Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök működtetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A megvalósult regionális hulladékkezelő rendszerek összegző elemzése – ISPA, KA.
A Fővárosi Önkormányzat szerepe az önkormányzati közbeszerzések koordinálásában, döntéshozatali mechanizmusa, a fejlődés irányai dr. Barna Orsolya Közbeszerzési.
Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök üzemeltetése - problémák és megoldások - Rupp Tamás 2007/04/20 Főosztályvezető Nagyprojektek Főosztály Fejlesztési.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A projektek megvalósítása I.
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetvédelem intézményrendszere
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Az EU támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások sajátosságai, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr.
Az EU támogatások és a közbeszerzés kapcsolata Kullmann Ádám Nemzeti Fejlesztési Ügynökség november.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Lakos Zsanett tanácsadó projektmenedzser
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A természetvédelem lehetőségei a LIFE+ programban
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
NYITÓ KONFERENCIA Egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Előadás másolata:

Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök működtetése Rupp Tamás Főosztályvezető Nagyprojektek Főosztály Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Tartalom EU alapelvek Hazai jogszabályi háttér Versenysemlegesség Fenntarthatóság A Közreműködő Szervezet szerepe Üzemeltetési helyzet - 2007 Általános problémák Intézkedések, célok Üzemeltetés jelentősége

Üzemeltetés EU alapelvek Versenysemlegesség az üzemeltető kiválasztásakor Költséghatékonyság Fenntarthatóság: a megépített eszközök pótlásához szükséges források beépülése a díjba Szennyező Fizet Elv teljesülése Az EU támogatással létrejött eszközök üzemeltetésen képződő túlzott profit tilalma (díjpolitika)

Hazai jogszabályi háttér 16/2006 MeHVM-Pm együttes rendelet (25-26. §) Közbeszerzési tv. Koncessziós tv. Hulladékgazdálkodási tv. Vízgazdálkodási tv. Önkormányzati tv. Államháztartásról szóló tv. Számviteli tv. 224/2004 Kormányrendelet Társulásokról szóló tv-ek 1997. évi CXXXV. tv. 2004. évi CVII. tv.

Versenysemlegesség - hulladékgazdálkodás - Üzemeltető kiválasztása  Közbeszerzési tv szabályai szerint Kivételek : Közbeszerzési Törvény, 2/A § 100%-os állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság: amely felett az ajánlatkérő a stratégiai és az ügyvezetési jellegű feladatok ellátását illetően egyaránt teljes körű irányítási és ellenőrzési jogokkal rendelkezik a szerződéskötést követő éves nettó árbevételének legalább 90%-a az egyedüli tag ajánlatkérővel kötendő szerződés teljesítéséből származik

Versenysemlegesség - víziközmű - Víziközművek működtetése  koncesszióköteles tevékenység Üzemeltető kiválasztása  a Kbt. alapján a Koncessziós törvény rendelkezései szerint Kivételek: Vgtv. 9. § (2) Az állam kizárólagos tulajdonába vagy az önkormányzat törzsvagyonába tartozó víziközművek működtetetésére, a kizárólagos (2007. január 1-től) tulajdonos állam vagy önkormányzat(ok) által alapított gazdálkodó szervezet vagy Az e gazdálkodó szervezetek által ugyancsak e célra alapított gazdálkodó szervezet

Versenysemlegesség - rekonstrukció, bővítés - 16/2006 MeHVM-PM rendelet 25. § (5) Mind víziközmű, mind hulladékgazdálkodási beruházás esetén odaítélhető a létrejövő eszközállomány üzemeltetése közbeszerzési vagy koncessziós pályázat nélkül a korábban felsorolt kivételeket nem teljesítő gazdálkodó szervezeteknek is, az alábbi feltételek teljesülésével: Ha a beruházás a meglévő eszközállomány értéknövelő felújítását, rekonstrukcióját vagy bővítését célozza VAGY Ha a Kedvezményezett és a közszolgáltató között a fenti rendelet hatálybalépéséig létrejött közszolgáltatási, üzemeltetési szerződés kiterjed a támogatásból megvalósuló, önállóan működtethető eszközállomány kizárólagos működtetésére ÉS…

