ELTE Innovációs Nap február 26. kedd „Hogyan tovább? A felsőoktatási kutatás jövője” „Felsőoktatási K+F támogatások” Fonyó Attila Osztályvezető Emberi Erőforrások Minisztériuma Felsőoktatásért és Tudománypolitikáért Felelős Helyettes Államtitkárság Tudománypolitikai Főosztály Stratégiai és Tervezési Osztály Emberi Erőforrások Minisztériuma
T UDOMÁNY – FELSŐOKTATÁS – INNOVÁCIÓ – VERSENYKÉPESSÉG Versenyképes gazdaság Versenyképes vállalkozások Versenyképes munkaerő Versenyképes felsőoktatás Versenyképes kutatók Versenyképes kutatások, innováció Jelenleg a legfontosabb fejlesztési cél az ország versenyképességének növelése. Az ország versenyképessége – a gazdaság versenyképessége A gazdaság versenyképessége – versenyképes munkaerő Versenyképes munkaerő – versenyképes felsőoktatás Versenyképes felsőoktatás – versenyképes oktatók Versenyképes oktatók – versenyképes kutatás és tudományos tevékenység Emberi Erőforrások Minisztériuma
A magyar felsőoktatás tudás- és technológia transzfer új megközelítései Tudomány Piac Spin-off vállalkozások Szabadalmi engedélyeztetés Szerződések a felsőoktatási intézmények és a vállalatok, vállalkozások között “Market Pull” piaci igényeken, vevői keresleten alapuló innováció “Technology Push” technológiai, kutatási eredményekből kiinduló innováció Kutatás Fejlesztés Innováció Emberi Erőforrások Minisztériuma
Globális versenyképességi index a Visegrádi országokra fókuszálva - Felsőoktatás és képzés Felsőoktatás és képzés Globális sorrendben elfoglalt pozíció MagyarországCsehországLengyelországSzlovákia Középiskolai tanulók száma 3746 2854 Felsőoktatásban hallgatók száma 2434 1941 Az oktatási rendszer minősége 80 A matematikai és tudományos képzés minősége Az üzleti iskolák minősége Internet hozzáférhetőség az oktatási egységekben 31 A kutatási és képzési szolgáltatások helyi rendelkezésre állása 75 A képzők képzésének mértéke 111 Legjobb helyezés forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum A magyar felsőoktatás a visegrádi országok közül az üzleti iskolák, a matematikai és tudományos képzés minősége kategóriákban került az első helyre, de jó eredményei vannak az Internet hozzáférhetősége és a felsőoktatásban hallgatók számát illetően is. Emberi Erőforrások Minisztériuma
Globális versenyképességi index a Visegrádi országokra fókuszálva - Innováció Innováció Globális sorrend MagyarországCsehországLengyelországSzlovákia Az innováció kapacitása41 Kutatóintézetek minősége Vállalatok K+F kiadásai81 Az egyetem és az ipar együttműködése a K+F területén 33 Fejlett technológiai termékek állami közbeszerzése 90 Rendelkezésre álló mérnökök és tudósok száma Millió lakosra jutó szabadalmak száma Legjobb helyezés forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum A magyar felsőoktatási innováció a visegrádi országok között a kutatóintézetek minősége, a mérnökök és tudósok száma kategóriákban teljesít legjobban. Emberi Erőforrások Minisztériuma
Általános versenyelőnyök, specialitások a magyarországi K+F+I szférában forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum Kiemelkedő kutatási célú hálózati alapinfrastruktúra (a GEANT részét képező HBONE+) Kiemelkedő szuper-számítástechnikai (HPC) kapacitás, ebből fakadó modellezési lehetőségek A kutatóintézetek, kutatóhelyek minősége Erős felsőoktatási K+F Mérnökök és tudósok száma (még…) Az egy szabadalomra / oltalomra illetve publikációra jutó kutatói bér aránya, azaz alacsony / versenyképes bérű, de jó eredményeket produkáló kutatói közösség A szabadalmak száma a lakosság arányához viszonyítva Matematikai képzés és kutatás, komplex rendszerek kutatása, hálózati kutatások Alkalmazások, módszerek adaptálása, összekapcsolása Konvergencia régióbeli tudásipari egyetemi központok (Debrecen, Szeged, Pécs), mint jelentős multiplikátor hatással rendelkező intézmények Emberi Erőforrások Minisztériuma
Akadályok, problémák forrás: The Global Competitiveness Report © 2012 World Economic Forum Oktatási rendszer minősége (PISA felmérések: közoktatási problémák, pl. nyelvtudás, innovációs, kreatív képességek) K+F+I finanszírozás változása, szétforgácsoltsága KMR, mint versenyképességi régió és a konvergencia régiók eltérő fejlesztési lehetősége: a K+F+I és a Felsőoktatási kapacitás fele (50%), a fejlesztési források kevesebb mint ötöde (20%-a) van / volt KMR-ben. Kutatói elvándorlás, kutatói állomány elöregedése Kutatási infrastruktúra ütemes megújításának hiánya (amortizálódás) Magyarország a mérsékelt innovátorok egyike, az átlagos teljesítményszinttől elmaradó teljesítménnyel A kutatók többségére még mindig nem jellemző a tudományos vállalkozói tevékenység Régi tagállamok és új (kelet-közép európai) FP7 pályázati forrásokhoz való hozzáférés: szakadék Emberi Erőforrások Minisztériuma
