A felsőoktatás finanszírozási kérdései, és az intézményi gazdálkodás lehetőségei az új felsőoktatási törvényben
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Témakörök A szabályozási környezet változása A finanszírozás és a gazdálkodás jellemzői a felsőoktatási törvényben Az ELTE költségvetési irányelvei – a év szabályozási feladatai Az ELTE évi költségvetése – aktuális kérdések
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Szabályozási környezet szakmai autonómia ↔ LXXX. tv. piaci megfelelés↔ költségvetési gazdálkodás XXXVIII. tv. pénzforgalmi szemléletű, kötött kincstári gazdálkodás normatív finanszírozás „bázisalapon” közalkalmazotti státusz vagyongazdálkodás lehetőségei rugalmatlanság
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról Cél: versenyképesség versenyképesség hatékonyság hatékonyság alkalmazkodás képességének fokozása alkalmazkodás képességének fokozása gazdasági autonómia növelése gazdasági autonómia növeléseFinanszírozás: állami támogatások értékmegőrzésére garanciális elem beépítése a szabályozásba állami támogatások értékmegőrzésére garanciális elem beépítése a szabályozásba
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági döntéshozatal Rektor: gazdálkodásért is felelős elsőszámú vezető. Szenátus: döntést hozó és végrehajtást ellenőrző testület, elnöke a rektor. Gazdasági Tanács: döntést előkészítő, végrehajtás ellenőrzésében részt vevő testület. Gazdasági főigazgató: jogosítványai változatlanok. (államháztartási tv.)
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági Tanács Tagjai: 4 főt szenátus (EHÖK) delegál 3 főt oktatási miniszter (PM) delegál rektor, gazdasági főigazgató: hivatalból tagok a Magyar Államkincstár képviselője (tanácskozási jog)
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági Tanács feladatai Közreműködik a szenátus döntéseinek előkészítésében, véleményezi különösen: az intézményfejlesztési tervet éves költségvetést, beszámolót a fejlesztések indítását ingatlan hasznosítást számviteli rend kialakítását hitelfelvételt, (tulajdonszerzést, értékpapír-vásárlást) gazdálkodó szervezet alapítását, részesedés szerzést SzMSz-ben meghatározott esetekben pályázatokat kötelezettségvállalást SzMSz-ben meghatározott érték felett Figyelemmel kíséri a gazdálkodás hatékonyságát, gazdaságosságát, évente legalább 2 alkalommal áttekinti az intézmény működését, gazdálkodását. Dönt azokban az ügyekben, melyekre a szenátus felhatalmazza.
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Finanszírozás I. Állami támogatás: 1. Költségvetési normatív támogatás képzési: garanciális elem beépítése tudományos célú fenntartói hallgatói juttatásokhoz nyújtott hallgatói juttatásokhoz nyújtott egyes feladatokhoz kapcsolódó egyes feladatokhoz kapcsolódó 2. Pályázati úton, valamint megállapodás alapján Saját bevétel – Kockázatfedezeti Alap
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Finanszírozás II → átmenet éve képzési támogatás → a költségvetési lehetőségek függvényében tudományos támogatás → tudományos teljesítmény fenntartási támogatás: → tv. szerint alapképzési normák alkalmazása alapképzési szakokon egyetemek felsőbb évfolyamain súlyozott átlag szerint alapképzési és mesterképzési normák mesterképzés elkezdődése után: mesterképzési normák tudományos és fenntartási támogatás a törvény szerint, a tudományos tevékenység mérésének módszertanát ki kell alakítani
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE bevételeinek alakulása között
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE bevételeinek alakulása II.
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Költségvetési irányelvek Egyetem bevételeinek elosztási és felhasználási szabályának összefoglalása. Folytonosság elvét követve a tervezési rendszer bázisát jelentik, és a tárgyévre speciálisan jellemző szabályokat fogalmazzák meg. Külső determinációk Belső meghatározó tényezők Bevételek → állami támogatás újraelosztási lehetőségei normatív számítások arányos tovább-bontása normatív számítások arányos tovább-bontása oktatási költségek alapulvétele oktatási költségek alapulvétele egyéb módszertan szerint: pl. súlyozott kredit egyéb módszertan szerint: pl. súlyozott kredit → saját bevétel → saját bevétel Kiadások központilag ellátott feladatok → közüzemi költségek decentralizálása központilag ellátott feladatok → közüzemi költségek decentralizálása kari kiadások kari kiadások
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE évi költségvetése az előirányzatok szintjén Előirányzat csoportok 2005.évi előirányzat 2006.évi normatív előirányzat OM keretre számított 94,71 Megoszlás %-a 2006.évre javasolt előirányzat Eltérés (10-2) Norma- tíva megosz. %-a Képzés-graduális , , , ,1 -PhD , , , ,3 gyak.kieg , , ,5 közp.oktatás , ,5 együtt , , ,049, , ,241,4 Kutatás , , ,228, , ,921,9 Fenntartás , , ,821, , ,536,7 Összesen , , ,0100, , ,2 100,0 100%94,71% Programfin. előirányzat , , ,9 Hallgatói előirányzat , , ,0 Oktatói-kutatói ösztöndíjak , , ,0 Közoktatási előirányzat , , ,0 1%-os zárolt tartalék , ,1 Összesen , , ,0
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Központilag ellátott feladatok Általános költségek Kari létesítmény- fenntartás: eFt Központi egységek: eFt Központi gondnokságok: eFt Központilag ellátott feladatok: eFt Költségvetési tartalék eFt Összesen: eFt Központi egységek: eFt 5,9% Központilag ellátott feladatok: eFt Központi gondnokságok: eFt + Kari létesítmény- fenntartás: 11,7%
2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Feladatok Intézményi stratégia részeként → finanszírozási stratégia Gazdálkodásban: gazdasági munkafolyamatok racionalizálása (központ – karok) operatív kontrolling SAP illesztés, finomrahangolás belső erőforrások újra allokálásának elvei, módszertana, gyakorlata közüzemi költségek kiterhelésének módszertana GMF szervezet korszerűsítés szabályzatok aktualizálása