A felsőoktatás finanszírozási kérdései, és az intézményi gazdálkodás lehetőségei az új felsőoktatási törvényben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kommunikáció az egyetemen – I. konferencia
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Kibővített Rektori Kabinet Ülés Ráckeve január 13. KÖSZÖNTÖM A TANÁCSKOZÁS RÉSZTVEVŐIT! Balogh József kollégiumigazgató Tartalmas és hasznos munkát.
A november 18-i workshop napirendje
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Cash flow-kimutatás esettanulmány
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Elkülönített állami pénzalapok
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Szervezetfejlesztési Program
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Költségvetés tervezése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum évi költségvetése.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2009/2010-es tanévre pótfelvételi eljárásban meghirdetett képzések.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
A tanárképzés szerkezete
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Vezetői Információs Rendszer
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

A felsőoktatás finanszírozási kérdései, és az intézményi gazdálkodás lehetőségei az új felsőoktatási törvényben

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Témakörök  A szabályozási környezet változása  A finanszírozás és a gazdálkodás jellemzői a felsőoktatási törvényben  Az ELTE költségvetési irányelvei – a év szabályozási feladatai  Az ELTE évi költségvetése – aktuális kérdések

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Szabályozási környezet szakmai autonómia ↔ LXXX. tv. piaci megfelelés↔ költségvetési gazdálkodás XXXVIII. tv.  pénzforgalmi szemléletű, kötött kincstári gazdálkodás  normatív finanszírozás „bázisalapon”  közalkalmazotti státusz  vagyongazdálkodás lehetőségei rugalmatlanság

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról Cél: versenyképesség versenyképesség hatékonyság hatékonyság alkalmazkodás képességének fokozása alkalmazkodás képességének fokozása gazdasági autonómia növelése gazdasági autonómia növeléseFinanszírozás: állami támogatások értékmegőrzésére garanciális elem beépítése a szabályozásba állami támogatások értékmegőrzésére garanciális elem beépítése a szabályozásba

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági döntéshozatal  Rektor: gazdálkodásért is felelős elsőszámú vezető.  Szenátus: döntést hozó és végrehajtást ellenőrző testület, elnöke a rektor.  Gazdasági Tanács: döntést előkészítő, végrehajtás ellenőrzésében részt vevő testület.  Gazdasági főigazgató: jogosítványai változatlanok. (államháztartási tv.)

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági Tanács Tagjai:  4 főt szenátus (EHÖK) delegál  3 főt oktatási miniszter (PM) delegál  rektor, gazdasági főigazgató: hivatalból tagok  a Magyar Államkincstár képviselője (tanácskozási jog)

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Gazdasági Tanács feladatai Közreműködik a szenátus döntéseinek előkészítésében, véleményezi különösen:  az intézményfejlesztési tervet  éves költségvetést, beszámolót  a fejlesztések indítását  ingatlan hasznosítást  számviteli rend kialakítását  hitelfelvételt, (tulajdonszerzést, értékpapír-vásárlást)  gazdálkodó szervezet alapítását, részesedés szerzést  SzMSz-ben meghatározott esetekben pályázatokat  kötelezettségvállalást SzMSz-ben meghatározott érték felett Figyelemmel kíséri a gazdálkodás hatékonyságát, gazdaságosságát, évente legalább 2 alkalommal áttekinti az intézmény működését, gazdálkodását. Dönt azokban az ügyekben, melyekre a szenátus felhatalmazza.

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Finanszírozás I. Állami támogatás: 1. Költségvetési normatív támogatás képzési: garanciális elem beépítése tudományos célú fenntartói hallgatói juttatásokhoz nyújtott hallgatói juttatásokhoz nyújtott egyes feladatokhoz kapcsolódó egyes feladatokhoz kapcsolódó 2. Pályázati úton, valamint megállapodás alapján Saját bevétel – Kockázatfedezeti Alap

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Finanszírozás II → átmenet éve  képzési támogatás → a költségvetési lehetőségek függvényében  tudományos támogatás → tudományos teljesítmény  fenntartási támogatás: → tv. szerint  alapképzési normák alkalmazása alapképzési szakokon  egyetemek felsőbb évfolyamain súlyozott átlag szerint alapképzési és mesterképzési normák  mesterképzés elkezdődése után: mesterképzési normák  tudományos és fenntartási támogatás a törvény szerint, a tudományos tevékenység mérésének módszertanát ki kell alakítani

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE bevételeinek alakulása között

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE bevételeinek alakulása II.

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Költségvetési irányelvek Egyetem bevételeinek elosztási és felhasználási szabályának összefoglalása. Folytonosság elvét követve a tervezési rendszer bázisát jelentik, és a tárgyévre speciálisan jellemző szabályokat fogalmazzák meg.  Külső determinációk  Belső meghatározó tényezők  Bevételek → állami támogatás újraelosztási lehetőségei normatív számítások arányos tovább-bontása normatív számítások arányos tovább-bontása oktatási költségek alapulvétele oktatási költségek alapulvétele egyéb módszertan szerint: pl. súlyozott kredit egyéb módszertan szerint: pl. súlyozott kredit → saját bevétel → saját bevétel  Kiadások központilag ellátott feladatok → közüzemi költségek decentralizálása központilag ellátott feladatok → közüzemi költségek decentralizálása kari kiadások kari kiadások

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati ELTE évi költségvetése az előirányzatok szintjén Előirányzat csoportok 2005.évi előirányzat 2006.évi normatív előirányzat OM keretre számított 94,71 Megoszlás %-a 2006.évre javasolt előirányzat Eltérés (10-2) Norma- tíva megosz. %-a Képzés-graduális , , , ,1 -PhD , , , ,3 gyak.kieg , , ,5 közp.oktatás , ,5 együtt , , ,049, , ,241,4 Kutatás , , ,228, , ,921,9 Fenntartás , , ,821, , ,536,7 Összesen , , ,0100, , ,2 100,0 100%94,71% Programfin. előirányzat , , ,9 Hallgatói előirányzat , , ,0 Oktatói-kutatói ösztöndíjak , , ,0 Közoktatási előirányzat , , ,0 1%-os zárolt tartalék , ,1 Összesen , , ,0

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Központilag ellátott feladatok Általános költségek  Kari létesítmény- fenntartás: eFt  Központi egységek: eFt  Központi gondnokságok: eFt  Központilag ellátott feladatok: eFt  Költségvetési tartalék eFt Összesen: eFt  Központi egységek: eFt 5,9%  Központilag ellátott feladatok: eFt  Központi gondnokságok: eFt + Kari létesítmény- fenntartás: 11,7%

2006. február 7. Felsőoktatási törvény - Huszty Kati Feladatok Intézményi stratégia részeként → finanszírozási stratégia Gazdálkodásban:  gazdasági munkafolyamatok racionalizálása (központ – karok)  operatív kontrolling  SAP illesztés, finomrahangolás  belső erőforrások újra allokálásának elvei, módszertana, gyakorlata  közüzemi költségek kiterhelésének módszertana  GMF szervezet korszerűsítés  szabályzatok aktualizálása