Az NFT II. struktúrája, intézményei, a felsőoktatás lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Advertisements

1 Szakképzés fejlesztési programok háttere és lehetőségei SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XI. ORSZÁGOS FÓRUMA Dr. Köpeczi-Bócz Tamás október 24.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
1 Zászlóshajó komplex programok és felsőoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kátai Gábor felsőoktatási témavezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Egyházunk fejlesztési lehetőségei közötti stratégia •NSRK Nemzeti Stratégiai Referenciakeret •NFT II. Nemzeti Fejlesztési Terv II. •ÚMFT Új.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Innovatív Magyarország
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Új Magyarország Fejlesztési Terv, TÁMOP-TIOP, akciótervek
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Foglakoztatás-politikai workshop Budapest, augusztus 23.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A Társadalmi Megújulás OP és a Társadalmi Infrastruktúra OP Budapest, április.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Az NFT II. struktúrája, intézményei, a felsőoktatás lehetőségei Dr. Köpeczi Bócz Tamás Főigazgató Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Operatív Programok Iránytó Hatósága 2007. Április 16.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv KORMÁNY Tervezés, Stratégia Nemzeti Fejlesztési Tanács Fejlesztéspolitikai Irányító Testület Miniszterelnöki Hivatal Minisztériumok Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Koordináció KIH GPIH KPIH HEPIH KRPIH KPIH RFPIH Koordináció GOP KEOP TÁMOP-TIOP ÁROP-EKOP KÖZOP ROP (7) Lebonyolítás MAG Zrt. KVVM ESZA, OMAI, ESKI VÁTI Pályázó 1 Pályázó 2 Pályázó 3 Pályázó 4 Pályázó n

Operatív Programok listája az NSRK/ÚMFT 4. változata alapján Az Operatív Programok Mozaikszavak Gazdaságfejlesztés OP GOP Közlekedés OP KÖZOP Társadalmi megújulás OP (ESZA) TAMOP Társadalmi infrastruktúra OP (ERFA) TIOP Környezet és energia OP KEOP Államreform OP ÁROP Elektronikus közigazgatás OP EKOP Regionális OP-k (7 db) ROP

Regionális Operatív Programok listája az NSRK/ÚMFT 4. változata alapján Az Operatív Programok Mozaikszavak Nyugat-dunántúli OP NYDOP Dél-alföldi OP DAOP Észak-alföldi OP EAOP Közép-magyarországi OP KMOP Észak-magyarországi OP EMOP Közép-dunántúli OP KDOP Dél-dunántúli OP DDOP

Főbb tervezési dokumentumok ÚMFT- (NSRK) – minden OP, általános Operatív Programok (priorizált, meglévő problémákra ad fejlesztési megoldást) Zászlóshajók – 7 évre részletes célokkal Akcióterv – 2 évre konkrét konstrukciókkal Konstrukciók, alapelvei: pályázat a több saját forrás bevonása érdekében, automatikus, egy- és két fordulós. Kiemelt program, állami szolgáltatások fejlesztése érdekében, beruházásoknál egyedi megoldások (hidak, utak, közmű szolgáltatások)

IH és KSZ feladatai A 1083/2006/EK rendelet 60. cikkében foglaltaknak megfelelően az irányító hatóság felelős az operatív programnak a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elvével összhangban történő irányításáért és végrehajtásáért A végrehajtás megfelelő adminisztratív, pénzügyi és technikai feladatait végző közreműködő szervezetek az IH Szakmai felügyeletet gyakorol a KSZ OP végrehajtásával kapcsolatos tevékenységei vonatkozásában.

Lisszaboni célok a foglalkoztatás területén A Lisszaboni stratégia foglalkoztatási céljai Foglalkoztatási ráta EU átlag (2004) EU cél (2010) Magyarország (2004) EU-15 EU-10* EU-25 Összesen (15-64) 64,7 56,0 63,3 (6,5) 70 (13,2) 56,8 (romák 29) Nők 50,2 55,7 (5) 60 (9,3) 50,7 (romák 20) Férfiak 72,7 62,0 70,9 (7,8) - 63,1 (romák 38) 55+ 42,5 32,3 41,0 (9,9) 50 (18.9) 31,1

Állami kiadások szerkezete

Diplomások aránya a 30-34 éves korosztályban EU-átlag: 24,3 (EU19, OECD-tagok) Magyarország: 13,8 Forrás: EUROSTAT 2004

Műszaki és természet-tudományi szakok presztízse

Nyelvi kompetenciák az EU-ban

Iskolai végzettség alakulása F: népszámlálás 2001 2004-ben a középfokú végzettségű 22 évesek aránya 84,0% ami megfelel a EU 2010-es célkitűzésnek (85%).

