375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Önök, akik a Természettudományi Kar intézeteinek eddigi beszámolóit végighallgatták, érdemben a TTK minden munka- társának, tehát a mi beszámolónkat is meghallgatták. Most ugyanis egy olyan szervezet, a Környezettudományi Centrum számol be, amelynek minden munkatársa egyúttal egy intézet- hez tartozik. A Centrum mátrixszervezet, amelyet a környezet- tudomány oktatási feladatainak és kutatási munkájának koordinálására hoztunk létre. Ez a különleges helyzet megen- gedi, hogy a problémákat többször személyes stílusban tárgyaljam, az előadásba személyes mozzanatokat is említsek. Az előadásom célja az, hogy meggyőzzem Önöket a Környezettudomány, mint tudományág önállóságáról, oktatásának és művelésének fontosságáról, arról, hogy ezen a téren a TTK-nak nagy és egyre növekvő súlyú feladatai vannak és lesznek is a jövőben.
Van-e környezettudomány? Van! Az elmúlt 50 évben alakult a Földre, természeti és alkotott alrendszerei jellemzőire, azok összefüggéseire, megőrzésére, változásai előrejelzésére, alakí- tásukra szolgáló önálló tudomány Elkülönülés: kérdésfelvetés, megkö- zelítés, módszer jellegzetességei
→ A tárgy a Föld
Környezet: az embert (egyed, csoport) körülvevő tényezők összessége Milyen ma a környezetük? Szép, vagy elkeserítő? Mindenki maga döntheti el! Környezetünket nagyon sokoldalúan lehet jellemezni Egyik lehetőség: képeim
természeti környezet
Minden eleme természeti, de gondozott környezetben vannak!
Megművelt terület, pár lépésre a Tiszától
mesterséges, épített környezet
A levegőszennyezés egyik fő forrása a szénerőművek működése
A kép egy különben színvonalas szálloda ablakából készült
A szénerőművek Nyugaton is növelik a légszennyezést
Dunakilitinél teljesen felépített műtárgyak rozsdásodnak
társadalmi, mentális környezet Munkahelyi mindennapjaink az egyetemen
Az embertömeg nyaralásunk alatt is környezetünk része
Környezetünknek számos más, képben ki nem fejezhető mozzanata is van Hogyan kell leírnunk a környezetet? Melyek a legfontosabb paraméterei? Mi alakítja? Válasz: környezettudomány!
A jelenből a jövőre következtetni: látszanak a globális kihívások Népességrobbanás Energiaellátás Klímaváltozás Vízbiztosítás Élelmiszerellátás A környezet degradációja Terrorizmus, háború
A válaszok helyi, regionális, kontinentális és globális szinten az emberiség sorskérdéseit jelentik A válaszokat, teendőket csak a tudomány irányításával lehet megtalálni
A világ természetileg, etnikailag, kulturálisan, szervezettségben, politikailag tagolt, a nézetek drámaian eltérnek egymástól → a kihívásokra bizonyosan nincs közös válasz Fenntarthatóság: úgy elégíti ki a jelen szükségleteit, hogy nem veszélyezteti a jövő generációkét
Környezettudomány: multidiszciplináris, interdiszcip- lináris, transzdiszciplináris Rendszerszemlélet a legfontosabb követelmény: új megközelítés! a TTK-n minden szakterület a legmagasabb szinten képviselve: együttműködéssel az oktatásért
Oktatás: 1997-től környezettan tanári szak környezettudomány szak környezettan alapszak környezettudomány mesterszak Környezettudományi Doktori Iskola A TTK-n erre nem jött létre intézet!
2006-tól: két-ciklusú rendszer
Környezettudományi kutatások: A klasszikus természettudomá- nyos diszciplinákhoz képest más megközelítést, kérdésfeltevést, válaszolási módokat igényel Milyen lesz a jövőbeni környezet? Biztos: a jövő természettudományos oktatási és kutatási feladatainak jelentős része e felé irányul!
Ez egy új szemléletet követel! Számos más példa képviseletében: Környezeti ásványtan bemutatása Köszönöm a figyelmet!