és szociológiai kísérletek kiindulópontja

A két világháború közötti időszak III. Komoly feladatok állnak a nagyvállalati vezetők előtt: A vállalati vezetés koordinációs tevékenységét támogató központi szervezeti egységek kiépítése Az összvállalati koordinációt segítő tervezési és ellenőrzési rendszerek kialakítása A stratégiai és operatív feladatok szétválasztása

A két világháború közötti időszak IV. Az első PROFIT CENTER kialakulása: Egy szervezeti egység, ami tárgyi elven működik: termékek, vevőcsoportok szerint, vagy regionális elven kerül kialakításra és nagyfokú önállósággal bír. ( kvázi: autonóm) Vezetője az egység működési eredményének alakulásáért teljes felelősséggel tartozik.

A két világháború közötti időszak V. A német vállalatok fejlődésének kettőssége: Amerikai megoldások, módszerek + önálló útkeresés Körvonalazódik a német üzemgazdaságtan

A II. világháborútól a 70-es évekig I. Németországban a tankok kiszorították az amerikai menedzsment orientációt Az időszakot a változatosság, a gyakorlati és tudományos kihívások jellemzik. Új vezetési elvek születtek: Rendszerek alapján történő vezetés Megegyezéses eredménycélokkal történő vezetés

A II. világháborútól a 70-es évekig II. Az amerikai business orientált megoldások helyett Új szemlélet Elterjedtek a döntésorientált matematikai megközelítések, az operációkutatás, a rendszer szemléleti irányzatok 1960: alkalmazni kezdik a számítógépet széleskörűen!!!!!!!

A II. világháborútól a 70-es évekig III. Szocialista országokban: a szovjet modell meghonosítása A modell alapja: A termelés és munkaszervezés elsődlegessége Pontos termelés szervezés Állandó mennyiségnövekedésre való ösztönzés Költség csökkentési érdekeltség

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig I. Japán: korszerű technológiák alkalmazása Magas szintű termelékenység Megbízható minőség KANBAN rendszerű termelés irányítás

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig II. Dél-Korea, HongKong, Szingapur: Olcsó elektronikai és könnyűipari termékek Versenyképesek, sikeresek Elárasztják a világpiacot A világnak újra kellett gondolni fejlesztési és piaci stratégiáját

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig III. Szocialista országok Romló gazdasági feltételek Kiderültek a gyengeségek Szükséges a gazdaságirányítás reformja A korábbi uniformizációt felváltja a tradíciók szerint kialakított irányítási rendszerek kialakítása

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig IV. Világszerte Csökkenő vállalati költségek Növekvő rugalmasság Javuló termék és szolgáltatási minőség Egyszerűbb irányítás, hatékonyabb integráció A szociológia, politikai gazdaságtan, biológia, hatása a szervezetelmélet további fejlődésére

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig V. Elméletek korszaka I.Kontingencia elmélet: Irányzat, ami a működési feltételek és a szervezési struktúra jellemzői közötti összefüggéseket vizsgálja Hibája:figyelmen kívül hagyja, hogy a vezetőnek van választási lehetősége Statikusan kezeli a szervezetet, nem fókuszál a változási folyamatokra Nem kezeli megfelelően a szervezeten belüli érdek és hatalmi viszonyokat, konfliktusokat.

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig VI. II. A matematikai törekvések bírálata: Az alkalmazók nem vették figyelembe a vezetői döntéseket ténylegesen befolyásoló nehezen számszerűsíthető tényezőket. Az operációkutatás a racionalitásra épül DE Az értékek és érdekek erőteljesebben befolyásolják a szervezeti magatartást

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig VII. III. Társadalmi – történeti megközelítési mód: A szervezeteket történelmileg változó társadalmi rendszerként fogja fel, amelyek egy nagyobb társadalmi rendszerbe ágyazódva működnek. Érdeklődés alakul ki a kulturális tényezők iránt Elemzi egy adott szervezet kultúráját Vizsgálja adott ország kultúrájának hatását az ott működő szervezetekre

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig VIII. IV. Politikai – intézményi hatások Vizsgálja a két társadalmi rendszer a kapitalizmusnak és a szocializmusnak, szervezetek struktúrájára és működésére gyakorolt hatását .

Fejlődési tendenciák a 70-es évektől napjainkig IX. V.Populációs ökológiai irányzat A környezet természetes szelekciójának tulajdonítja egyes szervezeti formák megjelenését, fennmaradását és eltűnését. 3 fázisa: Új szervezeti formák megjelenése A kialakult szervezet típusok szelektálása A sikeres változatok megőrzése, megerősítése

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !!!