Versenysemlegesség - rekonstrukció, bővítés - …az alábbi feltételek teljesülnek: A meglévő közszolgáltató kiválasztása a közszolgáltatási, üzemeltetési szerződés megkötésekor hatályos jogszabályokkal összhangban történt ÉS Az így létrejött közszolgáltatási, üzemeltetési szerződés tartalmazza az EU támogatásból megvalósítani tervezett eszközállomány működtetésével kapcsolatos szerződéses feltételeket (vagyonbérleti/eszközhasználati díjra vonatkozó, a rendszer fenntarthatóságát biztosító rendelkezések) ÉS Hulladékkezelési közszolgáltatás esetén a Kedvezményezett és/vagy más önkormányzatok kizárólagos tulajdonában lévő közszolgáltató szervezetben a 224/2004-es Kormányrendelet hatálybalépését követően államháztartáson kívüli jogi személy tulajdoni részesedést nem szerzett

Versenysemlegesség - vagyonkezelés - Vagyonkezelő kiválasztása: Önkormányzati Törvény, 80/A § (4) szerinti nyílt pályázati eljárás lefolytatásával; Más helyi önkormányzat vagy helyi önkormányzatok társulásának kijelölésével; A Kedvezményezett önkormányzat(ok) kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaság kijelölésével (a kizárólagos önkormányzati tulajdon fennállásáig) * * * A KSz jogosult megfigyelőt delegálni a koncessziós ill. vagyonkezelői pályázatokat értékelő testületbe, valamint az üzemeltető kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás bíráló bizottságába

Fenntarthatóság - díjpolitika - Az EU egyazon célra csak egyszer ad támogatást, a továbbiakban a rendszernek önfenntartónak kell lennie, a Szennyező Fizet Elv figyelembevételével Ennek érdekében: A létrejövő eszközállomány amortizációjának, pótlási szükségletének ellenértékét be kell építeni a közszolgáltatási díjakba Ez a legtöbb esetben a díjak emelésével jár A díjak kalkulációja során figyelemmel kell lenni a lakosság terhelhetőségére a helyi életszínvonal tükrében EU 15 átlag  Víz és csatornadíj: 3% Hulladékdíj: 1%

Fenntarthatóság - díjpolitika - Az eszközök újrapótlásához szükséges pénzeszközöket a Kedvezményezett tartja nyilván, az e célra létrehozott Fejlesztési Alapban A közszolgáltatási díjban megképzett felújítási célú pénzeszközöket a Kedvezményezett kizárólag az érintett eszközállomány rekonstrukciójára, újrapótlására használhatja A beruházást és a későbbiek során végzett bővítéseket is a saját könyveiben tartja számon Vagyonkezelésbe adás esetén a felújítási hányad a vagyonkezelőnél jelenik meg, aki saját maga végzi az eszközök folyamatos újrapótlását

KSz szerepe az üzemeltetés kapcsán Vonatkozó jogszabály-alkotási folyamatokban való részvétel (gyakorlati szempontok érvényesítése) 14/2004 együttes rendelet (2000-2006 időszak projektjei) 16/2006 MeHVM-PM rendelet (KEOP projektek) készülő Víziközmű törvény stb. Folyamatos szakértői tanácsadás a projektek jelenlegi és potenciális kedvezményezettjei számára Mintadokumentációk készítése: Közfeladat-ellátási szerződésminta Társulási szerződésminta Vagyonkezelői szerződésminta Önerő-finanszírozási segédlet

Üzemeltetési jelentés – 2006 a KvVM FI Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet megbízásából készült egy átfogó üzemeltetési tanulmány az Európai Bizottság részére A tanulmány célja felderíteni, hogy a Kohéziós Alap projektek keretében létrejövő közvagyon üzemeltetésének során érvényesülnek-e a vonatkozó magyar jogszabályok és az acquis communautaire-ből levezethető (imént felsorolt) EU alapelvek

Üzemeltetési jelentés - 2006 A tanulmány Az összes végrehajtás alatti hulladékgazdálkodási és szennyvízkezelési ISPA/KA projekt adatai alapján (üzemeltetésre, vagyongazdálkodásra, tulajdonviszonyokra vonatkozó dokumentumok, helyi rendeletek) szektoronként a vonatkozó hazai és EU jogszabályok figyelembevételével vizsgálja az újonnan létrejövő műtárgyakkal kapcsolatos közszolgáltatás legfontosabb paramétereit (szerződések hatálya, díjképzés szabályai, tulajdonviszonyok)

Üzemeltetési helyzet – 2007 - hulladékgazdálkodás - A jelenleg hatályban lévő közszolgáltatási szerződések – néhány kivételtől eltekintve – nem rendelkeznek a Kohéziós Alapból megvalósuló létesítmények jövőbeni működtetésének kérdéseiről Az új eszközök üzemeltetésére eddig már megkötött közszolgáltatási szerződések mindegyike közbeszerzési vagy nyílt pályázati eljárás mellőzésével, a jogszabályokban fellelhető ‘kiskapuk’ kihasználásával jött létre (Miskolc, Debrecen)  Az új szerződések megkötésekor nem érvényesültek a verseny tisztaságára, nyíltságára, az egyenlő nemzeti elbánásra vonatkozó EU tagállamokra kötelező alapelvek

