ELTE Innovációs Nap 2013. - 2013. február 26. kedd „Hogyan tovább? A felsőoktatási kutatás jövője” „Felsőoktatási K+F támogatások” Fonyó Attila Osztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Tudománypolitikai Stratégia a fejlesztési tervek tükrében  A Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform június 4. MTA SZTAKI Dr. KARDON.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Az NFT II. ( ) végrehajtásának ütemezése és a felsőoktatási programok finanszírozása Kilátások, Kihívások Budapest, április 16.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési Főosztály
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Innovatív Magyarország
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Tudománypolitikai Főosztály
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Innováció és stratégia Dr. Greiner István MISZ, általános elnökhelyettes február 07.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
Felsőoktatási fejlesztések és azok keretfeltételei, SE Innovációs Nap Fonyó Attila Felsőoktatásért Felelős Államtitkárság Felsőoktatási Kutatás-fejlesztési.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Felsőoktatási fejlesztések a közötti európai uniós támogatási időszakban Pécs, Fonyó Attila közigazgatási tanácsadó.
A magyarországi K+F politika
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

ELTE Innovációs Nap február 26. kedd „Hogyan tovább? A felsőoktatási kutatás jövője” „Felsőoktatási K+F támogatások” Fonyó Attila Osztályvezető Emberi Erőforrások Minisztériuma Felsőoktatásért és Tudománypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság Tudománypolitikai Főosztály Stratégiai és Tervezési Osztály Emberi Erőforrások Minisztériuma

T UDOMÁNY – FELSŐOKTATÁS – INNOVÁCIÓ – VERSENYKÉPESSÉG Versenyképes gazdaság Versenyképes vállalkozások Versenyképes munkaerő Versenyképes felsőoktatás Versenyképes kutatók Versenyképes kutatások, innováció Jelenleg a legfontosabb fejlesztési cél az ország versenyképességének növelése. Az ország versenyképessége – a gazdaság versenyképessége A gazdaság versenyképessége – versenyképes munkaerő Versenyképes munkaerő – versenyképes felsőoktatás Versenyképes felsőoktatás – versenyképes oktatók Versenyképes oktatók – versenyképes kutatás és tudományos tevékenység Emberi Erőforrások Minisztériuma

A magyar felsőoktatás tudás- és technológia transzfer új megközelítései Tudomány Piac Spin-off vállalkozások Szabadalmi engedélyeztetés Szerződések a felsőoktatási intézmények és a vállalatok, vállalkozások között “Market Pull” piaci igényeken, vevői keresleten alapuló innováció “Technology Push” technológiai, kutatási eredményekből kiinduló innováció Kutatás Fejlesztés Innováció Emberi Erőforrások Minisztériuma

Globális versenyképességi index a Visegrádi országokra fókuszálva - Felsőoktatás és képzés Felsőoktatás és képzés Globális sorrendben elfoglalt pozíció MagyarországCsehországLengyelországSzlovákia Középiskolai tanulók száma 3746  2854 Felsőoktatásban hallgatók száma 2434  1941 Az oktatási rendszer minősége 80  A matematikai és tudományos képzés minősége  Az üzleti iskolák minősége  Internet hozzáférhetőség az oktatási egységekben 31  A kutatási és képzési szolgáltatások helyi rendelkezésre állása 75  A képzők képzésének mértéke 111   Legjobb helyezés forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum A magyar felsőoktatás a visegrádi országok közül az üzleti iskolák, a matematikai és tudományos képzés minősége kategóriákban került az első helyre, de jó eredményei vannak az Internet hozzáférhetősége és a felsőoktatásban hallgatók számát illetően is. Emberi Erőforrások Minisztériuma

Globális versenyképességi index a Visegrádi országokra fókuszálva - Innováció Innováció Globális sorrend MagyarországCsehországLengyelországSzlovákia Az innováció kapacitása41  Kutatóintézetek minősége  Vállalatok K+F kiadásai81  Az egyetem és az ipar együttműködése a K+F területén 33  Fejlett technológiai termékek állami közbeszerzése 90  Rendelkezésre álló mérnökök és tudósok száma  Millió lakosra jutó szabadalmak száma   Legjobb helyezés forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum A magyar felsőoktatási innováció a visegrádi országok között a kutatóintézetek minősége, a mérnökök és tudósok száma kategóriákban teljesít legjobban. Emberi Erőforrások Minisztériuma

Általános versenyelőnyök, specialitások a magyarországi K+F+I szférában forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum Kiemelkedő kutatási célú hálózati alapinfrastruktúra (a GEANT részét képező HBONE+) Kiemelkedő szuper-számítástechnikai (HPC) kapacitás, ebből fakadó modellezési lehetőségek A kutatóintézetek, kutatóhelyek minősége Erős felsőoktatási K+F Mérnökök és tudósok száma (még…) Az egy szabadalomra / oltalomra illetve publikációra jutó kutatói bér aránya, azaz alacsony / versenyképes bérű, de jó eredményeket produkáló kutatói közösség A szabadalmak száma a lakosság arányához viszonyítva Matematikai képzés és kutatás, komplex rendszerek kutatása, hálózati kutatások Alkalmazások, módszerek adaptálása, összekapcsolása Konvergencia régióbeli tudásipari egyetemi központok (Debrecen, Szeged, Pécs), mint jelentős multiplikátor hatással rendelkező intézmények Emberi Erőforrások Minisztériuma

