A magyar felsőoktatás és a nemzetközi hallgatói mobilitás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Erdővagyon-gazdálkodás
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Miért érdemes francia nyelvi képzést választani? Franciául a világ minden részén beszélnek: az öt földrészen összesen több mint 200 millió ember beszél.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Készítette: Molnár Richárd, I. Geográfus MSc
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
FÖLDRÉSZEK.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
1 „Esélyteremtés és értékalakulás” „Esélyteremtés és értékalakulás” Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Somogy Megyei Esélyegyenlőségi Iroda közös.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
Az OFA Kht. Civil Műhely Szakmai tanácsadás, információcsere, helyi és regionális foglalkoztatási partnerségek fejlesztése 1.Foglalkoztatási Civil Műhely.
C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 A GM növények termelésének helyzete a világon és az EU-ban...
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Magyarország és Nagy-Britannia kereskedelmi kapcsolata – rövid áttekintés Arial, Tóth Vazul, elnök BCCH 2014 október 14.
Fókuszban a nemzetköziesedés. Fejlesztési cél: PTE NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE Nemzetközi beiskolázási marketing tevékenység erősítése Új nemzetközi.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A Magyar Regionális Tudományi Társaság évi tevékenysége Horváth Gyula elnök.
ben Európában telepítették a világ napelemes rendszereinek 70%-át, 2013-ban ez az arány már csak 28% volt, - az új PV (photovoltaic - fotovillamos.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Nemzetközi kereskedelemfejlesztési lehetőségek Ázsiában European Business and Technology Centre EU-Japan Technology Center EU Korea Industrial Cooperation.
A nemzetközi migráció globalizálódása
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Az Erasmus eredményei dióhéjban
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
Európai Uniós ismeretek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Beutazás hatása a buszos turizmusra, tendenciák
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
Előadás másolata:

A magyar felsőoktatás és a nemzetközi hallgatói mobilitás Előadó: Dr. Hatos Pál Magyar Ösztöndíj Bizottság

Helyzetkép Jelenleg 1,7 millió diák vesz részt a nemzetközi felsőoktatási mobilitásban 2025-re ez várhatóan 8 millió főre fog növekedni Kína, India és a délkelet – ázsiai országok fejlődése

A külföldről érkező hallgatók felsőoktatáson belüli aránya és a külföldre távozó hallgatók aránya

Nemzetközi tendenciák erősödése a felsőoktatásban 2001-ben a világon 1,7 millió hallgató tanult más ország felsőoktatási intézményében. Nagy többségük, 94% (1, 54 millió) a legfejlettebb gazdasággal rendelkező OECD országokban folytatott tanulmányokat. A külföldi hallgatók 71%-a 5 OECD ország felsőoktatási intézményeiben folytatta tanulmányait. Az összes külföldi hallgató 28%-a az USA-ban, 14%-uk az Egyesült Királyságban, 12% Németországban, 9% Franciaországban és 7% Ausztráliában tanult. A külföldön tanuló hallgatók többsége ázsiai: 42%, az európai fiatalok (33%) alkotják a második legnagyobb csoportját a külföldön tanuló hallgatóknak. 21%-uk EU tagállamokból származó fiatal.

A nemzetközi mobilitás fajtái klasszikus mobilitás, külföldi tartózkodással program-mobilitás Távoktatás, e-learning, kereskedelmi (franchise) alapú fejlesztési segély keretében intézményi mobilitás külföldi intézmény helyi campusa

Mobilitási stratégiák „kölcsönös megértés” (mutual understanding): ösztöndíjalapú EU tagországok, Erasmus program, „Magasan képzettek migrációja” (skilled migration) támogatott képzés, EU országok nem EU országok irányában „Jövedelemtermelő” (revenue-generation) teljes tandíj, célzott marketing USA, Ausztrália, Nagy Britannia, „tudásépítő” (capacity building), külföldi képzésre, feltörekvő országok,

Regionális jellemzők Európa, Ausztrália Ázsia, USA a mobilitás felsőoktatás politika-vezérelt, felsőoktatási export Ázsia, kereslet ösztönözte piaci alapú, felsőoktatási import USA piaci alapon,

Angol nyelvű képzési programok statisztikája Európában Menedzsment, business administration 25% Mérnökképzés 22% Társadalomtudományok 8% Matematika/informatika 8% Természettudományok 6% Agrártudományok 5% * Országonkénti eltérés, Németországban pl. átlag felett képviseltetik magukat a természettudományok

Az angol nyelvű programokban megszerezhető végzettségek 25% Bachelor vagy annak megfelelő 68% Master 5% mindkettő 2% PhD vagy egyéb végzettséget ad

