Dr. Piskóti István Marketing Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kvantitatív módszerek
Advertisements

STP marketing.
A tervezés mint menedzsment funkció
Piac és verseny A piac marketing szemléletű felfogása
Marketing BA Marketingstratégia és marketingtervezés
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Művelődésmarketing A célpiaci marketingstratégia kialakítása:
Piacszegmentáció és pozicionálás 2. szeminárium
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A projektmenedzsment fogalma
A vállalkozások környezete
Marketing menedzsment elmélet és gyakorlat JATE közgazdász képzés Susányi Tamás II. félév.
A külső környezet elemzése
Településmarketing Stratégiatípusok. 2 Marketingstratégia Tudatos piacorientált vezetés Tudatos piacorientált vezetés életképes kapcsolatok kialakítása.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Politikai marketing – kampánystratégiák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
Termelésmenedzsment Production Management
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
A MARKETING FOLYAMATA.
Pénzügyi-számviteli mutatók
6. PIACSZEGMENTÁLÁS, CÉLPIAC KIVÁLASZTÁS, TERMÉKPOZÍCIONÁLÁS (STP)
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Prof. Dr. Piskóti István Miskolci Egyetem
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketingstratégia – Kérdések és (szubjektív. ) válaszok a XXI
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE
Célpiaci marketing.
Országos nagykereskedelmi menedzser
Marketing II. előadás Kovács István
Kérdések a második zh-hoz
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
4. Marketing előadás A piacszegmentáció, és a pozícionálás
1. Stratégiai tervezés és marketing
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Dr. Piskóti István Marketing Intézet Basic marketing 11. Piacszegmentálás - pozicionálás Dr. Piskóti István Marketing Intézet -marketing

Piacszegmentálás A piac egyedi keresleti sajátosságokat mutató csoportjait szegmentumnak, a piac megismerését célzó és azt homogén - a marketingakciók gazdaságos végrehajtását lehetővé tevő - részekre osztó eljárást szegmentálásnak nevezzük. -marketing

Piacszegmentálás a marketingtervezést megalapozó lépés, stratégia-végrehajtást tartalmazó kategória a szegmentumok közötti eltérés legyen a legnagyobb, a szegmentumon belüli különbség a legkisebb, mikor nem kell szegmentálni ? -marketing

A piacszegmentálás lépései A piac meghatározása 1. Szegmentumok elemzése A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek meghatározása 4. 2. 3. A szegmentumok kialakítása -marketing

Szegmentációs ismérvek ami alapján keresleti különbség mutatható ki, s homogén viselkedésűeket eredményez, alapváltozók: (oksági kapcsolat alapján) területi: lakóhely típusa, tájegység, településméret demográfiai: életkor, nem, családméret, családi életciklus, vallás, nemzetiség, társadalmi-gazdasági: foglalkozás, végzettség, jövedelem, magatartási: termékhasználat, márkahűség, személyiségjegy, leíró változók : (elérés lehetőségének megteremtése) médiahasználat, -marketing

Szegmentációs követelmények mérhetőség, (pl. öko-tudatosság ...) megkülönböztethetőség, elérhetőség, ( milyen marketinggel érhető el ?) időbeli stabilitás, ( meddig jelent lehetőséget ?) -marketing

Pozícionálás Szegmentáció Pozícionálás intuíció + kutatómunka Célpiacok kiválasztása (vonzerő + képességek) Szegmentáció Pozícionálás - pozícionálási lehetőségek - koncepció + tudatosítása intuíció + kutatómunka -marketing

Célcsoport kiválasztása célcsoport (célpiac) képzésén azt a folyamatot értjük, amikor kiválasztjuk a számunkra megfelelő szegmentumokat, s azt a marketing tevékenységének középpontjába állítjuk. kezelhetőség, gazdaságosság, kellően nagy, piackezelés stratégiai típusai -marketing

Piackezelési stratégiai típusok tömegmarketing (TM) differenciált marketing (DM) koncentrált marketing (KM) egyéni marketing (EM) -marketing

Pozícionálás egy adott piacon, szegmensben, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása más, jobb a pozícionálás alapjai -marketing

Pozícionálás alapjai pl. terméktulajd. VOLVO biztonság minőség / ár PLUS megtakarítás felhasz.ter. Calcium plus szénanátha ellen felh. személy Johnson+Johnson bébisampon földr.terület bor tokaji bor -marketing

A marketingstratégia alapkérdései Marketing alapjai 12. Dr. Piskóti István

Marketingstratégiai szakmai megközelítések a marketingstratégia egy funkcionális stratégia a többiek sorában, mely a vállalkozások magasabb szintű stratégiájának megvalósítására hivatott, Szerepe mégis sok tekintetben egyedülálló. A marketing – bár csupán egy funkciót testesít meg – az első az egyenlők között A marketingstratégia nem csak funkcionális stratégia, hanem a vállalkozások stratégiai tervezésének lényege, szakmai magja.

Strat. vállalati tervezés Strat. marketingtervezés Operatív. marketing tervezés Misszió Piac- és üzl.ter. definiálás Piacválasztás Strat.irányok és erőforrásallok. Üzl.területi célok és strat. Piaci résztv. stratégiák Eszközcélok Költségvetés Eszközintézkedés Eszközök költségvetése

A stratégiai marketing fejlődése

A stratégiai marketing tehát egy evolúciós stratégiai menedzsmentben teljesedik ki, melynek lényege a vállalat, vállalkozás és a változó, dinamikus piaci környezet közötti kapcsolat, alkalmazkodás megteremtése, azaz -a vállalat hosszú távú fejlődésének irányítása, koordinációja, -a cég koncepcionális „önképének” meghatározása, -inspiráló, ésszerű „vezérelvek”, stratégiai magatartási elvek rögzítése, meghatározása, stratégiai programok kialakítása és realizálása.

Stratégiai célképzés folyamata Környezet- elemzés és prognózis (kockázatok, kritikus sikertényezők) Vállalatelemzés és prognózisok (relatív erős és gyenge pontok) Kulturális jellemzők, vállalatvezetési vezérelvek (elérendő célok) Előnyös piaci lehetőségek (a kritikus sikertényezők és a vállalatpotenciál egyeztetése mi elérhető ? ) A cég társadalmi kötelezettségei ( mi tehető meg ?) Stratégiai távlatok és vállalati elvek (értelmes célok)

Marketingstratégiák rendszerezése parciális megközelítés Ansoff 1966. (termék-piaci) Kotler 1988. (piacvezető, kihívó, követő, részpiaci) Porter 1983. (versenystratégiák,) Gilbert-Strebel 1985. (outpacing strat.) integrált megközelítés Becker 1992 (üzleti terület, piacösztönzés, piacfelosztás, piac-kiterjedés ) Backhaus 1992 Haedrich-Tomczak 1990.

A parciális stratégiák mellett/helyett az integrált marketingstratégiai megközelítés érvényesítése kínál gyakorlati eredményeket, sikereket.

Parciális stratégiák Ansoff 1966. (termék-piaci) Kotler 1988. (piacvezető, kihívó, követő, részpiaci) Porter 1983. (versenystratégiák,) Gilbert-Strebel 1985. (outpacing strat.) Harrigan 1987. …

Ansoff-mátrix termék régi új régi piac új

Kotler 1988. piacvezető, kihívó, követő, részpiaci

Időstratégiák Úttörő Korai követő Kései követő Me-too Részpiaci követő

Porter 1983.

Integrált stratégiai megközelítés Meffert nyomán