K+F+I TÁMOGATÁSOK, TÁMOGATÁSI LEHETŐSÉGEK AlapkutatásAlkalmazott kutatás - Innováció OTKA: költségvetési forrás KTIA: költségvetési forrás + innovációs járulék MTA Lendület program: költségvetési forrás ESZA : TÁMOP 4. prioritás: Felsőoktatás fejlesztés KMR: : TÁMOP 4. KMR: KTIA tükörpályázatok ERFA : GOP 1.: K+F+I prioritás KMR: KMOP 1.: K+F+I prioritás KMR: KTIA tükörpályázatok ERFA TIOP 1.3: Felsőoktatási infrastruktúra KMOP 4.2: Felsőoktatási infrastruktúra Norvég Alap / EGT Finanszírozási Mechanizmus EU Keretprogram : FP7 Emberi Erőforrások Minisztériuma
Alapkutatás / alapinfrastruktúra –Európai Szociális Alap : Társadalmi Megújulás Operatív Program Beavatkozási logika: TÁMOP 4. felsőoktatási prioritás, azon belül 4.2. intézkedés, felsőoktatási kutatási kapacitások megerősítése: - Technológia transzfer kapacitások - K+F+I kapacitások, nemzetközi versenyképesség növelése, Horizon2020 illetve FET kapcsolódások elősegítése - Nemzeti Kiválóság Program: kutatói utánpótlás - a fizetős tudományos tartalmakhoz való tartós hozzáférés biztosítása –Európai Regionális Fejlesztési Alap : Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program, Közép-Magyarországi Operatív Program - Felsőoktatási képzés és azt szolgáló kutatási infrastruktúra - Hálózati és szuperszámítás-technika alapinfrastruktúra Változások: : hazai elosztású keretek (TÁMOP, TIOP, GOP, KMOP) erősebbek a brüsszeli elosztású (FP 7) pályázatoknál, : brüsszeli elosztású keretek (Horizon2020) jelentősége nő ESZA / ERFA beavatkozás logikája változik: kutatás külön tematikus cél Központi célkitűzések + intelligens szakosodás Összehangolt K+F+I támogatási rendszer követelménye! K+F+I TÁMOGATÁSI ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK ÉS VÁLTOZÁSOK ELŐSZELE Emberi Erőforrások Minisztériuma
K+F+I TÁMOGATÁSOK, TÁMOGATÁSI LEHETŐSÉGEK : Emberi Erőforrások Minisztériuma HAZAI KÖLTSÉGVETÉSI FORRÁSOKOTKA KTIA STRUKTURÁLIS ALAPOK: ESZA / ERFA – TERVEZÉS ALATT 1. A kutatás, a technológiai fejlesztés és az innováció megerősítése 1 (a) ERFA: a kutatási és innovációs infrastruktúra megerősítése GINOP KMR: VEKOP + ? 1 (b) ERFA: termék- és szolgáltatásfejlesztés elősegítése, klaszterek 1 (c) ERFA: technológiai és alkalmazott kutatás, kísérleti programok 1 (d) ESZA: (d) a kutatás, a technológiai fejlődés és az innováció ösztönzése posztgraduális képzések kidolgozása, kutatói képzési programok, valamint a felsőoktatási intézmények, kutató- és technológiai központok és vállalkozások közötti hálózatépítő tevékenységek és partnerségek révén EFOP KMR: ? 10. Beruházás az oktatásba, készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba - Felsőoktatás 10 (a) ERFA : oktatási és képzési infrastruktúrák fejlesztése EFOP KMR:? 10 (c) ESZA: a felsőfokú oktatás minőségének, hatékonyságának és hozzáférhetőségének javítása HORIZON 2020
CÉLKITŰZÉSEK – Tudománypolitika –Kutatási infrastruktúra ütemes megújítása –Intelligens szakosodás Tudásháromszög generálás felsőoktatási intézményekre alapozva Az egyetemi-akadémia és a vállalati kapacitások összehangolásának elősegítése –Alapkutatások nemzetközi versenyképességének növelése Tudományos tartalmakhoz való hozzáférés javítása Horizon2020 közvetlen brüsszeli pályázatokban a hazai részvétel növelése. Horizon2020 csatlakozáshoz szükséges „rásegítő” támogatások biztosítása Nemzetközi kutatástechnológiai kapcsolatok erősítése –Kutatói állomány biztosítása, kutatói utánpótlás biztosítása Felsőoktatás fejlesztés –Felsőfokú képzettségi szint növelése, hozzáférés javítása –A felsőoktatás minőségének és hatékonyságának növelése Felsőoktatás és gazdaság kapcsolatnak erősítése Képzések megújítása Emberi Erőforrások Minisztériuma
Köszönöm a figyelmet! Emberi Erőforrások Minisztériuma Tudománypolitikai Főosztály Stratégiai és Tervezési Osztály Fonyó Attila osztályvezető Emberi Erőforrások Minisztériuma