Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. élőfej Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. Operáns kondicionálás elveinek alkalmazása Programozott oktatás / Skinner - Az ingereket úgy szervezik meg, hogy a kívánatos eredmény felé vigyék a tanulókat. - A programozott tanulás alapvető szempontjai - Előnyök: mindenki a saját ütemében haladhat gyors és gyakori megerősítés ha hiányzott ott folytathatja ahol abbahagyta - Programtípusok Keller személyre szabott oktatási rendszere BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Behaviorista tanuláselméletek / operáns k. Számítógéppel segített oktatás - gyakorlást szolgáló programok - tutoriális programok - problémamegoldást szolgáló programok - párbeszédre képes programok Operáns kondicionálás alkalmazásának hatékonysága (diák és tananyag függő Viselkedésformálás - jutalmazás - kioltás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Behaviorista tanuláselméletek / szociális tanulás Szociális tanuláselmélet elveinek alkalmazása Természetes környezetben tanulmányozzák a viselkedést (Miller – Dollard, Bandura) Bandura / Kísérletek Obszervációs tanulást irányító folyamatok - figyelem - megőrzés - reprodukálás - megerősítés A szociális tanuláselmélet hatékonyságának értékelése / ok-okozat kérdése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Kognitív tanuláselméletek élőfej Kognitív tanuláselméletek Alaklélektan - problémamegoldás belátás útján - Gestalt elmélet átültetése az oktatásba Piaget kognitív fejlődéselmélete és az oktatás - belülről motivált tanulás jelentősége - asszimiláció, akkomodáció - pedagógus szerepe, feladata BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Kognitív tanuláselméletek élőfej Kognitív tanuláselméletek Nyitott oktatás koncepciója - nyitott tér - munkáltatást szolgáló eszközök és anyagok - vegyes csoport - gyermek aktív szerepe a tanulásban - individualizált oktatás - diagnosztikus értékelés - brigád tanítás BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Kognitív tanuláselméletek Bruner kognitív fejlődéselmélete és az oktatás - Felfedezéses tanulás - Probléma felvetése – megoldást a diákok maguk fedezzék fel - Nem szükséges jutalmazni, motiválni - Problémamegoldás gyakoroltatása A nyitott és a felfedező oktatás kritikája BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Humanisztikus megközelítés A viselkedés affektív összetevőinek szerepe a tanulásban Maslow, Rogers, Combs, Gordon Nevelési módszerek - csoportmódszerek - értékek tisztázása - „megfelelt” illetve „nem megfelelt” minősítés A humanisztikus nevelés értékelése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu
Információfeldolgozási modell és tanulás élőfej Információfeldolgozási modell és tanulás Gondolkodási folyamatok feltárása / ez is kognitív irányzat, de eltér a Gestalt pszichológia fogalomhasználatától/ Kódolás – Tárolás – Előhívás RTM – HTM /deklaratív-procedurális; epizodikus-szemantikus/ Tanulás, emlékezet fejlesztése - ismételgetés - szervezés - értelmes kapcsolatok - mnemotechnikai eszközök - cselekvés szerepe - Kontextus szerepe BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu