Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba 2005. szeptember.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
E-learning és a multimédia
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba február.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TERVEZET.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A kerettantervek fejlesztése
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szövegértési feladatok összeállítása
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember

Tanulói terhek csökkentése és használható tudás n PISA 2000, 2003 n Új NAT 2004 szeptember n Kerettantervek – 2003 (megszűnt a kötelező jelleg) n Óraszámok korlátozása (1998-as szint) – szept. n Házi feladat (pedagógiai program része) – szept. n Kétszintű érettségi – 2005 tavasza n Oktatási programcsomagok (2005. szept. tesztelés) n Tankönyvek tartalmi vizsgálata ( ) n Tankönyvjóváhagyási eljárás átalakítása (2006)

A használható tankönyv A tankönyv használhatósága szempontjából alapfeltétel: n az életkori sajátosságoknak megfelelő, az egymásra épülő fogalom- és feladatrendszer, n az emészthető mennyiségű ismeretanyag, n a tanulók olvasási képességeit és előzetes tudását figyelembe vevő szövegezés, n valamint a tankönyvi ábraanyag sokoldalú felhasználása az ismeretek közvetítésében. Ha a szöveg nehezen vagy csak alig érthető a tanulók számára, akkor a tankönyv akkor is használhatatlan, ha egyéb tekintetben a legkorszerűbb tanulás-módszertani elveket alkalmazza.

A használható tankönyv  A pedagógiai elavultság és a tankönyvkészítés szakszerűségének hiánya egyformán súlyos probléma a tanulók szempontjából.  Külön-külön is gátjai az eredményes tanulásnak.  Minőségi szempontból a dilettáns módon újító és az elavult módszereket profi módon konzerváló tankönyvek egyformán károsak.

A jelenlegi tankönyvek 1. Nem tükrözik a megváltozott társadalmi igényeket 2. Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek 3. Nem érvényesül bennük a tanulói nézőpont 4. Hamis képet közvetítenek a tanulási képességek fejlődéséről 5. Inkább szakkönyvek mint tankönyvek 6. Túl sokat markolnak az ismeretekből 7. A fogalmi rendszerük és a tevékenységrendszerük esetleges 8. A szövegezésük nehezen érthető és nehezen tanulható 9. Az illusztrációk alkalmazása nem elég tudatos és hatékony

1. Nem tükrözik a megváltozott társadalmi igényeket n Nem helyeznek megfelelő hangsúlyt a mindennapi életvitelhez szükséges ismeretek és problémamegoldások megtanítására. n Nem adnak segítséget a tanulók közötti kooperáción alapuló, csoportmunkában végezhető tanórai feladatok megtervezéséhez és megvalósításához. n Nem adnak konkrét segítséget ahhoz, hogy az Internet a tanítás és a tanulás hasznos ismeretforrásává váljon bármelyik tantárgy tanulásakor.

2. Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek n A tankönyvi leckék belső struktúrája és tartalma csak az ismeretátadáson, elbeszélésen alapuló tanítási stratégiához biztosítják a feltételeket, a munkáltató, a problémamegoldó, a projekt-tanításhoz nem. n A tankönyvi kérdések általában csak az ismeretek felidézését s nem azok továbbgondolását és alkalmazását igénylik a tanulóktól. n Nem adnak lehetőséget arra, hogy a tanulók már az új ismeretek megszerzése során aktív szerepet kapjanak. Ahhoz, hogy az ismeretszerzés is önálló tanulói feladatokon keresztül történhessen meg.

2. Elavult tanítási és tanulási stratégiát közvetítenek

3. Nem érvényesül bennük a tanulói nézőpont n A tankönyvi szövegekben sok olyan állítás és információ található, amelyek megértése kellő előismeret nélkül gondot okozhat a tanulóknak. A szerzők nem érzékelik, hogy ezek az ismeretek még nem magától értetődők a tanulók számára. n A problémák megértésének folyamata nincs lépésekre bontva. n Nem hívja fel a tankönyv a figyelmet a megértés szempontjából kritikus részekre és körülményekre.

3. Nem segítik eléggé a tanulói aktivitást és az értelmes tanulást n Nem adnak megfelelő segítséget ahhoz, hogy a tanuló kapcsolatokat találjon a tanultak és a saját tapasztalatai, élményei között. n Nem adnak ösztönzést ahhoz, hogy a tanulók az olvasottakra folyamatosan reflektáljanak illetve, hogy az új információkat a korábbi ismereteivel összekapcsolják.