Akadályok, problémák forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum Oktatási rendszer minősége (PISA felmérések: közoktatási problémák, pl. nyelvtudás, innovációs, kreatív képességek) K+F+I finanszírozás változása, szétforgácsoltsága KMR, mint versenyképességi régió és a konvergencia régiók eltérő fejlesztési lehetősége: a K+F+I és a Felsőoktatási kapacitás fele (50%), a fejlesztési források kevesebb mint ötöde (20%-a) van / volt KMR-ben. Kutatói elvándorlás, kutatói állomány elöregedése Kutatási infrastruktúra ütemes megújításának hiánya (amortizálódás) Magyarország a mérsékelt innovátorok egyike, az átlagos teljesítményszinttől elmaradó teljesítménnyel A kutatók többségére még mindig nem jellemző a tudományos vállalkozói tevékenység Régi tagállamok és új (kelet-közép európai) FP7 pályázati forrásokhoz való hozzáférés: szakadék Emberi Erőforrások Minisztériuma

K+F+I TÁMOGATÁSOK, TÁMOGATÁSI LEHETŐSÉGEK AlapkutatásAlkalmazott kutatás - Innováció OTKA: költségvetési forrás KTIA: költségvetési forrás + innovációs járulék MTA Lendület program: költségvetési forrás ESZA : TÁMOP 4. prioritás: Felsőoktatás fejlesztés KMR: : TÁMOP 4. KMR: KTIA tükörpályázatok ERFA : GOP 1.: K+F+I prioritás KMR: KMOP 1.: K+F+I prioritás KMR: KTIA tükörpályázatok ERFA TIOP 1.3: Felsőoktatási infrastruktúra KMOP 4.2: Felsőoktatási infrastruktúra Norvég Alap / EGT Finanszírozási Mechanizmus EU Keretprogram : FP7 Emberi Erőforrások Minisztériuma

Alapkutatás / alapinfrastruktúra –Európai Szociális Alap : Társadalmi Megújulás Operatív Program Beavatkozási logika: TÁMOP 4. felsőoktatási prioritás, azon belül 4.2. intézkedés, felsőoktatási kutatási kapacitások megerősítése: - Technológia transzfer kapacitások - K+F+I kapacitások, nemzetközi versenyképesség növelése, Horizon2020 illetve FET kapcsolódások elősegítése - Nemzeti Kiválóság Program: kutatói utánpótlás - a fizetős tudományos tartalmakhoz való tartós hozzáférés biztosítása –Európai Regionális Fejlesztési Alap : Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program, Közép-Magyarországi Operatív Program - Felsőoktatási képzés és azt szolgáló kutatási infrastruktúra - Hálózati és szuperszámítás-technika alapinfrastruktúra Változások: : hazai elosztású keretek (TÁMOP, TIOP, GOP, KMOP) erősebbek a brüsszeli elosztású (FP 7) pályázatoknál, : brüsszeli elosztású keretek (Horizon2020) jelentősége nő ESZA / ERFA beavatkozás logikája változik: kutatás külön tematikus cél Központi célkitűzések + intelligens szakosodás Összehangolt K+F+I támogatási rendszer követelménye! K+F+I TÁMOGATÁSI ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK ÉS VÁLTOZÁSOK ELŐSZELE Emberi Erőforrások Minisztériuma

K+F+I TÁMOGATÁSOK, TÁMOGATÁSI LEHETŐSÉGEK : Emberi Erőforrások Minisztériuma HAZAI KÖLTSÉGVETÉSI FORRÁSOKOTKA KTIA STRUKTURÁLIS ALAPOK: ESZA / ERFA – TERVEZÉS ALATT 1. A kutatás, a technológiai fejlesztés és az innováció megerősítése 1 (a) ERFA: a kutatási és innovációs infrastruktúra megerősítése GINOP KMR: VEKOP + ? 1 (b) ERFA: termék- és szolgáltatásfejlesztés elősegítése, klaszterek 1 (c) ERFA: technológiai és alkalmazott kutatás, kísérleti programok 1 (d) ESZA: (d) a kutatás, a technológiai fejlődés és az innováció ösztönzése posztgraduális képzések kidolgozása, kutatói képzési programok, valamint a felsőoktatási intézmények, kutató- és technológiai központok és vállalkozások közötti hálózatépítő tevékenységek és partnerségek révén EFOP KMR: ? 10. Beruházás az oktatásba, készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba - Felsőoktatás 10 (a) ERFA : oktatási és képzési infrastruktúrák fejlesztése EFOP KMR:? 10 (c) ESZA: a felsőfokú oktatás minőségének, hatékonyságának és hozzáférhetőségének javítása HORIZON 2020

CÉLKITŰZÉSEK – Tudománypolitika –Kutatási infrastruktúra ütemes megújítása –Intelligens szakosodás Tudásháromszög generálás felsőoktatási intézményekre alapozva Az egyetemi-akadémia és a vállalati kapacitások összehangolásának elősegítése –Alapkutatások nemzetközi versenyképességének növelése Tudományos tartalmakhoz való hozzáférés javítása Horizon2020 közvetlen brüsszeli pályázatokban a hazai részvétel növelése. Horizon2020 csatlakozáshoz szükséges „rásegítő” támogatások biztosítása Nemzetközi kutatástechnológiai kapcsolatok erősítése –Kutatói állomány biztosítása, kutatói utánpótlás biztosítása Felsőoktatás fejlesztés –Felsőfokú képzettségi szint növelése, hozzáférés javítása –A felsőoktatás minőségének és hatékonyságának növelése Felsőoktatás és gazdaság kapcsolatnak erősítése Képzések megújítása Emberi Erőforrások Minisztériuma

Köszönöm a figyelmet! Emberi Erőforrások Minisztériuma Tudománypolitikai Főosztály Stratégiai és Tervezési Osztály Fonyó Attila osztályvezető Emberi Erőforrások Minisztériuma