Controlling eszközök az értékelés szolgálatában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Projektzárás „Komplex szervezetfejlesztési projekt megvalósítása Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál” ÁROP-1.A.2/B
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Készítette: Magyar Orsolya
Divizionális (divíziós) szervezet
Könyvtári teljesítménymérés
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Humánerőforrás Kontrolling
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
9. TÉMAKÖR: ÁGAZATI ÉS FUNKCIONÁLIS SAJÁTOSSÁGOK A KONTROLLINGBAN –
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Az ÚMVP intézményrendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
1 Az ISPA, Kohéziós Alap és a Strukturális Alapokból támogatott környezetvédelmi projektek ellenőrzési tapasztalatai. Budapest, március 21. Bihary.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
© IFUA Horváth & Partners Kft. Barcelona Berlin Boston Budapest Düsseldorf Madrid Munich Prague Stuttgart Vienna Zurich Velenczei Róbert Budapest,
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Családbarát munkahelyek és települések kialakításának támogatása Milyen értéket kínál a pályázónak a program?
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Controlling eszközök az értékelés szolgálatában Értékelési konferencia 2010. Controlling eszközök az értékelés szolgálatában

Az „értékelés” és a „controlling” látszatra távol állnak egymástól … 1960-as évek, USA államigazgatása (Kennedy, Johnson adminisztráció) Kezdete X. század, francia államigazgatás („contre-role”) 1931. Controller’s Institute of America alapítása Tudományterülete Interdiszciplináris megközelítés Közgazdaságtudomány / Vezetéstudomány Forrásallokáció vizsgálat, hatásvizsgálat, fenntarthatóság vizsgálat, prognózis-készítés Főbb feladata Vezetői számvitel, tervezés, beszámolás, előrejelzés (prognózis-készítés) Típusai Ex ante, mid-term (ongoing), ex post Operatív, stratégiai Szakpolitikai stratégiák (policy), programok, beavatkozások, projektek, végrehajtás Vonatkozási köre Szervezeti működés (folyamatok, felelősségi rendszer, informatika, projektek stb.) Információgyűjtés, értelmezés, (eltérés) elemzés, megállapítás-tétel, javaslattétel, összehangolás, konszolidálás Információgyűjtés, értelmezés, (eltérés) elemzés, megállapítás-tétel, javaslattétel Tevékenység jellege Közgazdasági (ökonometriai, statisztikai), társadalomtudományi (szociológiai, politológiai stb.) Szükséges ismeretek Alapvetően közgazdasági Indokoltság, megfelelőség, konzisztencia, koherencia, hatékonyság, eredményesség, hatásosság, fenntarthatóság Hangsúlyok Hatékonyság, eredményesség

Célkijelölés („plan”) Visszacsatolás („act”) … ugyanakkor funkcióját tekintve, mindkettőnek kiemelt szerepe van a PDCA ciklusban ÉRTÉKELÉS CONTROLLING Célkijelölés („plan”) Visszacsatolás („act”) Értékelés („check”) Végrehajtás („do”) Mérés („check”)

Az operatív és stratégiai controlling folyamatában, illetve eszköztárában számos „értékelés-típusú” elem is található STRATÉGIAI KONTROLL CIKLUS Stratégia aktualizálása Stratégiaalkotás Stratégiai controlling eszköztár Céllebontás, üzleti tervezés, akciótervezés Visszacsatolás Szimuláció Értékelés Szcenáriók, modellek Elvárások, előrejelzések MENEDZSMENT KONTROLL CIKLUS Operatív controlling eszköztár Teljesítményriportok Keretek, intézkedések Kiigazítás, beavatkozás Forrás: Beyond Budgeting Round Table, 2002

Tapasztalataink szerint a controlling eszközök hatékonyan alkalmazhatók az értékelésekben, különös tekintettel a szervezeti működés és végrehajtás vonatkozásában (az alábbi ábra kizárólag a végrehajtás értékelésének eszközeit tartalmazza) 1 2 3 4 5 Előkészítés Adatgyűjtés Elemzés Megállapítás-tétel Javaslattétel Dokumentum elemzés Monitoring adatok feldolgozása Interjú Szakértői panel / csoportmunka Fókuszcsoport Ok-okozati térkép Stakeholder elemzés Benchmarking Dokumentum elemzés Monitoring adatok feldolgozása Interjú Kérdőíves felmérés Megfigyelés Fókuszcsoport Esettanulmány Benchmarking Megfigyelés Fókuszcsoport Esettanulmány Szakértői panel / csoportmunka Hatásvizsgálat Többszempontú-elemzés Ok-okozati térkép Benchmarking Folyamataudit, folyamatszervezés Folyamatköltség-számítás Szervezeti audit Önértékelés (CAF) Informatikai audit Controlling audit Stratégiai térkép Balanced Scorecard Kockázatelemzés Szakértői panel / csoportmunka Hatásvizsgálat Többszempontú-elemzés Benchmarking SWOT elemzés Folyamataudit, folyamatszervezés Folyamatköltség-számítás Szervezeti audit Önértékelés (CAF) Informatikai audit Controlling audit Stratégiai térkép Balanced Scorecard Kockázatelemzés Opciós tábla Intézkedési terv készítés Szakmai egyeztetések, műhelyviták lebonyolítása Konferencia szervezés Kiadvány készítés Internetes publikáció Sajtómegjelenés Internetes fórum lebonyolítása Tudományos előadás tartása Megjegyzés: Dőlt betűvel a hagyományos controlling eszközöket jelöltük.