Motiváció Miért indítanak angol nyelvű képzési programot felsőoktatási intézmények? intézményüket külföldi hallgatók számára is vonzóvá tegyék (87%) a hazai hallgatókat alkalmassá tegyék a globális vagy nemzetközi munkaerőpiac kihívásainak (81%) új, végzettségeket adó programokkal bővítsék képzési kínálatukat (53%) intézményeik jövedelmezőségét a programokért beszedett tandíjjal növeljék (19 %)

A külföldi hallgatók kontinensek szerinti megoszlása Ázsia 30% (Kína 14%, India 4%, Japán 1%) Nyugat Európa 21% Közép- és Kelet-Európa 18 % Afrika 14 % Közel- és Közép-Kelet 7% Dél-Amerika 5 % Észak-Amerika 5% Ausztrália 1 %

A programok finanszírozási forrásai A programot indító intézmény (55%)* Költségvetési támogatás (35%) Európai uniós támogatás (8%) Magánszektor (6%) * Közép-Európában 84%

A tandíjak jellemzői Az intézmények 40 % szed tandíjat (Németország és a skandináv országok kivételével) A tandíjat szedő intézmények 65 %-a a külföldi és hazai hallgatókkal 30%-a csak külföldi hallgatókkal 5 %-a csak hazai hallgatókkal fizettet tandíjat Az átlagos tandíj 6000 EUR/év A Master’s programok átlagosan kétszer drágábbak a Bachelor programoknál Magyar átlag (3000-4000 EUR/év)

Magyarország Magyarország az angol nyelvű programok tekintetében a hatodik legnépszerűbb célpont Európában (ACA felmérés) Hiányzik a magyar felsőoktatás egységes nemzetközi arculata Az idegenrendészeti eljárás megnehezíti a külföldi hallgatók Magyarországra jutását

Magyarországon tanuló külföldi hallgatók számának alakulása nappali tagozaton

A hét legnagyobb külföldi hallgatói létszámú magyar felsőoktatási intézmény adatai BME CORVINUS SE DE[1] PTE SZTE SZIE[] H A L G T Ó 602 (ebből 265 csere) 360 (ebből 100 csere) 1200 kb. 1200 (ebből 600 orvos) 555 (határon túli is) +50 Erasmus kb. 460 (ebből 400 orvos) 800 (ebből kb. 400 állatorvos) K É P Z S mérnök MBA orvos fogorvos testnevelés gyógy-szerész fogorvos gyógyszerész közgazdász egyéb program orvos gyógy-szerész állatorvos O R Á 50 ország főleg: Irán, Ciprus Görög-ország Török-ország Nigéria Líbia 45 ország főleg: Kína USA Német-ország NorvégiaIzrael Német-ország Görög-ország USA Svéd-ország Irán 30 ország Norvégia Görög-ország Izrael Német-ország USA Norvé-gia Irán CiprusIzrael Német-ország Norvégia

A Campus Hungary Társulás Megalakulás: 2004 Az Oktatási Minisztérium (OM) kezdeményezésére közel 40 felsőoktatási intézmény részvételével Célja: a magyar felsőoktatás nemzetköziesedésének segítése a magyarországi felsőoktatási intézményekben tanuló külföldi hallgatók számának növelése

Campus Hungary Információs Iroda A Magyar Ösztöndíj Bizottság (MÖB) Irodáján belül működik a Társulás Információs Irodája. A MÖB Iroda OM-támogatással : Létrehozta a potenciális külföldi hallgatóknak és a magyar felsőoktatási intézményeknek szóló adatbázist és honlapot megszervezte és működteti a Társulás infrastruktúráját Nemzetközi vásárokon képviseli a magyar felsőoktatási intézményeket Koordinálja a külföldi megkereséseket

Célkitűzések Egységes nemzetközi arculat kidolgozása, megismertetése az érdekelt hazai oktatási, kormányzati és gazdasági szereplőkkel A Campus Hungary önfinanszírozási alapjainak kidolgozása Komplex külföldi marketing kampány beindítása a potenciális régiókban A 2003/2004. évi statisztikai adatokhoz képest 2013-ra jelentős mértékben növelni az idegennyelvű képzésben résztvevő hallgatók számát

Tevékenységi keretek Kutató, fórum- és networking tevékenység Promóciós-, marketing tevékenység, konferenciák Információs tevékenység Egyéb szolgáltatások Ösztöndíj adományozás a legkiválóbb hallgatóknak (tervezet)

Cselekvési program 2005 Konferencia a magyar felsőoktatás nemzetközi PR-jának megteremtéséről (2005 május 4) A magyar felsőoktatás egységes külföldi marketingjének elindítása (Mexikó, Peking Vietnam) Elektronikus és nyomtatott tájékoztató anyagok elkészítése és terjesztése Tapasztalatcsere külföldi partnerszervezetekkel (pl. DAAD, EduFrance)