Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Komplex Instrukciós Program
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Önszabályozó tanulás Rozgonyi Tiborné
Interaktív tábla használata a gyakorlatban. Az oktatás, nevelés olyan aktív folyamat, amely során különböző eszközök segítségével próbáljuk mi pedagógusok.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
EMLÉKEZÉS.
Perceptuális és kognitív fejlődés
TANULÁS.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
Szociális kompetencia
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
A tanácsadó és a mentor szerepe
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Speciális tanulási nehézségek
Motiváltság elérésében
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A feladatok szerepe Kaposi József.
Pedagógiai értékelés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
2. óra Kognitív folyamatok
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Hosszútávú memória HTM.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Előadás másolata:

Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban

Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. élőfej Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. Operáns kondicionálás elveinek alkalmazása Programozott oktatás / Skinner - Az ingereket úgy szervezik meg, hogy a kívánatos eredmény felé vigyék a tanulókat. - A programozott tanulás alapvető szempontjai - Előnyök: mindenki a saját ütemében haladhat gyors és gyakori megerősítés ha hiányzott ott folytathatja ahol abbahagyta - Programtípusok Keller személyre szabott oktatási rendszere BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. Számítógéppel segített oktatás - gyakorlást szolgáló programok - tutoriális programok - problémamegoldást szolgáló programok - párbeszédre képes programok Operáns kondicionálás alkalmazásának hatékonysága (diák és tananyag függő Viselkedésformálás - jutalmazás - kioltás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Behaviorista tanuláselméletek / szociális tanulás Szociális tanuláselmélet elveinek alkalmazása Természetes környezetben tanulmányozzák a viselkedést (Miller – Dollard, Bandura) Bandura / Kísérletek Obszervációs tanulást irányító folyamatok - figyelem - megőrzés - reprodukálás - megerősítés A szociális tanuláselmélet hatékonyságának értékelése / ok-okozat kérdése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kognitív tanuláselméletek élőfej Kognitív tanuláselméletek Alaklélektan - problémamegoldás belátás útján - Gestalt elmélet átültetése az oktatásba Piaget kognitív fejlődéselmélete és az oktatás - belülről motivált tanulás jelentősége - asszimiláció, akkomodáció - pedagógus szerepe, feladata BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kognitív tanuláselméletek élőfej Kognitív tanuláselméletek Nyitott oktatás koncepciója - nyitott tér - munkáltatást szolgáló eszközök és anyagok - vegyes csoport - gyermek aktív szerepe a tanulásban - individualizált oktatás - diagnosztikus értékelés - brigád tanítás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kognitív tanuláselméletek Bruner kognitív fejlődéselmélete és az oktatás - Felfedezéses tanulás - Probléma felvetése – megoldást a diákok maguk fedezzék fel - Nem szükséges jutalmazni, motiválni - Problémamegoldás gyakoroltatása A nyitott és a felfedező oktatás kritikája BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Humanisztikus megközelítés A viselkedés affektív összetevőinek szerepe a tanulásban Maslow, Rogers, Combs, Gordon Nevelési módszerek - csoportmódszerek - értékek tisztázása - „megfelelt” illetve „nem megfelelt” minősítés A humanisztikus nevelés értékelése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Információfeldolgozási modell és tanulás élőfej Információfeldolgozási modell és tanulás Gondolkodási folyamatok feltárása / ez is kognitív irányzat, de eltér a Gestalt pszichológia fogalomhasználatától/ Kódolás – Tárolás – Előhívás RTM – HTM /deklaratív-procedurális; epizodikus-szemantikus/ Tanulás, emlékezet fejlesztése - ismételgetés - szervezés - értelmes kapcsolatok - mnemotechnikai eszközök - cselekvés szerepe - Kontextus szerepe BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu