Az összehasonlító geometria elemei Lénárt István www.lenartgomb.hu www.bolyaitestamentum.hu
Összehasonlító geometria A különböző elképzeléseket együtt, egyidőben tanítjuk: ugyanolyan szinten és nehézségi fokon és úgy, hogy élményt nyújtson. Lényege: egy geometriai fogalmat megvizsgálunk mindkét geometriában: ÉS A GÖMBÖN? Több évtizedes tapasztalat (1969 óta), nemzetközi fejlesztések; a világ sok iskolájában használják a módszert és az eszközt a matematikai és természettudományos oktatás különböző szintjein;
Összehasonlító geometria előnyei a síkgeometria jobban tanítható a segítségével; eredményesen és gyorsan tanítható a gömbi geometria; könnyen tanítható vele a hiperbolikus és a Bolyai geometria; felkelti az axiomatizálás és a bizonyítás igényét; a számítógépes világban fejleszti a térszemléletet; a többféleség üzenete: tolerancia, metakogníció. 1: elmélyíti: végig kell gondolnia a síkgeometriai fogalmakat, tételeket; 2, 3: alsós gyerekek is megértik az alapokat: manuálisan megtapasztalják; gömbi geometria: földlakók: földi koord. rsz; a gömb gyakori a természetben; mobil, repülő, űrutazás: a mai élet része; a mai élet része, tehát érdemes közérthető módon, modellekkel és kísérletezéssel, a közoktatásban is foglalkozni vele 4: a MIÉRT? kérdésének felvetése: megbeszéli önmagával, a társaival; alkot magának axiómát, és ha nem jó, kijavítja (Hilbert is így csinálta). 5: 2D előtt nőnek fel a gyerekek (video, TV, monitor, stb.); így fogalmat szereznek a 3D-s világból, kilépnek oda, kézzelfogható tapasztalataik lesznek; fejleszti a térszemléletet: rákényszerülnek a MANIPULÁCIÓra, A KÉZ MAGYARÁZ A FEJNEK: ahogyan csinálja a kezem, az agyam úgy gondolja át utána; 6: etika: ha más a véleménye a társamnak, megbeszéljük; KOOPERÁCIÓ, KOMMUNIKÁCIÓ AZONNAL KÉRDEZZENEK