Társadalmi Infrastruktúra OP Átfogó cél Az aktivitás növelése a humánerőforrások minőségének javításával Specifikus célok A humán infrastruktúra területi egyenlőtlenségeinek mérséklése, a hozzáférés javítása A humán infrastruktúra területi egyenlőtlenségeinek mérséklése, a hozzáférés javítása A társadalmi megújulást szolgáló fejlesztések hatékonyságának növelése Prioritási tengelyek Az oktatási infrastruktúra fejlesztése (formális, nemformális, informális) Az egészségügyi infrastruktúra fejlesztése A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése 27,87% 50,08% 18,46%

Társadalmi Megújulás OP Specifikus célok A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhang- jának javítása Az aktivitás területi különb-ségeinek csökken-tése A változás-okhoz való alkalmaz-kodás segítése Az egész életen át tartó tanulás elősegíté-se Az egészségi állapot és a munka végző képesség javítása A társadalmi összetarto-zás erősítése, az esély- egyenlőség támogatása Prioritási tengelyek Foglalkoztat-hatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése Alkalmazkodó-képesség javítása Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek Az emberi erőforrások fejlesztése a minőségi képzés, a kutatás és innováció területén Egészség-megőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése 16% 19,7% 19,7% 11,2% 17,6% Közép-magyarországi Régió 12,21%

Felsőoktatás szerepe a nem felsőoktatás fejlesztési programokban Diplomások LLL részvétele (átlag 3 évente) Tudás esély program Szakképzés - TISZK OKJ – moduláris? Képzést kiegészítő szolgáltatások Pedagógus nélkül nem megy Vállalati képzési programok

A felsőoktatás - LLL Első diplomás képzés, részidős formában (esti, levelező, távoktatás) Újabb diplomás, döntően részidős képzés. Kiegészítő alapképzés. Felsőfokú szakképzés felnőttek számára (esti, levelező, távoktatás). A költségtérítéses hallgatói jogviszonyban lévők felnőttképzésben résztvevőknek tekintendők (a hallgatók mintegy 50% )

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzési tevékenység a felsőoktatási intézményekben OKJ-ba tartozó, iskolarendszeren kívüli szakképzési programok. Kompetencia programok, tanfolyamok. Tanácsadás. Részvétel más gazdálkodó szervezetekkel közös projektben, fejlesztésekben, a gazdálkodó szervezetek saját munkavállalóinak képzésében Személyes tömegtermelés igényének kielégítése: az egyének és a munkaadók igényeihez igazodó rugalmas képzési rendszer (modulrendszer, sztenderdizálás, korszerű IKT)

A felsőoktatási intézmények felkészültsége a felnőttképzési tevékenységre A felsőoktatási intézmények 10%-ában nem folyik a felnőttképzési törvény szerinti felnőttképzési tevékenység. Az intézmények 15%-a nem regisztráltatta magát, mint felnőttképzést folytató szervezet. Az intézmények több, mint 50%-ában nincs továbbképzés a felnőttképzésben oktatók számára. Nincs marketingstratégia a felnőttképzési tevékenység vonatkozásában (intézmények, több mint 40%-a). Nem alkalmaznak e-learninges tananyagot (több, mint 50 %). A felnőttképzésből származó többletbevételek kevesebb, mint felét forgatják vissza a felnőttképzés fejlesztésébe (az intézmények 40%-a). Forrás: OM-Felsőoktatási Felnőttképzési Bizottság felmérése 2004.

Fejlesztési célok Az LLL-hez kapcsolódó, oktatási tevékenység fejlesztése különös tekintettel a Bologna-folyamat részeként bevezetésre kerülő új, többciklusú képzési szerkezetre. A felsőoktatási intézmények potenciáljának növelése a LLL szolgáltatások területén. Szoros együttműködés kialakítása az érdekeltekkel (egyének, más képző intézmények, gazdálkodó szervezetek, önkormányzatok, kormányzati szervek).

A TÁMOP főbb programjai a felsőoktatás és K+F területén A felsőoktatási reform és a bolognai folyamat folytatása; Az IKT-val támogatott adminisztrációs és vezetési irányítási rendszerek fejlesztése A felsőoktatás minőségi fejlesztése (pl.:nemzeti pályatárs ösztöndíj program, doktori és posztdoktori ösztöndíjak, professzori ösztöndíjak, felsőoktatási minőségi díj, szakkollégiumi hálózat, hazai és nemzetközi oktatói, kutatói mobilitási programok) Műszaki és természettudományos végzettséggel rendelkezők számának növelése a gazdasági szereplők aktív bevonásával; A gyakorlati oktatás fejlesztése; Vállalkozások és a felsőoktatási kutatóhelyek együttműködésének ösztönzése (Regionális egyetemi- és főiskolai tudás- és közösségi központok, kiválósági központok létrehozása); A tudományos eredmények társadalmi hasznosításának, ismertségének és elismerésének erősítése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Köpeczi Bócz Tamás főigazgató Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humánerőforrás-fejlesztési Programok Irányító Hatósága Cím:1066 Budapest, Mozsár utca 16. Telefon: 06 1 354-3680 Fax: 06 1 354 39 11 www.hefop.hu