A hagyományos controlling eszközöket különböző mértékben lehet használni az értékelés tárgyának*, illetve részletezettségének megfelelően Értékelés tárgya Értékelési eszköz + részben használható ++ jól használható Megjegyzés: Az értékelés tárgyát a „Keretmegállapodások értékelési feladatok ellátására” tárgyú , TED 2008/S 231-307340 számon lefolytatásra kerülő közösségi közbeszerzési eljárás, 4. rész Operatív értékelések (beleértve: intézményrendszer fejlesztés) fejezete határozta meg.

1. példa: Mekkora kapacitásokat fordítanak az egyes folyamatokra, éves szinten a KSz-ek és az IH-ok? – Erre adhat választ a folyamatköltség-számítás. A „pályázatértékelés” folyamatára fordított összes kapacitás OP szerint (2004-2005, emberév, FTE) Minta 2004 2005 Összesen A „pályázatértékelés” folyamatára fordított fajlagos kapacitás OP szerint (2004-2005, embernap) Megjegyzés: Részlet az „Operatív Programok intézményrendszerében lekötött kapacitások és költségek vizsgálata” c. projekt eredményeiből (2006)

2. példa: Van-e összefüggés a közreműködő szervezetek szervezeti felépítése és munkaszervezési gyakorlata, valamint az adott szervezet hatékonysága között? – Erre adhat választ a (szervezeti) benchmarking. OP ellenőrzési és szab. kezelési iroda Szabályozás és monitoring osztály* Programmegvalósítási osztály Pénzügyi osztály Területi irodák Pályázati pénzügyi iroda Ellenőrzési iroda Uniós programigazgató / tématerületek / programcsoportok Uniós programigazgató / regionális irodák Projektek pénzügyi osztálya Monitoring önálló osztály* Nagyprojektek / Kisprojektek főosztály Pályázatkezelési főosztály Műszaki menedzsment önálló osztály Monitoring főosztály Projekt-előkészítési és lebonyolítási főosztály Pénzügyi főosztály Központi helyszíni ellenőrzési főosztály Monitoring főosztályok Stratégiai főosztály SA pénzügyek főosztály Képviseletek VÁTI ESZA KvVM FI KIKSZ MAG SA pályázatok főosztály Ellenőrzési egység Monitoring egység Projekt meg-valósítási egység Pénzügyi egység Decentralizált egység Pályázatkezelési egység Koordinációs egység Uniós programigazgató / törzskar Igazgatói törzskar Megjegyzés: Részlet az „ÚMFT folyamatok felülvizsgálata és optimalizálása” c. projekt eredményeiből (2008. évi állapot szerint!)

3. példa: Milyen információk állnak rendelkezésre az operatív és stratégiai döntések meghozatalához, valamint a programvégrehajtás nyomon követéséhez? – Erre adhat választ a controlling audit. Minta Megjegyzés: Részlet a „ROP IH beszámolási rendszerének kialakítása” c. projekt eredményeiből (2008)

4. példa: Mennyire felkészültek a közreműködő szervezetek a feladataik ellátása tekintetében? – Erre adhat választ az önértékelés. Minta Megjegyzés: Részlet az „ÚMFT közreműködő szervezeteinek értékelése” c. projekt eredményeiből (2006)

5. példa: Léteznek-e a végrehajtás (intézményrendszer) kapcsán megfogalmazott stratégiai célok? – Erre adhat választ a Balanced Scorecard. Fejlesztéspolitikai célok megvalósítása CÉLOK RÉSZCÉLOK Az operatív programok tartalmazzák Források felhasználása (abszorpció) Ügyfélközpontúság Intézkedésszinten rendelkezésre álló keretek lehívása Rugalmas keret-átcsoportosítás a piaci „kereslet” alapján Előrejelzésekre épülő keret-gazdálkodás Hatékony intézkedés- és programmonitoring Jól kialakított pályázati konstrukció Általános ügyfél-elégedettség Ügyfél számára is átlátható ügymenet Aktuálisan előírt határidők betartása Kényelmes, egyszerű ügyintézés Folyamatos tájékoztatás és kommunikáció Átlátható gazdálkodás Hatékony gazdálkodás Kereszt-finanszírozás megszüntetése Szabályozott számviteli eljárások Hatékony belső ellenőrzés Nyomon követhető működési költségek Kiegyensúlyozott, stabil gazdálkodás Belső erőforrások ésszerű felhasználása Folyamati költség-hatékonyság Feladat-finanszírozás Átláthatóműködés Szabályozott működés Hatékony folyamatok Folyamatba épített kontrollpontok Hatékony belső ellenőrzés Szervezeti feltételek biztosítása Jogi szempontból szabályozott működés Működési folyamatok szabályozása Tartalmilag megfelelő szabályozás Eljárásrendeknek megfelelő működés Egyszerű pályázati kiírás, egyértelmű kritériumok Gyors értékelési és döntéshozatal Egyszerű és gyors pénzügyi elszámolás Kérdések gyors megválaszolása, egyszerű elérhetőség Magas felderítési hatékonyság az ellenőrzések során Szakmai tudás, hozzáértés Kapacitások és kompetenciák biztosítása Feladatok „házon belüli” megoldása Csúcsidőszakok kezelése Pályázó-központú szemlelét, kultúra Naprakész, feladatspecifikus szakértői tudás Jól felépített jelentési rendszer Minta Alapfeladat Ügyfelek Gazdálkodás Folyamatok Tanulás