Üzemeltetési helyzet – 2007 - hulladékgazdálkodás - A vizsgált szerződésekből hiányoznak az új létesítmények hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgáló és a szolgáltatás díjában érvényesítendő, pénzügyi források biztosításának garanciái is  nem biztosított az Unió által megkövetelt pénzügyi fenntarthatóság kritériuma (az eszközök hasznos élettartamának projektben tervezett ideje kb. 20-30 év)

Üzemeltetési helyzet – 2007 - víziközmű - A szerződések általában rendelkeznek az új létesítmények hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgáló és a szolgáltatás díjában érvényesítendő, pénzügyi források biztosításáról, de nem állapítható meg minden esetben a forrásképzés alapja; az üzemeltetésre átvett eszközök felújításának szabályrendszere esetenként nem átlátható előfordul a víziközmű ágazatban képződött forrás más célra való kivonása

Általános problémák A jelenlegi közszolgáltatási/üzemeltetési szerződések az egyes önkormányzatok és a szolgáltatók közötti jogviszonyokat tartalmazzák ezért a több önkormányzatot érintő, regionális szintű rendszerek üzemeltetésére szerződésmódosítás vagy új eljárás lefolyatatása nélkül nem terjeszthetők ki.

Általános problémák Konzorciumi / Társulási megállapodásokban alapvetően nem tisztázottak a regionális beruházások üzemeltetési és közszolgáltatási viszonyai a legtöbb esetben a megállapodásban vázolt elképzelés szerint a jelenlegi közszolgáltatók révén, közbeszerzési eljárás nélkül, egyéb szerződéses konstrukciókkal kívánják megoldani az üzemeltetést

Intézkedések – célok Hogyan oldjuk meg a MÚLT hibáiból adódó problémákat? Hogyan kezeljük a JÖVŐben létrejövő eszközök üzemeltetésének ügyét? * * * Az FI mindent megtesz a problémák megoldásának érdekében, azonban a meglévő szerződéses viszonyok jelentős jogi nehézségeket okoznak

Intézkedések Kezdeményeztük az összes (végrehajtás és előkészítés alatt álló) KA projekt keretében a meglévő üzemeltetési szerződések felülvizsgálatát: a pénzügyi-gazdasági feltételek, a díjképzés módja, az osztalék mértéke (amennyiben van) megfelel-e az elvárásoknak  Az új létesítmények működtetését az EU normáknak megfelelő versenyjogi és közbeszerzési szabályok maradéktalan érvényre juttatásával kell biztosítani.

Intézkedések Amennyiben a meglévő szerződések nem felelnek meg maradéktalanul az EU forrásból létrejött eszközök üzemeltetésével kapcsolatos alapelveknek, úgy szükséges e szerződések módosítása vagy megszüntetése * * * A jelentés részeként kidolgozásra került egy egységes elveken alapuló közfeladat-ellátási szerződésminta, amelyet az új szerződések kialakításakor javasolunk alkalmazni

Intézkedések 14/2004 együttes rendelet módosítása A KA támogatás feltétele hogy a létrejövő eszközök (víziközmű vagy hulladék) üzemeltetőjét koncessziós vagy vagyonkezelői pályázat, illetőleg közbeszerzési eljárás keretében választották ki Kivételek: Kbt. 2/A és Vgtv. 9. § (2) A kiválasztási eljárást a KA KSz felülvizsgálta Önkormányzati Társulási Megállapodás minta Üzemeltetési és vagyonkezelési szerződés minta Folyamatos szaktanácsadás a Kedvezményezettek felé

Üzemeltetés jelentősége a KA projektekben Az Európai Bizottság ellenőrzései (auditok) során kiemelten vizsgálja a magyar jogszabályok és az „acquis communautaire” teljesülését a létrejövő létesítmények üzemeltetése kapcsán  A műtárgyak nem megfelelő módon történő üzemeltetése végső soron a támogatási összeg visszafizetéséhez vezet(het) [EU példa: Görögország  35%-os visszafizetési kötelezettség]

Mi ennél jobbak leszünk!

Köszönöm a figyelmet! www.fi.kvvm.hu www.nfu.gov.hu europa.eu.int/comm/regional_policy