4. Hamis képet közvetítenek a tanulási képességek fejlődéséről n Egyik évről a másikra jelentősen növekszik az ismeretanyag mennyisége és komplikáltsága n A legkritikusabb váltások:  3/4  4/5  8/9

3. osztályos természetismeret tankönyv

4. osztályos természetismeret tankönyv

Az egymástól eltérő szakszavak száma 8 átlagos tankönyvi oldalon

5. Inkább szakkönyvek, mint tankönyvek n Jellemző a tudáskínáló szöveg nyomasztó túlsúlya, amely erős tanulási motivációt igényel. A tankönyvek nagy részében élménykínáló és információkínáló szövegek alig-alig fordulnak elő. n A tankönyvi szövegekben túlburjánzanak a tudományos szakszavak. Nem adaptálják, hanem csak többé-kevésbé leegyszerűsítik a szakkönyvek és az ismeretterjesztő cikkek tartalmát.

6. Túl sokat markolnak az ismeretekből n A feldolgozott ismeretanyag mennyisége és mélysége túlzott. n A szövegekben megjelenő személynevek, földrajzi helyek, évszámok, fogalmak, jelek és képletek nem veszik figyelembe a tanulásra rendelkezésre álló időt és a tanulók befogadóképességét.

6. Túl sokat markolnak az ismeretekből

7. A fogalmi rendszerük és a tevékenységrendszerük esetleges n Túl sok tudományos fogalom esetleges és rendszertelen használata. n A szövegben előforduló fogalmak jelentése nincs megfelelően kifejtve. n A tankönyvekben és munkafüzetekben található feladatok típusai és nehézségi foka esetleges. Nincs összhangban az új követelményekkel.

7. A fogalmi rendszerük és a tevékenységrendszerük esetleges

8. A szövegezésük nehezen érthető és nehezen tanulható n A szövegekben túl sok szakszó szerepel. n A szövegekben túl sok elvont jelentésű főnév szerepel. n Túl magas a hosszú mondatok aránya. n A szövegek belső tartalma strukturálatlan, s ezáltal megnehezíti az magyarázatok és okfejtések megértését.

8. A szövegezésük nehezen érthető és nehezen tanulható

9. Az illusztrációk alkalmazása nem elég tudatos és hatékony n Az illusztrációk megértése technikai és tartalmi problémák miatt nehézséget okoz a tanulóknak. n Az illusztrációk a lehetséges pedagógiai funkcióknak csak egy részét használják ki. n Nem mindig kapcsolódnak kérdések és feladatok az illusztrációkhoz.

9. Az illusztrációk alkalmazása nem elég tudatos és hatékony

Hogyan tovább?

Szemléletváltás a tankönyvi minőség elbírálásában n A tankönyvelbírálást is tanulásközpontúvá kell tenni. n Azt kell vizsgálni, hogy a tankönyv megfelelő segítséget nyújt- e a tanulás valamennyi összetevőjéhez:  Az ismeretek megértése, tanulása  Tudatos és szándékos emlékezetbe vésés  Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása  Problémák, probléma helyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása  Különböző gyakorlati cselekvések (pszichomotoros készségek) tanulása  A tanulás módszereinek tanulása  Gondolkodási eljárások tanulása  Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása

A tanuláselméleti kutatások eredményeinek beépítése és adaptálása a tankönyvekbe Tudatosítani kell az alábbiak meglétének fontosságát:  a tanulási célt meghatározó és téma lényegét bemutató bevezetések  a problémafelvető szövegek, ábrák és kérdések  az előzetes ismeretek feltárását elősegítő csoportos feladatok  a személyes tapasztalatokra történő utalások  a strukturált ismeretanyag  az önálló munkát igénylő tanulói feladatok  a folyamatos tanulói reflektálást elősegítő kérdések  a korábbi elképzelések és ismeretek újragondolására késztető feladatok  az új ismeretek megértését (s nemcsak felmondását) igénylő ellenőrző feladatok.

Ellenőrizhető határértékek meghatározása n Az ismeretanyag mennyisége, a szövegezés komplikáltsága tekintetében Például:  idegen szavak max. sűrűsége  tudományos szakszavak max. sűrűsége  a hosszú mondatok max. %-os aránya n A tankönyvi kérdések és feladatok típusát tekintve. Például:  Az alkalmazás típusú feladatok min. kötelező aránya  A csoportmunkát igénylő feladatok min. kötelező aránya  A problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok min. kötelező aránya n A vizuális elemek (képek, ábrák, térképek, grafikonok) funkcionalitását vizsgálva. Például:  A valamilyen kérdéssel, feladattal ellátott képi elemek min. kötelező aránya

Szabályozás Megváltozik, pontosodik a tankönyvjóváhagyás szempontrendszere az alábbiaknak megfelelően: n az életkori sajátosságoknak megfelelő ismeretanyag n szakszavak száma, előfordulási gyakorisága n mondatok hossza (pl. száz betűhelynyi hosszúságú mondat a legideálisabb a tanulhatóság szempontjából) n főnevek és igék arányának meghatározása (pl. a főnevek, fogalmak arányának túlsúlya rontja a megérthetőséget) n a szövegben előforduló idegen szavak mérése n szövegek és illusztrációk (képek) aránya, n a feladatok típusai